supersopp Skrevet 15. september 2010 #1 Skrevet 15. september 2010 Jeg er en fårikål-jomfru som skal lage dette for første gang i kveld, men har noen spørsmål! Er det noe annet tilbehør enn kokte poteter som er vanlig? Har også hørt at mange jevner fårikålen, hvorfor det? Pleier dere å gjøre det? Hva er deres beste fårikål-tips? Hilsen en kokkenoob :klø:
minipia Skrevet 15. september 2010 #2 Skrevet 15. september 2010 Nei, det er ikke vanlig med noe annet tilbehør enn poteter. Du kan jevne får-i-kålen ved å strø litt hvetemel mellom lagene med kål og kjøtt. Da blir sjyen litt tykkere. Jeg pleier ikke å gjøre dette. Hvis du ikke allerede har kjøpt kjøtt synes jeg det er godt å velge litt forskjellige stykker, f.ek. oppskåret lår i tillegg til det som selges som får-i-kål kjøtt (som nesten alltid er lam og ikke får). Husk å ha i godt med hel pepper!
Gjest Spinell Skrevet 15. september 2010 #4 Skrevet 15. september 2010 Jeg pleier å jevne sjyen ved å strø litt mel mellom lagene. Til sammen i en stor gryte bruker jeg kanskje 2 spiseskjeer hvetemel. Det blir med andre ord ingen tykk saus, men den får litt mer "konsistens". Masse helpepper er et must! Å legge pepperen i en egen liten beholder (a'la te-sil) er juks Husk også at det første laget i gryta bør være kjøtt. Hvis en legger kål nederst kan en være uheldig slik at det setter seg fast i bunnen og svir seg. Svidd kål lukter ikke videre bra. ...sa hun av erfaring...
Brunhilde Skrevet 15. september 2010 #5 Skrevet 15. september 2010 Jeg pleier også å strø litt hvetemel mellom lagene, men bare litt. Det skal ikke bli tykt, bare litt tykkere enn vann. Masse pepper er et must, det også løst mellom lagene. Tror jeg må lage får-i-kål snart, ble fristet av denne tråden.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2010 #6 Skrevet 15. september 2010 Legg kjøtt nederst, med fettsiden ned.
LineGourmet Skrevet 15. september 2010 #7 Skrevet 15. september 2010 Og bruk gjerne litt mer salt enn det som står i oppskriften. I tillegg så er mitt beste tips å ha god god tid! Egner seg best på lørdag/søndag hvor man har hele dagen til rådighet. Kokte min fårikål på søndag i 6 timer! jo større porson du lager, jo lengre tid tar den.
Brunhilde Skrevet 15. september 2010 #8 Skrevet 15. september 2010 Og bruk gjerne litt mer salt enn det som står i oppskriften. I tillegg så er mitt beste tips å ha god god tid! Egner seg best på lørdag/søndag hvor man har hele dagen til rådighet. Kokte min fårikål på søndag i 6 timer! jo større porson du lager, jo lengre tid tar den. Og jo lenger du koker den, jo bedre blir den.
supersopp Skrevet 15. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 15. september 2010 Jeg lagde ikke en kjempeporsjon, så tok vel 2 timer ca. Hadde i salt og helpepper (ikke noe juks!) og litt mel mellom kjøttlagene, og kjøtt med fettsiden ned nederst. Luktet fantastisk i hele leiligheten,smakte godt gjorde det også! *Stolt*
Gjest *smak* Skrevet 15. september 2010 #10 Skrevet 15. september 2010 Nå fikk jeg lyst på får i kål! Skal skjemme bort samboeren med hjemmelagd får i kål i morgen.
vimse Skrevet 15. september 2010 #11 Skrevet 15. september 2010 Åh, det skal vi også ha en dag Jeg har også noen laubærblader oppi gryta, synes det er bra Og så har jeg kålrabistappe til...
vimse Skrevet 15. september 2010 #12 Skrevet 15. september 2010 (endret) Det var da ikke måte på posting... Endret 15. september 2010 av vimse
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå