AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #1 Skrevet 19. september 2010 Jeg gikk ut av videregående skole i 06 med et gjennomsnitt på sterk 5'er. Jeg var under barnevernet og bodde på barnevernsinstitusjon. Både personalet der og ansvarsgruppen var enige i at jeg måtte gå på skolen, fremfor å få meg en jobb. Jeg var enig, fordi jeg elsket å studere. Jeg begynte på allmenn i 2004, i en klasse å 30 elever, og fikk veldig gode karakterer. Jeg hadde 5'ere og 6'ere i alt, unntatt matte. Der kom jeg aldri høyere enn 4'ere. Jeg fikk også ekstra oppgaver i engelsk, biologi og matte. De første to favorittfagene mine, og jeg prøvde alltid å gjøre det bedre i det siste. I tillegg, i gymtimene, lærte jeg elevgrupper og lærere tai bo, pilates og yoga. Jeg var et skikkelig skolelys; et vindunderbarn . Men jeg kjedet meg ofte og trengte mange utfordringer, så jeg tok engelsk, norsk og samfunnsfag sammen med elevene i 3. klasse. Det var jeg veldig stolt av. Jeg gjore det aldri bra på barne- og ungdomsskolen, men det var livssituasjonen det kom an på. Klasseforstanderen vår jobbet veldig tett med barnevernet. Problemet var bare at barnevernet lett lot seg diktere av skolen, noe som bød på problemer senere. Neste året, derimot, forandret det hele seg. Jeg havnet i en ny klasse, og fikk ny klasseforstander; en type jeg aldri har sett maken til før. Hele klassen ble delt opp i grupper og jeg ble satt sammen med de skolesvake i klassen. Og de var det mange av. Egentlig var de ikke skolesvake, bare veldig uinteresserte og late. Jeg følte meg som fra en annen planet. Samtaleemnene deres begrenset seg til "drekking og puling". Bare bullshit, selvfølgelig. Da de fant ut at jeg var smart, skyflet de velig mye av arbeidet og ansvaret over på meg. Vi fikk ikke lenger individuelle karakterer, men "gruppekarakterer", der vi omtrent ble vurdert etter den svakeste eleven. Plutselig ble jeg også trakassert av de andre elevene, som kalte meg nerd og "favoritten". Jeg var langt fra lærerens favoritt, fordi jeg hele tiden protesterte på det læreren sa. Hun gav også gruppene lov til å krysse ut de fagene som ikke var viktige for dem". Da forsvant engelsk, samfunnsfag og biologi og jeg fikk ikke lenger tysken, som jeg akkurat hadde begynt med. I mange tilfeller visste jeg faktisk mer om et aktuelt emne enn læreren selv, og hun kalte meg nedlatende og frekk. Jeg var ikke frekk, langt i fra. På et evalueringsmøte sa hun at hun var "bekymret fordi jeg ikke var så sosial". Jeg sa at grunnen til det var fordi jeg ble mobbet,de andre var umodne og særlig to medelever brukte meg som hoggestabbe. "Du prøver ikke hardt nok!" Sa hun bare. Og hun la også skylden på meg for at det gikk så dårlig i gruppa. Jeg var "ikke flink nok til å motivere de andre." Hun hadde jo plassert meg der for at jeg skulle hjelpe de andre. Det var også mitt ansvar at de kom inn fra friminuttet til tida og ikke stakk på butikken/røykehjørnet. Barnevernet var eig i alt dette. Da eksploderte jeg og sa at jeg kunne ikke styre de andre. Det funker bare ikke sånn. Jeg hadde mer enn nok med å passe på meg selv for det er faktisk fremtida mi det gjaldt. Jeg mistrivdes mer og mer. Det var ikke det at karakterene ble dårlige, det var jo ikke nødvendig å anstrenge seg lenger. Jeg hatet den gruppa. De andre sluntret unna, og kom hele tiden med unnskyldninger av typen "katten min er død", "jeg har vondt i magen", "jeg har det så vanskelig." Jeg svarte at "det er grunnlag for å holde seg hjemme, ikke stikke på Rema eller stå og røyke". Jeg var drittlei, og orket ikke mer. i 2006 droppet jeg ut av skolen uten eksamen,jeg venter med det til senere. Skolegleden min ble helt ødelagt av den arrogante, jantete læreren. Jeg møtte heller ikke noe særlig motstand fra læreren, til tross for de strålende karakterene mine fra forrige året. Det er bevist - smarte barn sliter på skolen. Lærerne klarer ikke å oppmuntre dem, og de blir ertet av medelevene. Det er ikke bare skolesvake barn som sliter, men også de sterke, på grunn av sterk jantelov, mangel på kunnskap og toleranse. Flere som kjenner seg igjen?
barnehagetanten Skrevet 19. september 2010 #2 Skrevet 19. september 2010 Kjenner meg ikke personlig igjen i hva du skriver. Men jeg har en datter på 16 år som er skolesterk. Hun har i alle år blitt plassert sammen med skolesvake elever for å hjelpe dem. Det er ikke det hun var syntes var mest kjekt akkurat, men har nå hjulpet dem fra en 2-3 til 3-4. Hun er imidlertid ikke skolelei til tross for lærerne, men kunne fort endt opp slik på grunn av lærerne. Når det er sagt: hva med å brette opp ermene og vise dem hva du egentlig står for? Hørt om såkalte asfaltbarn: de som klarer seg på tross av karrige oppvekstvilkår? Du er selv din egen lykkes smed dessverre (eller heldigvis, mest sannsynlig i ditt tilfelle). Lykke til.
Piper Skrevet 19. september 2010 #3 Skrevet 19. september 2010 Jeg har veldig liten tro på at de mente at det var ditt ansvar å sørge for at de andre kom seg inn i timene. kanskje den ene læreren mente det, men tviler på at noen andre mente det. Høres helt vanvittig ut, og med tanke på at vgs har ansvar for egen læring, vil jeg tro at ingen andre ville ment noe slikt. Høres rett og slett helt vanvittig ut, at noen skal mene at du ahr ansvaret for å få de andre elevene inn til timen. beklager, ahr veldig vanskelig for å tro på noe slikt. Har også problemer med å tro på at du ikke fikk alle de fagene du ahr krev på, for en lærer kan ikke bare fjerne fag slik du beskriver. Hvor mange fag hadde denne ene læreren, siden læreren kunne fjerne tre fag på den måten? Noe jeg tviler veldig sterkt på har skjedd, for det høres rett og slett helt vanvittigt ut. Engelsk, samfunnsfag og biologi har nok ikke samme lærer, da veldig mange engelsklærere er som regel spesialiserte på engelsk, og biologi går veldig mye sammen med naturfag, som er veldig vanlig å ha en realfaglærer i. Så beklager at jeg ikke helt kjøper din historie, for den høres bare rett og slett helt vanvittig ut, siden du sier at tre fag ble fjernet, noe som ikke en lærer kan gjøre uten at det får konsekvenser. Så nei, det er ikke bevist at smarte barn sliter på skolen ut i fra det du skriver, men det finnes en del lærere som tar mer hensyn til de svake enn de sterke. Enkelte tenker at de sterke vil klare seg likevel. Og selv om man ikke er like skoleflink som det du er, vil nå ikke ejg si at man ikke er smart fordet. Men skal vi snakke litt om det å sette de skoleflinke sammen med de svake, vil jeg si at de skoleflinke faktisk kan lære mye av dette. De må lære å se tingene på en annen måte enn de er vant til, de må gjerne forklare tingene på en måte som de ikke er vant til å gjøre, for selv om noen kan legge sammen to tall, er det ikke dermed sagt at de forstår hva de egentlig gjør. Så ved å gjøre de mer bevisste på hva de egentlig gjør, fremmer man læringen deres også.
brainstorm Skrevet 19. september 2010 #4 Skrevet 19. september 2010 Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, TS. Man plasseres i grupper med svakere elever, og blir straffet med svakere karakterer. Den norske skolen er dessverre mer opptatt av å løfte opp de svake enn av å gi de sterke utfordringer. Det er forskjell på lærere, men det virker som du har hatt ytterpunktene. Man er veldig avhengig av å treffe rett lærer.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #5 Skrevet 19. september 2010 Men skal vi snakke litt om det å sette de skoleflinke sammen med de svake, vil jeg si at de skoleflinke faktisk kan lære mye av dette. De må lære å se tingene på en annen måte enn de er vant til, de må gjerne forklare tingene på en måte som de ikke er vant til å gjøre, for selv om noen kan legge sammen to tall, er det ikke dermed sagt at de forstår hva de egentlig gjør. Så ved å gjøre de mer bevisste på hva de egentlig gjør, fremmer man læringen deres også. I TS innlegg var det ikke snakk om at de ikke var skoleflinke; de var bare uinteresserte og late. Man kan tvinge et esel ned til vannet, men man kan ikke tvinge det til å drikke. Jeg opplevde noe lignende da jeg gikk på skolen. Én elev gadd ikke gjøre en innsats i gruppa, og vi fortalte dette til læreren. Svaret vi fikk var at det var vår egen feil, fordi vi ikke klarte å motivere ham. Riktignok var dette på barneskolen, så vi trengte ikke bekymre oss for dalende karakterer. Likevel er det skremmende at man allerede på barneskolen skal gis rolle som oppdrager/motivator fordi læreren kommer til kort.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #6 Skrevet 19. september 2010 Mye av dette kunne jeg skrevet selv, jeg og et par andre i klassen på grunnskolen ble kjapt jekket ned av lærerne da de skjønte at vi hadde noe i hodet. Fikk kjeft hvis vi gjorde leksene for kjapt og grundig, og ble satt i en krok for å tegne mens vi ventet på at resten av klassen skulle ta oss igjen. Fylte tegnebøker gjennom 50% av hele skoletiden min, jeg. Det er sosialismen i et nøtteskall. Ble ikke annerledes før jeg kom på høyere utdanning, men innen da var jeg blitt så grundig opplært til å tro at jeg ikke dugde til noe som helst, at jeg slet mer enn nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #7 Skrevet 19. september 2010 Når det er sagt: hva med å brette opp ermene og vise dem hva du egentlig står for? Hørt om såkalte asfaltbarn: de som klarer seg på tross av karrige oppvekstvilkår? Du er selv din egen lykkes smed dessverre (eller heldigvis, mest sannsynlig i ditt tilfelle). Lykke til. Jeg gjorde jo nettopp dette. Mange, mange ganger, og det skrev jeg faktisk i innlegget.
Twink Skrevet 19. september 2010 #8 Skrevet 19. september 2010 Ang det med å velge bort fag, jeg har faktisk hørt om skoler hvor klassene må bestemme seg for hvilke fag de skal ha. Tror det er snakk om mindre skoler hvor de ikke har mulighet til å gi fordypning i alle fagene, så da blir det fordypning i de fagene flest elever ønsker. Jeg synes det er en skikkelig uting å sette de flinke i gruppe med de svake, for at de svake skal løftes opp. Må da være bedre at de svake sitter i grupper og finner ut av det de sliter med sammen, og at de flinke kan få grupper sammen hvor de kan fordype seg mer i stoffet, og jobbe litt videre. Jeg var alltid en av de som skulle hjelpe de svake, som regel endte det med at jeg måtte gjøre alt. Hvis noen av de andre mot formodning skulle finne på å gjøre noe var det elendig gjort og jeg fikk dårlig karakter sammen med gruppen. Hvor mange barneskoletimer av mitt liv som gikk med til å lese samme tekst for tiende gang eller tegne tegninger mens andre lærte det jeg kunne har jeg ikke tall på. Resultatet var at jeg var drittlei på ungdomsskolen, og skoleinteressen har ikke kommet tilbake før nå i midten av 20 årene Har mange ganger tenkt på hvor langt jeg kunne ha kommet om også de som var flinke og interessert hadde blitt satset på i den norske skolen!
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #9 Skrevet 19. september 2010 Jeg har veldig liten tro på at de mente at det var ditt ansvar å sørge for at de andre kom seg inn i timene. Det gjaldt min gruppe. Vi var fem i gruppa, og ansvaret for dem ble lagt over på meg. Har også problemer med å tro på at du ikke fikk alle de fagene du ahr krev på, for en lærer kan ikke bare fjerne fag slik du beskriver. Hvor mange fag hadde denne ene læreren, siden læreren kunne fjerne tre fag på den måten? Noe jeg tviler veldig sterkt på har skjedd, for det høres rett og slett helt vanvittigt ut. Vi hadde bare tre lærere. Gruppesystemet ble iverksatt av klasseforstanderen, og dette med fjerning og latterlig forenkling av enkelte fag var opp til hver enkelt gruppe, og bare et ledd i utprøvingen. Ikke desto mindre ødela det veldig for meg og alle andre i den klassen med behov for struktur og utfordringer. Gruppesystemet var en ordning som ble prøvd ut i min klasse først, og som siden skulle omfatte hele skolen. Det var et prosjekt der vi ble gitt full kontroll over egen læring. Så det er vel overflødig å nevne hvor mislykket det ble i en giddaløs klasse som min. Det skulle bli slutt på klasserom innen jul. Vi ble vist rundt i det nye lokalet der hele skolen (unntatt spesialklassene)skulle slås sammen. Alle allmenn-lærerne skulle undervise oss der. Så nei, det er ikke bevist at smarte barn sliter på skolen ut i fra det du skriver, men det finnes en del lærere som tar mer hensyn til de svake enn de sterke. Enkelte tenker at de sterke vil klare seg likevel. Og selv om man ikke er like skoleflink som det du er, vil nå ikke ejg si at man ikke er smart fordet. Dette er bare svada. Men skal vi snakke litt om det å sette de skoleflinke sammen med de svake, vil jeg si at de skoleflinke faktisk kan lære mye av dette. De må lære å se tingene på en annen måte enn de er vant til, de må gjerne forklare tingene på en måte som de ikke er vant til å gjøre, for selv om noen kan legge sammen to tall, er det ikke dermed sagt at de forstår hva de egentlig gjør. Så ved å gjøre de mer bevisste på hva de egentlig gjør, fremmer man læringen deres også. Og låter du akkurat som klasseforstanderen min. Poenget ditt, og skolesystemets, er at det skal bare finnes en riktig måte å gjøre ting på - den lettvinte. Det er skolens ansvar å lære barna og ikke omvendt.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #10 Skrevet 19. september 2010 Jeg har veldig liten tro på at de mente at det var ditt ansvar å sørge for at de andre kom seg inn i timene. kanskje den ene læreren mente det, men tviler på at noen andre mente det. Høres helt vanvittig ut, og med tanke på at vgs har ansvar for egen læring, vil jeg tro at ingen andre ville ment noe slikt. Høres rett og slett helt vanvittig ut, at noen skal mene at du ahr ansvaret for å få de andre elevene inn til timen. beklager, ahr veldig vanskelig for å tro på noe slikt. Har også problemer med å tro på at du ikke fikk alle de fagene du ahr krev på, for en lærer kan ikke bare fjerne fag slik du beskriver. Hvor mange fag hadde denne ene læreren, siden læreren kunne fjerne tre fag på den måten? Noe jeg tviler veldig sterkt på har skjedd, for det høres rett og slett helt vanvittigt ut. Engelsk, samfunnsfag og biologi har nok ikke samme lærer, da veldig mange engelsklærere er som regel spesialiserte på engelsk, og biologi går veldig mye sammen med naturfag, som er veldig vanlig å ha en realfaglærer i. Så beklager at jeg ikke helt kjøper din historie, for den høres bare rett og slett helt vanvittig ut, siden du sier at tre fag ble fjernet, noe som ikke en lærer kan gjøre uten at det får konsekvenser. Så nei, det er ikke bevist at smarte barn sliter på skolen ut i fra det du skriver, men det finnes en del lærere som tar mer hensyn til de svake enn de sterke. Enkelte tenker at de sterke vil klare seg likevel. Og selv om man ikke er like skoleflink som det du er, vil nå ikke ejg si at man ikke er smart fordet. Men skal vi snakke litt om det å sette de skoleflinke sammen med de svake, vil jeg si at de skoleflinke faktisk kan lære mye av dette. De må lære å se tingene på en annen måte enn de er vant til, de må gjerne forklare tingene på en måte som de ikke er vant til å gjøre, for selv om noen kan legge sammen to tall, er det ikke dermed sagt at de forstår hva de egentlig gjør. Så ved å gjøre de mer bevisste på hva de egentlig gjør, fremmer man læringen deres også. Enten var du ikke over middels skoleflink selv, eller så har du vært så heldig å ikke oppleve samme situasjon som mange av oss dessverre har. Either way så disker det deg ganske grundig fra å kunne komme med noen som helst slags fasit på hva som "stemmer med virkeligheten".
