Gå til innhold

Hvor mye har dere igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg sitter her og lurer på om jeg skal kjøpe en leilighet med en ganske høy husleie. Jeg har regnet ut at etter at husleie, lån, kabeltv, internett og strøm er betalt så vil jeg sitte igjen med omlag 7000,- i måneden. Jeg synes det er litt lite.. Skjønner jo at det KAN gå sånn akkurat, men er redd for å ta meg vann over hodet. Er jeg bortskjemt da? Jeg er enslig, men ganske mye syk, så jeg bruker en del til behandlinger som ikke blir dekket o.s.v.

Så spørsmålet er: Hvor mye sitter du igjen med etter at husleie, lån, tv/internett, strøm og forsikring er betalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du sitter igjen med 7000 før du har regnet levekostnader som mat, klær, bleier(?) og andre husholdningsartikler, ja da er 7000 litt vel lite vil jeg tro.

Vi har ingen lån på bilene eller huset, men etter at alle utgifter er betalt sitter vi igjen med ca. 30 000. Det er i og for seg veldig mye for en familie, ingen trenger vel forsåvidt å sitte igjen med så mye, men pengene blir ofte brukt til mye tull så etter hver måned så er det kanskje bare 15 000 igjen når neste lønninger kommer.

Ikke for å støte deg (eller noen andre) eller for å være frekk, men det vil være svært heldig både økonomisk og sosialt å finne en partner som man deler både sorger og gleder med. Det er litt lettere når man er to stykker både i planleggingen og deling av kostnader, og hvis du er riktig heldig så deler dere inntekter også :) Bare en tanke, ikke ta det som kritikk.

Skrevet

Jeg har igjen ca. 15000 når alle faste utgifter er betalt.

Skrevet

En ting som er viktig å ta høyde for er eventuell økning av husleie/renter, det kan fort velte et stramt budsjett.

Hvis du er usikker på hvor stramt det blir, lev for 7000 måneden og se hvordan det går.

Skrevet

Jeg sitter igjen med ca 15.000 i mnd etter nevnte utgifter. Er enslig uten barn. Da jeg kjøpte satt jeg igjen med ca 6000 i mnd, men da var lånet større, renta dobbelt så høy og lønnen min lavere. Det gikk helt greit, men måtte spare ganske bevisst til ferier og gjenstander til boligen osv.

7000 bør gå greit men du må ta høyde for at renta kan øke ganske mye de neste årene, og om du kan tåle det. Gå gjennom utgiftene dine fra de par siste månedene og få oversikt over hvor mye du faktisk bruker på ulike ting, og hva du evt. kan knipe inn på hvis det blir nødvendig.

Skrevet

Sjekk om borettslaget har avdragsfrihet eller evt. fastrente. Det vil bety endel for deg.

Skrevet

Med tanke på hva man lever på som student, så bør det jo absolutt være gjennomførbart. Spørsmålet er vel mer om du ØNSKER å leve på det viset.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Til deg som lurte på om borettslaget har avdragsfrihet, så ja, de har det i 28 år til. Jeg får veldig lite lån selv (ca 1000,- pr. måned og kan holde det der "forever" selv om renta øker). Spørsmålet er jo om husleia kan øke når renta øker (det er jo felleslån det er snakk om), men det er isåfall ikke mye det er snakk om.

Jeg har nå niregnet i hele kveld og kommet til at det skal gå greit. Har regnet med "alt" jeg overhodet kan komme på, og etter det jeg kan se trenger jeg ikke å gå særlig ned i levestandard.

Spørmålet er om jeg tør å ikke ha noe ekstra å gå på utover det, selv om jeg pr. idag ikke kan forestille meg hva det skulle være. Borettslaget er flunkende nytt og alt er tipp-topp, så jeg kan ikke forestille meg at badet skulle ryke f.eks. Men skulle det VERSTE skje, og jeg får en så stor ekstra utgift som f.eks dette, så er jeg litt ille ute.

Så spørsmålet er om jeg våger. Jeg er alene og har ingen familie el.lign. å støtte meg til. Setter pris på flere tilbakemeldinger!

TS

Skrevet

Høy husleie betyr høy fellesgjeld. Dvs at om renten øker, øker husleia betraktelig.

Skrevet

Leier leilighet, etter husleie og billån (men før strøm, forsikring, studielån, mat, drivstoff etc...) har jeg igjen 9000,- Det går som regel akkurat opp med min dårlge lønn...

Skrevet

Jeg er student, men sitter igjen med 2000,- etter fasteutgifter til mat og og andre ting jeg vil gjøre. Vil si at 7000 er ganske mye :P

Skrevet

Høy husleie betyr høy fellesgjeld. Dvs at om renten øker, øker husleia betraktelig.

Der sa du det! Har nå sjekket grundigere, og med den størrelsen dette lånet er på, så kan husleia øke med 3-4000,- pr. mnd. dersom renta øker med omlag 3 %, og DET våger jeg ikke altså. De har fastrente til 2014, så deretter blir alt usikkert. Og en må tenke lengre enn 4 år fram i tid. Ble ikke "drømmeleiligheta" gitt. Takk for svar alle sammen!

Skrevet

Hvor mye tjener dere her inne egentlig?????

Her er mitt regnestykke:

Lønn utbetalt pr mnd: 18000 ( Tjener 330 000 i året).

Husleie pr.mnd: 6000

Strøm pr.mnd 1000

Telefon og internett: 800

Studielån pr.mnd : 2000

Bil: 4000 pr mnd.( Er lang fra ny: Regnestykket er inkludert forsikring, veiavgift + kostnader til bilen).

Da sitter jeg igjen med: 4200 pr mnd. Dette skal gå til å dekke bensin, bompenger, mat, klær, og diverse greier.

Har ikke barn!

Skrevet

Her er mitt regnestykke:

Strøm pr.mnd 1000

Bil: 4000 pr mnd.( Er lang fra ny: Regnestykket er inkludert forsikring, veiavgift + kostnader til bilen).

Da sitter jeg igjen med: 4200 pr mnd. Dette skal gå til å dekke bensin, bompenger, mat, klær, og diverse greier.

Har ikke barn!

Satt akurat å lurte på det samme, for mitt reknestykke ligner mye mer på ditt ;)

Skrevet

Satt akurat å lurte på det samme, for mitt reknestykke ligner mye mer på ditt ;)

samme her! hehe. Verden er urettferdig

Skrevet

Mitt regnestykke likner også veldig på dette. Er forsiktig og fornuftig når det gjelder økonomi, men inkludert alt som nevnt over mm, samt mat og drivstoff er det ikke mange ørene igjen hvis det er noen...

Skrevet

Jeg har 10.000 igjen etter alle faste utgifter er betalt. Spiser mye ute, går på byen, og jeg kjøper dyre merkeklær. Kan da legge til at jeg har litt formue og bankinnskudd som dekker spesialutgifter, ferie osv.

Skrevet

Tjener 420.000,- i året og sitter igjen med drøyt 10.000,- i måneden etter at alle faste utgifter er betalt.

Da er riktignok ikke skattetrekket justert med fradrag for renteutgifter på boliglån, så i realiteten burde jeg sittet igjen med ett par tusenlapper til.

Ikke noe luksusliv, men klarer meg fint.

Skrevet

Her er mitt regnestykke:

Strøm pr.mnd 1000

Har ikke barn!

Dere glemmer at det er folk her inne som er over 40 år. Selv har jeg mindre enn deg utbetalt, men sitter igjen med mer enn ts har igjen i måneden etter at faste utgifter er betalt. Har man jobbet og slitt i 20 år, kjøpt leilighet og betalt ned på lån, så er det ikke mer enn rett og rimelig at man har mer å rutte med!

Skrevet

Vi er to stykker i 30-årene som ikke tjener spesielt bra noen av oss. Vi har igjen rundt 13000 samlet etter at alle utgifter inkludert mat er betalt. Disse pengene er til tant og fjas. Ingen barn, ingen bil, men en katt. Så jeg synes ikke det ser så aller verst ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...