AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #1 Skrevet 14. september 2010 Det er ordet sosialist. Det virker som det har blitt et banneord rett og slett. Er det virkelig så galt i å være sosialt? Hva er galt med det? Er sosialistene virkelig så ille som enkelte skal ha det til?
tineline Skrevet 14. september 2010 #2 Skrevet 14. september 2010 Sosialisme betyr 'samhold' eller 'samvær/interaksjon', så jeg syns ikke det. Er selvsagt sosialist selv, da. Jeg tror at staten må bestemme for å sikre at alle får like rettigheter, også de ressurssvake - om de så bare er sjenerte eller har dårlig selvtillit så de ikke vil ta opp vanskeligheter, eller om de er fysisk eller psykisk syke, traumatiserte krigsofre som har fått komme til Norge eller fattige. Og alle de andre også, såklart. Jeg ser f.eks ikke hvorfor ikke alle tre- eller femårige utdannelser lønnes likt i arbeidslivet (med tillegg for ulempe), eller hvorfor det er et problem at en lege kan nekte en frisk person keisersnitt. Jeg syns det er supert at vi må betale for å ødelegge miljøet og folkehelsa i form av avgifter, og jeg er kjempefornøyd med at jeg slipper å bekymre meg for den økonomiske framtiden hvis jeg skulle bli ufør eller alvorlig syk. Og jeg syns det er helt flott å sette fellesskapet foran sin egen nesetipp. Den enkleste strategien for å takle, eller til og med bli glad i sosialisme, er å se på det store bildet. Det er nemlig det det handler om.
Inx Skrevet 14. september 2010 #3 Skrevet 14. september 2010 Ordet sosialist er veldig greit å bruke når man skal konstruere og argumentere mot en stråmann - særlig på internett fora.
Gjest Airi Chikako Skrevet 14. september 2010 #4 Skrevet 14. september 2010 Jeg er også skikkelig lei av at "sosialist" skal være et skjellsord. Særlig når det kommer helt ut av det blå, uten å ha noe med saken å gjøre. Eks. "Skal du bli lærer, din jævla sosialist!" Om høyreliberale mennesker er så lei av "sosialister" i skolen, så bør de vel først kartlegge hvor vidt jeg faktisk er sosialist? For om jeg ikke er det, burde de jo applaudere meg? Ellers får jeg ofte høre at jeg studerer "sosialistfag". Utrolig irriterende. Nå er jo jeg sosialist, så jeg tar meg ikke så nær av det, men jeg blir jo litt snurt på fakultetet mitt sine vegne.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #5 Skrevet 14. september 2010 Det er ordet sosialist. Det virker som det har blitt et banneord rett og slett. Er det virkelig så galt i å være sosialt? Hva er galt med det? Er sosialistene virkelig så ille som enkelte skal ha det til? Nordmenn burde da føle seg ganske komfortable med dette ordet: de fleste nordmenn er jo sosialister - de rødgrønne styrer fortsatt, i sin 2. periode nå. Klart det er overvekt av sosialister i Norge! De er kamerater og pamper hverandre inn i de riktige maktposisjonene.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #6 Skrevet 14. september 2010 Stemmer ikke sosialistisk selv, men likevel: Jeg vil heller ha et sosialdemokratisk samfunn som tar vare på flest mennesker, inkludert de svake (vi kan alle bli svake i samfunnet), fremfor et der alle er 100% overlatt til sin egen skjebne uansett tilstand. Men at sosialist har blitt tilnærmet et skjellsord er det igrunn sosialistiske partipolitikere som selv har sørget for, ved at de har dratt det altfor langt. Det er ikke lov å lykkes finansielt uten at man skal "bøtelegges" av prinsipp (irrelevant om det er nødvendig for samfunnets ve og vel og øvrige økonomiske tilstand per øyeblikket) vel å merke med mindre man har makthaveres hender i lommene sine.., skatter og avgifter belastes ikke så rettferdig som de idealistisk sett fremstilles som, og det man betaler blir ikke brukt til det majoriteten ønsker. Da nærmer det seg kommunisme mer enn sosialdemokrati. Og derfor flere rødgrønne velgere enn noensinne snur ryggen til "sitt" parti.. Norge i etterkrigsårene hadde en mye mer folkevennlig og sunn sosialdemokratisk ånd enn det vi ser i praksis i dag.
sebastianen Skrevet 15. september 2010 #7 Skrevet 15. september 2010 Sosialisme betyr 'samhold' eller 'samvær/interaksjon', så jeg syns ikke det. Er selvsagt sosialist selv, da. Jeg tror at staten må bestemme for å sikre at alle får like rettigheter, også de ressurssvake - om de så bare er sjenerte eller har dårlig selvtillit så de ikke vil ta opp vanskeligheter, eller om de er fysisk eller psykisk syke, traumatiserte krigsofre som har fått komme til Norge eller fattige. Og alle de andre også, såklart. Jeg ser f.eks ikke hvorfor ikke alle tre- eller femårige utdannelser lønnes likt i arbeidslivet (med tillegg for ulempe), eller hvorfor det er et problem at en lege kan nekte en frisk person keisersnitt. Jeg syns det er supert at vi må betale for å ødelegge miljøet og folkehelsa i form av avgifter, og jeg er kjempefornøyd med at jeg slipper å bekymre meg for den økonomiske framtiden hvis jeg skulle bli ufør eller alvorlig syk. Og jeg syns det er helt flott å sette fellesskapet foran sin egen nesetipp. Den enkleste strategien for å takle, eller til og med bli glad i sosialisme, er å se på det store bildet. Det er nemlig det det handler om. sosialisme av latin socius som betyr følgesvenn eller kamerat. Jeg er ikke sosialist , men jeg synes det er tåpelig å bruke det som skjellsord . Jeg synes det er bra med folk som mener noe . Mye bedre enn de som sier at de ikke gidder å stemme for det skjer jo ikke noe likevel. Jeg er forøvrig liberalist .
Anglofil Skrevet 15. september 2010 #8 Skrevet 15. september 2010 (endret) Jeg har aldri skjønt hvorfor det er et skjellsord, men så er jo også jeg sosialist. Uansett, jeg synes egentlig det bare er tåpelig og litt kunnskapsløst når folk slenger det rundt seg som om man har gjort en alvorlig forbrytelse. Jeg synes forøvrig ikke noe om å bruke skjellsord generelt om f.eks de som er liberale, konservative osv. For meg virker det merkelig. Jeg kan være grunnleggende uenig med andre, men jeg synes det er smålig å slenge rundt seg med slikt, kanskje mest fordi jeg har veldig stor respekt for mennesker som har andre ståsted enn meg selv. Uansett, de som bruker "sosialist" som et skjellsord ser ikke ut til å klare å skjelne at det også finnes mange typer sosialister, og at folk rett og slett er forskjellige. Jeg kaller meg en demokratisk sosialist, allikevel har jeg fått slengt etter meg "jævla kommunist" (som også brukes når man skal skjelle ut sosialister) uten at jeg føler det er særlig berettiget (og nei, jeg er ikke kommunist). Det har ført til at jeg nå ikke lenger gidder å bry meg når folk slenger rundt seg med slike kommentarer, jeg tviler på at de er spesielt villige til å lytte eller ønsker å forstå uansett. Mvh Yvonne Endret 15. september 2010 av Yvonne
Monica1968 Skrevet 15. september 2010 #9 Skrevet 15. september 2010 Jeg ser f.eks ikke hvorfor ikke alle tre- eller femårige utdannelser lønnes likt i arbeidslivet (med tillegg for ulempe), eller hvorfor det er et problem at en lege kan nekte en frisk person keisersnitt. Jeg syns det er supert at vi må betale for å ødelegge miljøet og folkehelsa i form av avgifter, og jeg er kjempefornøyd med at jeg slipper å bekymre meg for den økonomiske framtiden hvis jeg skulle bli ufør eller alvorlig syk. Og jeg syns det er helt flott å sette fellesskapet foran sin egen nesetipp. Med fare for å avspore tråden, tillater jeg meg likevel å svare på dette. En sykepleier og en ingeniør har samme minstelønn(dette til tross for at ingeniører har et langt høyere karaktersnitt enn sykepleiere), men den sistnevnte gruppen har skjønt at lønninger kan forhandles opp. Spørr du meg, er det helt innlysende at lønninger skal justeres efter efterspørsel og karakterkravene for å oppnå utdannelsen. Det er nødt til å lønne seg å gjøre det godt på skolen, og å ta en krevende utdannelse(og dermed blir det den mest innlysende sak i verden at lønnen til leger skal være veldig mye høyere enn lønnen til en person med master i fag som er åpne studium). Hvorfor skal ikke KS være valgfritt? Jeg har ikke barn, men jeg har ingen problemer med å skjønne at å føde vaginalt fremstår som rimelig lite tiltalende for mange. Dog: Har man ikke en medisinsk årsak(og da anser jeg traumatisk førstegangsfødsel for å gå innunder "medisinske årsaker"), bør man betale en egenandel for det, da det er svært dyrt. Betale for å ødelegge folkehelsen? Ta det helt med ro, vi røykere er en stor inntektskilde for Staten, og det hadde vi fremdeles vært dersom man hadde satt ned tobakksavgiften en del. En velferdsstat betinges ikke av at landet er sosialdemokratisk, forresten. Det finnes mange land imellom Norge og USA. Selvsagt er jeg enig i at systemet der er rimelig tvilsomt på mange områder, men jeg synes ikke folk som ikke skjønner at verdiskapning er en forutsetning for velferd(og at dersom skattene blir for høye, forsvinner ganske enkelt alle som står for verdiskapningen ut av landet; i godt selskap med alle oss andre som liker å ha råderett over egen inntekt(samtidig som vi selvsagt er inneforståtte med at en viss velferd hører sammen med skatt, og at dermed er et nødvendig onde)). Det store bildet består av individer, spørr du meg, og det bør være de som er i fokus; kollektivisme fører, i mine øyne, ingenting godt med seg.
tineline Skrevet 15. september 2010 #10 Skrevet 15. september 2010 Det store bildet består av individer, spørr du meg, og det bør være de som er i fokus; kollektivisme fører, i mine øyne, ingenting godt med seg. Det vet jeg godt at du mener, men forskjellen på deg og meg er at jeg mener at individene ikke er i stand til å passe på hverandre i like stor grad som staten er, fordi de aller fleste har mer enn nok med seg selv. Du har kanskje et mer positivt menneskesyn enn meg. Jeg gidder ikke krangle om noe vi ALDRI kommer til å enes om, innlegget mitt var ment som et eksempel på sosialistiske synspunkter, slik at TS skulle få mer innblikk i hvordan en sosialist tenker før vi blir avskrevet.
sebastianen Skrevet 15. september 2010 #11 Skrevet 15. september 2010 Det vet jeg godt at du mener, men forskjellen på deg og meg er at jeg mener at individene ikke er i stand til å passe på hverandre i like stor grad som staten er, fordi de aller fleste har mer enn nok med seg selv. Du har kanskje et mer positivt menneskesyn enn meg. Jeg gidder ikke krangle om noe vi ALDRI kommer til å enes om, innlegget mitt var ment som et eksempel på sosialistiske synspunkter, slik at TS skulle få mer innblikk i hvordan en sosialist tenker før vi blir avskrevet. Staten består da bare av mennesker den og .
AnonymBruker Skrevet 15. september 2010 #12 Skrevet 15. september 2010 Staten består da bare av mennesker den og . Nei, nei. Staten er no' langt annet. Staten er bare en liten vri på Satan. Satan trodde han var lur da han laget den norskje staten og bare byttet litt om på ordet satt inn en bokstav her og pof, det be Staten i stedenfor Satan. Men jeg, jeg klarte å se det. Satan lurer ikke meg. Og gjett hva hvelvet i statsbanken er for noe?
Gjest Anjelika Skrevet 15. september 2010 #13 Skrevet 15. september 2010 Ordet sosialist er veldig greit å bruke når man skal konstruere og argumentere mot en stråmann - særlig på internett fora. Jupp, det koker alltid ned til "sosialistene" mot "FrP-erne". Og så drar noen inn Hitler, og debattens sørgelige endelikt er et faktum. Jeg blir mer provosert av hvordan feminist brukes som skjellsord i annenhver tråd her, men det er en helt annen diskusjon. Som havner om mulig enda raskere ned i kloakken enn kommentarfeltet på dagbladet.no etter en artikkel om innvandring, jøder eller sosialdemokratiet.
Gjest Trajan Skrevet 16. september 2010 #14 Skrevet 16. september 2010 Sosialisme,,,Rasisme,,,Antisemitt er ord som blir brukt så mye at de ikke lenger har noen mening. Liberalist også spesielt i USA sikkert mange andre ord også grussom staving jaja
Heisannmannen Skrevet 16. september 2010 #15 Skrevet 16. september 2010 Med fare for å avspore tråden, tillater jeg meg likevel å svare på dette. En sykepleier og en ingeniør har samme minstelønn(dette til tross for at ingeniører har et langt høyere karaktersnitt enn sykepleiere). Her må jeg blande meg inn, og avspore litt til. Hva mener du med at ingeniører har høyere karaktersnitt enn sykepleiere? Og hvilken relevans har det? Jeg antar du her prater om sammenlignbare karaktersnitt, og da fra videregående. Da må jeg skuffe deg med å si at du har flere sykepleielinjer her i Norge som har høyere karakterkrav enn ingeniørlinjer. Det er nesten ingen ingeniørlinjer her i landet som har særlig høye karakterkrav. Sivilingeniørlinjer, derimot, det er noe annet. Men det er da også en lengre utdanning, og da helt feil å sammenligne med sykepleiere. Men hvilke karakterer noen har før de har fått seg en utdanning bør ha null relevans for lønna. Behovet for din ekspertise bør ha noe å si for lønna. Og det er her folk har startet å få allergiske reaksjoner mot sosialister. Sosialistene forstår ikke de drivende mekanismene i verden (økt lønn driver folk til en udanning det er et behov for i markedet (altså et reelt behov, ikke et poltisk eller sosialistisk skapt behov), og er fullstendig blottet for næringspolitikk. Vi skal ikke tjene penger. Vi skal riktignok bruke penger. Men tjene dem er fy. Sosialister er som freppere: De har mer enn nok av penger å ta av. Hvordan man skal skaffe disse pengene, derimot, det er de ikke så nøye på. Helst skal de bare oppstå. Gjerne ved at de vi er snille med hverandre og gir hverandre klemmer.
Mann_30 Skrevet 16. september 2010 #16 Skrevet 16. september 2010 Problemet med sosialister er at de ønsker fri og ukritisk innvandring, og ikke er i stand til å se at kulturforskjeller, fanatisme og kriminalitet er i ferd med å rive landet i fillebiter.
Gjest Trajan Skrevet 16. september 2010 #17 Skrevet 16. september 2010 Problemet med sosialister er at de ønsker fri og ukritisk innvandring, Jeg ønsker ikke dette og ikke er i stand til å se at kulturforskjeller, fanatisme og kriminalitet er i ferd med å rive landet i fillebiter. Jeg er fullstendig i stand til og see alt dette. Men jeg er også i stand til og se at de fleste av dem som kommer oppfører seg. Vi kan ikke bli paranoide heller og si at alle innvnadrere er kriminelle slik jeg ser det. La de som oppfører seg og er lovlig i Norge bli. Og kast ut alle som ikke oppfører seg og som ikke har lovlig opphold kast dem på hode ut
Gjest Airi Chikako Skrevet 16. september 2010 #18 Skrevet 16. september 2010 Man kan faktisk være kritisk til håndteringen av innvandring selv om man er sosialist, og ikke på tross av det.
Gjest Badabing Skrevet 16. september 2010 #19 Skrevet 16. september 2010 sosialisme av latin socius som betyr følgesvenn eller kamerat. Jeg er ikke sosialist , men jeg synes det er tåpelig å bruke det som skjellsord . Jeg synes det er bra med folk som mener noe . Mye bedre enn de som sier at de ikke gidder å stemme for det skjer jo ikke noe likevel. Jeg er forøvrig liberalist . Dette er jeg desidert enig i. Jeg er vel ikke sosialist selv, da jeg er litt enig med de fleste partiene, bortsett fra de på høyresiden. Jeg synes likevel at sosialisme har mye positivt i seg, i dette med å stille opp for de svakeste. Jeg synes også at kommunisme som ideologi har mye positivt i seg, selv om man ikke har sett det fungere i praksis. Jeg kunne verken brukt kommunist eller sosialist som skjellsord. Det kan virke som frepperne har tatt sosialist som skjellsord fra USA, der de konservative bruker det til å forbanne alt av systemer som staten forsøker å fornye eller ta del i i større grad; eks. det nye helsesystemet. Men ja; heller sosialist enn de som ikke stemmer, sier de ikke er interessert i politikk, ikke leser bøker, ikke har egne meninger..
AnonymBruker Skrevet 16. september 2010 #20 Skrevet 16. september 2010 Hvorfor tror alle at sosialister og lærere er synonymt? Jeg kjenner flere lærer og ingen av dem er sosialister!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå