Gå til innhold

Et hjertesukk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert ikke lurt å sitte og gråte mens man skriver på et forum, men det får stå sin prøve. Av og til blir jeg bare så uendelig sliten..

Jeg (engasjert i Kattens vern) berget en kattemor med 5 små for ca 3 uker siden. Moren var så mishandlet av hun døde av skadene etter noen dager. Jeg gjorde ALT som sto i min makt for å berge henne, men hun var dessverre sjanseløs. Så nå har jeg flasket opp 5 små i 2 uker. De er ca 3 uker gamle. Det går i ett døgnet rundt med blanding av morsmelkerstatning, mating, vasking, tørking av bæsj (de er ikke renslige enda).

Jeg prøver å ha de på et begrenset område, men de er så avhengige av meg (nærhet, kroppskontakt og varme), at de må være med meg rundt om. De bæsjer praktisk talt der de står og sitter.. På meg, på møblene, og ja... kort sagt overalt. Så jeg vasker og står i. Føler det går i ett, og er SÅ sliten. Så nå fosser tårene..

Og så lurer jeg på da: Hvorfor er vi ikke fler? Og: Tenker de ikke på det, de som forkaster dyr på denne måten, eller mishandler de, at det er noen (i tillegg til dyrene) som må ta støyten?

Og av og til sniker den fæle tanken seg inn: Er det verd det? Hvilket liv har de i vente disse 5 små? Vil jeg klare å finne et GODT hjem til de, eller har jeg berget de bare for at noen andre bare skal glemme de og ikke bry seg etter noen år? Huff.. jaja.. Det var nå bare et hjertesukk fra meg. Ikke noe spesielt jeg ville egentlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:klemmer:

Du er kjempeflink! Jobben du gjør er utrolig viktig, og du kommer helt sikkert til å finne et trygt og godt hjem til de små. Synes du kan være virkelig stolt over den innsatsen du gjør!

Jeg kunne gått inn på de idiotene som mishandlet dyrene før du reddet dem, men da blir jeg bare så sint! :kjefte: Det er ingen vits, for de skjønner ikke hvor grusomme de er uansett.

Skrevet

Tusen takk Sushi, det varmet. Trenger av og til en :klemmer: .

Skrevet

Det er kjempeflott av deg at du står på som du gjør! Det skal du virkelig være stolt over, TS! Det er så viktig å ta vare på dyrene, og du skal være så stolt over at du tok på deg den oppgaven. Det er selvsagt mye arbeid, og jeg forstår tankene dine om fremtiden for de små. Det kommer nok til å gå kjempebra, du finner nok gode hjem til dem.. Du gir dem en sjanse, du gjør alt du kan - og det er helt supert. Gi deg selv en klapp på skulderen, tørk tårene og fortsett å ta vare på dem og vær stolt av deg selv!(det hørtes strengt ut, men det var ikke ment sånn i det hele tatt).. Blir så glad inni meg av at det finnes noen få som er så dyrekjær at de gjør alt i deres makt for å hjelpe de forsvarsløse små. Du er flott, du. :klem:

Skrevet

Det er kjempeflott av deg at du står på som du gjør! Det skal du virkelig være stolt over, TS! Det er så viktig å ta vare på dyrene, og du skal være så stolt over at du tok på deg den oppgaven. Det er selvsagt mye arbeid, og jeg forstår tankene dine om fremtiden for de små. Det kommer nok til å gå kjempebra, du finner nok gode hjem til dem.. Du gir dem en sjanse, du gjør alt du kan - og det er helt supert. Gi deg selv en klapp på skulderen, tørk tårene og fortsett å ta vare på dem og vær stolt av deg selv!(det hørtes strengt ut, men det var ikke ment sånn i det hele tatt).. Blir så glad inni meg av at det finnes noen få som er så dyrekjær at de gjør alt i deres makt for å hjelpe de forsvarsløse små. Du er flott, du. :klem:

Tusen takk du og. :klemmer: . Jeg har ikke helsen heller, og kjenner at det virkelig røyner på. Men hvem kan si nei, når det ikke er noen andre? Nicket ditt passer meg nå: Plutselig liten... Takk igjen for gode ord.

Skrevet

Jeg vil bare sende deg en uendelig stor takk som tar deg av de små. De fikk en hard start på livet, men takket være deg vil de leve uvitende resten av sine liv. Det finnes mange katteeiere som lever og ånder for sine katter, og jeg er helt sikker på at dersom du bruker litt tid på å få dem omplassert, vil de havne i gode hjem.