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #11 Skrevet 19. september 2010 På et evalueringsmøte sa hun at hun var "bekymret fordi jeg ikke var så sosial". Jeg sa at grunnen til det var fordi jeg ble mobbet,de andre var umodne og særlig to medelever brukte meg som hoggestabbe. "Du prøver ikke hardt nok!" Sa hun bare. Sånne lærere har jeg hatt også. De brydde seg ikke om at jeg gjorde det jeg skulle på skolen, bare klagde og til og med skrek til meg fordi det måtte jo være meg det var noe galt med, som heller ville være alene enn å henge med de som bråkte, plaget andre, dopa seg og skrøt av sine butikktyverier i friminuttene. Hvor mange barneskoletimer av mitt liv som gikk med til å lese samme tekst for tiende gang eller tegne tegninger mens andre lærte det jeg kunne har jeg ikke tall på. Resultatet var at jeg var drittlei på ungdomsskolen, og skoleinteressen har ikke kommet tilbake før nå i midten av 20 årene Har mange ganger tenkt på hvor langt jeg kunne ha kommet om også de som var flinke og interessert hadde blitt satset på i den norske skolen! Samme her. Jeg mistet gløden helt på ungdomsskolen og fikk den ikke igjen før ganske mange år senere. Det er helt vanvittig at skolen holder elever nede og ikke er på lag med de skoleflinke. Skolens funksjon i dag er bare å være en barnehage for ungene å oppholde seg i mens foreldrene er på jobb.
Piper Skrevet 20. september 2010 #12 Skrevet 20. september 2010 Ang det med å velge bort fag, jeg har faktisk hørt om skoler hvor klassene må bestemme seg for hvilke fag de skal ha. Tror det er snakk om mindre skoler hvor de ikke har mulighet til å gi fordypning i alle fagene, så da blir det fordypning i de fagene flest elever ønsker. Og det høres veldig merkelig ut å velge vekk fag, som faktisk er krav på enkelte høyere studier, som for eksempel biologi. Da fjerner man den muligheten for elver å søke på visse studier, noe jeg tviler på at de har lov til å gjøre. Jeg vet at enkelte skoler ikke hadde alle fordypningfagene, men da måtte man søke seg over til de skolene som hadde de fagene man ønsket. Men har ikke hørt at de har lov til å fjerne fag etter skolestart, høres fortsatt veldig merkelig ut. Spesielt siden dette skjedde for ikke så mange år siden. Men det er ikek dermed sagt at jeg sier at det ikke er slik, men jeg syns det høres veldig merkelig ut. Og var det slik, burde man kanskje sende inn en skriftlig klage, for jeg tviler på at skolen har lov til å gjøre slike ting.
Piper Skrevet 20. september 2010 #13 Skrevet 20. september 2010 Enten var du ikke over middels skoleflink selv, eller så har du vært så heldig å ikke oppleve samme situasjon som mange av oss dessverre har. Either way så disker det deg ganske grundig fra å kunne komme med noen som helst slags fasit på hva som "stemmer med virkeligheten". Jeg har ikke fasit på noe som helst, men må få lov til å mene at historien høres veldig merkelig ut. Ikke bare litt merkelig, men veldig merkelig. Og jeg har lov til å komme med min mening, på lik linje som alle andre her inne, siden det er et diskusjonsforum. Og jeg må også få lov til ås ette spørsmålstegn emd enkelte ting, som for eksempel at det er den ene eleven sitt ansvar å sørge for at alle på gruppen kommer inn til timen. Høres helt vanvittig ut. Og jeg vet at da jeg gikk på skolen var det mye rart som skjedde, for da ble de svake plassert i en gruppe for seg selv. Kunne ikke ha de i samme klasse som de andre. Men jeg trodde virkelig skolene var kommet lengre, og at man tok mer hensyn til alle parter, enten man er svak, middels eller faglig sterk.
Gjest BabyBlue Skrevet 20. september 2010 #14 Skrevet 20. september 2010 Er man en smart elev som er et skolelys og liker å pugge kan man bli utfordret av både elever og lærere, ja. Men lærere skal ikke behandle elever forskjellig fra hvor smarte de er? Det skal være likt for alle, til en viss level selvsagt. Det er ikke rettferdig å presse deg på den måten bare fordi du er glupere enn de andre slakkerne. Men man kan desverre ikke bestemme hvilken gruppe man skal komme i - uansett hvor kjip den er. Har endt opp med mange skoleleie tosker jeg også, men gjør allikevel min del så godt jeg kan.
Piper Skrevet 20. september 2010 #15 Skrevet 20. september 2010 Er man en smart elev som er et skolelys og liker å pugge kan man bli utfordret av både elever og lærere, ja. Men lærere skal ikke behandle elever forskjellig fra hvor smarte de er? Det skal være likt for alle, til en viss level selvsagt. Det er ikke rettferdig å presse deg på den måten bare fordi du er glupere enn de andre slakkerne. Men man kan desverre ikke bestemme hvilken gruppe man skal komme i - uansett hvor kjip den er. Har endt opp med mange skoleleie tosker jeg også, men gjør allikevel min del så godt jeg kan. I dag har alle rett på tilpasset opplæring, det vil si at alle skal ha undervisingen til sitt behov. Det er en veldig vanskelig oppgave for en person å tilpasse undervisingen til kanskje 25 elever, men elevene har krav på det.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #16 Skrevet 20. september 2010 Her er jeg litt enig med Piper altså. Eller, jeg syns det er forjævlig at du har hatt det sånn og til og med sett det nødvendig å slutte på skolen. Men at de har nektet deg å ha biologi er jo hårreisende om ikke strengt ulovlig. Du har krav på å ta akkurat de fagene du vil og det er ikke et valg som skal tas i plenum med en annen gruppe mennesker. Det hele virker bare så riv ruskende galt at jeg har litt problemer med å kjøpe den, men om det nå stemmer så er jeg i harnisk på dine vegne.
Gjest Kim Skrevet 20. september 2010 #17 Skrevet 20. september 2010 Selvfølgelig dumt at du opplevde det slik, men la meg med en gang påpeke at de barna som virkelig sliter på skolen er de som kommer fra mindre ressurssterke hjem, der gjærne foreldrene ikke har særlig høy utdannelse selv. Læring er noe man trenger positiv stimuli fra omgivelsene for at oddsene skal gå i din favør. Selv om vi har et likhetsskole prinsipp i Norge, så vet jeg at elever med ekstraordinære talenter får den hjelpen som er mulig utifra ressursene. Har man talenter utover det vanlige, uansett om det er sang, matematikk, snekkring osv. så vil man mest sansynligvis gjøre det bra i livet.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #18 Skrevet 20. september 2010 Jeg var ekstremt flink på skolen i starten. Jeg jobbet i mine eldre brødres avlagte skolebøker før jeg begynte på skolen og var veldig motivert for lekser og læring. Men jeg fikk jo aldri en eneste lekse, for leksa var alltid å gjøre ferdig skolearbeidet, og jeg hadde jo gjort alt lenge før timene var slutt. Mamma prøvde å ta det opp men fikk da svar at jeg kunne gjøre meg mer flid og tegne penere i bøkene. Resultatet var at jeg kjedet meg, ble rastløs og en som tullet og bråket i timene, noe som ble verre på ungdomsskolen. Der slang jeg gjennom med ok karakterer uten at jeg løftet en finger, det var nok å være delvis tilstede i timene. Det å ikke ha lært gode arbeidsvaner og det å ikke ha lært å takle faglige utfordringer gjorde at ting ble vanskelig i enkelte fag på videregående og ikke minst da jeg begynte å studere. Jeg er nesten litt bitter på skolen som ikke ivaretok meg og mine behov og som ikke ga meg utfordringer og læring på mitt nivå.
Nalla Skrevet 20. september 2010 #19 Skrevet 20. september 2010 Det er fryktelig trist at du har fått en slik skolegang TS, enkelte lærere burde mista retten til å være lærere for alltid, da de rett og slett ikke har noe å tilføre. Selv var jeg en flinkis, og opplevde heldigvis aldri at jeg ble sett ned på av lærere (og nesten aldri klassekammerater). Mye av grunnen til dette har nok vært at jeg har havnet i klasser med engasjerte elever, og lærere som for det meste har motivert oss. Spesielt i matte har jeg hjulpet venninner som sliter litt, men da først etter at jeg selv følte jeg hadde 100% kontroll over pensum. I disse tilfellene er jeg enig med Piper i at det er til stor hjelp, for det gir deg enda bedre kontroll når du lærer bort til andre, og du vil sansynligvis selv føle du får en dypere forståelse for faget. Men uansett, jeg mener snarere at dette er et tegn på at det er alt for mange udugelige lærere i skoleverket! Ja, til engasjerte og oppegående lærere som kan faget sitt og brenner for å lære det bort!
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #20 Skrevet 20. september 2010 Dette høres ut som en riktig merkelig historie. Jeg er enig i at flinke elever ikke ivaretas godt nok i den norske skolen, men dette høres helt merkelig ut. Skulle slike ting skje må man jo først ta det opp med rektor og om det ikke hjelper må man ta det til flykeskommunen (som er ansvarlig for videregående skoler i fylket).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå