Gå til innhold

skattelette ved boliglån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt leilighet.

Skal man ikke da betale mindre skatt??

Hvordan får jeg det, hva må jeg gjøre??

Kan jeg forandre på skattekortet på noe vis?

Har studielån også, hvis det har noe å si.

Gjest Blondie65
Skrevet

Du får skattefratrekk for 28% av rentene du betaler.

Nedbetalingsplanen for boliglånet og for studielånet viser hvor mye renter du skal betale i år. Hvis du går inn på www.skatteetaten.no kan du bestille nytt skattekort. Da kan du endre beløpene for gjeld og hvor mye rente du skal betale i år. Du må ha klart hvor mye du har hatt i inntekt hittil i år = siste lønnslipp.

Du sier "vi" har kjøpt leilighet. Da er det viktig at det du oppgir er din andel av disse rentene.

Hvis du ikke endrer skattekort vil du få igjen rentefratrekket på skatten neste år.

Skrevet

Banken sender opplysningene til skatteetaten, også fyller de ut.

Skrevet

Du får skattefratrekk for 28% av rentene du betaler.

Nedbetalingsplanen for boliglånet og for studielånet viser hvor mye renter du skal betale i år. Hvis du går inn på www.skatteetaten.no kan du bestille nytt skattekort. Da kan du endre beløpene for gjeld og hvor mye rente du skal betale i år. Du må ha klart hvor mye du har hatt i inntekt hittil i år = siste lønnslipp.

Du sier "vi" har kjøpt leilighet. Da er det viktig at det du oppgir er din andel av disse rentene.

Hvis du ikke endrer skattekort vil du få igjen rentefratrekket på skatten neste år.

Hmmm, ja det hørtes vanskelig ut. Meg og tall er ikke akkurat den rette kombinasjonen, men mener du at hvis jeg ikke gjør noe med det så ordner det seg av seg selv til neste år?

Skrevet

Får ikke noe automatisk fratrekk for å ha kjøpt bolig.

Men hvis du har lån, så får du fratrekk for rentene på inntekten.

"Verdien" av dette er 28%.

Altså 280 kr tilbake for hver 1000,- betalt i renter.

Dette er da grunnlaget for det du skal betale mindre i skatt. Altså hvilke renteutgifter man har.

Skrevet

Hmmm, ja det hørtes vanskelig ut. Meg og tall er ikke akkurat den rette kombinasjonen, men mener du at hvis jeg ikke gjør noe med det så ordner det seg av seg selv til neste år?

Ja.

Faktisk.

Men, du må da vite om, eventuelt hvor stort, lån du har tatt opp som din del av boligen og hva du betaler i rente?

Skrevet

Ja.

Faktisk.

Men, du må da vite om, eventuelt hvor stort, lån du har tatt opp som din del av boligen og hva du betaler i rente?

Lånet er på ca 1,5 mill med ca 3,8% rente. Lånet er i både min og mannen sitt navn og skal trekkes fra min konto.

Skrevet

Hvis "vi" betyr samboer med felles lån, må du passe på når du får selvangivelsen!

Alle rentene føres på den ene av samboerene, og dette må dere endre manuelt, slik at rentene deles på dere begge (ellers får bare den ene fradrag). Dette må gjøres hvert år.

Hvis "vi" betyr ektepar, så er det ikke noe problem, da ektepar liknes sammen.

Skrevet

Hvis "vi" betyr samboer med felles lån, må du passe på når du får selvangivelsen!

Alle rentene føres på den ene av samboerene, og dette må dere endre manuelt, slik at rentene deles på dere begge (ellers får bare den ene fradrag). Dette må gjøres hvert år.

Hvis "vi" betyr ektepar, så er det ikke noe problem, da ektepar liknes sammen.

Vi er gift. Trenger jeg ikke gjøre noe som helst?

Ikke endre skattekortet eller noe?

Skrevet (endret)

Du kan endre skattekortet hvis du vil, men du må ikke. Ingen tvinger deg.

Du kommer sikkert til å få igjen litt på skatten neste år, og du får trolig en annen skattesats neste år helt "av seg selv" (dvs skattemyndighetene justerer det på grunnlag av lån/lønn/formue osv).

Hvis renta går ned mye, bør man endre skattetrekket for å slippe å få stor baksmell året etter.

Her står det litt om likning av ektefeller: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/aktuelt/taler_artikler/taler_og_artikler_av_ovrig_politisk_lede/statssekretaer_axelsen/2009/ektepar-lignes-normalt-sammen.html?id=573048

Endret av Spinell
Skrevet

hmmm det her var vanskeligere enn jeg trodde.

Skjønte ikke helt hva det menes med at ektefeller lignes sammen...

Og hvis renta går ned så må jeg sette opp trekket eller får jeg baksmell?? Kan noen forklare hvordan det fungerer. He he, gjerne på et nivå som jeg kan forstå.. med det mener jeg at jeg forstår ikke plukket av alt som har med tall og gjøre, så det må inn med teskje.

Må jeg passe på det selv nå da, og følge med på renta?

Skrevet (endret)

1,5 mill med 3,8% rente vil si ved annuitetslån (annuitetslån er lik betaling hver måned og dermed høyest rente i begynnelsen. Som så suksessivt går nedover ettersom årene går)

Altså samlet rente første året blir sånn ca...

1.500.000,-/100 x 3,8% = kr 57000,- pr år i rente.

Det vil si:

57000,-/12mnd = kr 4750,- pr måned.

Det vil si:

28% av 4750,- = kr 1330,- som da er samlet månedlig skattelette.

Renta er så lav nå, at den på kort sikt sannsynligvis ikke vil gå mye ned.

En nedgang på 0,5% vil i deres tilfelle bety mindre enn kr200,- pr måned i mer skatt.

Da er det kanskje andre fradrag eller momenter som betyr mer.

Endret av Østlandet
Skrevet

Jeg trodde jeg brukte teskje i forrige innlegg, så nå må jeg revurdere mine pedagogiske evner (eller prøve med intravenøst) ;)

At ektefeller liknes sammen betyr at skattemyndighetene ser på formue/inntekt/lån osv hos mannen din og deg tilsammen før de regner ut hvor mye dere til sammen skal betale i skatt. Noen unntak gjøres, men les heller om det i lenken jeg la inn.

Ja, du må følge med på renta! Grunnen kommer her:

Skattefradraget dere får kommer an på hvor mye rente dere betaler. Derfor blir det mer skattefradrag når renta er høy enn når renta er lav. Hvis renta minker mye i løpet av ett år, vil du få mindre skattefradrag på selvangivelsen. Dette betyr at du må betale mer i skatt enn skattemyndighetene trodde da de laget skattekortet til deg. Derfor må du sørge for å endre skattekortet når renta går ned.

Samme hvis renta går mye opp, og dere får dårligere råd pga mye innbetalt rente, kan du be om nytt skattekort med litt lavere trekk,

Skattekortet du får i januar gjelder for hele året (hvis du ikke selv ber om at det endres). Skattekortet er basert på inntekt, lån og formue året før. Skattemyndighetene kan jo ikke vite om du tenker å kjøpe hus, arve en gammel tante eller liknende det kommende året :)

Dere får 28% av innbetalt rente i skattefradrag. Det vil si at hvis dere betaler 1000 kroner i renter, får dere et fratrekk i skatt på 280 kroner. Hvor mange kroner rente dere har betalt et år står i årsoppgaven fra banken.

Hmmm... ble dette forståelig, mon tro? :klø:

Skrevet

Jeg trodde jeg brukte teskje i forrige innlegg, så nå må jeg revurdere mine pedagogiske evner (eller prøve med intravenøst) ;)

At ektefeller liknes sammen betyr at skattemyndighetene ser på formue/inntekt/lån osv hos mannen din og deg tilsammen før de regner ut hvor mye dere til sammen skal betale i skatt. Noen unntak gjøres, men les heller om det i lenken jeg la inn.

Ja, du må følge med på renta! Grunnen kommer her:

Skattefradraget dere får kommer an på hvor mye rente dere betaler. Derfor blir det mer skattefradrag når renta er høy enn når renta er lav. Hvis renta minker mye i løpet av ett år, vil du få mindre skattefradrag på selvangivelsen. Dette betyr at du må betale mer i skatt enn skattemyndighetene trodde da de laget skattekortet til deg. Derfor må du sørge for å endre skattekortet når renta går ned.

Samme hvis renta går mye opp, og dere får dårligere råd pga mye innbetalt rente, kan du be om nytt skattekort med litt lavere trekk,

Skattekortet du får i januar gjelder for hele året (hvis du ikke selv ber om at det endres). Skattekortet er basert på inntekt, lån og formue året før. Skattemyndighetene kan jo ikke vite om du tenker å kjøpe hus, arve en gammel tante eller liknende det kommende året :)

Dere får 28% av innbetalt rente i skattefradrag. Det vil si at hvis dere betaler 1000 kroner i renter, får dere et fratrekk i skatt på 280 kroner. Hvor mange kroner rente dere har betalt et år står i årsoppgaven fra banken.

Hmmm... ble dette forståelig, mon tro? :klø:

he he jeg skjønner at du syns jeg var litt treg på det her, og det stemmer he he. Men nå skjønte jeg det. Takk for intravenøsten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...