Gå til innhold

Grønnsaker + magen min

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg spiser en del grønnsaker hver dag, spesielt brokkoli, blomkål og sopp.

Problemet er det at jeg får så vondt i magen... Prøver å drikke en del vann (er ikke

så glad i vann) sammen med grønnsakene. Noen som hvorfor jeg får vondt i magen??

Noe jeg evt. kan gjøre med det?

Setter stor pris på alle råd, tips og triks :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en del fiber i brokkoli iallfall.

Men vet ikke hvorfor du får vondt.

Søk litt rundt på nettet?

Skrevet

No veit ikkje eg om du et rå eller kokte/steikte grønsaker, men er dei rå kan ein i alle fall få smerter i magen fordi dei rå grønsakene er verre for magen å fordøye.

Skrevet

Kanskje det er noe annet du spiser som du får vondt i magen av?

Skrevet (endret)

Det høres veldig rart ut å generelt få vondt i magen av grønnsaker, men det kan godt være èn viss type grønnsak du reagerer på. Jeg f.eks. reagerer på noen frukter og bær som jordbær, men kan spise all annen type frukt. Jeg ville nok prøvd å kokt/stekt grønnsakene godt å se om det blir bedre, hvis ikke bør du ha allergi i bakhodet.

Endret av Independent_
Skrevet

Takk for svar dere :)

Jeg pleier å steke dem som regel.

Anonym: Nei, jeg tror ikke.

Skrevet

Når du steker den bruker du jo enten olje eller smør, regner jeg med? Kan det være at du får vondt i magen av oljen eller smøret?

Skrevet (endret)

Takk for begge svarene, Independent. Jeg har aldri reagert på hverken oljen som jeg steker

grønnsakene med eller grønnsakene jeg spiser. Hmmm... men så har jeg jo spist en del

grønnsaker i det siste, så kanskje grunnen er at jeg må gradvis trappe litt opp. For jeg

elsker brokkoli etc. og da spiser jeg meg mett på det. Kanskje det er derfor magen min

reagerer litt fordi den får en litt "overdose".

Endret av scorpius
Skrevet

Hvis du har endret kostholdet nylig, kan det godt være årsaken. Det er ikke uvanlig med en reaksjon på endret kosthold.

Det er heller ikke uvanlig at en får litt gassdannelse av mye grønnsaker, særlig i begynnelsen, og det kan gi mageknip!

Kokte grønnsaker er for øvrig lettere å fordøye, så du kan jo forsøke å koke/trekke grønnsakene av og til.

Skrevet

Ja, det høres egentlig ut som en naturlig og logisk grunn til "problemet" mitt.

Får som sagt ta det litt mer gradvis, så kanskje magen min blir litt mer vant til det.

Skrevet

Ja, det høres egentlig ut som en naturlig og logisk grunn til "problemet" mitt.

Får som sagt ta det litt mer gradvis, så kanskje magen min blir litt mer vant til det.

Det er ikke så veldig utbredt med allergi mot grønnsaker, men det skal ikke utelukkes. I noen tilfeller så kan det være snakk om kryssallergier, som kan gi mindre utslag, men likevel ubehagelige. Det du må skille på er om det er snakk om økt aktivitet, gassdannelse <8som kan gi lett mageknip) og såkalt bulking av fæces grunnet økt fibermengde som tykktarmen ikke er vant til, eller om det er en reaksjon på stoffer i maten/tilberedingsmetode.

Hvis du ikke har spist så mye grønt før, så er ikke tarmbakteriefloraen forberedt på den økte arbeidsmengden. De jobber da ikke effektivt nok, og trenger tid på å både opparbeide seg stor nok arbeidskapasitet, samt øke antallet bakterier i rette proporsjoner. Det er ofte en god ide å spise probiotika, enten via biola, probiotisk yoghurt eller evt tablettform hvs man ikke tåler melkeprodukter. Da gir du tarmen litt hjelp, og koloniene blir mer effektive fortere. Øk også gradvis på fiberinntak, og varier tilberedingsmetode. Kok, stek, grill, rå, purè osv. Magen min blir kjemperar og overaktiv hvis jeg spiser ovnsbakt paprika og tomat, men har null problem med de rå og i gryteretter, uten at jeg helt vet nøyaktig hvorfor. Se om det er et mønster i reaksjonene hvis tilvenning, variasjon og kokemetode ikke hjelper.

Skrevet

Takk for svar, bergans. Jeg tror jeg ikke har noen form for allergi når det kommer til

grønnsaker. Aldri reagert på det før. Jeg tror grunnen egentlig ligger i det at jeg

spiser mye mer grønnsaker nå enn det jeg gjorde tidligere. Nå har jeg begynt å spise

masse hver dag. Egentlig ikke pga. at jeg har fått en sunnhetsbølge over meg, men rett

og slett fordi jeg synes det er kjempegodt. Men som sagt; jeg skal prøve å ta det litt

gradvis og variere litt når det kommer til steking/koking osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...