AnonymBruker Skrevet 16. september 2010 #21 Skrevet 16. september 2010 Som ped.leder i barnehage liker jeg det dårlig når foreldre ved samlivsbrudd lager seg regler der de ikke får samme info på samme tid. Ergo mener jeg at det er en selvfølge og svært viktig at begge foreldrene kommer på så mange som mulig av barnehagens og skolens planlagte arrangementer og da især foreldremøter og foreldresamtaler. Barnehagen skal i størst mulig grad slippe å forholde seg til samlivsbruddet. Fordi det er den mest stabile daglige arenaen for barnet i en sånn situasjon. Jeg har opplevd at foreldre som ikke klarer å samarbeide drar med seg dritten til oss, og det er ikke bra i det hele tatt. Det forringer samarbeidet barnehage-hjem, og det at begge foreldre ikke får samme informasjon i samme setting er også noe som er veldig uheldig når de ikke lenger bor sammen. Dine vonde følelser er noe du sikkert sliter veldig med av forståelige grunner, men det skal ikke få den konsekvensen at faren blir forhindret i å stille opp når han faktisk både vil og aller helst skal.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2010 #22 Skrevet 16. september 2010 Gjør det du føler for du. Det er jo bare i en periode. to-tre år. Samlivsbrudd er jo ett sann helvete så du gjør ingenting galt i det. Syntes det virket fornuftig også.
Gjest K. Skrevet 16. september 2010 #23 Skrevet 16. september 2010 Kjære deg, må bare si at jeg forstår deg veldig godt! Var i din situasjon for 2 år siden - ble forlatt på en utrolig vond og simpel måte og brukte lang tid på å komme meg. Vi har 2 barn sammen. Den første tida slet jeg veldig med å forholde meg til han, var forferdelig å være i samme rom som han. Han oppførte seg også veldig dårlig mot meg etter bruddet. Synes forslaget ditt om annenhvert foreldremøte er bra. Det viser jo at du synes han er like viktig i barnets liv som deg. Vi var faktisk på foreldremøte sammen kort tid etter bruddet, og det var ikke lett. Men jeg kom gjennom det. Sommerfester, dugnader og andre arrangementer tok vi annenhver gang, men nå kan vi være der sammen. Og det går helt fint. Jeg har svelget drøssevis av kameler ila denne tiden - men nå er jeg så utrolig glad jeg gjorde det og ikke oppførte meg dumt og sa og gjorde alt det jeg egentlig ville. Det har man så mye igjen for senere. Selv om det ikke føles sånn nå vil det gå bedre etterhvert, det kan jeg love deg. Lykke til!
jomfrua Skrevet 16. september 2010 #24 Skrevet 16. september 2010 Som ped.leder i barnehage liker jeg det dårlig når foreldre ved samlivsbrudd lager seg regler der de ikke får samme info på samme tid. Ergo mener jeg at det er en selvfølge og svært viktig at begge foreldrene kommer på så mange som mulig av barnehagens og skolens planlagte arrangementer og da især foreldremøter og foreldresamtaler. Barnehagen skal i størst mulig grad slippe å forholde seg til samlivsbruddet. Fordi det er den mest stabile daglige arenaen for barnet i en sånn situasjon. Jeg har opplevd at foreldre som ikke klarer å samarbeide drar med seg dritten til oss, og det er ikke bra i det hele tatt. Det forringer samarbeidet barnehage-hjem, og det at begge foreldre ikke får samme informasjon i samme setting er også noe som er veldig uheldig når de ikke lenger bor sammen. Dine vonde følelser er noe du sikkert sliter veldig med av forståelige grunner, men det skal ikke få den konsekvensen at faren blir forhindret i å stille opp når han faktisk både vil og aller helst skal. Dette provoserte meg ganske mye. Som ped.leder i en barnehage så bør du sette deg inn i lov-verket om hvordan du/din profesjonalitet skal forholde deg til de som sliter med ymse problemer av denne art. Hvilke forpliktelser barnehagen har til informasjon. Forhold deg til lovverket på en profesjonell måte. Spar oss for hva du som privatperson mener andre burde gjøre/skal kunne greie hvis du presenterer deg som ped.leder i en barnehage. Tullete og komme inn her og presentere seg som en bedreviter uten egentlig å vite - uprofft.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2010 #25 Skrevet 16. september 2010 Jeg har omvendt problem og min eksmann stiller ikke på foredlremøter ol. Vi har 3 barn sammen. Jeg rekker ikke over alt aleine. Synst det er viktig at begge to går på foreldremøte og spes når man ikke bor sammen lenger. Synst du er heldig som har en eks som ønsker stille opp jeg.
ferdig Skrevet 16. september 2010 #26 Skrevet 16. september 2010 Dette provoserte meg ganske mye. Som ped.leder i en barnehage så bør du sette deg inn i lov-verket om hvordan du/din profesjonalitet skal forholde deg til de som sliter med ymse problemer av denne art. Hvilke forpliktelser barnehagen har til informasjon. Forhold deg til lovverket på en profesjonell måte. Spar oss for hva du som privatperson mener andre burde gjøre/skal kunne greie hvis du presenterer deg som ped.leder i en barnehage. Tullete og komme inn her og presentere seg som en bedreviter uten egentlig å vite - uprofft. lovverket sier at begge foreldrene har samme krav på imformasjon til lik tid, mor/far kan ikke bestemme hva den andre skal få vite dette om ikke en av foreldrene sitter med foreldreansvaret alene, da er det den som gjør det som avgjør hvilken imformasjon som skal deles.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2010 #27 Skrevet 16. september 2010 lovverket sier at begge foreldrene har samme krav på informasjon til lik tid, mor/far kan ikke bestemme hva den andre skal få vite dette om ikke en av foreldrene sitter med foreldreansvaret alene, da er det den som gjør det som avgjør hvilken informasjon som skal deles. Begge foreldrene har krav på informasjon, men dette betinger ikke at begge er til stede på foreldremøtene. For den av foreldrene som kun har samværsrett, må det være tilstrekkelig med skriftlige referater dersom bostedsforelder finner det for traumatisk å oppholde seg i samme rom som eks'en. Det beste ville naturligvis være at begge kunne møte opp, men dette bør bostedsforelder få avgjøre. Dersom bostedsforelder er forhindret fra å møte, bør h*n imidlertid kunne kreve at samværsforelder møter opp.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2010 #28 Skrevet 17. september 2010 TS, du kan jo bare la være å gå på foreldremøter. Du står fritt til å velge å la være å gå. Så kan eksen din få gå på alle. Du kan ikke nekte eksen din å gå på foreldremøter. Det eneste du kan gjøre noe med er ditt eget valg om å gå eller ikke.
Gjest jomfrua Skrevet 17. september 2010 #29 Skrevet 17. september 2010 lovverket sier at begge foreldrene har samme krav på imformasjon til lik tid, mor/far kan ikke bestemme hva den andre skal få vite dette om ikke en av foreldrene sitter med foreldreansvaret alene, da er det den som gjør det som avgjør hvilken imformasjon som skal deles. Det er ikke her snakk om hvem som skal vite hva. Begge foreldre har rett på informasjon, ja. Aspekteret ditt med "til lik tid" tror jeg ikke du finner noe sted. Dette avhenger av mye: hvem har den daglige omsorgen, hva slags møte det er; samarbeidsmøte, ansvarsgruppe møte osv. Nå handler jo ikke tråden om noen "stor" konflikt slik jeg ser det - det er ett menneske som er såret som ønsker litt hjelp på veien til å komme gjennom ting og ikke føle seg presset.
ferdig Skrevet 17. september 2010 #30 Skrevet 17. september 2010 Begge foreldrene har krav på informasjon, men dette betinger ikke at begge er til stede på foreldremøtene. For den av foreldrene som kun har samværsrett, må det være tilstrekkelig med skriftlige referater dersom bostedsforelder finner det for traumatisk å oppholde seg i samme rom som eks'en. Det beste ville naturligvis være at begge kunne møte opp, men dette bør bostedsforelder få avgjøre. Dersom bostedsforelder er forhindret fra å møte, bør h*n imidlertid kunne kreve at samværsforelder møter opp. set deg ned og les loveværket du, begge foreldrene skal få samme informasjon og innkaling til møter, det er ikke slik at humøret til mor skal få avgjøre hva far skal få vite om sit eget barn. om en av de ikke ønsker og møte er en helt annen sak. ei venninde av meg ønsket et møte med skolen, hun måtte da bevise for skolen at hun hadde alt ansvar for barnet, om ikke ville far også få innkaling og referat fra møte. Hun kontaktet advokaten hun brukte under skilsmissen og han bekreftet at skolen kan gjøre slik om de ønsker det, at de aller fleste skoler ser lit ann er en helt annen sak:-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå