bananbåt Skrevet 14. september 2010 #1 Skrevet 14. september 2010 Vi tenkte at vi klarte å gifte oss for rundt 100 000 inkl bryllupsreisen som vi regnet med å bruke rundt 40 000 på. Men nei. Regna på det i går. Er dette et realistisk budsjett? Selskap: 55 000 (fri bar, mat. Prisen er 1050 pr pers og hvis alle kommer) Blomster: 5000 (brudebuketten blir proft laget, resten av venner og familie) Bilder: 6000 (en venn/hobbyfotograf, vi betaler fremkalling og 2500 til han) Dress til brudgom: 5000 Kjole og tilbehør: 6500 (kjolen er allerede kjøpt for 3500) Suite på bryllupsnatta: 2000 (gidder ikke hvis det koster mer) Sminke: 1000 (en kusine skal ordne meg) Kort, bordkort, takkekort: 2000 Kake: 3000 Live-band: 8000 Totalt: 93500. Pluss bryllupsreise til 40 000. Er det noe jeg har glemt? Bil ordner vi gratis! Åssen er prisene jeg har satt opp? Jeg har jo ikke peil:)
FruN Skrevet 14. september 2010 #2 Skrevet 14. september 2010 Vil si det høres ganske så realistisk ut ja
Anglofil Skrevet 14. september 2010 #3 Skrevet 14. september 2010 Det høres veldig realistisk ut ja. Selv har jeg satt av 95 000 kr til bryllupet nå (oppjustert litt), bare for å ikke gå på en smell. Mvh Yvonne
Jade Skrevet 15. september 2010 #4 Skrevet 15. september 2010 Gifteringer Frisør (eller skulle kusinen din fikse håret også?) Invitasjoner + porto (eller er det inkl. i posten din med takkekort?) Lokale (eller er det inkl. på posten "selskap"?) Har du husket kransekake? Servitører? Toastmaster hvis dere skal leie? Takkegaver? Taxi til hotellovernatting?
Barcelone Skrevet 15. september 2010 #5 Skrevet 15. september 2010 Synes 5000 var ganske mye for en brudebukett. Vi har sjekket prisene på brudebuketter i forskjellige butikker og det varierte VELDIG! Jeg ville sjekket litt rundt hvis jeg var deg =o)
Jade Skrevet 15. september 2010 #6 Skrevet 15. september 2010 (endret) Jeg går utifra at de 5000 også inkluderer knapphullsblomster og blomster til lokalet (bordpynt, osv). Kanskje kirken også? Pleier å være 2-300kr om man ikke skal pynte noe ekstra. Endret 15. september 2010 av Jade
Gjest Miam Skrevet 15. september 2010 #7 Skrevet 15. september 2010 (endret) Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor folk skal bruke kanskje 100.000 kr eller mer på én dag. Men det er jo bare meg. Man kan få et fantastisk fint bryllup til halve prisen, det har kun med prioriteringer og gjøre. Hvorfor skal det for eksempel være fri bar? Trenger man en superproff fotograf? Kanskje noen kjenner noen som er en god hobbyfotograf? Hva med buketten? Må den koste flere tusen kr? Invitasjoner kan man faktisk lage selv, masse fint scrappeutstyr å få tak i Det samme med bordkort Skjønner at dere sikkert vil ha kjøpekake til bryllupskake, men må den koste mange tusen? Og som Jade sier, så har du kanskje glemt et par ting også, så da blir det jo enda dyrere. Så hvis du selv synes det høres dyrt ut, så er det sikkert mange ting du kan gjøre for å få ned prisen, og likevel få et storslagent bryllup, det er jeg helt sikker på! Endret 15. september 2010 av Miam
AnonymBruker Skrevet 15. september 2010 #8 Skrevet 15. september 2010 Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor folk skal bruke kanskje 100.000 kr eller mer på én dag. Men det er jo bare meg. Man kan få et fantastisk fint bryllup til halve prisen, det har kun med prioriteringer og gjøre. Hvorfor skal det for eksempel være fri bar? Trenger man en superproff fotograf? Kanskje noen kjenner noen som er en god hobbyfotograf? Hva med buketten? Må den koste flere tusen kr? Invitasjoner kan man faktisk lage selv, masse fint scrappeutstyr å få tak i Det samme med bordkort Skjønner at dere sikkert vil ha kjøpekake til bryllupskake, men må den koste mange tusen? Og som Jade sier, så har du kanskje glemt et par ting også, så da blir det jo enda dyrere. Så hvis du selv synes det høres dyrt ut, så er det sikkert mange ting du kan gjøre for å få ned prisen, og likevel få et storslagent bryllup, det er jeg helt sikker på! Vi gjorde mesteparten selv og/eller brukte venner/bekjente som vi betalte. Med 100 gjester var det ikke mulig å komme under kr 80 000. Fri bar var en selvfølge for meg, men alt var kjøpt inn i Sverige og på taxfree, så det ble ikke så ille dyrt.
Lista Skrevet 15. september 2010 #9 Skrevet 15. september 2010 Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor folk skal bruke kanskje 100.000 kr eller mer på én dag. Men det er jo bare meg. Man kan få et fantastisk fint bryllup til halve prisen, det har kun med prioriteringer og gjøre. Hvorfor skal det for eksempel være fri bar? Trenger man en superproff fotograf? Kanskje noen kjenner noen som er en god hobbyfotograf? Hva med buketten? Må den koste flere tusen kr? Invitasjoner kan man faktisk lage selv, masse fint scrappeutstyr å få tak i Det samme med bordkort Skjønner at dere sikkert vil ha kjøpekake til bryllupskake, men må den koste mange tusen? Og som Jade sier, så har du kanskje glemt et par ting også, så da blir det jo enda dyrere. Så hvis du selv synes det høres dyrt ut, så er det sikkert mange ting du kan gjøre for å få ned prisen, og likevel få et storslagent bryllup, det er jeg helt sikker på! Jeg kommer aldri til å forstå at folk ikke greier å lese ordentlig før de svarer på noe... Det står jo at fotografen er en venn/hobbyfotograf.
Gjest Miam Skrevet 15. september 2010 #10 Skrevet 15. september 2010 Jeg kommer aldri til å forstå at folk ikke greier å lese ordentlig før de svarer på noe... Det står jo at fotografen er en venn/hobbyfotograf. Woops! Sorry
bananbåt Skrevet 15. september 2010 Forfatter #11 Skrevet 15. september 2010 (endret) Gifteringer Frisør (eller skulle kusinen din fikse håret også?) Invitasjoner + porto (eller er det inkl. i posten din med takkekort?) Lokale (eller er det inkl. på posten "selskap"?) Har du husket kransekake? Servitører? Toastmaster hvis dere skal leie? Takkegaver? Taxi til hotellovernatting? Se der du! -Gifteringer hadde jeg glemt. Vi skal bruke forlovelsesringene, men sette på et par diamanter på min og shine de opp, så det blir jo et par tusen der og! -Min kusine tar håret og! -Porto har jeg heller ikke tenkt på! Men det blir i såfall bare en 500 lapp til.. -Lokale er inkludert i prisen på selskap. -Er kransekake vanlig? -Servitører er inkludert i selskapsprisen. Toastmaster er en gjest i bryllupet:) -Takkegaver har jeg glemt! Men det er vel ikke vanlig og gi til andre enn forlovere? Et par tusen i gaver tilsammen? -Taxi ja, hotellet er rett borti gata, så det blir et par hundre kroner bare.. Det var snaue 5000 til det! hehe. takk for tips! Endret 15. september 2010 av bananbåt
bananbåt Skrevet 15. september 2010 Forfatter #12 Skrevet 15. september 2010 Jeg går utifra at de 5000 også inkluderer knapphullsblomster og blomster til lokalet (bordpynt, osv). Kanskje kirken også? Pleier å være 2-300kr om man ikke skal pynte noe ekstra. Ja tenkte 2000-3000 for brudebuketten, og resten blir brukt til snittblomster som vi får noen i familien til å sette sammen og ha i kirken og som borddekorasjoner!
Jade Skrevet 15. september 2010 #13 Skrevet 15. september 2010 Det er en ganske stor jobb å være toastmaster (med mindre han kun skal annonsere talene), så jeg ville gitt noe til han/hun også. Kransekake er jo en tradisjon hvor man i blinde skal kutte av toppen. Og antall ringer det blir, er antall barn dere skal få. Men det er jo selvsagt ikke noe man er nødt til å ha
bananbåt Skrevet 15. september 2010 Forfatter #14 Skrevet 15. september 2010 Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor folk skal bruke kanskje 100.000 kr eller mer på én dag. Men det er jo bare meg. Man kan få et fantastisk fint bryllup til halve prisen, det har kun med prioriteringer og gjøre. Hvorfor skal det for eksempel være fri bar? Trenger man en superproff fotograf? Kanskje noen kjenner noen som er en god hobbyfotograf? Hva med buketten? Må den koste flere tusen kr? Invitasjoner kan man faktisk lage selv, masse fint scrappeutstyr å få tak i Det samme med bordkort Skjønner at dere sikkert vil ha kjøpekake til bryllupskake, men må den koste mange tusen? Og som Jade sier, så har du kanskje glemt et par ting også, så da blir det jo enda dyrere. Så hvis du selv synes det høres dyrt ut, så er det sikkert mange ting du kan gjøre for å få ned prisen, og likevel få et storslagent bryllup, det er jeg helt sikker på! Veeel. vi ville jo egentlig gjøre det så billig som mulig, MEN jeg vil ikke ha lunken mat som kommer i bakker. Jeg vil ha fersk mat rett på tallerken! Så da må vi ha et lokale med kokker. Vi kunne jo ordnet med det selv, men syns det blir mye greier, vil ha så lite å bekymre meg over som mulig! Vi har fått en bra pris, fordi onkel kjenner de som driver dette lokalet, prisen er egentlig 1430 per pers. vi får det til 1050, noe som er samme prisen det koster andre steder vi har hørt, og de andre opererer UTEN fri bar. Vi kjøper blandt annet klærne på finn, brukt! Jeg er ikke veldig flink til å lage sånne ting, men kan hende jeg prøver meg på bordkortene selv, uansett så koster det jo penger for materialene man trenger! Bil får vi ordnet gratis. Hår og sminke meget billig eller gratis (vet ikke om min kusine vil ha noe for det men sikkert ikke stort uansett). Fotografering veldig billig. Vet ikke hva en kjøpekake koster jeg, så satte bare en pris for å (forhåpentligvis) være sikker.. Syns egentlig vi sparer inn litt både her og der jeg da men:)
bananbåt Skrevet 15. september 2010 Forfatter #15 Skrevet 15. september 2010 Det er en ganske stor jobb å være toastmaster (med mindre han kun skal annonsere talene), så jeg ville gitt noe til han/hun også. Kransekake er jo en tradisjon hvor man i blinde skal kutte av toppen. Og antall ringer det blir, er antall barn dere skal få. Men det er jo selvsagt ikke noe man er nødt til å ha Trodde ikke en toastmaster gjorde så mye annet jeg? Ønske folk velkommen, og presentere neste event? Hmm.. Ja greit da, en liten ting til toast master og:) Hehe, jeg liker jo tradisjoner, har ikke fått med meg denne med kransekake, men da syns jeg vi må ha det og:)
Gjest Miam Skrevet 15. september 2010 #16 Skrevet 15. september 2010 Kransekaketradisjonen er jo ikke vanlig alle steder i landet, så det MÅ du jo ikke ha. Hvis du ikke er kjent med det eller det er tradisjon hos dere, og du vil ha det, hadde jeg bare droppet det jeg
Jade Skrevet 15. september 2010 #17 Skrevet 15. september 2010 (endret) Kanskje noen i familien er flink til å lage kransekake? De hjemmelagede er jo best!! :D Vår toastmaster gjorde utrolig mye. Han hadde kontakt med kjøkkenet. Reiste opp på forhånd og sjekket at alt var dekket på riktig. Han ønsket gjestene velkommen, og arrangerte velkomsten vår når vi kom. Han ropte oss til bords, kom med info, holdt styr på taler og sanger, passet på at timeplanen ble holdt utover kvelden. Polynese (vet ikke om det er slik det skrives), brudevals, kakeskjæring, avskjed, osv. I tillegg hadde han noen møter med oss på forhånd hvor han forklarte oss hvordan kjøreplan som var vanlig i brylluper. Kom til tips til talene våre, osv. Men han var profesjonell. Har man venner til oppgaven, så holder man gjerne styr på alt det andre selv. Vi synes ihvertfall det var herlig å slippe Men så betalte vi for han også. (han sang og spilte også) Endret 15. september 2010 av Jade
bananbåt Skrevet 15. september 2010 Forfatter #18 Skrevet 15. september 2010 Kransekaketradisjonen er jo ikke vanlig alle steder i landet, så det MÅ du jo ikke ha. Hvis du ikke er kjent med det eller det er tradisjon hos dere, og du vil ha det, hadde jeg bare droppet det jeg Et kakeutvalg må man jo ha, og kransekake?-Hvorfor ikke? Jeg får høre med den eldre generasjonen om vi pleier å ha det hehe...
bananbåt Skrevet 15. september 2010 Forfatter #19 Skrevet 15. september 2010 Kanskje noen i familien er flink til å lage kransekake? De hjemmelagede er jo best!! :D Vår toastmaster gjorde utrolig mye. Han hadde kontakt med kjøkkenet. Reiste opp på forhånd og sjekket at alt var dekket på riktig. Han ønsket gjestene velkommen, og arrangerte velkomsten vår når vi kom. Han ropte oss til bords, kom med info, holdt styr på taler og sanger, passet på at timeplanen ble holdt utover kvelden. Polynese (vet ikke om det er slik det skrives), brudevals, kakeskjæring, avskjed, osv. I tillegg hadde han noen møter med oss på forhånd hvor han forklarte oss hvordan kjøreplan som var vanlig i brylluper. Kom til tips til talene våre, osv. Men han var profesjonell. Har man venner til oppgaven, så holder man gjerne styr på alt det andre selv. Vi synes ihvertfall det var herlig å slippe Men så betalte vi for han også. (han sang og spilte også) Er få kakebakere i familien desverre.. Hmm.. Ja det hørtes ut som litt av en jobb å være toastmater da. Litt planlegging. Visste faktisk ikke at man fikk leid innn proffe til den jobben, trodde det var vanlig at det var noen kjente. hehe.. men nå har vi allerede spurt, brudgommens søster, så da får det bli som det blir. Hu får det nok til hu og:)
Anglofil Skrevet 15. september 2010 #20 Skrevet 15. september 2010 Vi skal ikke ha kransekake, har egentlig aldri hørt at det er tradisjon. Velg de kakene dere vil ha, og ikke hva alle andre mener dere bør ha. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå