Gå til innhold

Arrogant uttalelse fra dyrepleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

I skrivende stund er jeg vanvittig provosert. Lang historie gjort kort: Jeg ringte og bestilte time hos veterinær for kattungen min tidligere i dag. Kom i ettertid på at jeg glemte å spørre om forsikring, så jeg ringte tilbake for å spørre om det var noe jeg trengte i forhold til det. (Jeg har aldri forsikret en katt før - da dette er den første katten jeg eier etter å ha flyttet ut fra foreldrene mine). Jeg oppga navn og informasjon som jeg la igjen på begynnelsen av samtalen, så hun hadde vel dataene mine oppe. Nei, det var visst ikke så mye annet enn prisen jeg burde være klar over, MEN på slutten av samtalen listet dama jeg snakket med seg til å si "Men dette er jo en huskatt, er du sikker på at du trenger forsikring?"

Ble først litt satt ut, og spurte om de tilbød en annen type forsikring for huskatter. Neida, hun bare lurte på om jeg ville forsikre katten. Hva skal liksom DET bety??? At jeg ikke burde påkoste meg penger for å forsikre meg mot sykdom, men jeg betaler i dyre dommer for vaksine, helsesjekk, kloremøbler, katteseng, kvalitetsfor... At jeg kun betalte 500 kroner for kattungen, gjør ham IKKE mindre verdt. Det er faktisk på grunn av de andre utgiftene jeg valgte å skaffe meg huskatt (foreldrene mine har en Maine Coon), fordi jeg ønsket å kvalitetssikre oppveksten hans fra første dag. Også blir jeg møtt med en så nedlatende kommentar... Arg, blir forbanna bare av å tenke på det, nå som jeg ser katten løpe rundt meg her.

Burde ikke folk som jobber på et veterinærkontor være dyrevenn nok til å mene at alle dyre er like mye verdt? Har nesten lyst å legge ut navnet på klinikken her, men det skal jeg ikke gjøre. Kan nøye meg med å si at det er en stor veterinærklinikk i Oslo. Om andre har lignende erfaringer vet de kanskje hvilken jeg snakker om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres rart ut. Er glad ikke min klinikk er sånn. Der er alle dyr like mye verdt. En huskatt kan da bli skadet like mye som en rasekatt og operasjonene er like dyre.

Jeg har rasekatt og eneste forsjellen er at jeg får tilbake det han kostet hvis han dør før han er 10 år.

Alle de andre betingelsene er samme. Alle dyr burde forsikres mener jeg. Man vet aldri når skaden skjer. Det er betryggende å vite at man ikke må gå banken å låne penger hvis katten blir skadet. Tryggere både for deg og katten.

Skrevet

Synes det var dårlig oppførsel ja. Har heldigvis aldri opplevd noe slikt med våre to huskatter på noen av de tre dyreklinikkene (også i Oslo) vi har brukt.

Skrevet

Jeg tror nok ikke h*n mente at huskatter er mindre verdt, men det er rett og slett ikke særlig vanlig å forsikre huskatter. En del rasekatter blir jo avlet på, og da har man gjerne forsikring ifm avl; drektighet, fødsel osv. + en livsforsikring siden katten faktisk er betalt en del penger for.

For all del, jeg skjønner at du reagere, ville bare si at personen du snakket med helt sikkert ikke mente at din katt er mindre verdt enn en rasekatt :)

Kjempeflott at du vil forsikre katten din forresten, mine huspuser har selvfølgelig veterinærforsikring på lik linje med hundene.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det er jo ikke hennes buisness hva du skal med den forsikringen, i grunn.

Ser for meg samme situasjon på en klesbutikk:

-Hei, jeg vil gjerne ha denne buksa, hvor mye koster den?

-Nei, den koster like mye som de andre buksene, så det blir 199 kroner.

-Ja, kjempefint, da kjøper jeg den

-Ja, men er du sikker på at du skal ha den da? Du har jo tross alt en bukse på deg, og du trenger vel ikke to? Sikker på at du kommer til å bruke den buksa da..?

Det er jo passe utenkelig at en butikkansatt/serviceansatt skal si noe slikt, uansett hvor "godt ment" det er, så jeg ville ikke akseptert det fra en dyrepleier heller.

Men jeg ville tenkt "jaja, hun mente det vel bare godt, hun tenkte sikkert som med bilforsikring hvis katten blir kjørt på - men hvis det er innekatt blir den jo ikke kjørt på ikke sant"

Skrevet

Ring og få tak i navnet til personen og skriv et velformulert og beskrivende klagebrev. Du er fornærmet med tanke på katten din og uttalelsen. Jeg sier ikke boikott dyrelegen(!) men... jeg hadde endten sendt brev eller ringt klinikken.

Skrevet

Den du snakket med var arrogant. Bare tenker på det vetrinærkontoret jeg bruker, så henger innmeldingsblanketter fremme for de -vil- at dyreeiere skal forsikre dyret sitt uansett om det er gatemix eller rase.

Skrevet

hmmm, høres nesten ut som en ufaglært. De fleste som har jobbet litt på klinikk, vet at man ønsker at eiere skal forsikre dyrene sine slik at man kan tåle utgifter om katten feks ramler ned fra vindu/veranda, blir påkjørt, syk eller annet.

Det andre som er et problem er at enkelte forsikringsselskaper før bare forsikret rasekatter, men tror de fleste har endret dette nå...

Huskatter er jo som regel like elsket og verdsatt av sine eiere og fortjener hjelp på samme nivå som rasekatter...

Skrevet

Men jeg ville tenkt "jaja, hun mente det vel bare godt, hun tenkte sikkert som med bilforsikring hvis katten blir kjørt på - men hvis det er innekatt blir den jo ikke kjørt på ikke sant"

Helt enig i det du skriver, synes det er frekt. Men, sånn jeg har forstått terminologien: huskatt = ikke rasekatt, innekatt = katt som bare går inne. Jeg sa nemlig at katten var huskatt, ikke at det ikke var utekatt. :)

Lite gjennomtenkt utsagn var det helt sikkert, men jeg synes at en som har det som jobb å veilede kunder, bør tenke gjennom det hun sier. Tenk om jeg hadde vært en usikker katteeier som hadde tenkt "nei, kanskje jeg ikke trenger det likevel."

Jeg vil forsikre katten fordi han er mer verdifull enn 10.000 rasekatter for meg. På samme måte er Maine Coonen til mine foreldre like verdifull. Hva jeg anser som verdifullt avhenger altså ikke av pris, men av forholdet jeg har til dyret. Jeg er dessuten helt sikker på at hun hadde smelta like mye som meg om hun hadde sett kattungen (he he;))

Skrevet

Helt enig i det du skriver, synes det er frekt. Men, sånn jeg har forstått terminologien: huskatt = ikke rasekatt, innekatt = katt som bare går inne. Jeg sa nemlig at katten var huskatt, ikke at det ikke var utekatt. :)

Lite gjennomtenkt utsagn var det helt sikkert, men jeg synes at en som har det som jobb å veilede kunder, bør tenke gjennom det hun sier. Tenk om jeg hadde vært en usikker katteeier som hadde tenkt "nei, kanskje jeg ikke trenger det likevel."

Jeg vil forsikre katten fordi han er mer verdifull enn 10.000 rasekatter for meg. På samme måte er Maine Coonen til mine foreldre like verdifull. Hva jeg anser som verdifullt avhenger altså ikke av pris, men av forholdet jeg har til dyret. Jeg er dessuten helt sikker på at hun hadde smelta like mye som meg om hun hadde sett kattungen (he he;))

*Det skulle stå ikke at det var en innekatt. Som kattunge sier det seg selv at han er innekatt, foreløpig. :)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

..... MEN på slutten av samtalen listet dama jeg snakket med seg til å si "Men dette er jo en huskatt, er du sikker på at du trenger forsikring?"

Ble først litt satt ut, og spurte om de tilbød en annen type forsikring for huskatter. Neida, hun bare lurte på om jeg ville forsikre katten. .....

Men kjære deg da.

Spørsmålet var da helt greit. En huskatt koster ganske mye mindre enn en rasekatt, og et potensielt økonomisk tap kan dermed bli (rent økonomisk sett) høyere for en rasekatt dersom den er høyt premiert og benyttes i avl.

Har fått samme spørsmål selv, og ser ingen grunn til å bli hverken fornærmet eller provosert av den grunn. Svarer bare med en liten latter at "ja, jeg vil fremdeles forsikre pus :)"

Endret av Lille-pus
Skrevet (endret)

Men kjære deg da.

Spørsmålet var da helt greit. En huskatt koster ganske mye mindre enn en rasekatt, og et potensielt økonomisk tap kan dermed bli (rent økonomisk sett) høyere for en rasekatt dersom den er høyt premiert og benyttes i avl.

Har fått samme spørsmål selv, og ser ingen grunn til å bli hverken fornærmet eller provosert av den grunn. Svarer bare med en liten latter at "ja, jeg vil fremdeles forsikre pus :)"

Seriøst?

Damen som beskrives jobber ved sentralbordet ved en DYREKLINIKK. En klinikk som har som oppgave å ivareta DYRETS beste. Ved spørsmål om forsikring spør hun altså om det er nødvendig fordi dyret er en huskatt. Jeg vil anta kostnadsspørsmålet er et spørsmål de fleste dyreeiere har avklart med seg selv før de etterspør hvilke muligheter de har til å forsikre.

Damen (jeg vet ikke om dette er en dyrepleier, jeg håper inderlig ikke det) spør derfor implisitt om forsikring er nødvendig på grunn av manglende rasetilhørighet. Det er mulig at det er hennes mening, men jeg synes det er svært unødvendig å spørre de som ringer inn om de er sikre på om de vil gjøre det, kun med bakgrunn i dyrets rase. Når man jobber et sted fremmer man ikke bare egne meninger på egne vegne, det er også stor sannsynlighet for at mange vil tillegge klinikken/arbeidsplassen disse holdningene, og jeg må si at en dyreklinikk som så tydelig ser forskjellig på hus- og rasekatter, ikke hadde gjort direkte positivt inntrykk på meg.

Som nevnt over - forsikringen dekker jo dyre operasjoner etc. Og de fleste er jo så glade i katten sin at de vil operere den om den får kreft, hjerteproblemer eller gudene vet hva...

Endret av Melina*
Gjest Lille-pus
Skrevet

- ja, helt seriøst.

Men nå skal det litt til før jeg bli så fryktelig fornærmet av at folk gjør jobben sin.

Dyrepleier ni nevnte tilfelle har faktisk kun gjort det, nemlig jobben sin. Vedkommende har ikke sagt at en katt er minder verd enn en annen katt. Vedkommende har bare spurt akkurat det samme spørsmål som du får dersom du skal tegne forsikring på bilen din og sier at du vil ha full kasko.

Er det da en bruktbil så får du spørsmål om du er sikker på at du skal ha full kasko.

Så, dersom du har råd til å sette av (eller har tilgjengelig) det beløpet som trenges for å kjøpe inn en tilsvarende bil så vil du spare penger ved å ikkke tegne full kasko.

Har du derimot ikke disse pengene tilgjengelig, eller ønsker å sikre deg mot kondemneringsskade, ønsker forutsigbarhet o.l. så tegner du full kasko på bruktbilen din.

En huskatt er ikke en bruktbil, men det er fremdeles både relevantog fornuftig å spørre :)

Husk at de fleste forsikringer for kjæledyr kun varer inntil dyret er 6 år gammelt.

Spørsmålet handler ikke om eiers opplevde verdi av sitt kjæledyr, men det er det ofte lett å glemme for eier :)

Skrevet

- ja, helt seriøst.

Men nå skal det litt til før jeg bli så fryktelig fornærmet av at folk gjør jobben sin.

Dyrepleier ni nevnte tilfelle har faktisk kun gjort det, nemlig jobben sin. Vedkommende har ikke sagt at en katt er minder verd enn en annen katt. Vedkommende har bare spurt akkurat det samme spørsmål som du får dersom du skal tegne forsikring på bilen din og sier at du vil ha full kasko.

Er det da en bruktbil så får du spørsmål om du er sikker på at du skal ha full kasko.

Så, dersom du har råd til å sette av (eller har tilgjengelig) det beløpet som trenges for å kjøpe inn en tilsvarende bil så vil du spare penger ved å ikkke tegne full kasko.

Har du derimot ikke disse pengene tilgjengelig, eller ønsker å sikre deg mot kondemneringsskade, ønsker forutsigbarhet o.l. så tegner du full kasko på bruktbilen din.

En huskatt er ikke en bruktbil, men det er fremdeles både relevantog fornuftig å spørre :)

Husk at de fleste forsikringer for kjæledyr kun varer inntil dyret er 6 år gammelt.

Spørsmålet handler ikke om eiers opplevde verdi av sitt kjæledyr, men det er det ofte lett å glemme for eier :)

Men, altså, det kommer jo fram av innlegget at det -ikke- ble spurt om pris, vedkommende ØNSKET forsikring, spørsmålet omhandlet formaliteter. Jeg ser poenget ditt, men jeg synes ikke det er holdbart, ettersom forsikring, sånn jeg ser det, handler om mulighet til å følge opp dyre behandlinger uten å få økonomisk baksmell. Hvis dyrepleieren indirekte ikke tror at vedkommende har økonomi til/bør investere i det, betyr det jo indirekte at vedkommende ikke bør investere i dyre operasjoner, heller?

Jeg har både rase- og huskatt, så det handler ikke om at jeg er hårsår, men dette ble jeg faktisk irritert over å lese. Ja, noen forsikringsselskap forsikrer bare rasekatter, men det er ikke vanlig praksis lenger. Jeg trodde dessuten at forsikring angående feil på rasekatter gikk på oppdretter, IKKE veterinær? Iallfall er det slik med vår rasekatt. Ordlyden er som så: vi får tilbake 75 prosent av totalbeløpet dersom han dør innen 10 år (av genetiske svakheter). Sykdom/skader utover et visst beløp blir jo dekket på forsikringen for begge katter uansett.

Så, ja, det vi da bunner ned til, er vel om en huskatt er "verdt" å redde... Jeg synes også at vedkommende kunne formulert seg annerledes enn "er dette virkelig nødvendig." Om hun absolutt skulle forsikre seg om at vedkommende gjorde det rasjonelle i hennes/hans situasjon, kunne hun vel formulert seg annerledes.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Vi er ikke uenige om at ethvert liv (uansett hvilken rase eller anstamning det livet har) så absolutt har samme verdi, og fortjener muligheten til å fortsette å leve, - uavhengig av kostnadene forbundet med å gi den muligheten.

Men jeg forstår samtidig dyrepleieren/resepsjonisten også - for at vedkommende spør om bekreftelse på at kunden ønsker å forsikre huskatten sin.

Vi har jo bare hørt den ene siden av samtalen, slik den ble oppfattet av TS. Vi kjenner ikke til dyrepleierens/resepsjonistens erfaringer i tilsvarende situasjoner, og vet heller ikke noe om hvilket tonefall eller hvilken innstilling vedkommende har til ekte, renreasede norske huskatter :)

Og helt enig med deg i at det er godt å ha forsikring på de av sine man kan få forsikring til :)

Gutta mine fikk ikke forsikring grunnet litt "rotete" oppvekst (mishandling og potensielle senskader, samt tilflukt og oppvekst hos lokalavdelingen av DB).Frøken-pus fikk forsikring så hun har.

Guttas kirurgiske behov har gått rett ut av Lille-pus' lommebok.

Skrevet

Jeg hadde blitt utrolig irritert hvis jeg hadde opplevd dette med min katt! Ikke et sted jeg hadde gått igjen.

Skrevet

Hun var uprofesjonell, ja. Men jeg har hatt motsatt erfaring på dyreklinikken. Uten at jeg har nevnt forsikring, så har de anbefalt forsikring for huskatten min, i tilfelle ulykke/skade. Dette er også en større klinikk i Oslo, nemlig Petvett Ekeberg.

Skrevet

Jeg skjønner deg egentlig godt TS. Du er veldig glad i katten din, og han betyr så mye for deg, og da er det sårt om andre insinuerer at den er mindre verd enn andre katter.

Dessverre er det enda godt plantet i ryggraden på mange at huskatter ikke er like verdifulle som rasekatter, og slik JEG oppfatter det, var det tendenser til noe sånt fra hun du snakket med (uten at jeg kan si det for sikkert).

At man møter den type uforstand fra andre, er jo noe en blir hardhudet for etterhvert, men det blir noe annet når det gjelder et veterinærkontor. Så ja, jeg synes hun opptrådde uprofesjonellt. Kan du ikke ringe og be om å få snakke med den som driver stedet og forklare hvordan du opplevde det?

Jeg har opplevd mitt på det området, også når det gjelder veterinærer. Ganske grove ting og. Men pr. idag har jeg et strålende forhold til klinikken jeg bruker, og det er jeg glad for. :)

Skrevet

Det første som slo meg er at hun kanskje tenkte forsikring mot død og ikke sykdom/skade. En rasekatt som koster 10.000,- er det nok et poeng i å forsikre mot død (selv om pengene absolutt ikke hjelper mot savnet av DEN katten), men ikke når katten koster mindre enn egenandelen på forsikringen, fordi kattens PENGEverdi er det du får utbetalt ved død - ingenting annet.

MEN når det er sagt - det er selvsagt veldig fornuftig å forsikre mot sykdom/skade og som dekker medisiner - veterinærutgifter blir fort høye, og det er tross alt der man trenger pengene. Hjelper ikke meg å få utbetalt 5000,- hvis perseren min faller fra, jeg vil ikke savne henne noe mindre selv om jeg får penger liksom :(

Jeg velger å tro det beste om alle, og at damen du snakket med enten tenkte livsforsikring, eller at hun som noen over nevnte, ikke var klar over at selskapene tilbyr forsikringer til huskatter nå. Kan ikke forestille meg at hun bevisst gikk inn for å fornærme hverken deg eller pusen din :) Jeg ville hvertfall ikke gjort noe vesen utav det i ettertid, så lenge du er fornøyd med jobben dyrlegen gjør.

Skrevet

Snakker om overreaksjon og vridde fortolkninger av hva dyrepleieren har sagt!

Klagebrev?

Fornærmelse?

At alle liv ikke er like mye verdt?

Det har ikke vært like vanlig å forsikre huskatter som rasekatter. Mange katteeiere sier at de ikke vil forsikre katten nettopp fordi det "bare" er en huskatt. (Jeg sier ikke at det er riktig tankegang!!) Dette får hun sikkert høre hver dag.

Som AB i innlegg #19 sier er det også ulike forsikringer. En forsikring mot død, forsvinning og "redusert bruksverdi"(som gir deg en engangssum tilsvarende den prisen du kunne solgt katten for) er jo totalt unødvendig å tegne for huskatter, som kun kan selges for kr 0.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...