Gå til innhold

Å kjøpe dyr fra butikk


Gjest Belle Gunnes

Anbefalte innlegg

Gjest Belle Gunnes

Dyr skulle aldri vært solgt ovre disk. Det er forkastelig. Dyr får en større bruk og kastverdi om de selges slik over disk uten at noen spørr kjøper om kvalifikasjoner for å klare å behandle dyrene sine. Og samtidig så finnes det "fabrikker" som spyr ut rotteunger, hamsterunger mm. De avles i plastkasser på reoler fulle av avlsdyr. De er født uten menneskelig kontakt og får veldig ofte sykdommer med i morsmelka.

For en uke siden, så kom jeg over en ensom nakenrotte i et glassbur. Rotter skal ikke være alene, nakenrotter bør heller ikke avles på, og glassbur er ikke bra for et lite dyr med stor fare for luftveisinfeksjoner.

Der og da gikk jeg imot mine prinsipper og kjøpte med meg denne rottegutten. Orket ikke tanken på at han skulle være der alene, redd og syk. Ja for han var syk.

Nå bor han her hos meg, sammen med mine andre rotter (i hver sine bur - han må bli frisk før de kan flytte inn i samme bur), og får antibiotika. Butikken er informert om hva jeg mener om rottefabrikken de handler fra og det å holde rotte i butikken slik. De skulle sende en klage til rottefabrikken.

Så husk at når du handler dyr fra butikk, så støtter du fabrikkoppdrett av våre kjæledyr. Kjøp heller sunne og friske dyr, som er vant til mennesker fra de er født, enn fra dyrebutikk. Det finnes private oppdrettere av alle slags smådyr. Og disse er gjerne veldig seriøse og har satt isammen sine avsldyr med mye forarbeide osv. Ikke koster det noe mer heller.

Dagens hjertesukk fra denne kanten før jeg skal medisinere min lille syke rottegutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kevlarsjäl

Jeg er helt enig med deg! Jeg synes du burde sende en mail, eventuelt et brev, til sjefen for dyrebutikken du kjøpte rotta av. Og i brevet bør du ikke anklage sjefen for noe, heller ikke fremme dine personlige syn slik du gjør her, men du burde forklare at rotter ikke kan leve slik, at du kjøpte en syk rotte. Du burde forklare hvordan rotter skal leve, og gjerne legge med informasjon hentet fra nettet som kilder.

På den måten kan du "lære opp" butikken til å ikke gjøre slike feil i framtiden, slik at flere dyr blir behandlet bedre.

Jeg kjøper heller ikke dyr fra dyrebutikk, jeg synes til og med fisk som kommer fra dyrebutikk som regel har det vondt. (Har hatt stort akvarium selv og blir sjokkert over hvor små akvariumene er, samt at det er dårlig vedlikehold, døde planter, død fisk som flyter i overflaten, fisk med tydelig framskreden sykdom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det burde vært forbudt å selge dyr over disk på den måten.

I alle dyrebutikker jeg har vært i (omtrent), gir de feil fôr til dyra, har dem i for små bur osv osv.

Dårlige greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg sendte mail. Men siden butikken ikke hadde en egen mailadresse, så gikk mailen direkte til senterkontoret på kjøpesenteret. Jeg la tydelig vekt på at det ikke er noen god reklame og selge syke dyr og at unskyldningen jeg fikk, ikke holder mål. Blir vel en smekk på lanken til butikksjefen dette her.

Før var dyreholdet i butikken veldig bra men gikk rett i dass med den nye butikksjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ts du kan vel sende den dyrlege regningen til dyrebutikkken, da dyrebutikken sikkert ikke informerte om at dyret var sykt..

Dette medførte jo en ekstrautgift for deg som kunde / (forbruker(hørtes ikke helt bra ut i denne samenhengen)).

Ellers så burde du jo ikke kjøpt rotta da er du jo med å støtte det hele men jeg skjønner deg likvel godt. :klemmer:

Familine min kjøpte et marsvin da jeg var barn. Vi kjøpte det roligste og søteste marsvinet i dyrebutikken. Hun døde etter et par dager. Vi klaget og fikk et nytt marsvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:blomst: Jeg er HELT enig med deg! Så flott at du tok denne rottegutten til deg, og at du sa i fra i ettertid. Endret av FoxyFish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Men ts du kan vel sende den dyrlege regningen til dyrebutikkken, da dyrebutikken sikkert ikke informerte om at dyret var sykt..

Dette medførte jo en ekstrautgift for deg som kunde / (forbruker(hørtes ikke helt bra ut i denne samenhengen)).

Ellers så burde du jo ikke kjøpt rotta da er du jo med å støtte det hele men jeg skjønner deg likvel godt. :klemmer:

Familine min kjøpte et marsvin da jeg var barn. Vi kjøpte det roligste og søteste marsvinet i dyrebutikken. Hun døde etter et par dager. Vi klaget og fikk et nytt marsvin.

Pengene er ikke viktig for meg, men ja de må gjerne betale meg for dyrlegeregningen alikevel. Som tort og svie.

Jeg er totalt imot å kjøpe dyr fra butikk, men dene gangen kunne jeg bare ikke gå forbi. jeg MÅTTE ta han med hjem. Men tro meg, butikken har ikke hatt noe enkelt salg her alikevel altså. Jeg har tross alt vært der og klaget og sendt klagemail til senterledelsen og messet tydelig og klart om til alle jeg kan om at Imazo-dyr er syke. Jeg har også sagt ifra til de fleste (ikke her inne) i hvilken butikk jeg har kjøpt et sykt dyr. Forteller gjerne hvor han er handlet til dere også jeg, men vet ikke om moderatorene her inne vil like det.

Og forresten - den lille søte karen har kommet seg MYE de siste dagene. Juhuuu:-D Jeg er så glad. Han har gått fra 235 gram til 260 gram på en uke og han blir tryggere og tryggere for hver dag som går :kgbaby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene er ikke viktig for meg, men ja de må gjerne betale meg for dyrlegeregningen alikevel. Som tort og svie.

Jeg er totalt imot å kjøpe dyr fra butikk, men dene gangen kunne jeg bare ikke gå forbi. jeg MÅTTE ta han med hjem. Men tro meg, butikken har ikke hatt noe enkelt salg her alikevel altså. Jeg har tross alt vært der og klaget og sendt klagemail til senterledelsen og messet tydelig og klart om til alle jeg kan om at Imazo-dyr er syke. Jeg har også sagt ifra til de fleste (ikke her inne) i hvilken butikk jeg har kjøpt et sykt dyr. Forteller gjerne hvor han er handlet til dere også jeg, men vet ikke om moderatorene her inne vil like det.

Og forresten - den lille søte karen har kommet seg MYE de siste dagene. Juhuuu:-D Jeg er så glad. Han har gått fra 235 gram til 260 gram på en uke og han blir tryggere og tryggere for hver dag som går :kgbaby:

Det var det som var poenget mitt at det ikke skal lønne seg for dyrebutikken og selge syke dyr. Nå aner ikke jeg hva det kostet, men om de må betale deg 400 kr for at dyret var sykt blir de kanskje mer opptatt av at dyrene skal ha det de trenger. De blir de forhåpentligvis av det du alt har gjort.

Kjempebra at det går så fint med rotta:)

Nå skjønner jeg veldig godt at du ikke klarte å gå forbi rotta og det er jo kjempefint at den har det bra, men jeg har hørt om flere som kjøper på dyrebutikk fordi de synes så synd på dyra.. Det blir jo på en måte dumt også, tenk om det blir mer lønnsomt for dyrebutikken at dyra ikke har det bra? For da selger de bedre. Om det blir utsolgt for et dyr i dyrebutikken får butikken tross alt inn nye dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig! Utrolig flott at du tok den til deg :)

Får vondt av å se valper i hundebutikker, som desverre er vanlig i bla. USA. Dette er jo helt klart dyremishandling. De er låst inne i bur, alene. Når de er valper :tristbla: Det er så utrolig trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Orker ikke engang å tenke på hvordan det er for dyr i andre land i butikker. Det blir for heftig :tristbla:

Butikken jeg kjøpte rotta i, hadde før en "veterinærgaranti" der alle, som kjøpte dyr av de fikk dekket dyrlegeutgiftene om dyret viste seg å være syk den første uka i nytt hjem. Men dette har de tydligvis sluttet med... :kjefte: For dette er jo en garanti på at dyret bør være frisk ut fra butikken. Flere dyrebutikker har en slik garanti.

Tam Alna har f.eks en slik garanti. Tror den er på hele tre uker og da må de gå til Tam Alna sin egen dyreklinikk. Det var forresten der jeg var med min lille rottegutt. Hun som behandlet han, var veldig flink med små redde rotter. Og hun var helle ikke mye imponert over kvaliteten Imazo hadde på dyr de leverte.

Navnet Imazo får det til å vrenge seg litt hos meg. Har nå snakket med mange mennesker, hvor flere har jobbet, eller jobber, i dyrebutikker, og alle er negative til Imazo. Til og med fiskene deres er syke når de kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så enig så enig....

Det kommer masse masse masse syke dyr fra Imazo og små dyreunger blir avvent alt for tidlig.

Jeg vet om en dyrebutikk hvor en ansatt ringte sjefen og sa at en kaninunge var syk, den klarte ikke å reise seg. Den ansatte får beskjed om å sette kaninen på lagret og la den stå der til den dør av seg selv. Dyrlege var for dyrt.. Kaninen var lam, men den kunne da levd lenge likevel, dog så ville den pintes. Heldigvis så trosset den ansatte sjefen og dro til dyrlegen for å avlive, i tillegg så ble det meldt ifra til mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saa og si alle dyrebutikker i Norge har Imazo som hovedleverandoer.

Dette gjelder Buddy, Tropehagen, Tam (som forsaavidt er i samme gruppe som tropehagen) og en til kjede som jeg ikke husker navnet paa.

Disse dyrene er masseprodusert saa det holder. Rottene kommer med luftveisinfeksjoner, kaninene med oereinfeksjoner og marsvinene som regel med vitaminunderskudd, saa de kreperer ganske fort.

Noen dyrebutikker tar inn privatoppdrett av dyr, der jeg jobber gjoer vi det fra tid til annen. Hvorfor vi ikke alltid gjoer det, skjoenner jeg ikke, for de dyrene selges jo utrulig mye fortere. Og siden de er tamme fra foer, kan man ogsaa ta litt ekstra for de.

Folk vil ha dyr de kan se er friske, hvem vil ikke det...

Og jeg skal ikke engang kommentere imazo fiskene....herregud, de er et kapittel for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Lurer på om Mattilsynets nye og ganske strenge lover, for dyrehold, vil omfatte dyr i butikk jeg. Ihvertfall såpass at det å ta inn dyr fra Imazo er totalt utelukket.

Hmm dette må sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...