Gå til innhold

Hvordan ser jeg om katten liker meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg diskuterte her om dagen med en venninne, og det er tydelig at folk har forskjellige oppfatninger om dette. Katten min ser f.eks ut til å være veldig oppmerksomhetssyk når den ser på meg, mens hun mener at hennes er sint/fornærmet når hun ser på den.

Katten hennes stryker seg mot beina når den vil vise at den er glad i henne, min slikker meg.

Lurer derfor på, har jeg tatt feil av kattens signaler? Har de noen spesielle signaler for å vise at de liker en/trives i ens selskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Katten min både stryker seg mot meg titt og ofte og slikker. Hun er en skikkelig malemester og jeg ser at hun virkelig koser seg når hun legger seg ned på pleddet sitt og ruller seg rundt og vrir seg i velbehag. Hun er så søt!! :hjerte:

Jeg vet forøvrig at katten min liker meg fordi det merker jeg på hele henne. Det er jo akkurat som når man vet at et menneske liker en. Hihi, er så søtt når jeg løfter henne opp og hun ser meg rett inn i øynene før hun slikker meg på nesa :fnise:

Endret av Envy
Skrevet

At den ser på deg og blunker med øynene er et tegn på at den liker deg/slapper av i ditt selskap, og at den stryker seg inntil beina, dytter med hodet. Dessuten at den kommer mot deg med halen rett til værs :) Og når den slenger seg ned på ryggen rett foran deg... Men alle katter trenger ikke vise alle disse tingene - vår har aldri vært noe særlig til å stryke seg rundt beina på oss, men han gjør mange andre hyggelige ting :)

Skrevet

At den ser på deg og blunker med øynene er et tegn på at den liker deg/slapper av i ditt selskap, og at den stryker seg inntil beina, dytter med hodet. Dessuten at den kommer mot deg med halen rett til værs :) Og når den slenger seg ned på ryggen rett foran deg... Men alle katter trenger ikke vise alle disse tingene - vår har aldri vært noe særlig til å stryke seg rundt beina på oss, men han gjør mange andre hyggelige ting :)

Skrevet

Som nevnt, katter er individuelle. En kan gni seg mot beina, en annen gjør noe med halen, mens andre igjen legger seg nært deg. Tror rett og slett du må se an helhetsinntrykket. Du merker raskt om katten liker deg eller ikke. Som forrige bruker nevner, hvis katten myser og blunker med øynene, betyr det at den smiler til deg, og trives godt sammen med deg.

Skrevet

Våre puser gjør forskjellige ting med forskjellige folk! Venninnen min passet puser og leilighet mens vi var på bryllupsreise. Pus la seg stadig på magen hennes når hun lå i sofaen og så på TV eller lignende. Det gjør hun aldri med oss f.eks.

Den ene pusen min er SUPERkosete og viser tydelig at hun er glad i oss, mens hun andre er litt tilbakeholden. Likevel vet jeg at hun er glad i oss, hun bare viser det på en helt annen måte. Som å komme og ligge oppå ryggen min om natta, mens hun maler høylytt og knar med potene på dyna :hjerte:

Gjest Bloodless
Skrevet (endret)

Har tre veldig forskjellige katter, som viser at de liker meg på forskjellige måter. Hannkatten sitter på gulvet og stirrer og blunker med øynene. Han kommer også løpende når jeg roper, og dytter hodet sitt inntil panna mi når han koser. Tråkker mye på fanget mitt gjør han også.

Hunnkatt #1 er ikke noe serlig til fangkatt, men hun spretter opp for å kose når jeg kommer gående mot henne. Om jeg klapper meg på magen, så går hun opp på bakbena og strekker framlabbene opp mot halsen min hens hun dytter hodet sitt inntil ansiktet mitt.

Hunnkatt #2 er verdens mest kosete katt. Hun kan ligge på fanget i timesvis hver dag, mens hun strekker labbene opp mot ansiktet mitt og nærmest stryker meg over kinnet. Hun ligger ofte på rygg, og vasker meg og maler høylytt når jeg klør henne på magen. Hun sover også i senga mi hver natt, og da gjerne på ryggen min eller bak knærne mine.

Felles for alle tre er at de er veldig pratsomme, og dilter etter meg hvor enn jeg går. Går jeg på do uten å lukke døra, så har jeg tre katter som stryker seg mot bena mine.

Endret av Bloodless
Skrevet

Hvis den gnir hodet sitt på deg, er det fordi den liker deg og vil sette sin lukt på deg.

Når en katt myser er det det samme som at katten "smiler". Den er avslappet og fornøyd.

Slikking ; den steller deg.

Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Vår hunnkatt kommer alltid løpende mot meg når jeg kommer hjem, prater i vei og gnir seg mot bena mine. Noen ganger, om hun ligger og sover på pleddet sitt i sofaen og jeg sitter ved siden, kommer hun og slikker meg på nesa eller i panna før hun legger seg ned igjen. Hun blir også med på hundeturer eller når vi henter posten. Vi merker også at hun stoler på oss; hvis hun skal ut og hundene er i gangen tør ikke hun å gå forbi. Men hvis hun ser at vi holder dem, spankulerer hun forbi som om hun eide hele huset :fnise:

Hannkatten vår viser at han er glad i oss ved å legge seg på ryggen og rulle rundt når vi kommer bort til han, gnir seg inntil bena våre, skravler i vei han også og plasserer seg prompte på magen/fanget vårt hvis vi setter oss ned.

Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Slikking ; den steller deg.

Jeg oppfatter det som en slags tilbakebetaling av kosen jeg. I hvert fall fra hundene sin side...Det kan jo godt hende at kattene steller meg, men de gjør ikke det før jeg koser i hvert fall :fnise:

Skrevet

Som de andre sier så er det stor forskjell på katter.

Den jeg hadde før var veldig til å kose med hodet sitt. Han kunne sitte lenge med panna sin mot min og bare male. Han likte også å gni seg inntill beina våre og ligge på ryggen med alle labbene i været.

Den vi har nå markerer veldig med potene. Han kan stå på magen min i evigheter å bare tråkke med hans blunker og maler. Ligger også på ryggen, men det er helst bare hos mannen min. Han kommer springende med halen i været når vi kommer hjem mens han skravler hele tiden :rødme:

Skrevet

Alt en katt bryr seg om er at du gir den mat. Slipper den ut og inn

faktisk om katten kunne funnet mat selv og åpnet dører så hadde den egnetlig ikke hat behov for oss.

Skrevet

faktisk om katten kunne funnet mat selv og åpnet dører så hadde den egnetlig ikke hat behov for oss.

Har du hatt mange katter siden du vet dette så godt? Hvordan forklarer du da at den ofte vil kose før den spiser selv om den er veldig sulten?

Skrevet

Hehe.. For noe tull.

Kattene mine dreper og spiser mus, jordrotter osv.

Og så kommer de inn for kos.

Skrevet

Hehe.. For noe tull.

Kattene mine dreper og spiser mus, jordrotter osv.

Og så kommer de inn for kos.

Min kommer først bort for å gi en kjapp kos, går og spiser, kommer gjerne tilbake for mer kos. Det er veldig ofte kos kommer før mat.

Hadde det vært kun mat og at døra skal åpnes for dem, så hadde det vært kun det vi så til kattene også da?

Skrevet

Min kommer først bort for å gi en kjapp kos, går og spiser, kommer gjerne tilbake for mer kos. Det er veldig ofte kos kommer før mat.

Hadde det vært kun mat og at døra skal åpnes for dem, så hadde det vært kun det vi så til kattene også da?

Ja, ikke sant. Da hadde det kun vært mas om mat og om å gå ut. Slik er ikke min katt i hvertfall.

Gjest Bloodless
Skrevet

Det er alltid en tulling i hver tråd om katter. Best å bare ignorere. :)

Skrevet

Katten min kaster hoften entusiastisk mot leggen min hver gang han går forbi meg. Hever halen i hilsen hver gang jeg kommer hjem, mjauer når jeg kommer hjem fra skolen og kryper under dyna mi når det er tid for å sove. Alle katter er individer, så det er ikke lett å tolke hvor sterkt forhold mellom katt og eier er. Det er f.eks ikke alle katter som er like interessert i kos, selv om de egentlig forguder eieren sin : )

Han har også den der "blunke med smale øyne" mot meg hver gang jeg ser på han mens han slapper av. På kattespråk betyr det visstnok "jeg stoler på deg, og trives i ditt selskap" eller noe i den duren. Husker å ha lest det en plass.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg har to stykker, jenter, som er like gamle, og de viser hengivenhet på forskjellige måter. Den ene liker ikke så godt å kose, men hvis jeg løfter henne opp så stanger hun snuten mot ansiktet mitt og maler, hun blunker og myser veldig masse og kommer løpende mot meg og mjauer når jeg kommer hjem. Den andre er ikke så mye til velkomstkomite, men hun følger mye etter meg og er i veldig glad i å ligge på fanget å sove, spesielt hvis jeg har vært lenge borte :) Er så glad i pusene mine :rødme:

Skrevet

Den pusen jeg har nå har et veldig tydelig "kjærlighetsspråk". Hun kommer løpende mot meg med halen til vers når hun kommer inn, eller om jeg møter henne ute. Stryker seg inntil meg, svarer når jeg snakker til henne :jepp:. Hun hopper opp på fanget mitt, vil ligge i armkroken om natten, og hun vasker meg titt og ofte.

Forrige pusen jeg hadde var ikke sånn. Han var ingen fangkatt, kom sjelden for kos og lå bare inntil meg om natten en stund. Likevel er jeg ikke i tvil om at han var utrolig glad i meg. Hvis han ikke fant meg når han kom inn, lette han rundt i hele huset. Var det andre folk i huset mens jeg var ute, fikk jeg høre at han hadde vært urolig, stått ved ytterdøren og ventet o.s.v.

Han var også utrolig trygg på meg. Fikk han flått, lå han heelt stille til jeg hadde plukket den ut, mens ingen andre fikk lov. Han var mye syk på slutten og jeg kunne gi han alle slags medisiner og gjøre hva som helst med han uten at han ble urolig eller stresset.

En venn av meg har en katt som bare er innom og spiser og sover litt. Han er omtrent blottet for koselyst, men likevel er det ikke tvil om at han er glad i "matfar". Han stiller seg opp noen meter unna og myser og blunker til han og slik kan stå og beundre pappa en halvtimes tid før han tusler fornøyd ut igjen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...