Gjest Bianca28 Skrevet 16. september 2010 #21 Skrevet 16. september 2010 Hvorfor skal jeg stole på at du vet hva en jente du ikke kjenner tenker på? Du ville garantert tenkt det samme om meg, og tatt feil. Men hinduisme er ikke noe man kan konvertere til. Hadde hun visst noe om hinduismen hadde hun visst det.
Kråkesaks Skrevet 16. september 2010 #22 Skrevet 16. september 2010 Som jeg forstår det som står her så kan man ikke bli hinuist, men man kan være tilhenger av hinduistiske tradisjoner. Jeg forsto det også sånn at hinduismen er veldig splittet og at den ikke er en enhetlig religion med en trosbekjennelse, men at det finnes mange former for hinduisme og at de har til felles tradisjoner og praksis. http://no.wikipedia.org/wiki/Hinduisme
Furstina Skrevet 16. september 2010 #23 Skrevet 16. september 2010 jag skulle tyckte att det var bra hon utforskade olika religioner och visade intresse för vad de betyder. Kanske för att jag själv gjorde samma i den åldern. För mig betydde det mest att jag blev säker på att jag inte tror på den kristna guden men inte heller kändes det rätt med någon annan världsreligion heller. Vilket val hon gör bör (i mina ögon) inte vara det viktigaste utan kanske att hon TÄNKER, att hon funderar och söker. Hjälp henne med detta, besök tempel, kyrkor, synagogor, moské och låna en bok om världens religioner på biblioteket. Kanske vänder hon tillbaka till sin barndomsreligion, eller tar någon annan väg, men hjälp henne hitta SIN väg. planläggningen kring konfirmationen? Glöm den. Ordna ett familjesällskap ändå kanske, och låt din DOTTER välja.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2010 #24 Skrevet 16. september 2010 Hinduismen har mange gode sider. De står for mye som er bra. Når det gjelder komfirmasjon, så er det bare en materialistisk pengefest. det har ingenting med åndelighet å gjøre. Budismen har også mye sannheter, kanskje det kan være noe. La ungen få velge selv.
Gjest gjest Skrevet 16. september 2010 #25 Skrevet 16. september 2010 Hinduismen har mange gode sider. De står for mye som er bra. Når det gjelder komfirmasjon, så er det bare en materialistisk pengefest. det har ingenting med åndelighet å gjøre. Budismen har også mye sannheter, kanskje det kan være noe. La ungen få velge selv. Det ville jo være fint om du kunne gitt noen eksempler på disse gode sidene. Hinduismen handler for øvrig mye mer om ritualer som gjennomføres i hverdagen enn hva man intellektuelt tror. Det vil si at hun vil måtte endre levesettet sitt, vanene sine/gjøremålene i løpet av en dag en god del for å kunne etterleve hinduismen. Et levesett som ikke kan kombineres fort og greit med det norske. Er hun forberedt på å ikke gå alene på besøk hjem til gutter/være sammen med mannlige venner uten å ha slektninger med seg for eksempel? For øvrig kan hun ikke velge selv å bli hindu, siden hun ikke er født som hindu. Hinduismen leves gjennom familielivet, så hun vil også få problemer med å gjennomføre å leve som hindu hvis hun er alene om dette.
Gjest gjest Skrevet 16. september 2010 #26 Skrevet 16. september 2010 Det ville jo være fint om du kunne gitt noen eksempler på disse gode sidene. Hinduismen handler for øvrig mye mer om ritualer som gjennomføres i hverdagen enn hva man intellektuelt tror. Det vil si at hun vil måtte endre levesettet sitt, vanene sine/gjøremålene i løpet av en dag en god del for å kunne etterleve hinduismen. Et levesett som ikke kan kombineres fort og greit med det norske. Er hun forberedt på å ikke gå alene på besøk hjem til gutter/være sammen med mannlige venner uten å ha slektninger med seg for eksempel? For øvrig kan hun ikke velge selv å bli hindu, siden hun ikke er født som hindu. Hinduismen leves gjennom familielivet, så hun vil også få problemer med å gjennomføre å leve som hindu hvis hun er alene om dette. Hun vil også få problemer med å finne noen rasjonell løsning på hvordan hun skal leve som hindu i dagliglivet, siden hun ikke tilhører/er født inn i noen kaste som angir hennes ideale regler/riter/ritualer til etterlevelse.
Gjest Raj Skrevet 16. september 2010 #27 Skrevet 16. september 2010 Ønsker hun å bli hindu fordi hun har indiske venner? Hun får satse på å bli gjenfødt som hindu i neste liv Samt å leve dette livet som en god nordmann, siden hun jo er født som nordmann i dette livet
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #28 Skrevet 17. september 2010 Hun har lært dette på skolen, det er eneste grunnen. Hun har ingen hindu-venner.
Gjest Raj Skrevet 18. september 2010 #29 Skrevet 18. september 2010 Hun har lært dette på skolen, det er eneste grunnen. Hun har ingen hindu-venner. Jeg kan garantere deg at på norsk skole har hun ikke lært nok til å vite noen ting.
Gjest Trajan Skrevet 18. september 2010 #30 Skrevet 18. september 2010 (endret) Om hun ønsker og konventere til hinduismen. Da synes jeg du\dere skal la henne konventere til hinduismen. Men det skal kanskje sies at man kan ikke konvetere til hindusmen siden man må være født hinudist. Men man kan jo følge læren Hinduismen er faktisk en ganske bra religion. Selv om kastesystemet er noe tull. Det er i mine øyne etter og ha lest 2-300 bøker om hinduismen mer positivt og fornuftig i hinduismen en negative ting Endret 18. september 2010 av Trajan
Gjest Raj Skrevet 18. september 2010 #31 Skrevet 18. september 2010 Om hun ønsker og konventere til hinduismen. Da synes jeg du\dere skal la henne konventere til hinduismen. Men det skal kanskje sies at man kan ikke konvetere til hindusmen siden man må være født hinudist. Men man kan jo følge læren Hinduismen er faktisk en ganske bra religion. Selv om kastesystemet er noe tull. Det er i mine øyne etter og ha lest 2-300 bøker om hinduismen mer positivt og fornuftig i hinduismen en negative ting Men hvis du syns det er en bra religion. Hvorfor sier du kastesystemet er noe tull? Fint eksempel på en som ikke har forstått hva det egentlig handler om. Du kan ikke bare plukke ut det som passer deg og si du følger læren. Skal du følge læren må du jo følge opp det som er din oppgave i den kasten du tilhører. Ellers kan du ikke bli opplyst eller gå videre. Da vil du bare gå bakover. Diskriminering med utgangspunkt i kaste er for øvrig forbudt i India. Men for all del, alle verdens hippier "følger jo læren"... (De "følger" "læren"... ) Men TS sin datter kan jo studere gjennom livet og søke opplysning. Hun kan også avstå fra å spise ku og prøve å leve som et godt menneske. Ellers må hun nok bare akseptere at hun må leve med at hun er født nordmann (med kristen bakgrunn?) i dette livet. Det er jo litt av poenget for alle andre også, at de må akseptere sine omstendigheter. Det bør dere uansett fortelle henne for det er et kjernepunkt. (Du kan jo faktisk nå videre med å være en god kristen også...Da bør hun jo ha konfirmasjon, uten at jeg kan si det helt for sikkert.) Jeg ville ikke oppfordret henne til å tro at hun kan begynne å leve etter hiduismens idealer med den overfladiske, lille, utilstrekkelige informasjon hun har hørt i norsk skole som grunnlag... Lar foreldrene henne prøve det vil det bidra til å la henne lyve til seg selv om å leve i en etterfølgelse av noe hun ikke vet nok om. Hun trenger nok ekte kunnskap. Kanskje når hun er blitt mer voksen og har studert dette i noen år kan hun bli mer informert. Blåse ut fyrstikker var nevnt her. Men jeg vil si at det er vesentlig i forbindelse med røkelsespinner. Epleslang handler vel kanskje mer om å ikke plukke epler etter at det er blitt mørkt? At hinduisme skal være undertrykkende, kvinnefiendtlig og holde India tilbake velger jeg å ikke kommentere.
Gjest Raj Skrevet 18. september 2010 #32 Skrevet 18. september 2010 Hun trenger nok ekte kunnskap. Kanskje når hun er blitt mer voksen og har studert dette i noen år kan hun bli mer informert. For øvrig er det vel en oppgave for indiske menn og gutter i høyere kaster å studere og søke den type enlightenment. Håper dere finner ut av det
Gjest Trajan Skrevet 18. september 2010 #33 Skrevet 18. september 2010 Men hvis du syns det er en bra religion. Hvorfor sier du kastesystemet er noe tull? Fint eksempel på en som ikke har forstått hva det egentlig handler om. Du kan ikke bare plukke ut det som passer deg og si du følger læren. Skal du følge læren må du jo følge opp det som er din oppgave i den kasten du tilhører. Ellers kan du ikke bli opplyst eller gå videre. Da vil du bare gå bakover. Diskriminering med utgangspunkt i kaste er for øvrig forbudt i India. Men for all del, alle verdens hippier "følger jo læren"... (De "følger" "læren"... ) Jeg følger ikke den hindusistke lære. Jeg er ikke hinduist jeg har aldri vært hinuist JEG HAR INGEN INTERESSE I OG BLI HINDUIST ELLER OG LEVE SOM EN HINDUIST jeg synes bare at hinduismen er innteresang akkurat som at jeg synes andre ting er inntersange og lære om jeg synes også Gresk\romersk mytologi er inntersang men det betyr ikke at jeg offrer griser til Zeus og ber om at orakelet i delfi skal se fram tiden
Gjest Raj Skrevet 18. september 2010 #34 Skrevet 18. september 2010 Jeg følger ikke den hindusistke lære. Jeg er ikke hinduist jeg har aldri vært hinuist JEG HAR INGEN INTERESSE I OG BLI HINDUIST ELLER OG LEVE SOM EN HINDUIST jeg synes bare at hinduismen er innteresang akkurat som at jeg synes andre ting er inntersange og lære om jeg synes også Gresk\romersk mytologi er inntersang men det betyr ikke at jeg offrer griser til Zeus og ber om at orakelet i delfi skal se fram tiden Ouch, det var da en sterk reaksjon. Da må jeg få beklage og si at jeg har vært offer for en misforståelse. Det var ikke meningen å si noe fornærmende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå