Gå til innhold

Størrelse på gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi "sliter" litt med at foreldrene våre gir ulikt beløp i gave til den nærmeste familien. Med "sliter" mener jeg IKKE at vi er utakknemlige, men at det har blitt slik at mine svigerforeldre slenger småkommentarer i ny og ne om at mine foreldre er alt for gavmilde o.l. I en negativ tone.

Sambo og jeg er hhv. 35 og 28 år. Jeg har et søsken mens han har to. Mine foreldre har bare ett barnebarn (altså vår datter), mens hans foreldre har 5 inkl. vårt. Det er jo helt åpenbart at mine foreldre kan bruke litt mer på oss, da vi ikke er så mange. I tillegg har de god økonomi, mens svigers er minstepensjonister. Dette er helt ok for oss, vi har aldri sagt noe eller gitt uttrykk for noe annet. Men det virker ikke som om det er ok for mine svigerforeldre.

Sambo, barnet vårt og jeg får 2000kr hver til bursdagen av mine foreldre. Til jul får vi gaver/penger som tilsvarer 3000kr hver. Dette er utrolig snilt og vi er kjempetakknemlige! Av svigers får vi 500kr hver til bursdag og jul. Kjempesnilt og vi setter stor pris på at de er så gavmilde. Vi gir også uttrykk for dette, men likevel er det blitt litt ubehagelig tone fra svigers.

Foreldrene mine ønsker at barnet vårt skal få lappen av dem når den dagen kommer. Svigers sa da at dette var utrolig flott og de virket oppriktige da de sa det. Senere på kvelden hørte jeg at de snakket om at foreldrene mine kom til å "ødelegge" ungen vår.... Ble helt satt ut. Har ikke turd å fortelle dette til foreldrene mine, og det er heldigvis en stund til det blir aktuelt med noe sertifikat, men jeg synes dette er ubehagelig! Bør jeg si noe? Og til hvem? Jeg vet ikke om svigers også ønsker å bidra til sertifikatet, men jeg føler ikke jeg kan foreslå det dersom de faktisk ikke ønsker dette.

Takker for innspill!

Videoannonse
Annonse
Gjest Mann på 45
Skrevet

Bare overse det.

At foreldrene dine kan yte mer er bare hyggelig. Ungen din blir ikke mer glad i den ene eller andre av den grunn alene.

Skrevet

Jeg har det samme problemet. Sønnen min har sikkert fått gaver for mangfoldige tusen av mine foreldre - mens svigerforeldrene mine kanskje har gitt gaver for toppen 500 kr tilsammen. De rakker også ned på det hele tiden.. Bestemt meg for å bare overse det. Orker ikke bruke energi på det..

Skrevet

Vi "sliter" litt med at foreldrene våre gir ulikt beløp i gave til den nærmeste familien. Med "sliter" mener jeg IKKE at vi er utakknemlige, men at det har blitt slik at mine svigerforeldre slenger småkommentarer i ny og ne om at mine foreldre er alt for gavmilde o.l. I en negativ tone.

Sambo og jeg er hhv. 35 og 28 år. Jeg har et søsken mens han har to. Mine foreldre har bare ett barnebarn (altså vår datter), mens hans foreldre har 5 inkl. vårt. Det er jo helt åpenbart at mine foreldre kan bruke litt mer på oss, da vi ikke er så mange. I tillegg har de god økonomi, mens svigers er minstepensjonister. Dette er helt ok for oss, vi har aldri sagt noe eller gitt uttrykk for noe annet. Men det virker ikke som om det er ok for mine svigerforeldre.

Sambo, barnet vårt og jeg får 2000kr hver til bursdagen av mine foreldre. Til jul får vi gaver/penger som tilsvarer 3000kr hver. Dette er utrolig snilt og vi er kjempetakknemlige! Av svigers får vi 500kr hver til bursdag og jul. Kjempesnilt og vi setter stor pris på at de er så gavmilde. Vi gir også uttrykk for dette, men likevel er det blitt litt ubehagelig tone fra svigers.

Foreldrene mine ønsker at barnet vårt skal få lappen av dem når den dagen kommer. Svigers sa da at dette var utrolig flott og de virket oppriktige da de sa det. Senere på kvelden hørte jeg at de snakket om at foreldrene mine kom til å "ødelegge" ungen vår.... Ble helt satt ut. Har ikke turd å fortelle dette til foreldrene mine, og det er heldigvis en stund til det blir aktuelt med noe sertifikat, men jeg synes dette er ubehagelig! Bør jeg si noe? Og til hvem? Jeg vet ikke om svigers også ønsker å bidra til sertifikatet, men jeg føler ikke jeg kan foreslå det dersom de faktisk ikke ønsker dette.

Takker for innspill!

Dette høres ut som misunnelse fra de som har mindre å rutte med. Overse det og ikke la deg påvirke.

Skrevet

Sjønner veldig godt at foreldra dine vill gi litt til barnebarnet sitt eg! :) Det eneste også, til og med! Og selvfølgelig blir det mindre fra svigers, som har til sammen fem! Sier seg selv! :) Syns det er dumt av de å rakke ned på foreldrene dine! Eg hadde faktisk sagt ifra på en saklig og grei måte :) Men så er mine svigerforeldre kjempe kjekke da, så eg kan si hva eg vill til de! :)

Skrevet

Takker for innspill!

Overse det. Dette tyder bare på misunnelse fra dine svigerforeldres side. Bare la de vite hvor takknemlig dere er for det de gjør for barnebarnet sitt og forklar dem det der med at det er forståelig når de har flere barnebarn men dine foreldre bare har ett.

Skrevet

Men hvordan viste de om pengene til sertifikatet?? Du kan jo snakke med dine foreldre om situasjonen slik at det ikke er nødvendig at alt vises så godt ifht forskjellene.

Men i bunn og grunn ville jeg oversett det og gjort som ingen ting.

Skrevet

Men hvordan viste de om pengene til sertifikatet?? Du kan jo snakke med dine foreldre om situasjonen slik at det ikke er nødvendig at alt vises så godt ifht forskjellene.

Men i bunn og grunn ville jeg oversett det og gjort som ingen ting.

jeg syns ikke hennes foreldre er ansvarlige for å minske forskjellene fordi at hans foreldre har dårligere råd. Det er deres penger og de kan bruke så mye de selv vil på sitt barnebarn. Ikke deres feil at svigersønnens søsken yngler vilt rundt seg

Skrevet

jeg syns ikke hennes foreldre er ansvarlige for å minske forskjellene fordi at hans foreldre har dårligere råd. Det er deres penger og de kan bruke så mye de selv vil på sitt barnebarn. Ikke deres feil at svigersønnens søsken yngler vilt rundt seg

Sa jeg at de sku gi mindre? Nei. Men hvis det er mulig å ta litt hensyn til situasjonen uten å gjøre noe big deal utav det, så kanskje det kan dempe trykket litt.

Skrevet

Sa jeg at de sku gi mindre? Nei. Men hvis det er mulig å ta litt hensyn til situasjonen uten å gjøre noe big deal utav det, så kanskje det kan dempe trykket litt.

jeg syns svigerforeldrene burde svelge litt stolthet jeg. Joa de trenger ikke utbasunere alt de har tenkt å gi ungen, men ser ikke at det står noe sted at de har gjort det heller

Skrevet

Overse det, og ta det for all del ikke opp med dine foreldre, det kommer det ikke noe godt ut av.

Gjest Montefalco
Skrevet

Behøver svigerforeldrene dine å få vite om alt dere får av dine foreldre da? Jeg forstår at det kommer frem i forbindelse med felles bursdagsfeiring og julefeiring, men gaver en får utenom og som skal gis om x antall år er det vel ikke noe poeng å fortelle om.

Skrevet

Jeg er i samme situasjon, men her er det svigerforeldrene mine som har en del penger. Meg og samboeren har fått en del økonomisk hjelp og "dyre" gaver fra svigerforeldrene mine. Jeg synes det er kjempeflott og er veldig takknemlig for det. I tillegg har vi også barn og de blir skjemt bort av svigermor.

Mine foreldre har ikke så mye penger og min mor snakket ikke så positivt om mine svigerforelre. Det er sårende for meg, for det er ikke størrelsen/summen som gjelder. For meg så spiller ikke det noen rolle, for det er jo tanken som gjelder og vi er takknemlige for alle gaver/summer.

Uansett, så får det være dem om det. Vi får heve oss over det, så kan de tro hva de vil.

Skrevet

Enig med flere her: svigerforeldrene dine trenger ikke å få vite om penger til sertifikat før det blir aktuelt! Ikke andre ting heller! Men det er vel naturlig at de får med seg en del i forbindelse med fødselsdager ol., og da må dere bare heve dere over de "sure" kommentarene!

Gjest AnneShirley
Skrevet

Vi pleier ikke å legge ut om hva gutten har fått av "de andre besteforeldrene" med mindre det er snakk om en spesiell gjenstand fordi han f.eks har den med seg ol. Pengesummer er typisk eksempel på slik jeg neppe vil nevne.

Skrevet

Jeg er heldigvis ikke i samme situasjon som deg, mine foreldre og svigers er noenlunde likt økonomisk stilt og gir ca like mye til bursdag, jul, etc. Kjedelig situasjon å være i, men jeg er også i tvil om jeg ville sagt noe til mine foreldre, i tilfelle de skulle bli fornærmet, det de gjør er jo veldig positivt :) Tror jeg bare ville prøvd å ignorere evt sure kommentarer fra svigers. Og selvfølgelig ikke utbasunere alt man får. Det virker det jo egentlig ikke som du har gjort heller, så du får bare vende det døve øret til ;) At ungen blir ødelagt er bare tull :)

Ann Shirley: Jeg har ikke inntrykk av at TS går rundt og skryter av gavene fra sine foreldre, men noen ting, sånn som verdi på jule- og bursdagsgaver er jo gjerne vanskelig å skjule også da, fordi man gjerne feirer disse dagene sammen med hele familien. Selv om man ikke sier at "Ole fikk en trampoline til 3000 kr av mormor og morfar", så vil jo alle skjønne at den gaven er vesentlig dyrere enn et legosett til 500 kr, for eksempel... Så er ikke så lett å skjule alle slike forskjeller...

Skrevet

Svigerforeldrene dine er vel såpass voksne at de burde skjønne at ikke alle med samme slektsforhold må gi eksakt samme beløpet i gave. Man gir etter evne og lyst. Hvis det plager svigerforeldrene dine veldig, så bør de heller gi noe annet enn penger. Det er ikke så dumt å kjøpe gaver på salg. Da kan man få ganske mye for den 500-lappen! Og 500 kr er faktisk ikke lite, selv om det nesten virker slik når man leser nedover denne tråden her.

Skrevet

Slik er det hos oss også. Det har ført til at vi aldri sier noe om gaver. Hos oss er de likestilt når det gjelder penger på begge sider, men mine foreldre gir likevel MYE mer(og de har over dobbelt så mange barnebarn). Dette skulle sånn sett ikke vært sårt for sviggers, men de kommer likevel med spydige kommentarer om de ser at ungene har fått noe. Ungene sier jo slikt, de vet jo ikke at det ikke skal sies.

OG om jeg feks har noe nytt, så kan kommentaren fra svigermor være: Å ja, er det mamma som har kjøpt til deg? Noe som veldig sjeldent er tilfelle.

Så mitt råd er å heve deg over det, ikke bry deg og unngå å si hva ungene/dere får av de andre foreldrene.

Skrevet

Vi pleier ikke å legge ut om hva gutten har fått av "de andre besteforeldrene" med mindre det er snakk om en spesiell gjenstand fordi han f.eks har den med seg ol. Pengesummer er typisk eksempel på slik jeg neppe vil nevne.

Ts her.

Takk for tilbakemeldinger!

Må bare påpeke at vi såklart ikke går og forteller de andre hva barnet har fått, men vi lar jo barnet pakke opp julegaver/bursdagsgaver slik at alle som er tilstede får se hva barnet får og reaksjoner osv. Da er det vanskelig å skjule. Vet ikke hvordan noen har klart å lese dette inn i det jeg skrev...

I tillegg er svigers litt "utspekulerte" (hvis det går an å si) ved at de alltid stiller ledende spørsmål dersom det er tale om pengegaver. "Hvor mye kan du nå putte på sparebøssen din" osv. Barnet kan ikke telle penger, men vil da gjerne vise stolt frem.

I tillegg ble det en litt pinlig episode i dåpen da nevøen til sambo som er 9 år kom inn i stua og ropte "X har fått 10000kr i en konvolutt".... Vi hadde lagt det unna i en skuff under benken der gavene stod, men han hadde likevel funnet de og talt. Ikke akkurat noen drømmesituasjon det nei.

Skrevet

Behøver svigerforeldrene dine å få vite om alt dere får av dine foreldre da? Jeg forstår at det kommer frem i forbindelse med felles bursdagsfeiring og julefeiring, men gaver en får utenom og som skal gis om x antall år er det vel ikke noe poeng å fortelle om.

Ts

Dette med lappen kom opp i et selskap hvor alle var samlet. Vi snakket om mopedlappen da niesen til sambo hadde hatt en stygg ulykke med en moped (kjørte ulovlig). Hun knakk armen to steder, måtte sy masse i ansiktet og knær og albuer fikk seg en real trøkk. Mine foreldre sa da i en bisetning at de gjerne ville sponse lappen til X, men at de håpet at mopedlappen ikke ville være så aktuell (de er litt nervøse av seg)...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...