Gå til innhold

henge opp ting på flislagt bad

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Litt dårlig formulert, men ...

Det jeg lurer på er:

Vi har akkurat flislagt badet, og skal henge opp knagger/håndklestanger, medisinskap o.l. Hvordan gjør vi det? Må man bruke et spesielt type bor? Kan man bore rett på flisene, eller må man bore der det er fugemasse? Og hva slags skruer skal man bruke for at det skal sitte?

Dette lurer jeg på... Håper det er noen handy jenter her som kan hjelpe!

Skrevet
Litt dårlig formulert, men ...

Det jeg lurer på er:

Vi har akkurat flislagt badet, og skal henge opp knagger/håndklestanger, medisinskap o.l. Hvordan gjør vi det? Må man bruke et spesielt type bor? Kan man bore rett på flisene, eller må man bore der det er fugemasse? Og hva slags skruer skal man bruke for at det skal sitte?

Dette lurer jeg på... Håper det er noen handy jenter her som kan hjelpe!

Du kan bore, men da bør du bruke spesialbor beregnet på fliser og teipe stedet du skal bore før du setter igang slik at boret ikke sklir. Det er igrunnen ett fett om du borer i fuger eller på flisene, men pass på at det er symmetrisk i forhold til flisene forøvrig...

Et annet alternativ enn boring er å lime fast knaggene med en type universallim som fås på fugemasse-tuber. Dette er samme type lim som du limer glassbyggerstein sammen med og det tåler MYE!

Bruker du det slipper du å lage hull i flisene dine - vi har gjort det og knaggene tåler vannittig mye belastning og de har ikke falt ned ennå :wink:

Suz :wink:

Skrevet

Dersom du velger å borre, så bor i flisene og ikke i fugene, ellers vil du måtte feste til veggen bak. Og dersom det er gips, så er det vanskelig å (pent) få festet en gipsplugg så det sitter.

Jeg borrer forsiktig på flisene med murborr, etter å ha tape'et først slik at det blir et pent hull. Deretter bruker jeg plastplugg som passer akkurat i hullet (må *ikke* være for tynn!) og skrue som er så stor at den akkuraat går an å skru inn. Sitter som bare det. Dersom du er engstelig for lekkasje, smører du silikonfugemasse rundt skruen når den nesten er inne, slik at det blir en kant av fugemasse rundt skruehodet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Pass på å dekke til silikonfugen i overgangen mellom gulv og vegg før du borer. Støv fra flisene setter seg veldig fast i silikonet, og er umulig å få bort.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Jeg har brukt ett spesielt bor for fliser som man får kjøpt i alle jernvarehandlere og boret forsiktig. Ikke legg for mye trykk på, da kan flisene lett sprekke.

Fikk verdens mest geniale bok til jul i fjor "1000 ting man ikke trenger en mann til", så nå er jeg den som kan legge fliser, laminatgulv, snekre, bytte stikkontakter osv. hjemme!

Eller var det 100? Husker ikke, mange ting i allefall! :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var jeg som startet tråden. Tusen takk for alle tips, dette er helt supert.

Men jeg gruer meg litt til å sette i gang uansett. Er redd for å gjøre noe galt og ødelegge de nye fine flisene på badet. Men med deres råd er jeg vel ganske godt rustet til oppgaven!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...