AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #1 Skrevet 19. september 2010 Hvorfor blir noen mennesker, som skylder penger,sint og irritert på kreditor? Hva er egentlig logikken? Altså man gir den man skylder penger, skylda for ens eget rot med økonomien? Noen er som små barn, spør du meg.
Gjest strykebrett Skrevet 19. september 2010 #2 Skrevet 19. september 2010 (endret) Mange som er nteressert i å plassere ansvaret for sine egne handlinger over på alle andre enn seg selv. Da er det gjerne omstendigheter, staten , NAV eller som nevnt kreditor som får skylda for at de har rota det til. Det er noen folk som bare er sånn, vet ikke helt hvorfor. knakje det er i oppdragelsen deres eller noe. Endret 19. september 2010 av strykebrett
missLynch Skrevet 19. september 2010 #3 Skrevet 19. september 2010 Fraskrivelse av ansvar, kanskje? Manglende selvinnsikt?
Harlekin Skrevet 19. september 2010 #4 Skrevet 19. september 2010 (endret) De blir sinte fordi de er fortvilet. Endret 19. september 2010 av Harlekin
Inx Skrevet 19. september 2010 #5 Skrevet 19. september 2010 Eventuelt så blir de sinte og irriterte fordi de mener at kreditor har et ansvar, at de er blitt for dårlig informert o.l.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #6 Skrevet 19. september 2010 Samme har jeg lurt på. Har jobbet steder der jeg håndterte kundereskontro (var attpåtil bedriftskunder), og vi sendte ut første purring 10 dager etter forfall. Da fikk vi kjeft av kunder som skulle ha seg frabedt noe så frekt, purring skulle sendes 14 dager etter forfall! Så hvorfor betaler dere ikke på forfall, spurte jeg. Det var uinteressant, var svaret. De betalte selvsagt ingen regninger før det var absolutt nødvendig, hvorfor i all verden skulle de det! Lurer på hva de egentlig tror "forfall" betyr. Ganske underholdende samtaler...
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #7 Skrevet 19. september 2010 Samme har jeg lurt på. Har jobbet steder der jeg håndterte kundereskontro (var attpåtil bedriftskunder), og vi sendte ut første purring 10 dager etter forfall. Da fikk vi kjeft av kunder som skulle ha seg frabedt noe så frekt, purring skulle sendes 14 dager etter forfall! Så hvorfor betaler dere ikke på forfall, spurte jeg. Det var uinteressant, var svaret. De betalte selvsagt ingen regninger før det var absolutt nødvendig, hvorfor i all verden skulle de det! Lurer på hva de egentlig tror "forfall" betyr. Ganske underholdende samtaler... Tok dere purregebyr da? For det kan dere ikke gjøre etter 10 dager.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #8 Skrevet 19. september 2010 Jeg jobber med inkasso (statlig) og lurer veldig på det samme sjøl. Man er altså forbanna på den man skylder penger?? Det er vår skyld at disse personene velger å ikke betale rettidig? Se og bli voksen!!
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #9 Skrevet 19. september 2010 Jeg kan forstå at noen kjefter på kreditor når kreditor har gjort noe gale i saken. Jeg har blant annet selv opplevd at kreditor mente det var min feil at jeg ikke hadde fått verken regning eller purringene fra dem, når DE hadde skrevet navn og adresse feil. Det var vist mitt ansvar at brevene kom rett. Og når jeg da påpekte at jeg har oppgitt all informasjon korrekt (dette var i tillegg en offentlig institusjon), noe jeg og hadde kvittering på fra stedet, og at det var de og ikke jeg som skrev både feil adresse og navn, så var de fullstendig likegyldige. Så jo, jeg kan forstå at kreditor får kjeft når de holder på på den måten! (ja da, ja da...jeg burde ha etterlyst regningen, men 18 åringer tenker ikke så veldig på den slags det slo meg i etterkant og) ellers vil jeg tro at folk kjefter fordi mange føler at angrep er det beste forsvaret. er veldig rart, for de fleste er nok veldig klar over at de skylder pengene. Og temaet er nok veldig sårt for en del og, spesielt hvis økonomien er presset, noe som og gjør at en fort blir veldig stresset når en snakker med kreditor. ofte jobber kreditorer med mennesker som er i økonomisk ubalanse i slike saker, husk det! tror jaggu jeg krysser av for anonym jeg...er redd jeg blir hudflettet for innlegget
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #10 Skrevet 19. september 2010 Er nok en del kreditorer som ikke oppfører seg helt ryddig de heller ja. Men ofte har folk en litt irrasjonell og ustabil tankegang rundt det å skylde penger. Derfor er det også vanlig med streng opplæring av ansatte hos inkassoselskaper, gjerne også kurs i psykologi og kundebehandling.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #11 Skrevet 20. september 2010 Noen kreditorer er veldig skarpe i tonen når de snakker med den som skylder penger, noen ganger gjentar kreditor seg gang på gang på gang selv om man sier man ikke har penger nå men at man skal betale så fort man får. (Noen ganger er det faktisk ikke ens egen skyld at man har kommet i uføret, kanskje man venter på penger fra staten -NAV- eller Lånekassen, sånt kan ta sin tid.) Når så kreditor etter å ha gjentatt seg selv flere ganger og den som skylder penger har sagt at man skal betale så fort man får penger, og kreditor IGJEN begynner å snakke om at man skylder dem penger og i tillegg begynner å gå i detalj på summen, hvilke månedsbeløp som ikke er betalt osv så kan det hende man tipper over. Man er jo fortvilet over å ikke kunne betale som man ellers ville gjort hvis man hadde penger. "JA, JEG ER FULLSTENDIG KLAR OVER HVOR MYE JEG SKYLDER, DERE FÅR PENGENE NÅR JEG FÅR DEM, DET ER IKKE SÅ LENGE TIL NÅ! VI HAR NESTEN IKKE PENGER TIL MAT HER ENGANG!" Kreditor: "Vi kan godt komme og hente bilen..." Den som skylder penger: "NEI! DET SKAL DERE ALDELES IKKE!! DET SKAL I SÅ FALL GÅ IGJENNOM DE RETTE INSTANSER FØRST, DERE HAR IKKE LOV TIL Å HENTE BILEN MIN." Kreditor: Er du helt sikker? For vi kan godt komme å hente den helt gratis altså. Den som skylder penger tenker inni seg hvilken grisk jævel som sitter bak røret og avslutter fort samtalen.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #12 Skrevet 20. september 2010 Jeg jobber med inkasso (statlig) og lurer veldig på det samme sjøl. Man er altså forbanna på den man skylder penger?? Det er vår skyld at disse personene velger å ikke betale rettidig? Se og bli voksen!! se å få deg litt livserfaring og empati med andre mennesker
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #13 Skrevet 20. september 2010 Grunnen til at JEG blir sur på kreditore er fordi at når jeg ringer å vil gjøre opp for meg,så er de ikke intressert i å kunne hjelpe meg i det hele tatt! Betalingsutsettelse en måned for da får jeg lønn? NEI! Nedetalingsavtale så jeg har mulighet til å gjøre opp for meg? NEI! Hva er poenget med at vi skal kontakte innkassobyrået visst de ikke er imøtekommende likevel med å finne en ordning??
Gjest Dhanu Skrevet 20. september 2010 #14 Skrevet 20. september 2010 Som kreditor fikk jeg sjelden eller aldri kjeft. Derimot fikk jeg hele historien rundt hvorfor det ikke kunne betales, og gjerne hele livshistorien samtidig. Folk var fortvilte og ønsket å forklare hvorfor de ikke kunne gjøre opp for seg. Som regel trengte de bare en nedbetalingsplan over lengre tid. Kan ikke huske annet enn hyggelige samtaler, jeg. Kanskje det er noe med hvordan man som kreditor opptrer i telefonen også?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #15 Skrevet 20. september 2010 har opplevd at flere har hatt nedlatende holdning mot meg å da blir jeg forbanna ja! Jeg forventer respekt fra personen jeg snakker med! Så folk som har noen utbetalte regninger fortjener å bli møtt med nedlatende holding og bli behandler uten respekt da?? Dette finner hvertfall ikke JEG meg i!
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #16 Skrevet 20. september 2010 Som kreditor fikk jeg sjelden eller aldri kjeft. Derimot fikk jeg hele historien rundt hvorfor det ikke kunne betales, og gjerne hele livshistorien samtidig. Folk var fortvilte og ønsket å forklare hvorfor de ikke kunne gjøre opp for seg. Som regel trengte de bare en nedbetalingsplan over lengre tid. Kan ikke huske annet enn hyggelige samtaler, jeg. Kanskje det er noe med hvordan man som kreditor opptrer i telefonen også? Det tror jeg absolutt Dhanu! Du passet nok i jobben der.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #17 Skrevet 20. september 2010 Som kreditor fikk jeg sjelden eller aldri kjeft. Derimot fikk jeg hele historien rundt hvorfor det ikke kunne betales, og gjerne hele livshistorien samtidig. Folk var fortvilte og ønsket å forklare hvorfor de ikke kunne gjøre opp for seg. Som regel trengte de bare en nedbetalingsplan over lengre tid. Kan ikke huske annet enn hyggelige samtaler, jeg. Kanskje det er noe med hvordan man som kreditor opptrer i telefonen også? Jeg har selvsagt vært hyggelig og grei,å fortalt rett ut at økonomien har vært veldig dårlig men at jeg virkelig vil gjøre opp for meg. Har sagt at hele beløpet er umulig for meg å betale med en gang,men foreslått at en nedbetalingsordning hadde vært ett bra alternativ. Da fikk jeg bare beskjed om at dette ikke var mulig,å at regningen blir bare dyrere jo lengre jeg venter med å betale! Så var ingen som helst hjelp å få der! Å når de nekter å imøtekomme meg med noen av forslagene mine,DA blir jeg forbanna ja! Ringer jo faktisk for at jeg VIL ordne opp!
