Gjest gjest Skrevet 17. september 2010 #1 Skrevet 17. september 2010 I perioder med mye stress plages jeg med hvite sår i munnen. De er hvite med rød kant rundt,disse e kalt "after" eller "munnskold". De er immari vonde,og det er nesten umulig både å prate og få i seg mat når det er som værst. Lurer på om noen har noen gode råd for å bli kvitt disse såra,eller noe som kan lindre dem.. Har fått noe lokalbedøvende gel hos legen som jeg smører på,men håper med dette å få tips til andre ting som kan hjelpe. Svar mottas med glede og takknemlighet.
HedvigR Skrevet 17. september 2010 #2 Skrevet 17. september 2010 Uff, slike får jeg også med jevne mellomrom, ikke artig til meg hjelper slike kremer minimalt, er egentlig lite jeg kan gjøre :/ det eneste jeg føler at hjelper litt er å drikke masse melk, det er nesten som melka legger seg over som en beskyttende hinne Men dette er jo bare en korttidseffekt da..
Gjest gjest Skrevet 17. september 2010 #3 Skrevet 17. september 2010 Uff, slike får jeg også med jevne mellomrom, ikke artig til meg hjelper slike kremer minimalt, er egentlig lite jeg kan gjøre :/ det eneste jeg føler at hjelper litt er å drikke masse melk, det er nesten som melka legger seg over som en beskyttende hinne Men dette er jo bare en korttidseffekt da.. Og jeg som ikke tåler melk...
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #4 Skrevet 17. september 2010 I perioder med mye stress plages jeg med hvite sår i munnen. De er hvite med rød kant rundt,disse e kalt "after" eller "munnskold". De er immari vonde,og det er nesten umulig både å prate og få i seg mat når det er som værst. Lurer på om noen har noen gode råd for å bli kvitt disse såra,eller noe som kan lindre dem.. Har fått noe lokalbedøvende gel hos legen som jeg smører på,men håper med dette å få tips til andre ting som kan hjelpe. Svar mottas med glede og takknemlighet. Pleier de å være runde? Sårene altså..
ablaze Skrevet 17. september 2010 #5 Skrevet 17. september 2010 Jeg har faktisk (!) et tips som kan hjelpe!! Les på tannkremen og se om den inneholder et stoff som heter Sodium Lauryl Sulfat (SLS). Dette er et stoff som gjør at det skummer, og som kan gjøre at du får sår i munnen. Min samboer slet mye med dette, men etter vi byttet tannkrem så har han så og si aldri sår! Det er få tannkremer som ikke har dette stoffet, men de finnes. Vi bruker Sensodyne (noen av dem inneholder stoffet, men flere gjør ikke). Lykke til
tineline Skrevet 17. september 2010 #6 Skrevet 17. september 2010 Zendium skal også være uten SLS. Lykke til!
Sugerøret Skrevet 18. september 2010 #7 Skrevet 18. september 2010 Kan det være After? Hold deg unna tannkrem med SLS som det nevnes over.Selv bruker jeg kun Denevit og Zendium pga after og jeg har ikke hatt slike utbrudd på 2-3 år
Neala Skrevet 18. september 2010 #8 Skrevet 18. september 2010 Du kan skylle med Corsodyl, lover deg at den virker! http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-152025.aspx
HedvigR Skrevet 18. september 2010 #9 Skrevet 18. september 2010 Du kan skylle med Corsodyl, lover deg at den virker! http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-152025.aspx Virker ikke på meg
ninne 123 Skrevet 19. september 2010 #10 Skrevet 19. september 2010 Hei! Jeg også er ofte plaget med det samme. Det finnes ei salve på apoteket, og den hjelper.
Gjest tanita Skrevet 18. desember 2010 #11 Skrevet 18. desember 2010 De hvite blemmene er noe som heter afte, ganske vanlig. Var hos tannlege, de sa det kom av kraftig feber som barn. ved utbrydd skal man ikke kysse/være oppe i fjeset på små barn, det kan smitte. Kam også gå i arv. I vår familie sliter 6 av 8 med det. Kommer ofte i forbinnelse med stress eller lavt immunforsvar. Har funnet noe som fungerer kjempebra! Fås kjøpt på Apotek 1 Det er en pakke med to q-tips med veske inni. Holdes på såret i et par sek. Det dannes en hinne over såret hovner litt opp av og til men roer seg etter ca 10 min. Lurt å påføre om kvelden. Kan brukes to ganger pr sår om ikke det gåt over. Heter ORAL MEDIC http://www.oralmedic.co.uk/ For å forebygge fungerer det med tannkrem som ikke skummer: synes Aleo vera tannkremen fungerer bra. For å lindre smertene hjeler det å drikke aleo vera juice. Håper noe av dette kan hjelpe!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå