Gå til innhold

Kjempegod sjokoladekake

Fremhevede innlegg

Skrevet

Driver og lager denne kaka her

det står 6 kopper sukker, synes det høres forferdelig mye ut, 1 kopp = 180ml. Dette kan vel umulig stemme? Kan det?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal være mye sukker i kaker... noen mer enn andre? : p

Skrevet

Det skal være mye sukker i kaker... noen mer enn andre? : p

Jaja, det vet jeg :Nikke: Men nesten 1 kg sukker i en langpanne kake er jo helt ekstremt.

Tenkte ikke noe serlig over det før jeg så i bollen hvordan 6 kopper sukker så ut. :haar:

Gjest navnelapp
Skrevet

Nei, det stemmer nok. Eg lagar ei oppskrift på langpannebrownies som inneheld 9 dl sukker... :-o Ein må berre ikkje lage dei så ofte. Og ikkje begynn å tulle med oppskrifta, då blir det ubalanse mellom ingrediensane, og resultatet blir dårleg. Finn heller ei anna oppskrift neste gong, med mindre sukker i utgangspunktet.

Skrevet

Nei, det stemmer nok. Eg lagar ei oppskrift på langpannebrownies som inneheld 9 dl sukker... :-o Ein må berre ikkje lage dei så ofte. Og ikkje begynn å tulle med oppskrifta, då blir det ubalanse mellom ingrediensane, og resultatet blir dårleg. Finn heller ei anna oppskrift neste gong, med mindre sukker i utgangspunktet.

Ikke for å kverulere, og jeg spør egentlig bare av uvitenhet - men er det altså sånn at man aldri skal endre på noe? Dersom jeg ser en oppskrift med 4 dl sukker, og deretter en med 8 - så må det vel bety at man med noenlunde ok resultat faktisk kan sjonglere innenfor dette intervallet. Selvsagt under forutsetning av at øvrige ingredienser er omtrent likt.

Jeg reduserte sukkerinnholdet kraftig i en annen oppskrift her forleden - og den ble supergod. :)

Skrevet

Jeg reduserer sukkerinnholdet i de fleste (sjokolade)kakeoppskrifter, fjerner som regel 1 tredjedel. Har ikke gått galt til nå :)

Gjest navnelapp
Skrevet

OK, dersom det funkar for deg er det berre å gjere det. Men ei kakeoppskrift er ein balanse mellom feitt, sukker, mjøl og hevemiddel, og du kan ikkje vere sikker på at resultatet blir det same. Har du gjort det før med ei oppskrift du kjenner, og det gjekk fint så er det jo uproblematisk. Men når ei kake som skulle heve seg men plutseleg blir flat eller mislykka på annan måte er det ofte fordi den som lagde den har endra på noko ift oppskrifta.

Gjest Gjest_sunglasses
Skrevet

:hakeslepp:

Jøss, så mye sukker!

Du kan trygt ta litt mindre, men pass på deigens konsistens. Sålenge du vet hva du driver med og er erfaren på kjøkkenet, kan du trikse med oppskriftene så mye du vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...