AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #1 Skrevet 18. september 2010 Dette er saken. har ca 500.000,- på bok. Studielån er på ca 300.000,- Bør jeg gjøre opp studielånet? Eller bør jeg investere i aksjer? Det er ikke særlig aktuelt å kjøpe bolig nå, da jeg bor hos mannen som eier egen bolig. Jeg betaler ingenting. Hva vil lønne seg mest?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #2 Skrevet 18. september 2010 Aksjer er alltid usikkert, kan i beste fall lønne seg på lang sikt (minimum 5-10 år). Rentene på studielånet vil mest sannsynlig overgå en eventuell aksjefortjeneste, medmindre du er svært dyktig/har flaks. Jeg ville betalt inn lånet og satt resten på høyrentekonto (evt. en del i aksjefond).
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #3 Skrevet 18. september 2010 Ok! Takk for svar. Vurderer sterkt å innfri studielånet (herlig å bli kvitt det). Har fastrenteavtale t.o.m år 2013. Rentesats 5.3%. Er det noen som har greie på dette med overkurs/underkurs her?? Vil jeg ende opp med å betale ekstra renter dersom jeg innfrir nå?
Illuminati Skrevet 18. september 2010 #4 Skrevet 18. september 2010 Du må betale overkurs. Ingen er villige til å overta avtalen din uten rabatt i markedrt i dag, rabatten må du betale.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #5 Skrevet 18. september 2010 Okay. Så hvis jeg innfrir studielånet i morgen, så vil jeg få masse renter å betale... Nice!
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #6 Skrevet 18. september 2010 Du kan jo kontakte lånekassen og få en beregning på hvor mye det blir. Men overkurs blir det ja, siden fastrenten i dag er lavere enn din. Men den stiger sannsynligvis (alt tyder på at markedsrenten er på vei opp), om enn sakte.. så kanskje det lønner seg å vente litt.
Illuminati Skrevet 18. september 2010 #7 Skrevet 18. september 2010 Nja, 10 års renten var for 2 uker siden på sitt laveste på 60 år...
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #8 Skrevet 18. september 2010 Nja, 10 års renten var for 2 uker siden på sitt laveste på 60 år... Det skal godt gjøres, ettersom muligheten for 10 års bindingstid kun har eksistert siden 2008. Uansett tar de utgangspunkt i resterende bindingstid når man vil innfri, og TS har 3 år igjen. Fastrenta for 3 år gikk opp 1.september. Markedsrenten er ventet å stige ytterligere og lånekassen følger den.
Epifant Skrevet 18. september 2010 #9 Skrevet 18. september 2010 Hva med å kjøpe deg inn i mannens bolig? Vil det være naturlig med tanke på forholdet dere har? Kan det evt. oppstå en masse kluss dersom forholdet ryker og han skal betale deg tilbake? Et strøkent vedlikeholdt hus i et godt strøk er vel investeringsmessig bedre enn et dårlig holdt gammelt hus midt i ødemarka, men.. Om han synes det er helt greit at du fortsetter å bo gratis vil jo han uansett få det endel romsligere med en slik løsning.
Illuminati Skrevet 19. september 2010 #10 Skrevet 19. september 2010 Det skal godt gjøres, ettersom muligheten for 10 års bindingstid kun har eksistert siden 2008. Uansett tar de utgangspunkt i resterende bindingstid når man vil innfri, og TS har 3 år igjen. Fastrenta for 3 år gikk opp 1.september. Markedsrenten er ventet å stige ytterligere og lånekassen følger den. Ehh, nei! Markedet tilbyr hva du etterspør, hva banken har tilbudt deg som forbruker er ikke det samme som at det ikke har eksistert. Rentebanen fra Norges Bank indikerer en svak økning, markedet tror Norges Bank tar feil og indikerer lavere rentebane.
Illuminati Skrevet 19. september 2010 #11 Skrevet 19. september 2010 Fastrenta gikk forøvrig ikke opp 1. september, men din bank valgte å sette den opp for boliglånskunder da. Renten endrer seg kontinuerlig i likhet med aksjemarkedet. Bankene har valgt å forenkle dette for boliglånskunder ved å gi de en gjennomsnittlig rente. Forøvrig er 3 måneds NIBOR renten den mest vanlige, altså fastrente 3 mnd kjøpt i markedet hver 3. mnd.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #12 Skrevet 19. september 2010 Ehh, nei! Markedet tilbyr hva du etterspør, hva banken har tilbudt deg som forbruker er ikke det samme som at det ikke har eksistert. Rentebanen fra Norges Bank indikerer en svak økning, markedet tror Norges Bank tar feil og indikerer lavere rentebane. -------- Fastrenta gikk forøvrig ikke opp 1. september, men din bank valgte å sette den opp for boliglånskunder da. Renten endrer seg kontinuerlig i likhet med aksjemarkedet. Bankene har valgt å forenkle dette for boliglånskunder ved å gi de en gjennomsnittlig rente. Forøvrig er 3 måneds NIBOR renten den mest vanlige, altså fastrente 3 mnd kjøpt i markedet hver 3. mnd. Det er studielån det er snakk om her i tråden, derfor sa jeg hva som gjelder Lånekassen. Boliglån eller andre lån i vanlig bank er irrelevant. Så jeg gjentar: Lånekassen har tilbudt 10 års binding med fastrente kun siden 2008. Statistikken for 10 år er forsåvidt uinteressant, ettersom TS har 3 år igjen, og om hun ville innfri lånet nå så vil Lånekassen derfor ta utgangspunkt i 3 års bindingstid. Fastrenta hos Lånekassen for 3 års bindingstid gikk opp 1.september. Ettersom markedsrenten heller er ventet å stige enn å synke, så er det sannsynlig at den vil stige ytterligere hos Lånekassen, fordi de følger markedsrenten.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #13 Skrevet 19. september 2010 buy land, they don't make more of it
Illuminati Skrevet 19. september 2010 #14 Skrevet 19. september 2010 (endret) Det er studielån det er snakk om her i tråden, derfor sa jeg hva som gjelder Lånekassen. Boliglån eller andre lån i vanlig bank er irrelevant. Så jeg gjentar: Lånekassen har tilbudt 10 års binding med fastrente kun siden 2008. Statistikken for 10 år er forsåvidt uinteressant, ettersom TS har 3 år igjen, og om hun ville innfri lånet nå så vil Lånekassen derfor ta utgangspunkt i 3 års bindingstid. Fastrenta hos Lånekassen for 3 års bindingstid gikk opp 1.september. Ettersom markedsrenten heller er ventet å stige enn å synke, så er det sannsynlig at den vil stige ytterligere hos Lånekassen, fordi de følger markedsrenten. Nå har Lånekassen en forvaltningskapital på noen milliarder som de forvalter i likhet med bankene, så ser ikke det irrelevante. Renten bestemmes i markedet, ikke av Lånekassen. Forøvrig ligger det politiske føringer i lånekassen som gjør at rentesettingen er noe anderledes/ tregere. Hvordan de behandler utkjøp av fastrente vet jeg ikke, men antar de også her går utfra en sjablon. Det er greiest å ta en telefon for å høre. Men markedet fungere slik at om du tar kostnaden ved å kjøpe ut nå er det likt hva du ville betalt "for mye" i hht fastrenteavtalen over tid. Slik at du kan ta kostnaden i en smell eller strekke den over innbetalingsperioden. Eller du kan gamble på å slå markedet ved å beholde lånet og dermed slippe billigere unna. Endret 19. september 2010 av Illuminati
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #15 Skrevet 19. september 2010 Nå har Lånekassen en forvaltningskapital på noen milliarder som de forvalter i likhet med bankene, så ser ikke det irrelevante. Du sa, "Fastrenta gikk forøvrig ikke opp 1. september, men din bank valgte å sette den opp for boliglånskunder da." Dette er irrelevant, fordi her var det snakk om å evt. innfri tre års resterende fastrentelån hos Lånekassen nå. Fastrenta for 3 år hos Lånekassen gikk opp 1.september. Det er greiest å ta en telefon for å høre. Riktig, og allerede nevnt Men markedet fungere slik at om du tar kostnaden ved å kjøpe ut nå er det likt hva du ville betalt "for mye" i hht fastrenteavtalen over tid. Slik at du kan ta kostnaden i en smell eller strekke den over innbetalingsperioden. Lånekassen kan ikke spå i kaffegrut mer enn resten av verden, så det stemmer ikke at det blir likt uansett. De tar utgangspunkt i dagens rente, samt prognoser og statistikk. Hvis markedsrenta begynner å stige raskt (har skjedd før), så vil differansen/overkursen naturlig nok bli mindre. Gamblingen går begge veier
Illuminati Skrevet 19. september 2010 #16 Skrevet 19. september 2010 Gamblingen går ikke begge veier. Bankene tar ikke fastrenterisiko, ikke Lånekassen heller, det tar låntaker. Hovedpoenget, etter dagen marked betaler du det samme ved å innbetale nå som å vente ut perioden. Det er noe hver enkelt må ta stilling til.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #17 Skrevet 19. september 2010 Gamblingen går ikke begge veier. Bankene tar ikke fastrenterisiko, ikke Lånekassen heller, det tar låntaker. Selvfølgelig gjør den det. Hvis renta ved innfrielse er høyere enn låntakers fastrenteavtale så godskrives underkursen låntaker (trekkes fra lånet).
Illuminati Skrevet 19. september 2010 #18 Skrevet 19. september 2010 Banken kjøper renta i markedet, innfrir du selger de den. De er bare formidlere.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #19 Skrevet 19. september 2010 Mange innspill her. Jeg (TS) tenker jeg tar en telefon til Lånekassen i morgen- der bør de jo være vant til sp.mål om innfrielse. Kanskje er det rett og slett verdt det å betale nå, for det er omtrent bare renter jeg betaler på 4 ganger i året uansett (grrr!)
lulle Skrevet 19. september 2010 #20 Skrevet 19. september 2010 Jeg trodde lånekassen var det siste lånet som ble anbefalt innfridd, dette fordi dette lånet ofte har lavere rente, man slipper renter ved arbeidsledighet, og at lånet blir innfridd dersom man skulle bli ufør f.eks. Så.. dersom du har planlagt i fremtiden å kjøpe noe som krever lån, ville jeg beholdt studielånet. Det er alltid en dårlig løsning å bo gratis hos en partner og ikke invistere selv. Se bare hvor mye avkastning det har vært på bolig bare det siste året. Hvis det ikke er et alternativ å kjøpe deg inn hos mannen, ville jeg brukt pengene til å invistere i annen fast eiendom. Du kan jo f.eks leie ut eiendommen hvis du ikke bruker den selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå