Gå til innhold

Bilvei SYKKELSTI


NonJuan

Anbefalte innlegg

Hei

Er ikke ofte jeg irriterer meg for noe som helst

Men når det kommer til syklister, da med tanke på de med trange sykkelbukser, stylet sykkelsko og hjelm. Er snart begeret rent over

Vet ikke helt om disse flotte menn(ikke ofte man blir plaget med dette av kvinner) lever etter begrepet "Luften er for alle" Det er luften det er snakk om, ikke VEIEN!!!

Nå skal jeg forklare deg noe.

Sykkelsti = For gående og syklister

Bilvei = For biler

Det har seg slik at bilveier hvor det ikke går sykkelsti ved siden av, forstår jeg også at du ikke har noe valg.

Men en slik sykkelsti som du ikke bruker koster flere millioner, Sykkelstien er laget for ja... helt riktig, syklister!! Finnes sikkert mange andre grunner også som skolevei, gangsti etc.

Men de klarer til og med å sykle tre ved siden av hverandre med biler bak.....

Hvorfor jeg hisser meg litt opp er at du ikke tar noe hensyn da du trår på din stålhest.

Det er faktisk ulykkeforebyggende og det skaper kø og misfornøyde bilister. Og det er jo ikke bra?

Er ikke synd på oss bilister som forurenser og gir fullstendig f i ølmage.

Jeg synes snart det er på tide at det blir forbud mot sykling på bilvei (Utenom Tour de hit og tour de dit) Forståelsen for em/vm/ol, birkerbeiner, Trondheim/Oslo er en helt annen ting.

Mer ligger inne her og vil ut, men tror jeg på en måte har satt en liten finger på sak ute av kontroll

Men en stemme sier hvem er det egentlig dere tror dere er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irriterer meg veldig over dette selv, tror det er mange som kjenner seg igjen der.

Syklistene skaper jo en farlig situasjon på veien når de sykler i 20km/h og bilister tar sjanser ved å kjøre forbi.

En ting jeg lenge har lurt på, er det noe lov som sier at syklister ikke har lov til å sykle fler i bredden?

En veninne av meg tuta på syklister som omtrent sykla over i andre fila, de syklet 2 i bredden, da fikk hun fingern.

Har de lov til å sykle 2 i bredden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Om man skal sykle på gang-og sykkelstien så er det gangfart som gjelder. Altså 4-5 km/t. Det blir ikke mye puls og svette av sånt.. Derfor sykler mosjonistene på bilveien, og det har de sin fulle rett til. Det er du som har misforstått, veien er ikke kun for bilister, de er også for andre fremkomstmidler som følger de retningslinjene som er lagt for trafikanter.

Det er lov til å sykle 2 i bredden. Når du kjører forbi SKAL du over i det motsatte kjørefeltet (sålenge det er kun to felt), og da spiller det ingen rolle om man ligger en eller to i bredden, så lenge de holder seg til sitt kjørefelt. Det er ikke verre enn å ta de samme forhåndsreglene som når man kjører forbi en traktor.

Hvem man tror man er? Helt vanlige mennesker, som ofte også kjører bil, og som liker å sykle. Hvem tror du du er da, siden du så høflig spør?

Det er forresten ikke syklistene som skaper de farlige situasjonene (selvfølgelig finnes det unntak, nemlig de syklistene som ikke følger lovene og reglene man skal rette seg etter som trafikant), det er dårlige og stressa bilførere.

Ja til flere egne sykkelstier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse fantomsyklistene sykler i veien selv om det er eget sykkelfelt på begge sider av veien, i hvert fall der jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil TS, de syklistene du snakker om, følger trafikkreglene til fulle!

klippet fra Trygg Trafikk som viser til regler for syklister:

"I veibanen

Når du sykler i veibanen har du de samme rettigheter og plikter som biltrafikken, med vikeplikt for høyretrafikk og fotgjengere i gangfelt, osv. Du bør gjøre deg selv godt synlig, med refleksutstyr på klær og sykkel, og lys på sykkelen.

Hold så god avstand til fortau eller grøftekanten at passerende biler må foreta en ordentlig forbikjøring.Vær oppmerksom på parkerte biler, hvor bildører plutselig kan åpne seg i det du passerer. Det beste er å holde god nok avstand til parkerte biler.Vik for annen trafikk der hvor kjørende er pålagt det. Slipp frem fotgjengere som skal over veien ved gangfelt. "

Dette er reglene til syklister i gangfelt:

"Sykling på fortauet

Fortau (samt gågate og gatetun) er først og fremst for de gående. Det er tillatt å sykle på fortauet når gangtrafikken er liten, og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Passering av gående må skje med god avstand og i tilnærmet gangfart. Du har ikke anledning til å bruke sykkelbjella for å be de gående slippe deg frem.

Dersom du som syklist kommer fra fortau og vil inn på, eller krysse veibanen har du alltid vikeplikt for andre trafikanter. Bilister i høyresving har ikke lenger vikeplikt for syklister som kommer fra fortau."

Det sier seg selv at syklister som velger å bruke sykkelen i stedenfor bil, og ønsker å gjøre det både for å komme effektivt frem og også for mosjonens del, ikke sykler på fortauet, da ville de ikke fått noen treningseffekt what so ever, og de ville heller ikke kommet veldig effektivt frem.

At de sykler i veien har de full rett til, at de ikke sykler klin inntil fortauskanten har de faktisk også full rett til, blir som du ser faktisk anbefalt å sykle såpass langt ifra at det tvinger deg som bilfører til å kjøre forbi på lik måte som om det var ett motorkjøretøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De derre syklistene i kondomdrakt er noe av de mest egoistiske menneskene som fins. Men de er ikke aleine. De har med seg rulleski folka! Der skal man også ofte gå to om ikke tre i bredda. I tillegg skal de skøyte alle 3 så det går ca 1 1/2 veibane.

Det er ikke snakk om å legge seg på rekke bak hverandre når det kommer biler heller..

Fy f***

Neste gang klasker jeg de ned med bildøra.. :sinnatagg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Er ikke ofte jeg irriterer meg for noe som helst

Men når det kommer til syklister, da med tanke på de med trange sykkelbukser, stylet sykkelsko og hjelm. Er snart begeret rent over

Vet ikke helt om disse flotte menn(ikke ofte man blir plaget med dette av kvinner) lever etter begrepet "Luften er for alle" Det er luften det er snakk om, ikke VEIEN!!!

Nå skal jeg forklare deg noe.

Sykkelsti = For gående og syklister

Bilvei = For biler

Det har seg slik at bilveier hvor det ikke går sykkelsti ved siden av, forstår jeg også at du ikke har noe valg.

Men en slik sykkelsti som du ikke bruker koster flere millioner, Sykkelstien er laget for ja... helt riktig, syklister!! Finnes sikkert mange andre grunner også som skolevei, gangsti etc.

Men de klarer til og med å sykle tre ved siden av hverandre med biler bak.....

Hvorfor jeg hisser meg litt opp er at du ikke tar noe hensyn da du trår på din stålhest.

Det er faktisk ulykkeforebyggende og det skaper kø og misfornøyde bilister. Og det er jo ikke bra?

Er ikke synd på oss bilister som forurenser og gir fullstendig f i ølmage.

Jeg synes snart det er på tide at det blir forbud mot sykling på bilvei (Utenom Tour de hit og tour de dit) Forståelsen for em/vm/ol, birkerbeiner, Trondheim/Oslo er en helt annen ting.

Mer ligger inne her og vil ut, men tror jeg på en måte har satt en liten finger på sak ute av kontroll

Men en stemme sier hvem er det egentlig dere tror dere er?

Signerer! Kan ikke tenke meg noe mer irriterendes enn syklister som sykkler midt i veien når det er sykkelsti der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ironisk hvordan bilister roper og skriker om disse "skikkelig egoistiske syklistene", når de i bunn og grunn er akkurat like egoistiske selv. Ikke kan de trafikkreglene heller (se innleggene til gullhjerte og aline om du føler deg truffet).

Jeg syns det er flott at stadig fler tar frem sykkelen, og jeg ser ikke problemet i å måtte vise hensyn i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ironisk hvordan bilister roper og skriker om disse "skikkelig egoistiske syklistene", når de i bunn og grunn er akkurat like egoistiske selv. Ikke kan de trafikkreglene heller (se innleggene til gullhjerte og aline om du føler deg truffet).

Jeg syns det er flott at stadig fler tar frem sykkelen, og jeg ser ikke problemet i å måtte vise hensyn i trafikken.

Jepp, og det vi bilister ikke tenker på er at jo flere syklister jo færre bilister å trøkke i rushen sammen med på morgenen.

Dessuten lurer jeg litt på hvor alle disse kamikaze-syklistene er hen. Jeg bor i Sportsklubben Ryes treningsområde, og er aldri plaget av syklister i sykkeltøy. De eneste syklistene jeg får klump i halsen over, er syklister uten sykkeltøy. men gjerne med skulderveske og sandaler, som vingler frem og tilbake i veibanen helt uten tanke for trafikkregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De derre syklistene i kondomdrakt er noe av de mest egoistiske menneskene som fins. Men de er ikke aleine. De har med seg rulleski folka! Der skal man også ofte gå to om ikke tre i bredda. I tillegg skal de skøyte alle 3 så det går ca 1 1/2 veibane.

Det er ikke snakk om å legge seg på rekke bak hverandre når det kommer biler heller..

Fy f***

Neste gang klasker jeg de ned med bildøra.. :sinnatagg:

lær trafikkreglene da, så lærer du at syklister anbefales å IKKE sykle så langt inntil kanten som mulig!

Lær også at selv om det "bare" er en syklist, så SKAL du faktisk foreta en skikkelig forbikjøring, altså tilsvarende om det hadde vært en bil eller motorsykkel du skulle kjøre forbi!!

Ergo så bør det jo faktisk ikke være viktig om de ligger 2 i bredden, for du må over i andre kjørefelt uansett! Dersom DU har tenkt å følge reglene da? Eller er det de andre som du skal ta med døra, fordi du ikke gidder å følge reglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vits i å diskutere med kondomsyklister, folkens. De er for egoistiske og selvsenterte til å innse problemet uansett. Har forresten lagt merke til at det skjer noe merkverdig med disse idiotene når de får på seg de stygge draktene, og setter seg på jernhestene sine. Til daglig kan de forveksles med normale mennesker, men når de trer på seg pølseskinnet og setter seg på sykkelen, så får de skylapper og tror de har førsterett på veien. Personligheten forvandles fra å være et tilsynelatende alminnelig menneske, til å bli en hysterisk treningsnarkoman med fanatisk blikk. Det spiller ingen rolle for dem om de skaper frustrasjon og farlige situasjoner i trafikken, så lenge de får vist seg frem og får sin daglige dose med trening. Får de ikke trent, får de abstinenser og blir umulige å være i nærheten av. Selv synes jeg syklister i denne kategorien ser forferdelig tåpelige ut i de trange draktene og de dustete hjelmene sine. :slår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er ikke ofte jeg irriterer meg for noe som helst

Men når det kommer til syklister, da med tanke på de med trange sykkelbukser, stylet sykkelsko og hjelm. Er snart begeret rent over

Du irriterer deg over at folk velger å bruke funksjonelt treningstøy? ...og hjelm? Er det ikke OK at man prøver å redusere risikoen for skader når det virker som at enkelte bilister oppfører seg som at det er skuddpremie på syklister? Du vet, om syklisten slipper å skade seg i et sammenstøt går færre av skattekronene dine til et eventuelt sykehusopphold og sykemelding for vedkommende.

Nå skal jeg forklare deg noe.

Sykkelsti = For gående og syklister

Bilvei = For biler

Du tar feil. Det heter "gang- og sykkelsti", og den er for gående og syklister som sykler i gangfart. Veien (som du mener deg berettighet til å omtale som bilvei) er for kjørende. Det innbefatter syklister.

For oss som faktisk bryr oss om egen helse og bruker sykkelen til trening er det ikke et alternativ å sykle langs gang- og sykkelveien. Vi har all rett til å benytte veien.

Dog skal selvsagt både syklister og bilister vise hensyn til hverandre, og sørge for et godt samspill i trafikken. Her synder mange, både bilister og syklister - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name='AnonymBruker' date='21 september 2010 - 13:47'

Neste gang klasker jeg de ned med bildøra.. :sinnatagg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har kreative forslag til hvordan man får syklister av veien uten å ta livet av dem?

Ta de med døra, er et forslag som har blitt nevnt her. Noen fler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har kreative forslag til hvordan man får syklister av veien uten å ta livet av dem?

Ta de med døra, er et forslag som har blitt nevnt her. Noen fler?

Du vet at syklister har lov til å benytte veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det 3-4 km med oppoverbakke. Sånn tidlig på vinteren og slaps. Trafikken sneglet seg oppover. Jeg trodde det var pga en buss. Hvem lå først i køen? Jepp. En syklist. vi har en fin sykkelsti som er avgrenset fra kjørebanen med gjerde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som ofte fotgjenger og ofte syklist i tilnærmet gangfart er jeg utrolig glad jeg slipper å dele fortauet eller gang- og sykkelstien med mosjonssyklister. Har TS tenkt på hvilken fare disse syklistene ville utgjort for oss? Vi har jo gjerne med oss hunder, barn ol på fortauet også, det er mer enn nok tid til å få flyttet disse når en gående kommer mot eller en gangfartsyklist kommer, men en mosjonssyklist...?

Jeg er sjeleglad de har vett til å sette seg inn i trafikkreglene og dermed holder seg på veien.

Kan ikke si jeg irriterer meg over syklister når jeg kjører heller. Det er jo enklere å kjøre forbi en syklist, enn enda en bil i trafikken (som jeg antar alternativet ville vært for mange syklister).

Jeg VET jeg har lest at de ikke har lov til å kjøre flere i bredden fordi de er å anse som kjørende, men greier ikke å huske kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth

På'n igjen. Det er åpenbart ingen grense for hvor mange tråder av denne typen det går an å hoste opp. Vi diskuterte temaet (altså, hvorfor folk blir så hissige i trafikken) i lunsjen på jobben forleden. Jeg forsøkte å finne ut hvorfor de andre ble så inn i hampen hissige. De andre ble svar skyldige.

Ironi ble nevnt her. Det er et relevant tema. Tar man for seg trådstarters svada og supplerer med hans likesinnedes tullprat, er det kanskje ikke så rart trafikkbildet av og til fortoner seg som "Ville Vesten". Muligens ble trådstarter valgt sist i gymtimen. Muligens har han kroppslige komplekser. Ikke vet jeg. Årsakene kan være så mange. I bunn ligger uansett et primitivt raseri man neppe selv er i stand til å sette fingeren på. Hvilken pondus man selv mener å ha når man gulper opp svada om kondomdresser og "stylede sykkelsko" og ditto hjelmer, overlater jeg til psykologene å uttale seg om. At TS og svadagjengen ikke tar med seg sine tullete holdninger når de entrer trafikken, er vel heller tvilsomt.

Tragisk og komisk på en gang. Vi får more oss med at fjolsene faktisk frivillig legger hodet på hoggestabben og gir oss en leksjon i ironi, paradokser og selvskudd i ett og samme innlegg.

Er det noen som klarer å reflektere litt rundt hvorfor man blir så hissig, eller er man såpass vegetarisk anlagt at man synes det å tråkke rundt i salaten er den mest behagelige øvelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...