Gå til innhold

Vil at jeg skal passe barna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en eldre søsken som er gift og har to små barn. De vil at jeg skal passe barna deres, men det har jeg ikke tid til.

Jeg går på skole, og har bare tid til meg selv. Iblandt har jeg ikke tid til meg selv engang, for å si det sånn.

Er det mitt ansvar å avlaste de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra dere er enig med meg :)

Jeg får litt dårlig samvittighet iblandt...men jeg har bare ikke tid.

Lurer på om andre single passer nevøene og niesene sine ofte når de selv har en travel hverdag med studie og/eller jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det bare virker som om de går utifra at siden jeg er dingel, så har jeg all verdens tid. Så syns jeg det er vanskelig å si at jeg har så mye å gjøre at noen dager teller hvert minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naar jeg foeler jeg har overskudd til det.

Men aa faa unger var helt og holdent deres valg...at jeg gidder aa stille opp naa og da er bare en bonus, ikke et krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du setter foten ned, det er mange som ender opp med å bli gratis barnehage. NEI det er ikke ditt ansvar, og du skal ikke ha dårlig samvittighet for det!

Har du bare dårlig samvittighet fordi du selv tenker at du burde gjort det? Eller har de blitt sure for at du har sagt nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en eldre søsken som er gift og har to små barn. De vil at jeg skal passe barna deres, men det har jeg ikke tid til.

Jeg går på skole, og har bare tid til meg selv. Iblandt har jeg ikke tid til meg selv engang, for å si det sånn.

Er det mitt ansvar å avlaste de?

Nei, det er ikke ditt ansvar å avlaste.

Det er jo forholdsvis greit.

Men, husk da at du også går glipp av noe. Det er en ypperlig anledning for deg til å bli kjent med barna og få ett godt forhold til dem fra starten.

Det er jo også slik at du en gang kan komme til å få barn og vil trenge barnevakt. Og hvis du prioriterer vekk å hjelpe dine søsken nå så kan du vel heller ikke regne med at de skal hjelpe deg senere.

Det handler litt om å ta og gi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke ditt ansvar å avlaste.

Det er jo forholdsvis greit.

Men, husk da at du også går glipp av noe. Det er en ypperlig anledning for deg til å bli kjent med barna og få ett godt forhold til dem fra starten.

Det er jo også slik at du en gang kan komme til å få barn og vil trenge barnevakt. Og hvis du prioriterer vekk å hjelpe dine søsken nå så kan du vel heller ikke regne med at de skal hjelpe deg senere.

Det handler litt om å ta og gi også.

Tull dette har ikke noe med gi og ta. Det har med og gjøre hva man har tid og mulighet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg synes ikke det er ditt ansvar, og heller ikke noe de skal forvente. Men personlig er jeg glad for at jeg noen gang har tatt meg tid til å passe tantebarna, gjerne en hel helg, for å bli godt kjent med de :) Min erfaring med mine tanter og onkler (har 8 "sett"), er at jeg nå som voksen har et meget godt forhold til de som jeg har vært en del hos i barndommen, mens de andre blir mer bekjente. Setter stor pris på alle tantene og onklene mine, men det er noen som er mitt hjerte nærmere. En av tantene mine er syk, og hun sier selv at det er meget godt å ha tantebarn som hjelper/støtter i tillegg til hennes egne barn.

Mener ikke med dette at du skal ha dårlig samvittighet for å si nei til å passe tantebarna, og at du er singel har jo ingenting med hvor god tid du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Tull dette har ikke noe med gi og ta. Det har med og gjøre hva man har tid og mulighet til.

Selvfølgelig handler det om hva man har tid og mulighet til. Og lyst for den saks skyld. Og det å passe tantebarn er selvfølgelig ikke noe hun er forpliktet til.

MEN det er lett å se at det kan handler LITT om å gi og ta også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har foreldrene selv ansvar for barna sine, men det er da vanlig å gjøre hverandre tjenester av og til!? Nå vet ikke jeg hvor ofte og hvor mye TS er blitt bedt om å passe barna, og jeg mener ikke at hun skal la seg utnytte, men en annen gang kan det jo være TS som trenger hjelp til noe. Synd å bli avvist på grunnlag av at hun har vært steil.

Får jeg forresten foreslå at TS forsøker å strukturere tiden sin? Det er ikke normalt at man ikke har tid til noe som helst når en går på skolen eller studerer for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner din dårlige samvittighet godt TS, har følt på den selv mange ganger, selv om jeg vet den egentlig ikke trengs.

Hva som er vanlig og ikke, er nok veldig forskjellig. Jeg har venner/bekjente som passer tantebarna sine så ofte de overhode får til, og som prioriterer det som en del av hverdagen sin.

Mens både jeg og andre igjen har ikke prioritert slik.

Tidvis skulle jeg ønske jeg var av den typen som gjerne prioriterte vekk mine ting og heller hadde tantebarna som en del av hverdagen. Jeg ser at det gir ett spesiellt forhold og jeg forguder jo tantebarna mine, selv om jeg altså ikke sitter barnevakt hovedsakelig pga egen full timeplan.

Det har heller ikke noe å si i forhold til hvor mye eller lite man er glad i tantebarna eller søsknene sine, selv om noen kanskje tenker det. For meg har det ihvertfall ikke det. Jeg er ufattelig glad i søstern min, og hennes barn! Det er ikke verken deres skyld eller manglende kjærlighet til dem fra meg som gjør at jeg ikke prioriterer dem slik noen andre gjør. Det har med hvem jeg er, hva jeg trenger å gjøre med hverdagen min for å leve ett liv som gir meg det jeg føler jeg må ha.

Folk er altså rett og slett forskjellige, og det må man få lov til å være uten å ha dårlig samvittighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns etterhvert at jeg ser et mønster hos de jeg kjenner. Noen er veldig flinke til å spørre alle rundt dem om hjelp og tjenester. Alt fra barnevakt, skyss, ta med ting når man er bedt på middag, osv. Det jeg også ser er at det er ikke nødvendigvis de som spør oftest om hjelp og tjenester som er de ivrigste etter å hjelpe andre. Da tenker jeg at noen mennesker mener at seg og sitt liv er mer verdt enn andres liv og tid, og jeg mister all lyst til å hjelpe. Så mulig du skal tenke litt på om dette er mennesker som gjør deg en tjeneste i ny og ne tilbake, hvis ikke syns jeg ikke du trenger være barnevakt når du ikke selv føler du har tid og lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ditt ansvar, det er noe du kan gjøre hvis du har tid og lyst, og hvis du har ønsker om å utvikle et godt forhold til dine tantebarn.

Jeg inviterer gjerne niesa mi på besøk fordi jeg er veldig glad i henne og jeg vil ha et nært og godt forhold til henne. På samme måte er mine barn alltid velkomne til mine søsken. Resultatet er en sammensveiset storfamilie der barna har mange voksne å spille på, og de voksne har tilsvarende mange å be om hjelp de gangene det trengs (hvilket også gjelder de uten barn).

Men det er absolutt ikke noe man er forpliktet til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke de burde spørre så ofte hvis du har gitt beskjed om at du ikke har tid. Men de tror kanskje at du har lyst. Jeg hadde veldig lyst å passe min nevø før, men de spurte jo aldri.. Og jeg turte ikke spør sjøl så :gjeiper: Men det er absolutt ikke noe du må nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...