Igjen, tusen takk for at du bryr deg. :klemmer:

Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Klapper for deg :)

Jeg og søsteren min så en bil stoppe i en grøft og lempe ut en kasse for noen år siden. Fant fire kattunger på et par uker i den, som vi flasket opp med laktoseredusert melk, husker jeg. En av dem døde i løpet av den første dagen, de andre tre klarte seg, og vi fikk dem plassert i fine hjem :) Dette var mens jeg ennå bodde i hjembygda mi. Ble minnet på dette nå, skulle gjerne gjort noe sånt igjen! Det blir nok krisehjem for katter hos meg når jeg flytter til litt mere landlige strøk!

Nok en gang: all ære til deg, vi trenger dere sårt!

red: utenforstående kan jo ikke mine kjælenavn på familien :P

Endret av Airi Chikako
Skrevet

Stor, STOR klem til deg Aurora M, for at du gjør den jobben du gjør! JA, det er verdt det! :klemmer: Vi kan ikke redde alle, men tenk for en forskjell vi gjør for de som vi faktisk redder :)

Skrevet

Tusen, tusen takk for klemmer og gode ord alle sammen! :klemmer: Det varmer virkelig! Og tusen takk til dere andre som også hjelper noen, og til dere som har planer om å gjøre det.

Jeg får jo så mye igjen for arbeidet i form av kjærlighet fra de små, men det skal ikke stikkes under en stol at det mange ganger er beintøft. Det er mange tårer som felles, ikke minst over alle de det er for sent for... Og da er det veldig godt med en klapp på skulderen og noen klemmer innimellom.

Skrevet

Med tanke på å få de i gode hjem så er det jo mange som synes det er rørende og fint å få en kattepus med en historie!?

Så om du skriver en annonse så kan man jo prøve å ta med den historien..

Vil ikke tro at å gi bort småtassene alltid er så lett.

Men uansett så beundrer jeg deg, du gjør noe som ikke er forventet av noen, det synes jeg gir deg et stort pluss i livet:)

Om jeg noen gang får tid og plass til å gjøre noe sånt så skal jeg og det:>

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg bøyer meg i støvet for deg og jobben du gjør! Når jeg får meg eget hus, vurderer jeg sterkt å bli "avlastningshjem" for forlatte katter. Men da må jeg bare få godkjennelse fra kjæresten og katta mi først :)

Kudos til deg, verden trenger flere som faktisk gidder å gjøre en innsats for firbente venner!

Skrevet

Så flott av deg å gjøre dette! Jeg forstår godt at det må være utrolig slitsomt. Dyrene trenger virkelig sånne som deg. :klem:

Skrevet

Jeg synes den jobben du gjør er fantastisk, og jeg vil virkelig berømme deg for at du står på for de små. Jeg er helt sikker på at de små vil få et godt hjem, du virker som et menneske som vil legge energi i å finne noen som vil ta seg av dem. Jeg skulle veldig gjerne ha hjulpet noen selv, da jeg bodde hos foreldrene mine var jeg omplasseringshjem et par ganger, men med en leilighet på 40 kvadrat, får det holde med en kattunge foreløpig.

Stor klem sendes i din retning!

Skrevet

Tusen takk og klemmer til dere siste som har skrevet! :klem: Det varmer og gir ny styrke!

Nå er dessverre en av de små blitt syk.. Og selvfølgelig er det den jeg har vært aller mest knyttet til, kanskje nettopp fordi han var den minste og mest unnselige av dem (slik det pleier å være det).

De er jo så sårbare og mottakelige for alt når de er så små og ikke får alle antistoffene de skulle ha hatt fra morsmelken sin. Jeg vet ikke hvordan det ender med minstemann, men jeg står på og gjør det beste jeg kan, så må resten være opp til hans egen livsvilje. Sånn er det engang, vi kan hjelpe et godt stykke på vei, men i siste instans er det ikke vi som rår.. Takk igjen til dere. :)

Skrevet

Skulle virkelig ønsket at det fantes flere mennesker som deg Aurora!!! :klemmer: Tusen takk for jobben du gjør!

Det er jo som den historien (kan den ikke ordrett,så den kan være litt feil,men poenget er det samme uansett :fnise: ) om jenta som gikk langs stranda etter en storm. Det lå tusenvis av sjøstjerner på strandkanten. Jenta kastet sjøstjernene i havet mens hun gikk. Så kommer det noen bort til henne og sier: Hvorfor kaster du sjøstjernene i havet? Det er så mange her at det vil ikke spille noen rolle. Jenta svarer: Jo,for akkurat de sjøstjernene jeg hiver uti betyr det alt. :rødme:

Vakker og sann historie :trist:

Skrevet

All ære til deg som tar var på de små!

Jeg tok selv til meg to kattunger via dyrebeskyttelsen en gang. Etter mange mnd med mat og trygghet ga jeg opp, de var like sky og det var kattemøkk overalt alltid..... Jeg fikk kattene avlivet. Dette er jeg ikke noe stolt av men disse små jeg hadde ble født ute av en sky mor uten å ha vært sammen med mennesker før de kom til meg ca 6 mnd gamle.

Dette er veldig vanskelig men om dine katter er trygge på deg og de søker til mennesker vil jeg tro de får et godt liv hos nye eiere så hold ut!!!!

Jeg tror det kan være like så viktig å jobbe med å påvirke politikerne, det er dem som har midler til å hjelpe misshandlede dyr og de kan endre lover.

DET ER EN SKAM AT SÅ MANGE DYR SKAL LIDE I NORGE!!!

STÅ PÅ Å TAL DYRENES RETT, DE ER HJELPELØSE UTEN EGEN STEMME!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet (endret)

Skulle virkelig ønsket at det fantes flere mennesker som deg Aurora!!! :klemmer: Tusen takk for jobben du gjør!

Det er jo som den historien (kan den ikke ordrett,så den kan være litt feil,men poenget er det samme uansett :fnise: ) om jenta som gikk langs stranda etter en storm. Det lå tusenvis av sjøstjerner på strandkanten. Jenta kastet sjøstjernene i havet mens hun gikk. Så kommer det noen bort til henne og sier: Hvorfor kaster du sjøstjernene i havet? Det er så mange her at det vil ikke spille noen rolle. Jenta svarer: Jo,for akkurat de sjøstjernene jeg hiver uti betyr det alt. :rødme:

Vakker og sann historie :trist:

Det var en vakker fortelling. :) Minner meg egentlig om meg selv da jeg var lita. Jeg var på en strand der noen gutter hadde fanget masse glassmaneter og lagt dem på et svaberg. Jeg brukte mange timer på å bære de ned i sjøen igjen. Jeg var så lita at jeg skjønte ikke så mye, men jeg visste iallefall at de bodde i sjøen, og at det måtte være vondt for dem å ligge i solen sånn.. :sjenert:

Og når jeg var med pappa for å grave mark til fisking, så laget jeg ganger i jorden i markboksen til de for jeg tenkte de ble slitne av å lage de selv... Og så pyntet jeg nedi der med gress og blomster for at de skulle ha det mer "naturlig".

Sammenhengen med at de snart skulle få tredd en krok gjennom seg, såg jeg ikke helt... Men så hadde pappa sagt at marken ble bedøvd med en gang de såg kroken komme da. :fnise: Jaja, han mente det vel godt.. :)

Endret av Aurora M.
Skrevet

All ære til deg som tar var på de små!

Jeg tok selv til meg to kattunger via dyrebeskyttelsen en gang. Etter mange mnd med mat og trygghet ga jeg opp, de var like sky og det var kattemøkk overalt alltid..... Jeg fikk kattene avlivet. Dette er jeg ikke noe stolt av men disse små jeg hadde ble født ute av en sky mor uten å ha vært sammen med mennesker før de kom til meg ca 6 mnd gamle.

Dette er veldig vanskelig men om dine katter er trygge på deg og de søker til mennesker vil jeg tro de får et godt liv hos nye eiere så hold ut!!!!

Jeg tror det kan være like så viktig å jobbe med å påvirke politikerne, det er dem som har midler til å hjelpe misshandlede dyr og de kan endre lover.

DET ER EN SKAM AT SÅ MANGE DYR SKAL LIDE I NORGE!!!

STÅ PÅ Å TAL DYRENES RETT, DE ER HJELPELØSE UTEN EGEN STEMME!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er dessverre ofte for sent når de er født "villkatter" av en mor som har lært de å frykte mennesker i så lang til som 6 mnd. Så du må ikke føle skyld fordi du måtte ta det valget å avlive de.

Og ja, det er en skam at dyr skal lide i Norge! Jeg pleier å si at kvaliteten på et samfunn skal vurderes etter hvordan en behandler de svakeste, og der har vi jammen et stykke vei igjen å gå, både m.t.p dyr og mennesker!

Det er dessverre et faktum at det ikke finnes noe velfungerende dyrevern i dette landet, og det er en stor skam. Jeg, og mange med meg prøver jo å få "øvrigheten" i tale, men det føles mange ganger som å tale for døve ører. Jeg vet nesten ikke hva som skal til..

Skrevet (endret)

Hvordan går det med den minste kattungen, Aurora? Håper du holder oss oppdatert

Endret av Melina*
Gjest Lille-pus
Skrevet

:hug::dagens-rose::hug:

Fem stykker...... også så små....

Jeg tror på mennesker som brenner.

Det knitrer dypt i dem en mening.

De synker aldri ned i slammet

med hjertet kaldt som er forsteining.

På godt og vondt (Det er det samme det!)

er de med vidt utstrakte hender

korsfestet til en drøm om livet,

om Gud , om hvite horisonter,

som alltid er der, men som viker

hver gang du tror at du er nær.

:hug::dagens-rose::hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...