Gå til innhold

P-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal begynne med p-piller for første gang.

Henvender jeg meg til lege / helsesøster, (er over 20)?

Noen som kan fortelle litt om p-piller, bruk, merker, osv....Sliter litt med uren hud, og har hørt at noen skal hjelpe mot det også.

Er alle p-piller like sikker prevensjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan anbefale Yasmin :) Har brukt den i 8 år nå, og er veldig fornøyd. Får finere hud av den, og har ikke økt i vekt (noen p-piller får man visst økt appetitt av).

Det er vel uansett sånn at man må finne den p-pillen som passer en best. Er vel ikke alle som har lik erfaring med de forskjellige pillene. Jeg prøvde feks Loette, og ble kjempedårlig (kvalme hver morgen ol).

Har hørt at Yasmin går ut av produksjon, men håper virkelig ikke det er tilfelle!

Lykke til med å finne "riktig" p-pille :D

Skrevet

Loette er best anbefalt.

Den som har minst hormoner av alle p-piller.

MEN alt dette spør du jo helsesøster, bare tull å spørre her.

Skrevet

Kan jo svare på noen av de andre spm også :)

Er du under 23, kan du gå på helsestasjonen og få resept av lege der (det er gratis). Ellers går du til fastlegen din. Det var vel en eller annen ordning om at man får dekket deler av beløpet, men det gjelder bare inntil en viss alder, tror jeg. Husker ikke om det er 21 eller 22. Tror det var 100 kr.

Kanskje denne siden kan hjelpe deg? :)

http://www.prevensjon.net/index.asp?C=45174404359946180556&gclid=CKKy_MTwh6QCFRArDgodpUtIIQ

Skrevet

Jeg bruker mercilon, kjenner mange som bruker dem. Yasmin er enten veldig ba om du ikke reagerer på dem, men det er flere som reagerer. microgynon (tror det skrives slik) er også bra. Yasmin er den dyreste. Mercilon er under 100 kr og blir dermed gratis for deg siden du er under 21 år. (staten gir 100 kr støtte) Ja i prinsippet skal alle p-piller være like sikre som prevansjon.

Skrevet

TS her; jeg har fylt 23, så jeg er klar over at jeg må betale hele beløpet. Men må jeg direkte til fastlegen, eller kan jeg fremdeles gå på helsestasjon? ( må man bestille time der foressten? )

Skrevet

Da tror jeg du må til fastlegen din. Vet ikke hvordan det er i kommunen du bor i, men her jeg bor gjelder følgende kriterie: "Tilbudet retter seg til all ungdom fra 13 - 23 år som har behov for hjelp og veiledning med helsespørsmål."

Du finner sikkert noe info om det på kommunens hjemmesider. Dersom du fortsatt kan gå på helsestasjonen din, trenger du ikke bestille time, bare møte opp en av dagene de har oppe :)

Skrevet

Jeg har brukt Loette, Yasmin og en minipille (husker ikke helt hva den het)

Alle disse fikk jeg beskjed av legen at det var lite hormoner i, som ikke skulle gi noe særlig bivirkninger. Men ved alle pillene fikk jeg økt depresjon (sliter litt med det fra førav) jeg fikk kviser i fjeset, og jeg blødde i flere uker da jeg begynte på det. På Loette og Yasmin gikk blødningene over etter ca 4 uker. Men med minipilla sluttet det aldri, googlet merket og leste at folk mistet mensen helt eller man kunne blø oftere, da jeg leste flere historier om jenter som hadde blødd i ett år med små mellomrom mellom hver mens (og etter å hatt mensen i 3 mnd) bestemte jeg meg for å slutte på denne også.

Så nå sitter jeg uten prevensjon fordi jeg har funnet ut at jeg ikke tåler hormonene! Selvom både fastlegen og gynekologen påstod at dette var piller med minst mulig hormoner. Men jeg er vel kanskje bare en av få uheldige der.

Skrevet

Jeg hadde virkelig ikke satset på yasmin, iverfall ikke om du har massiv dårlig hud. Det er svært mange som reagerer på det. Loette er bra nok det, jeg gikk på det en stund. Men den klarte ikke holden mensen borte så jeg byttet til microgynon. Er kjempe fornøy! NÅr det gjelder hvor du skal gå så varierer det. Her er helsestasjonen kun for folk mellom 16-20. Etter du har fulgt 20 må du altså til legen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...