Gjest missEva Skrevet 19. september 2010 #1 Del Skrevet 19. september 2010 Ser mange irriterer seg over syklister som sykler flere i bredden etter veien, men hva med gående? Jeg kjører daglig på veier uten gang- og sykkelsti og opplever titt og ofte farlige situasjoner med folk som på død og liv SKAL gå flere i bredden slik at de får gå å snakke med hverdandre der de går langs veien. Det virker som det er flest ungdommer som gjør dette, men har også opplevd flere godt voksne mennesker som oppfører seg på denne måten. Ett eksempel: Jeg er ute og kjører og skal runde en sving, men må bråbremse fordi i svingen går det 3-4stk i bredden og tar nesten et helt kjørefelt. Imot kommer det en bil og bak meg kommer det en bil som ikke ser at jeg har foretatt en bråstopp nettopp fordi dette skjer i en sving og jeg er utenfor synsvidde. Personene som går på veien går fortsatt i bredden. De risikerer å enten bli nedkjørt, se bilen bak meg kjøre inn i meg eller at jeg ikke klarer å stoppe for de og må enten kjøre i grøfta eller kjøre inn i bilen som kommer imot. I verste fall kjøre inn i den som går ytters. Og da spør jeg: HVORFOR? Hvorfor i alle dager går folk i bredden og risikerer å bli nedkjørt bare for å få pratet litt?? Jeg er oppvokst i ett hus som er helt ved en veldig trafikkert vei uten gang- og sykkelsti. Jeg har fått inn med morsmelken at når jeg går langs veien så skal jeg alltid gå utti kanten (om mulig) når det kommer bil imot, spesielt om det også kommer bil fra den andre retningen. Dette for å ikke hindre trafikken, men også for at jeg skal slippe å bli påkjørt. Dette gjelder også om vi var flere som gikk sammen. Gå alltid på rekke, ALDRI i bredden. Til dere som går flere i bredden; Hvorfor gjør dere det? Hvem har lært dere trafikkvett? Skjønner dere ikke at det dere gjør er livsfarlig? Enda verre er det at mange lærer opp barna sine til å gjøre det samme. Jeg har sett utrolig mange foreldre som lar barna sine gå mange i bredden forran seg selv. Enda verre er vel egentlig foreldre som lar vinglende, syklende barn få rase ivei 20 meter forran seg langs veien. Barn flest vet ikke bedre enn at dette faktisk er "vanlig" siden foreldrene lar de gjøre det. Greit nok på gang og sykkelvei, men IKKE langs hovedvei. Uff, langt innlegg. Ikke vet jeg helt hva jeg skal få ut av dere heller, annet enn en liten oppvekker, men følte bare jeg måtte få det ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inx Skrevet 19. september 2010 #2 Del Skrevet 19. september 2010 En sånn ulykke eller to med 3-4 daue ungdommer er det som skal til før det bevilges midler til gangfelt og sykkelsti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest missEva Skrevet 19. september 2010 #3 Del Skrevet 19. september 2010 Synd, men sant.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #4 Del Skrevet 19. september 2010 Til trådstarter: Hvis du må bråbremse fordi du møter to fotgjengere (som går side-ved-side), så kjører du alt for fort i utgangspunktet. Bremsen er til for å brukes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest missEva Skrevet 21. september 2010 #5 Del Skrevet 21. september 2010 Så du mener det unnskylder de som går mange i bredden? At det er helt greit fordi vi som kjører på landet med 80-sone og skarpe svinger bør skjønne det at rundt neste sving går det en flokk tullinger som baaare ikke klarer å gå i sti? Du har tydligvis ikke kjørt så veldig mye på landet med 80-sone da skjønner jeg? Og hvem i all verden "gidder" kjøre 40 rundt en sving fordi det KAN være fotgjengere som går flere i bredden der? INGEN... Måte på. Greit å være påpasselig ja, men det er da måte på. Skjønner ikke hvor du vil med innlegget... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dhanu Skrevet 26. september 2010 #6 Del Skrevet 26. september 2010 (endret) Min kjørelærer hamret inn i hodet mitt at jeg ALLTID skulle ta høyde for at "noe" kan være i veien rundt neste sving. Det trenger ikke være teite fotgjengere (for jeg er helt enig, det er virkelig teit å gå flere i bredden sånn), men det kan være en bilulykke med skadde mennesker og dyr, det kan være en elg, et rømt barn, en rømt hund, sauer på utmarksbeite... You name it. (Har kjørt masse i 80-sone på landet) Jeg er ikke helt enig i at alle veier bør følges av egen gang- og sykkelsti. Man behøver ikke ta mange turene ute på landet, spesielt ute ved kysten og i fjordene, for å se hvor dyrt det ville bli. Ut over det, helt enig i at folk bør skjerpe seg og gå godt ut til kanten når det kommer bil, og kun en i bredden. Endret 26. september 2010 av Dhanu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest missEva Skrevet 26. september 2010 #7 Del Skrevet 26. september 2010 Jeg fikk også hamret det inn i hodet at jeg alltid skal kjøre forsiktig i en sving da det kan være noe der som man ikke ser. Det har jeg alltid i hodet da jeg har nesten kjørt på ett rådyr og en elg som sto rundt svingen. Men det jeg mener er at voksne folk skal helst ha lært at man IKKE går flere i bredden, i allefall ikke i en sving, på andre uoversiktlige plasser eller når det kommer bil imot. Hadde disse menneskene holdt seg på rekke så hadde det ikke vært nødvendig for meg å bråstoppe slik jeg måtte. Selvsagt ikke sånn oppbremsing at det kven i dekkene og det ble lange bremsespor, men ikke akkurat en normal oppbremsing heller. Skjønner? Gang og sykkelsti blir umulig ja, såpass vet jeg også siden jeg bor på landet. Det er jo helt urealistisk å få til noe sånt. Men da bør folk være såpass oppegående at når de bruker veien så skal det ikke gåes i bredden, men heller gjøre sitt beste for ikke å være i veien for bilistene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 8. oktober 2010 #8 Del Skrevet 8. oktober 2010 helt enig med deg, og skjønner forøvrig ikke at de tør å gjøre dette, gå i bredden der det ikke er oversiktlig. Såpass skjønte jo vi i oppveksten at det kunne vi ikke gjøre på traffikert vei. Har heller ikke skjønt at 3 barnevogner skal gå i bredden på gangvei fordi de skal snakke med hverandre, og den som kommer i mot må ut i veibanen for å komme forbi. Men det er nå som det pleier å være om dagen... "de er vel ikke informert om at de ikke kan gjøre det".... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spørsmålstegnet Skrevet 9. oktober 2010 #9 Del Skrevet 9. oktober 2010 Du tar dem enten med døra.. eller grillen.. Hvis ikke, så får du bare snike deg på siden av dem, og stå på tuta, slik at det blir en dominoeffekt hvor dem en etter en detter ut i grøfta.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2010 #10 Del Skrevet 9. oktober 2010 Så du mener det unnskylder de som går mange i bredden? At det er helt greit fordi vi som kjører på landet med 80-sone og skarpe svinger bør skjønne det at rundt neste sving går det en flokk tullinger som baaare ikke klarer å gå i sti? Du har tydligvis ikke kjørt så veldig mye på landet med 80-sone da skjønner jeg? Og hvem i all verden "gidder" kjøre 40 rundt en sving fordi det KAN være fotgjengere som går flere i bredden der? INGEN... Måte på. Greit å være påpasselig ja, men det er da måte på. Skjønner ikke hvor du vil med innlegget... Du skal kjøre så fort/sakte at du klarer å bremse ned for hindringer i veien. Hva om det ligger ett menneske i veibanen rundt den svingen? Hva om det har skjedd en ulykke? Hva om det løper et dyr ut i veien? Hva så om det går 4 mennesker i bredden? Om det går mennesker ved siden av hverandre, så kjører du forbi dem. Er vel ikke verre enn det? Du snakker om landeveier, altså veier med ikke så altfor mye trafikk uansett så det å kjøre forbi burde absolutt ikke være noe problem. Jeg kjører vogntog, 50 tonnere og nærmere 20 meter langt, MANGE blindesoner og mange andre hindringer. Jeg har møtt på slike situasjoner så mange ganger, men jeg reagerer ikke særlig på det, jeg enten stopper eller kjører sakte forbi og viser hensyn. Nettopp fordi at veiene er ikke bare for bilister som deg, den er der for alle og derfor skal alle få lov til å ferdes der. At du ikke gidder å sakke ned i en sving hvor du ikke har noe som helst oversikt sier mer om deg enn om de som går i veien. Den dagen du kjører ned noen fordi du ikke gidder å sakke farten, ja da håper jeg virkelig at du aldri får kjøre igjen, så kan du bli fotgjenger istedenfor å ende opp med å klage over alle som ikke tar hensyns til dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå