Gå til innhold

Fortalte henne om mensen, mora ble sint

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror vi hadde om mens første gang i fjerde-femteklasse, fikk selv mens i en alder av 11 og visste alt jeg trengte å vite, både fra familie og skole. Høres sprøtt ut at en jente på 11 ikke har hørt noe om dette fra skole/helsesøster eller familie.

Jeg vil si det er bortimot utelukket at den 11-årig jente ikke har hørt om dette fra venninner eller andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter hadde med seg en venninne hjem fra skola i går og venninna kom bort til meg rett før hun gikk hjem og var ganske nervøs. Hun kunne fortelle meg at hun blødde fra tissen og hun skjønte ikke hva dette var så jeg fortalte henne om mensen, ga hun bind og ba hun ta med seg noen hjem så hun hadde.

Litt etter at hun var gått så fikk jeg en telefon fra en hysterisk og sinna dame som kunne fortelle meg at hun var mora til den jenta og hun skjelte meg ut etter noter. Jeg var så forferdelig, ekkel, idiot og barnemishandler sa hun til og med og mye mer jeg ikke klarer å huske.

Gjorde jeg noe feil? Jenta er 11 og er det ikke vanlig at foreldre begynner rundt den alderen og fortelle døttrene om mensen og sånt? Virker jo som at mora hennes ikke ville innse at datteren har fått mensen. Hva burde jeg egentlig gjøre? Hun er en ny venn av min datter og jeg kjenner ikke foreldrene og vet ikke om jeg vil heller etter en slik telefon. Burde jeg kanskje kjøpe bind til henne og følge henne litt opp? Noe annet jeg kan gjøre?

Oh my god hva er problemet til denne mora? Er jo helt normalt å få mensen når man er elleve år. Jeg syns det er hårreisende at en jente p den alderen ikke vet hva mensen er. Stakkars hun kan sikkert aldri spørre moren sin til råds om noen ting som handler om kroppen, og hun har sikkert lært at sex og kropp og nakenhet og alt sånt er æsj fysj. Stakkars jente. Mora virker ekstremt prippen. De er ikke medlem av en eller annen sekt?

Skrevet

Fra din side så høres mora helt hysterisk ut og totalt usmart, men vi må se dette fra moras side også. Det kan godt hende at mora ble så oppgitt over at datteren hadde fått mensen at hun var i litt sjokktilstand, og kanskje hun i tillegg var skuffet over at datteren selv ikke hadde fortalt det til henne først, men til deg. For mange mødre er akkurat den episoden, når dattra får sin første mens, et viktig øyeblikk. Og de fleste mødre vil gjerne være der for barnet sitt å fortelle selv om det og hjelpe.

Samtidig så syns jeg at det er rart at hun ikke enda har fortalt om det når jenta er 11 år. Og hun har ingen rett til å kjefte på deg, du gjorde bare hva en hver kvinne ville gjort i det tilfellet - i alle fall ville jeg gjort det samme. Jeg syns at du gjerne kan ta en telefon til mora til barnet og fortelle at du følte deg pliktet til å gi barnet en forklaring og et bind siden hun allerede hadde fått mensen og blødde. Du må også si at du beklager for at situasjonen ble som den ble, men at det ikke var til å unngå. Det er ingen stor sak så hun kommer seg nok over det.

Skrevet

Forstår ikke helt hva du mener med den popconspisingen,om det er for å provosere, eller om du mener at denne debatten virkelig er noe å følge med på,

men mener du at når jenta kommer og spør, så skal hun bare avvise henne og si " gå hjem og snakk med mamman din"..?

Horfor gjøre ting så forbanna komplisert?

Ja ikke sant? Og kanskje grunnen til at hun kom til deg nettopp var fordi hun ikke turte å snakke med mora om det

Skrevet

Jeg hadde gjort det samme som deg, ts. Jeg kan ærlig talt ikke forstå hva problemet til denne moren er. Jeg hadde bare lagt på telefonrøret til slutt jeg, hvis jeg hadde blitt hudflettet på den måten der. Sånne folk gidder jeg ikke å snakke med.

Jeg tror jeg ville fulgt litt med på jenten og bare spurt enkelte ganger om hvordan det går med henne når det gjelder mensen og om hun trenger noe :jepp:

Jeg har en datter som blir 11 år om et par mnd og vi har snakket en god del om mensen allerede.

Skrevet

Syns jenta var heldig som var hos akkurat deg. Høres ut som du tok det veldig fint og rolig, og det trengte hun sikkert. Bare synd at moren ikke tok det like bra...

Skrevet

Hva skulle du ha sagt da? Stakkars jenta trodde sikkert hun var skadet! :O Er da ikke din skyld at ikke moren har hatt den samtalen med henne!

Skrevet

Jeg syns du gjorde det rette. Hvis mora ønsket å ta praten med sin egen datter, så burde hun ha gjort det i god tid før jenta fikk mensen. Får jo tegn på at jenta er i puberteten ved at hun vokser i høyde, brystene vokser, osv..

Selv fikk jeg mensen da jeg nettopp var fylt 11. Vi hadde da ikke fått noe informasjon på skolen om puberteten, og mamma hadde heller ikke sagt et pip. Jeg skjulte at jeg fikk mensen for mamma, men hun oppdaget det til slutt. Fikk da beskjed om at "ja, det var nok litt tidlig" og "det ligger bind på badet".

Først to år etterpå, da jeg var 12-13, så hadde helsesøster en time hvor hun informerte om puberteten. Litt i seneste laget kan man si..

Håper de tar pubertetsundervisninga LITT tidligere nå for tiden, men egentlig er det jo foreldrenes oppgave å informere om dette. Datteren min skal iallfall få masse info (sikkert mer enn hun vil høre) i god tid før puberteten..

I din situasjon tror jeg at jeg ville fulgt jenta litt opp. Bare for å forsikre meg om at alt er greit hjemme. Bedre å bry seg for mye enn for lite..

Det er ikke TS sin jobb å følge opp jenta det er foreldrene sin jobb, med mindre hun har mistanke om omsorgssvikt eller andre ting. Da skal hun heller ikke følge opp men medle fra til barnevernet.

Skrevet

Håper nesten denne situasjonen er opokonstruert. Ellers synes jeg synd på jente. Jeg ser ikke noe galt i å fortelle andres barn om mensen. Spesiellt ikke dersom de får det og ikke vet hva det er. En slik oppringning fra moren ville gjort meg veldig bekymret. Antakeligvis ville jeg ringt barnas lærer hvis de går i sammen klasse og fortelle om situasjonen. Høres nesten ut som det kan være noe omsorgsvikt inne i bildet for min del. Ikke fordi moren ikke hadde snakket med datteren på forhånd, men fordi hun taklet så dårlig at en annen gjorde det. Virker som moren har et anstrengt og forskrudd syn på ting.

Skrevet

Virker som moren har et anstrengt og forskrudd syn på ting.

Det var der jeg fikk streng religiøs sekt assosiasjoner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...