Gå til innhold

Typisk norsk mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Neste uke får jeg besøk av en spansk jente på 17 år. Hun skal bo her i huset 1 uke. Det er da meningen at meg og min familie skal vise henne hvordan det er å være norsk.

Lurer på hva jeg kan servere av mat? (noe som er norsk, men kanskje ikke alt for sært)

Hva bør vi gjøre på kvelder?

Ta hun med på skogstur?

Trenger tips til hva som er typisk norsk, vil gjerne at hun skal få en annen opplevelse enn å sitte på Pc/TV hele dagen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stemmer også for fårikal! Sesongen er jo i gang, og veldig tradisjonelt riktig på denne tiden.

Supergodt er det også! :jepp:

Skrevet

- Ørret eller laks med rømme, agurksalat, potet og flatbrød?

- Kjøttkaker med tyttebær og ertestuing?

- Finnbiff?

- Hjemmelagd fiskegrateng?

- Hjemmelagd kjøttsuppe med kålrot, poteter, kål osv?

Jeg ville ha tatt henne med på tur ut i naturen, i alle fall. Og kanskje fisket litt, plukket sopp som nevnt over, og kokt kaffe og grilla pølser over bål. Koselig! :)

Skrevet

Jeg liker hverken fårikål eller raspeball, så jeg ville gått for hjemmelagde kjøttkaker med brun saus og poteter! og i hverdagen ville jeg kjørt på med andre typisk norske måltider som lapskaus, pytt i panne osv. Og til kos; selvfølgelig vafler med brunost, lefser og arme riddere (det er norsk, er det ikke?). Og ellers introdusert henne for ekte norsk melkesjokolade, hehe.

Som aktiviterer er jo sopptur en god idè, som en annen sa her :) Og også fjellturer, skogsturer (med matpakke og termos selvfølgelig) og kanskje fisketur=)

Skrevet

Rømmegrøt og spekemat.

Ellers er jeg enig i laks/ørret.

Annen fiskemat.

Skrevet

Lapskaus, fiskeboller i hvitsaus, lammesteik, får-i-kål, kokt torsk, stekt ørret, ovnsbakt laks, hjemmelagde kjøttkaker og fiskekaker, grovbrød med brunost, sveler, vafler, grønnsakssuppe. Ja det er vel det jeg kommer på av mat som er veldig norsk i farten. Alle er kanskje ikke norsk, men brukes mye i norsk mattradisjon.

Av interesser kan du jo ta henne med på sopptur og fisketur - det er en fantastisk artig opplevelse å spise noe man har plukket/fanget selv. Så er selvsagt fjellturer veldig aktuelt. Kanskje noen vanlige ting også som kino, spillekveld med familien deres, og kanskje bare vanlige gåturer rundt om i byen (dersom du bor i/utenfor en by) å se på bygningene og slikt.

Skrevet

Ta henne med på det naturen kan by på. Bor dere nære vannet, bør dere ta en båttur (leie båt?), eller bor dere nære fjellet, så ta henne på fjellstur. Men ikke hver dag. Dere må få henne kjenne på hjemmekos med besøk og f.eks spill.

Skrevet

Fårikål er et godt tips på denne tiden av året, helt enig. :)

Og vafler med brunost pleier også å slå an.

Dessuten ville jeg kjøpt plommer fra Hardanger, du finner fremdeles sorter som Mallard, Victoria og Jubileum, nydelig godt nå i september.

Betasuppe eller lapskaus med gode rotgrønnsaker og byggryn (i betasuppe) kokt på røkt svineknoke er heller ikke dumt nå på høsten.

Og så ville jeg definitivt laget noe med god, fersk fisk. Feks kveite og Sandefjordsmør, kokte nypoteter og grønnsaker. Eller nystekte, hjemmelagde fiskekaker - lett å få til om du har foodprocessor. Og gøy å lage sammen, faktisk. Eller kjøp inn til skikkelig krabbelag med ferske krabber - på sitt beste nå! :)

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar ! :)

da blir det ihvertfall lefser, vafler, brunost, fisk en dag, kjøttboller en dag! Fårikål syns jeg selv er helt motbydelig, så vet ikke om jeg tør servere dette :P

Ellers har vi fine turområder i nærheten, så en sopptur blir det nok. tenkte kanskje å ta en tur med båten over til Sverige, vil jo si at det er ganske typisk norsk..

Skrevet

Ellers er grandiosa og kebab med halalkjøttfarse typisk norsk. Baccalao er kanskje ikke helnorsk, men kjent forneden, da særlig i Portugal riktignok. Men den var opphavet til norsk tørrfiskeksport - forrige årtusens olje.

Færste dagen er hun sikkert litt sliten etter reisen, og alt i heimen er nytt. Typisk norsk aktivitet da kan være å ruge i sofaen foran en film, mens Peppes serverer kveldsmaten.

Dagen etter kan dere dra på et kjøpesenter og se bistert på andre folk, stresse dere opp i kassakø og vise fingern til forbipasserende biler, på veien hjem til hvalbiff i fløtesaus, med seøvplukket sopp til. Selvplukket fra hermetikkhylla på supern...

:nigo:

Skrevet

Blant alt våset sitt har Kamikatze ett godt poeng: Hvalbiff. Norskere blir det ikke, og selv om sesongen er på det nærmeste over for i år, kan det godt være det fremdeles er mulig å få tak i.

Ellers glemte jeg rent å tenke på vilt, nærmere bestemt rype og reinsdyr - også et glimrende forslag. Stort norskere blir det ikke. Og sesongriktig også, i hvert fall rype (ferskt reinkjøtt er det kanskje litt tidlig for?). Med multer til dessert.

Skrevet

Blant alt våset sitt har Kamikatze ett godt poeng: Hvalbiff. Norskere blir det ikke, og selv om sesongen er på det nærmeste over for i år, kan det godt være det fremdeles er mulig å få tak i.

Ellers glemte jeg rent å tenke på vilt, nærmere bestemt rype og reinsdyr - også et glimrende forslag. Stort norskere blir det ikke. Og sesongriktig også, i hvert fall rype (ferskt reinkjøtt er det kanskje litt tidlig for?). Med multer til dessert.

Jeg ville holdt meg unna hvalbiff. Hvalfangst er et kontroversielt tema, og mennesker fra land som ikke driver fangst kan være sterke motstandere.

Skrevet

Spekemat,julemiddag,skalldyr med loff og majones er mine forslag :)

Skrevet

Jeg ville holdt meg unna hvalbiff. Hvalfangst er et kontroversielt tema, og mennesker fra land som ikke driver fangst kan være sterke motstandere.

Hvalbiff selges overalt på Fisketorget i Bergen, et av de mest besøkte stedene av utenlandske turister (uvisst av hvilken grunn - jeg går en lang omvei rundt).

Og en av restaurantene i de gamle gårdene på Bryggen har hvalcarpaccio som fast forrett på menyen. Jeg har spist middag der med gjester fra mange land - stor suksess. :)

De fleste utenlandske turister er nok som de fleste nordmenn: Uten noe spesielt syn på hvalfangst, egentlig.

Skrevet

Sodd :D Det er jo så godt! Ordentlig vare vel og merke, og ikke på boks, det smaker jo ikke ordentlig sodd i det hele tatt!

Skrevet

Fårikål, spekemat og reinsdyrstek. Og gjerne fisk i en eller annen form, men ikke den tradisjonelle ihjelkokt torsk, pføy!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...