Bentix Skrevet 20. september 2010 #1 Skrevet 20. september 2010 Til helgen skal jeg lage fårikål for første gang og håper noen har litt peiling her inne Jeg skal lage til seks personer og lurer litt på hvor mye fårikål man trenger til så mange og hvor stor kjele som trengs? Håper dere vet
Gjest navnelapp Skrevet 20. september 2010 #2 Skrevet 20. september 2010 Denne oppskrifta er nok til seks, og fårikålen laga etter denne vert veldig god: http://altgodt.wordpress.com/2009/09/13/lam-i-kal/
Bentix Skrevet 20. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 20. september 2010 Takk for oppskriften Hvor stor må kjelen være?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #4 Skrevet 20. september 2010 Vi bruker en på 13 liter, da er den ganske full, men det er nok til 6 personer da.
Bentix Skrevet 23. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 23. september 2010 Gleder meg veeeeeldig til fårikål på lørdagen :D hvor lenge holder det seg i kjøleskapet? altså restene? eller kan det fryses? det lukter jo ikke akkurat særlig godt
Gjest Spinell Skrevet 23. september 2010 #6 Skrevet 23. september 2010 Jeg har puttet fårikål i fryseren og tint opp igjen. Det går helt greit, men kålen blir litt "grøtete". Skal du fryse ned, bør det gjøres samme dag som den er laget. Ikke frys ned mat etter flere dager i kjøleskapet. Fårikålen holder seg i alle fall etpar døgn i kjøleskap, hvis du heller vil varme den opp igjen. Jeg bruker en kjele på ca 10 liter, og det har også holdt til 6 personer.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #7 Skrevet 24. september 2010 1,2 kilo kjøtt og ca litt over 1 kilo kål er nok til fire personer. Til seks 1,6-2 kilo kjøtt og ca 2 kg kål. 1-2 små løk men er ikke nødvendig. Fårikål smaker best dagen etter, men egner seg til frysing. Hvis du skal kjøpe inn en ny kjele, bør du velge en som er smalbunnet og ikke en bred. Men du kan bruke flere kjeler på 5 liter. Fårikål synker litt når den kokes, er kjelen full og lokket ikke vil sitte helt på kan du sette en tung gjenstand på lokket, noe som tåler varme.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #8 Skrevet 24. september 2010 Jeg bruker ikke det som selges som "fårikålkjøtt", det finnes jo omtrent ikke kjøtt på det. Vi hadde et vennepar på middag forrige helg, da brukte jeg 3 kg lammelår i skiver og et stort kålhode - vekten på det aner jeg ikke. Vi spiste opp alt kjøttet, men det var noen "kløyver" med kål igjen. Gryta jeg bruker er på 10 liter. 2 kg kjøtt på seks personer synes jeg er lite.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2010 #9 Skrevet 24. september 2010 Jeg bruker ikke det som selges som "fårikålkjøtt", det finnes jo omtrent ikke kjøtt på det. Vi hadde et vennepar på middag forrige helg, da brukte jeg 3 kg lammelår i skiver og et stort kålhode - vekten på det aner jeg ikke. Vi spiste opp alt kjøttet, men det var noen "kløyver" med kål igjen. Gryta jeg bruker er på 10 liter. 2 kg kjøtt på seks personer synes jeg er lite. 2 kilo er ikke lite hvis det ikke er for mye fett i kjøttet og du ikke er secondkunde. Ofte blir det for lite kål faktisk. Sauekjøtt er bedre enn lam for smakens skyld, men trenger lengre koketid.
Gjest navnelapp Skrevet 2. oktober 2011 #10 Skrevet 2. oktober 2011 Eg brukar som regel skiver av lammebog i fårikålgryta. Det er litt dyrare, men skivene har veldig lite bein, og du får store, saftige kjøtstykke.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2011 #11 Skrevet 2. oktober 2011 2 kilo er ikke lite hvis det ikke er for mye fett i kjøttet og du ikke er secondkunde. Ofte blir det for lite kål faktisk. Sauekjøtt er bedre enn lam for smakens skyld, men trenger lengre koketid. Jo 2kg er for lite. Og lam er bedre enn sau!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå