Gå til innhold

Pappa har hatt hjerteinnfark

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min far hadde nylig et hjerteinnfark. Det gikk heldigvis bra, men kunne gått mye verre. pappa er 60 år gammel, trener riktig, spiser sunt og fornuftig, hadde ikke høyt kolesterol, ikke diabetes, ja, rett og slett ingenting som skulle tilsi at han skulle ha fått hjerteinnfark.

Allikevel skjedde det. Legene fant så masse blokkeringer i årene, at hadde han røkt så ville dette ha skjedd mye tidligere, kanskje 20 år før.

Pappa er adoptert, så vi vet ingenting om familiehistorien i forhold til slike sykdommer, så man vet ikke om det er alder som skyldes dette, eller om at det er arvelig.

Hvordan bør dette påvirke meg? Jeg har nylig testet meg for slike ting som kolesterol osv pga utredning av PCOS, men alt skal være i tipp topp stand.

Jeg går på P-piller og lurer på om jeg burde slutte med dette, evt gå over til minipille, siden dette ikke skal ha samme effekt på blodpropp. I tillegg vurderer jeg å prøve lavkarbo fordi jeg ønsker å gå ned i vekt, men pga PCOS så erdette veldig vanskelig. Jeg er ikke sykelig overvektig, men kunne med fordel, for min egen del, gå ned iallefall 10-15 kg. Helsemessig er dette egentlig ikke nødvendig.

Vet at man ikke skal gå på lavkarbo når man har hatt hjerteproblemer, men hvordan er det hvis dette er arvelig?

Tusen takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å forutsi hvem som vil få hjertinfarkt, og hvem som ikke får det, uavehngig av arv og slike ting. Men siden faren din har hatt infarkt i såpass ung alder, kan det være en arvelig disposisjon i dette. Men uansett, så kan man aldri vite hva som kan skje i framtiden. Man må nesten ta livet litt som det kommer. Men noe kan man jo alltids gjøre for å minske risikoen mest mulig.

Siden din far har hatt hjerteinfarkt i såpass ung alder, ville jeg nok for sikkerhets skyld ha fått sjekket årene og hjertet med jevne mellomrom. I allefall når du har kommet opp i en viss alder. Da kan man oppdage eventuelle tegn på et tidlig tidspunkt, og behandle det før det oppstår komplikasjoner.

Når det gjelder lavkarbo dietten, så er jeg ikke noe fan av den. Da skal man jo, så vidt jeg vet, spise en god del fett og lite karbohydrater. For det første, så er ikke fett bra for blodårer og hjerte, og hjernen trenger karbohydrater for å fungere skikkelig. Har hørt om tilfeller der folk har fått skikkelige problemer etter å ha gått på lav-karbo. Spis heller vanlig sunn og mager mat, og mosjoner mer.

Skrevet

Hei.

Faren min døde av hjerteinfarkt for noen år siden. Han hadde begynt å mosjonere og legge om kosten, men da var det for sent ...

Jeg og søskene mine er veldig opptatt av mosjon og kosthold. Vi spiser alle lavkarbo-kost/steinalderkost. Vi fokuserer på mye fisk, lite kjøtt, masse sundt fett som i nøtter, avokado og fet fisk. Masse grønnsaker og frukt og bær. Vi holder oss unna stivelse også, itillegg til å holde oss unna karbohydrater. Dette er den beste kosten for de med f.eks hjerte og karsykdommer, har vi erfart.

Den ene broren min har hatt problemer med hjertet, men er ikke interessert i å legge om kosten, men han har fortsatt litt problemer enda selv om han trener.

Den andre broren min har også hatt problem med hjerte, men han har det kjempebra nå som han går på denne kosten.

Jeg føler alt er mye bedre, både fysisk og psykisk. Jeg har bra kondis og føler meg ren og frisk, rett og slett. Orker veldig mye hver dag og konsentrasjonen er på topp. Sover så godt om natten!

Syns det er rart at noen sier lav-karbo er farlig, når så utrolig mange blir friske av å gå på lav-karbo/steinalder-kost?

Er myndighetene redde for at folk skal bli friske, eller?

Nå er det jo sånn at mettet fett ikke er så bra, men at en-umettet og fler-umettet fett er veldig viktig for kroppen.

Spiser mye umettet fett hver dag som jeg får gjennom nøtter, fisk og avokado. Disse fett-typene legger seg ikke i blodårene, men gir energi til kroppen og gjør huden fin og er bra for hjernen. Protein, som det også fins mye av i fisk, nøtter og avokado, er bra for cellefornyelser, og er viktig for at kroppen skal fungere.

Dessuten gjør sukker og hvitt mel at kroppen kommer i ubalanse, og dette fører til ustabilt blodsukker, man får veldig lett soppinfeksjoner, man får hudproblem, man får dårlig mage(melk har mye av skylden her også).

Jeg skjønner bare ikke hvorfor så mange er så hysterisk redd for å kutte ut karbohydrater og stivelse?

Før var jeg mye syk, nå er jeg alltid frisk. Blir aldri forkjølet eller noe.

Dessuten, så kan man jo se på de delene av verden der befolkningen er friske og har normal vekt, de har ingen av våre vestlige sykdommer. Hvorfor det mon tro? Kan det være kostholdet og at de har det følelsesmessig bra inni seg? :)

Skrevet

Har hørt om tilfeller der folk har fått skikkelige problemer etter å ha gått på lav-karbo. Spis heller vanlig sunn og mager mat, og mosjoner mer.

Om folk ikke vet hvordan de skal spise når de går på lavkarbo-dietten eller steinalder-dietten eller blodtype-dietten, så kan det bli problemer ja.

Om man ikke får i seg det rette fettet og de rette proteinene i tillegg til frukt og grønt og bær, så kan det bli problemer.

Har hørt om de som nesten bare spiste grønnsaker og frukt og bær, men da får man ikke i seg nok protein og fett og da blir man syke, selfølgelig...

Ellers har jeg god tro på denne måten å spise på, man må bare gjøre det riktig.

Skrevet

TS her: Enig i at mange blir friske og går ned i vekt av lavkarbo, og enkelte tåler ikke karbohydrater like godt, og da er et kosthold uten mye bedre.

Jeg er i utgangspunktet veldig glad i brød, ris og pasta blant annet, spiser ikke spesielt mye potet. Grunnen til at jeg ønsker å prøve et lavkarbo- kosthold er at jeg har fått diagnosen PCOS, og det gjør det vanskelig for meg å gå ned i vekt ved hjelp av trening og et vanlig kosthold, tro meg, jeg har prøvd mer eller mindre alt, har til og med hatt personlig trener for å få hjelp, men har ikke tatt av et gram.

Jeg har et relativt sunt kosthold i utgangspunktet også, så skal i utgangspunktet ikke være spesielt mye fettansamlinger i årene mine pga mettet fett, men når pappa nå har hatt hjerteinnfark, og iom at jeg har gått opp i vekt pga PCOS, så vil jeg heller være føre var og endre kosthold nå, så det ikke skulle bli for sent.

Nå spiser jeg stort sett ikke fisk, liker ikke smak og konsistens, så må bli en del kjøttprodukter på meg, men spiser stort sett hvitt kjøtt. er også glad i grønnsaker og bær, så har vurdert et rent vegetarisk kosthold, men vet ikke om det er løsningen heller. Må nesten se..

Tusen takk for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...