Gjest Gjest Skrevet 17. september 2010 #1 Skrevet 17. september 2010 Femåringen har magesmerter, hatt det sporadisk i to dager. Ikke feber, normal avføring, ingen andre symptomer. Han har veldig vondt, sier han. Krøker seg ikke sammen, ingen gråt eller noe. Vet at leger sjelden finner noe, og at magesmerter er veldig vanlig. Han har ikke hatt det før men. Noen gode råd? Smertestillende skal vel helst ikke gis ved abdominale smerter.
Antoinette Skrevet 17. september 2010 #2 Skrevet 17. september 2010 Når barn har magesmerter uten noen åpenbar medisinsk grunn bør man undersøke om han/hun har opplevd noe. Mobbing feks. Og ikke pin barnet, gi han en barnedose med Ibux eller Paracet, kanskje han har lettere for å åpne seg hvis smertene minsker?!
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2010 #3 Skrevet 17. september 2010 ingen grunn til å tro at det ligger mobbing eller andre psykiske ting bak. smertestillende skal ikke gis fordi f.eks betennelsesdempende kan forverre problemet, har vi lest.
Antoinette Skrevet 17. september 2010 #4 Skrevet 17. september 2010 Mobbing eller psykiske problemer ligger jo ofte gjemt, man må jobbe litt for å oppdage slike ting. Eller har han spist noe nytt? Hvordan er avføringen?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #5 Skrevet 17. september 2010 Har han spist noe uvanlig? Laktoseintoleranse? Gleder/gruer han seg til noe som snart skal skje? Har det skjedd noe uvanlig i livet hans? (ikke nødvendigvis store forandringer som f.eks. skilsmisse, men har han kranglet med bestekompisen) Slenger bare ut noen tanker.... Ville heller ikke gitt smertestillende, men dersom det vedvarer ville jeg tatt en tur til legen og bedt om at det ble tatt allergiprøver.
Gjest Mona Skrevet 17. september 2010 #6 Skrevet 17. september 2010 Ring legekontoret og snakk med de. Der har de ekspertise vet du.
Antoinette Skrevet 17. september 2010 #7 Skrevet 17. september 2010 Ring legekontoret og snakk med de. Der har de ekspertise vet du. Hvis det vedvarer så ville jeg ringt. Men årsaken til magesmerter kan være svært vanskelige selv for erfarne leger å diagnostisere.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2010 #8 Skrevet 17. september 2010 Takk for engasjementet. Avføringen er som nevnt helt normal. Han har alltid drukket melk, oppstår laktoseintoleranse veldig brått? vi er veldig trygge på at han har det fint rent psykisk, har sjekket nøye med barnehage og miljøet hans ellers.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #9 Skrevet 17. september 2010 Hvis det vedvarer så ville jeg ringt. Men årsaken til magesmerter kan være svært vanskelige selv for erfarne leger å diagnostisere. Enig. Og ja, magesmerter er tricky. Kan være forårsaket av så mang, og gjerne ikke noe spesielt i det hele tatt. Men jeg kom til å tenke på en ting... Har han vondt et bestemt sted i/på magen? Eller er det "hele" magen som er vond?
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2010 #10 Skrevet 17. september 2010 Hvis det vedvarer så ville jeg ringt. Men årsaken til magesmerter kan være svært vanskelige selv for erfarne leger å diagnostisere. Det er riktig. I 80% av tilfellene kan de ikke stille noen diagnose. Når det ikke er andre symptomer enn bare magevondt, er det lite legen kan gjøre. 20% av alle barn har forresten vondt i magen ukentlig. Men kanskje noen har kjerringråd ift å avhjelpe smertene?
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2010 #12 Skrevet 17. september 2010 Men jeg kom til å tenke på en ting... Har han vondt et bestemt sted i/på magen? Eller er det "hele" magen som er vond? Bare vondt akkurat midt på.
Antoinette Skrevet 17. september 2010 #13 Skrevet 17. september 2010 Et godt velprøvd råd mot magesmerter av undertegnede er iskald cola. Den vanlige typen, ikke light eller zero.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2010 #14 Skrevet 17. september 2010 Ring legekontoret og snakk med de. Der har de ekspertise vet du. Arrogant og idiotisk svar. Er du klar over hvor mange barn som har magevondter støtt og stadig? Skal man renne ned legekontorene med slike ting er det jaggu ikke raart det er ukelange ventelister
Gjest Grace Skrevet 17. september 2010 #15 Skrevet 17. september 2010 Ja, kan det være blindtarmen? blindtarmpsmerter starter øverst i magen og beveger seg etterhvert ned mot siden. Og ledsages vel kanskje av feber siden det er en betennelse?
Gjest Mona Skrevet 17. september 2010 #16 Skrevet 17. september 2010 Arrogant og idiotisk svar. Er du klar over hvor mange barn som har magevondter støtt og stadig? Skal man renne ned legekontorene med slike ting er det jaggu ikke raart det er ukelange ventelister Arrogant?? Det skader ikke og ringe hvis man er usikker, jeg sa ikke hun skulle gå dit. Det hender faktisk at barn kan ha tilstoppning i tarmen selv om de går på toalettet og da er det faktisk ting å få på apotektet som hjelper. Dessuten er de på legekontoret mer kvalifisert og svare på slik spørsmål. Men unnskyld at jeg prøver og hjelpe!
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2010 #17 Skrevet 17. september 2010 Det er riktig. I 80% av tilfellene kan de ikke stille noen diagnose. Når det ikke er andre symptomer enn bare magevondt, er det lite legen kan gjøre. 20% av alle barn har forresten vondt i magen ukentlig. Men kanskje noen har kjerringråd ift å avhjelpe smertene? Det er korrekt at magesmerter kan være vanskelig å finne ut av. Alle pasienter har imidlertid krav på at legen tar sykdommen/ lidelsen tilstrekkelig alvorlig, så de stiller en korrekt diagnose i et hvert tilfelle og gir egnet behandling der dette er aktuelt. Ingen må godta at legen ikke kan stille diagnosen. Dersom diagnosen legen kommer fram til viser seg å være feil, må pasienten ha krav på erstatning. Det MÅ bli slutt på at legene slipper unna med slendrian og mangel på kunnskap. Pasienter må slutte å godta hva som helst!
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2010 #18 Skrevet 18. september 2010 Arrogant?? Skjerp deg, det var akkurat det du var, du skrev: "man kan ringe legekontoret, vet du vel" Og er ikke det en ufin og arrogant måte å uttrykke seg på, så vet ikke jeg.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #19 Skrevet 18. september 2010 Vi har vært gjennom en lang utredning med sønnen vår. Han klager mye på magevondt. Vi har tatt alle mulige blodprøver, prøvd med sviskejuice, laktulose, jerntilskudd(jernmangel kan gi magesmerter), melk- ikke melk etc. Men vi finner ingen årsak. Legen mener noen barn "gruer" på seg magevondt. MEN ta barnet på ALVOR!
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2010 #20 Skrevet 18. september 2010 Vi har også et barn med magesmerter ganske ofte. Har gitt han paracet, men det er kanskje dumt? Har noen noe annet enn cola som kan være bra for barn med vondt i magen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå