Gå til innhold

Riktig hundemat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken hundemat er best?

Hva er viktig og tenke på når en skal velge hundefor eventuelt lage hundemat selv.

Hvilket merke hundefor vil dere om har peiling anbefale en hundeeier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en border collie et par år tilbake. Han spiste kun pedigree og jeg fikk alltid skryt fra forbi passerende og spørsmål om hva jeg ga han fordi han var så fin og blank i pelsen. Så pedigree kan jeg anbefale...han kunne også spise disse bløte ;)

Skrevet

Valpen min spiser Royal Canin valpefòr og jeg kommer til å fortsette meg det merket når hun skal over på voksenfòret også :) er superfornøyd. Jeg er litt skeptisk til både Pedigree og Labb, da jeg har sett hunder i familie spise disse merkene og bli veldig dårlige i magen, få løs avføring og lignende. Utenom det vet jeg ikke stort om de forskjellige merkene på markedet.

Om du har tenkt å lage hundemat fra bunnen av (noe som kan være riktig så flott for hunden), vil jeg kanskje anbefale deg å ta kontakt med en veterinær :) de bruker å ha fullstendig oversikt over hva som hunden bør spise, hvor mye i forhold til størrelse og vekt, hvilke næringsstoffer og hva som absolutt er fy-fy.

Skrevet

vom&hundemat ;)

beste hunden vet, det er rå-foring, så ingen tilsettnings-stoffer.

billigere enn RC (som vi foret med når han gikk på tørrfor enda)

pluss at det minsker sjansen for forallergi, iogmed at det er bare kjøtt og vom :)

• Liker 2
Skrevet

Vi fôrer også med vom og hundemat, anbefales! Billiger enn kvalitetstørrfôr også.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har gitt hunden vom&hundemat fra hun var ganske liten. Hun startet på...ahh, en av de dyre tørrfor merkene de selger på dyrebutikker (Eukanuba, tror jeg det var) og det var alt hun fikk, men etter et par uker nektet hun å spise mer enn hun måtte. Samtidig var det MYE kløing, mye avføring i forhold til størrelsen på hunden (som voksen er 30cm høy) og siden det er en rase som gjerne sliter med sånt, så ble det mye gassbomber. Og da snakker jeg død og fordervelse, røm ut av stua stank! :fnise:

Det tok ikke lang tid før jeg så resultatet. Hun begynte å danse når jeg tok frem maten, sluttet å klø så mye, fisinga ble nesten helt borte, og det lille som sitter igjen er ikke like illeluktene, og bæsje-mengen, for å si det hardt og brutalt, ble mer enn halvert. Tørrfor, selv de beste merkene, har mye rart som hunden ikke trenger, og det kommer ut igjen. Eneste du må tenke på hvis du skal gi ferdiglaget råfor, er at det er mykt, så det er lurt å gi den noe hardt å tygge/gnage på i tillegg for å holde tennene i orden.

Det er ett lite minus da. Du må ha litt plass i frysern.

• Liker 2
Skrevet

Dere som gir vom og hundemat. Hvor mye vom i forhold til hundemat og hvilket merke hundemat i tilegg?

Ellers så er det ekanuba hunden vår får nå :sjenert:

Vil jo gi den maten som er best ernæringsmessig. Har tenkt en del på norwegian polar samt mange andre hundefor så går litt i surr.

Hva burde jeg se etter være obs på med hundemat bortsett fra saltinnhold

Skrevet

Vom og hundemat har fullfor, og man gir i forhold til vekten på hunden. Vår hund veier ca. 25 kg, og får 500 gram hver dag, enten den som heter Hundemat med laks eller Sprint, som er høyenergiforet derfra. Han trenger ikke noe annet i tillegg, men det vanker uansett litt her og litt der. Tørrfor har vi kun til nødstilfeller hvor vi har glemt å ta opp fra fryseren eller glemt å kjøpe mer V&H.

Skrevet

Jeg er den som skrev at det er lurt å gi noe annet å tygge på i tilleg til v&m, og da tenker jeg mer i godbitform, som f.eks. en hard hundekjeks til dessert for å få brukt tenna litt.

Jeg anbefaler i allefall å prøve, så fremt du har en forhandler nær deg. Det er forresten billigere enn tørrforet også, og selv syns jeg faktisk det er mye mer lettvint. Jeg 20kg blokka oppdelt i halvkilos biter, og jeg bruker litt tid på å pakke de inn i små plastposer når jeg får dem hjem. Etter det er det bare å passe på å alltid ha en liten blokk i kjøleskapet. Du trenger ikke å ta på det engang hvis du er en av de litt mer fisefine, men det ser altså ut som kjøttdeig når det er tinet, og lukter bare hvis du setter nesen oppi det.

Jeg husker jeg syns det var litt skummelt da jeg startet, og mengden mat så så liten ut i forhold til det jeg måtte gi henne med tørrfor (som hun aldri spiste opp uansett da), men det er fordi det er så mye annet rart i tørrforet som hunden ikke trenger og som bare havner rett i bæsjeposen din. :fnise: Min hun veier forresten 11 kg, og får ca. 115-120g to ganger om dagen. Du må se det litt an på hunden også. Tror det var 130 jeg startet med, men da gikk hun litt opp i vekt (som ikke gjorde så mye siden det var i vinterstia), så vi fant ut at 115-120 var det som passet fo MIN hund. Ikke vær redd for å prøve, men jeg anbefaler å veie hunden i allefall en gang om mnd, aknskje til og med oftere i starten, bare for å finne den perfekte mengden. Kos deg med dette! Det er gøy å se alle de positive forrandringen i hunden, og ikke minst det å få en lettere svart pose.

Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å fôre på butikkfôr, og jeg synes ikke (kvalitets)tørrfôr er egnet for hundemager.

Jeg fullfôrer på V&H og hunden får ca. 2% av kroppsvekten, som er optimalt for han. Han får selvsagt bein o.l i tillegg.

• Liker 1
Skrevet

Min hund fôres også hovedsakelig på V&H. I tillegg får han relativt mye rå bein av forskjellig slag med en del kjøtt/sener/fett på og innmat som f.eks. storfehjerte når jeg kommer over det. Som tilleggsfôr og "turmat" bruker jeg Orijen tørrfôr. Som kosttilskudd får han fiskeolje beregnet på hund.

Langtidsvirkningene av akkurat dette kostholdet har jeg ikke sett ennå, siden min hund er bare ni måneder gammel, men jeg har i hvert fall en unghund med gnistrende blank pels og fullstendig fravær av fordøyelsesproblemer.

Min gamle hund levde imidlertid på mye av det samme bortsett fra at han fikk mer tørrfôr og hadde flott pels og fine tenner helt til han døde 14 år gammel.

• Liker 1
Skrevet

Hva som er riktig varierer fra hund til hund. En av mine fungerer ypperlig på Royal Canine, mens en annen ikke nyttiggjør seg det fóret over hodet. Så han får ferskfór.

En fin pekepinn på om hunden har et riktig fór er at det som kommer ut i andre enden ikke lukter så mye, og er så lite som mulig i forhold til det som har gått inn.

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Fullfôrer på vom og hundemat, får litt frukt, bær og grønnsaker i tillegg + olje. Nå er jeg nødt til å bruke v&h pga at hunden ikke tåler noe annet, men mener absolutt at det er det beste fôret på markedet. Har også vurdert Norwegian Polar, men det er vel varmebehandlet og inneholder fyllstoff som mais?! :)

Anonymkode: ee7a3...c93

Skrevet (endret)

Jeg forer begge mine hunder på vom&hundemat (v&h) og er kjempe fornøyd. Foret er billig og veldig bra! Har foret på det i 6 år nå

Jeg har trua på at det beste for en hund er å spise så naturlig som mulig. Hunder har temmelig likt fordøyelse system som ulven,  de er skapt for å spise rå, ren og naturlig mat uten tilsetningsstoffer og masse karbohydrater. 

Itillegg til v&h får de tyggebein for tennene. Okemuskel er favoritten

Av godbiter får de alt mulig rart, ost, pølse, kjøttboller, kylling osv. 

Endret av Snublefella
Skrevet
Den 19.9.2010 at 16.29, AnonymBruker skrev:

Dere som gir vom og hundemat. Hvor mye vom i forhold til hundemat og hvilket merke hundemat i tilegg?

Ellers så er det ekanuba hunden vår får nå :sjenert:

Vil jo gi den maten som er best ernæringsmessig. Har tenkt en del på norwegian polar samt mange andre hundefor så går litt i surr.

Hva burde jeg se etter være obs på med hundemat bortsett fra saltinnhold

Vom og hundemat = navnet på et merke hundemat!

Skrevet

Min får kun Hill's.  De har et stort utvalg i fór til alle behov. (Sensitiv hud, fordøyelsesproblemer, kastrert, overvekt, nyreprob., valp og unge hunder osv osv.) 

Min får j/d varianten for sensitive ledd. Hun er gammel og litt "benskjør".

ville uansett satset på et kvalitetsfór som din lokale dyreklinikk fører. "Min" veterinær går kun god for Eukanuba, Hill's og Royal Canin.

Gjest Evans
Skrevet

Vi har brukt Royal canin hele veien. Startet med valpefôret og gikk over på voksenfôr, men da prompa han så mye at jeg aldri har lukta lignende. Det var helt ekstremt. Vi hadde en lang tilvending også, men det var visst ikke noe for han. Vi bruker fortsatt Royal canin, men nå den typen som er spesielt for hans rase og nå er han fin i magen :)

AnonymBruker
Skrevet

Hunden vår hadde Eukaneba når vi fikk han, han var tydeligvis lite glad i det. Hadde fått en del menneskemat også. Hos oss får han Von og hundemat istedenfor menneskemat, i tillegg har vi byttet tørrfor til Purina ProPlan. Prøvde en myk overgang med å blande det med det han hadde fra før av, men luringen spiste kun det nye og lot det gamle ligge igjen. Så nå får han Purina ProPlan og Vom og hundemat.

Anonymkode: 011bc...776

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...