Gjest Melina* Skrevet 20. september 2010 #18 Skrevet 20. september 2010 Jeg fikk brev fra Lindorff ved en anledning, da ble jeg regelrett forbanna. Firmaet (jeg betalte regningen ved første forfall) hadde ikke registrert innbetalingen min, og da jeg fikk purring, ringte jeg kundeservice, og de sa at jeg isåfall kunne overse purringen. Hørte ikke noe mer (ikke spør meg hvorfor), men plutselig en dag lå det et brev fra Lindorff i postkassen. Ringte vedkommende som hadde skrevet brevet, og sa at jeg mildt sagt var forvirra. H*n bare "Vel, om kravet bør slettes, får du ta kontakt med bedriften..." Og det ble MITT ansvar NÅR? Uansett, jeg var så stressa at jeg ringte firmaet, de tok kontakt med Lindorff, (fikk bekreftelse per mail), men to dager etter fikk jeg telefon fra Lindorff igjen. Jeg videresendte e-posten, og sa at all kontakt fikk forbli mellom dem, det var ikke JEG som rotet. Kundebehandleren fnøs av meg, men noen timer senere fikk jeg mail om at "Alt var ok." Så vanvittig lavmål og latterlig! Ble rimelig forbanna, da, ja. Det skulle ikke forundre meg om de er verre mot folk de har et realt krav mot. (Og jada - jeg er klar over at bedriften som ikke registrerte innbetalingen er den skyldige part, men det var jaggu ikke mye hjelp å hente fra Lindorff, heller). De burde forstå at man blir stressa når man får et krav med masse ekstra gebyrer, og trusler om at flere påløper, selv om man vet at alt er OK.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2010 #19 Skrevet 20. september 2010 Jeg fikk brev fra Lindorff ved en anledning, da ble jeg regelrett forbanna. Firmaet (jeg betalte regningen ved første forfall) hadde ikke registrert innbetalingen min, og da jeg fikk purring, ringte jeg kundeservice, og de sa at jeg isåfall kunne overse purringen. Hørte ikke noe mer (ikke spør meg hvorfor), men plutselig en dag lå det et brev fra Lindorff i postkassen. Ringte vedkommende som hadde skrevet brevet, og sa at jeg mildt sagt var forvirra. H*n bare "Vel, om kravet bør slettes, får du ta kontakt med bedriften..." Og det ble MITT ansvar NÅR? Uansett, jeg var så stressa at jeg ringte firmaet, de tok kontakt med Lindorff, (fikk bekreftelse per mail), men to dager etter fikk jeg telefon fra Lindorff igjen. Jeg videresendte e-posten, og sa at all kontakt fikk forbli mellom dem, det var ikke JEG som rotet. Kundebehandleren fnøs av meg, men noen timer senere fikk jeg mail om at "Alt var ok." Så vanvittig lavmål og latterlig! Ble rimelig forbanna, da, ja. Det skulle ikke forundre meg om de er verre mot folk de har et realt krav mot. (Og jada - jeg er klar over at bedriften som ikke registrerte innbetalingen er den skyldige part, men det var jaggu ikke mye hjelp å hente fra Lindorff, heller). De burde forstå at man blir stressa når man får et krav med masse ekstra gebyrer, og trusler om at flere påløper, selv om man vet at alt er OK. Har opplevd noe lignende, det var snakk om 150 kroner eller noe sånt og kreditorkjærringa presterte å late som hun var døv når jeg sa at regningen var betalt. Og gjentok seg selv 3-4 ganger hvorpå jeg svarte det samme hver gang at regningen var betalt. Værste jeg har vært borti rett og slett. Forferdelig ubehagelig samtale når personen i den andre enden ikke viser noen form for respekt.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2010 #20 Skrevet 21. september 2010 H*n bare "Vel, om kravet bør slettes, får du ta kontakt med bedriften..." Dette strider mot Lindorffs eget regelverk, så da har du hatt skikkelig uflaks. Personen er sannsynligvis bedre opplært nå eller jobber ikke der lengre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå