Gå til innhold

Fortalte henne om mensen, mora ble sint

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter hadde med seg en venninne hjem fra skola i går og venninna kom bort til meg rett før hun gikk hjem og var ganske nervøs. Hun kunne fortelle meg at hun blødde fra tissen og hun skjønte ikke hva dette var så jeg fortalte henne om mensen, ga hun bind og ba hun ta med seg noen hjem så hun hadde.

Litt etter at hun var gått så fikk jeg en telefon fra en hysterisk og sinna dame som kunne fortelle meg at hun var mora til den jenta og hun skjelte meg ut etter noter. Jeg var så forferdelig, ekkel, idiot og barnemishandler sa hun til og med og mye mer jeg ikke klarer å huske.

Gjorde jeg noe feil? Jenta er 11 og er det ikke vanlig at foreldre begynner rundt den alderen og fortelle døttrene om mensen og sånt? Virker jo som at mora hennes ikke ville innse at datteren har fått mensen. Hva burde jeg egentlig gjøre? Hun er en ny venn av min datter og jeg kjenner ikke foreldrene og vet ikke om jeg vil heller etter en slik telefon. Burde jeg kanskje kjøpe bind til henne og følge henne litt opp? Noe annet jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg har alltid ei korg med bind og tampongar på badet, slik at gjestar kan forsyne seg. Når datra mi sine venninner har vore her har dei forsynt seg litt, og det syns eg er heilt ok. Men noko ytterlegare engasjement ville eg vel kanskje ikkje involvert meg i, bortsett frå at eg hadde følgt med henne.

Skrevet

Du gjorde det eneste rette! Godt hun hadde deg der hun kunne spørre.

Du kan jo spørre henne litt diskret neste gang du ser henne, om hun trenger bind eller noe..

Ble moren hennes sint fordi du fortalte datteren hva det var? Fordi hun ville gjøre det selv, eller fordi det skulle ties i hjel?

Skrevet
:popcorn: Du kunne jo sendt henne hjem og ringt hennes mor og gitt beskjed slik moren selv kunne snakke med jenta. Hun vet vel også best hvordan hennes datter vil reagere på mensen og 11 år er jo tidlig. Kansje hennes datter kom hjem var ganske redd over det du hadde fortalt? Og det er også en innblanding som du ikke har noe med.
Skrevet

Så lenge jenta selv spurte deg, synes jeg du gjorde det eneste riktig.

Ingen grunn til at mor skulle bli sint, kanskje hun har en annen kulturell bakgrunn enn deg?

Skrevet

:popcorn: Du kunne jo sendt henne hjem og ringt hennes mor og gitt beskjed slik moren selv kunne snakke med jenta. Hun vet vel også best hvordan hennes datter vil reagere på mensen og 11 år er jo tidlig. Kansje hennes datter kom hjem var ganske redd over det du hadde fortalt? Og det er også en innblanding som du ikke har noe med.

Forstår ikke helt hva du mener med den popconspisingen,om det er for å provosere, eller om du mener at denne debatten virkelig er noe å følge med på,

men mener du at når jenta kommer og spør, så skal hun bare avvise henne og si " gå hjem og snakk med mamman din"..?

Horfor gjøre ting så forbanna komplisert?

Skrevet

Men jenta spurte jo TS hva det var som var galt siden hun blødde fra tissen. Skulle hun ha gitt jenta et bind og sendt henne hjem for å spørre mora? Istedenfor å gi henne et bind og forklare hvorfor hun må bruke det?

Mora høres hysterisk ut spør du meg. Hva er egentlig galt med å informere jenta om at det som har skjedd henne er helt normalt? Noe annet er latterlig spør du meg.

Skrevet

Nå aner vi jo ingenting om hvordan moren hadde tenkt å ta dette med datteren, og det er tross alt en forelders ansvar. Jeg hadde gitt jenten et bind og sagt at dette ikke er farlig, helt normalt, men utover det er det noe hun må snakke med sin mamma om. Så ville jeg ringt moren og sagt hva som har skjedd og kjørt henne hjem eller bedt de om å hente henne.

Det kan være at måten du fortalte det på inneholder informasjon foreldrene ikke hadde inkludert i en slik samtale, alle har jo ulike intimgrenser. Mens noen sier at det er en del av å bli stor jente og at det kommer til å skje ca. hver mnd, så tar andre hele storyen med blomsten og bien og gudene hvet hva.

Jeg har eldstemann i barnehagen og var gravid, dette var noen av barna veldig opptatt av. Og da jeg plutselig kom meg baby så lurte en av jentene på hvordan babyen var kommet ut av magen, og da var det jo helt naturlig å si at det får du spørre mamma'n din om og smile. Og når jeg da møtte moren sa jeg det, hun lo og sa at da fikk hun tenke på en fin måte å fortelle det til datteren sin. Hva hun fortalte aner ikke jeg, men det er deres business, ikke min.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg synes det virker helt naturlig og forklare jentungen hva det går ut på hvis hun kom å spurte deg. Kan ikke se hvorfor dette skulle være et problem :klø:

Skrevet

Ærlig talt :roll: Når datteren stiller ts et direkte spørsmål er det helt naturlig å svare på det spørsmålet. Ikke holde inne med den informasjonen datteren trenger fordi mor vil ta den praten selv. Livet skjer når det skjer. Man kan ikke planlegge alt.

TS: Høres ut som om du taklet det på en bra måte, men du trenger ikke å følge det opp mer. Nå vet jo datteren hva det hele er.

Dårlig oppførsel på moren :riste:

Skrevet

Tenkte du noen gang på muligheten av at jenta ikke hadde fått mensen, men blødde fra underlivet av andre årsaker?

Ikke at det unnskylder en slik telefon som den du fikk, men din forklaring på at dette er helt normalt osv kan ha kløna til en slik situasjon noe.

Skrevet

ja, selvsagt KAN det være at jentungen blødde av andre årsaker, men man kan da ikke gå ut i fra at man ALLTID skal tenke på værste mulige scenario?

Jenta blødde, og spurte TS, Ts ga svarte. Det ville jeg også gjort.

Og så om mor hadde planer å komme med en annen verson, eller gjøre det på en annen måte, men da skulle hun kanskje vært litt tidligere ute?

Det er en ting å sende barn hjem med et smil og beskjed om å spørre mamma om hva en gravidemage er for noe, noe helt annet er å sende en redd unge hjem for å finne ut om hva mensen er for noe når de har fått den...

Og ærlig talt, i 2010 skulle ikke unger trenge å bli redde første gangen de får mensen, synes det er jentas mor som fortjener kjeft jeg...

hadde jeg vært TS hadde jeg tatt kontakt med lærer eller helsesøster jeg, så kan kanskje en av dem ta opp det med mensen på litt generellt grunlag i klasse, så trenger ikke andre barn å få sjokk første gangen de får mensen?

Skrevet

Tenkte du noen gang på muligheten av at jenta ikke hadde fått mensen, men blødde fra underlivet av andre årsaker?

Ikke at det unnskylder en slik telefon som den du fikk, men din forklaring på at dette er helt normalt osv kan ha kløna til en slik situasjon noe.

Så klart man tenker først på indre blødninger eller hva det når er før evt at det faktisk er mensen når ei jente på 10-12 år spør om hvorfor hun blør eller hvorfor det kommer blod derfra. :filer:

Egentlig litt sjokkert over at jenter ikke får vite om mensen hjemme eller på skolen tidligre slik at de er litt mer forbredt og ikke skremt over det som skjer med kroppen.

Skrevet

Du gjorde det rette.

Det virker for meg som at denne jenta ikke turte og fortelle moren sin om dette, kanskje hun var redd for og få kjeft? Og derfor gikk hun til deg istede for moren sin.

Skrevet

Er hun norsk?

Er jo noen andre kulturer som har et litt annet syn på mensen hvor det gjerne er litt mer tabu eller de har noen ritualer rundt det, det kunne kanskje forklart hvorfor mora fløy i flint.

Men synes ikke du gjorde noe galt i det hele tatt. Mensen er da noe helt vanlig og naturlig og ikke noe hysj-hysj tema.

Husker vi så en informasjonsfilm om mensen på ung.skolen, men på det punktet hadde ca alle fått den så det var jo lovlig seint! Og nå får de den jo enda tidligere har jeg hørt. Vi visste alt om mensen allerede på barneskolen da, alle var medlem i en Libresse-klubb (gratis vettu!) og leste bladene fra perm til perm og samlet opp tamponger, og det var snakkis på skolen når man fikk den og hvem som hadde fått utflod og sånt :ler:

Men det er jo forskjell på folk, husker mamma spurte en gang i fjortisalderen "eh.. du vet hva mensen er, sant?" og jeg så bare dumt på henne for det visste jo alle alt om. Men hun spurte fordi ei jevnaldrende datter av ei venninne hadde fått den og fått panikk og trodd hun hadde skadet seg!

Skrevet

Tror vi hadde om mens første gang i fjerde-femteklasse, fikk selv mens i en alder av 11 og visste alt jeg trengte å vite, både fra familie og skole. Høres sprøtt ut at en jente på 11 ikke har hørt noe om dette fra skole/helsesøster eller familie.

Skrevet

Hvis mora kalte deg idiot og barnemishandler, ville jeg ikke tatt verken det hun sa eller reaksjonen hennes spesielt tungt. Det er tydeligvis hun som har problemer, og ikke du.

Syns du gjorde alt rett, og du burde ha blitt takket, ikke skjelt ut.

Skrevet

Jeg synes du gjorde helt rett. Hvis jenta var 11 år og tydeligvis ikke hadde fått noe informasjon hjemmefra angående mensen (ref. blør fra tissen)

Lurer også på om jenta var fra en etnisk Norsk familie?

Skrevet

Syns det er en skam at moren til denne jenten ikke tok se tid til å fortelle jenta selv at mensen sikkert kom snart. Da jeg var 11 var det alt vi pratet om. Hvem som hadde fått mensen og hvem vi trodde kom til å bli neste mann (vi jentene altså... ikke meg og mamma ;P).

Da jeg fikk mensen skjønnte jeg det med en gang. Men jeg var litt eldre en 11 da.

Skrevet

Jeg syns du gjorde det rette. Hvis mora ønsket å ta praten med sin egen datter, så burde hun ha gjort det i god tid før jenta fikk mensen. Får jo tegn på at jenta er i puberteten ved at hun vokser i høyde, brystene vokser, osv..

Selv fikk jeg mensen da jeg nettopp var fylt 11. Vi hadde da ikke fått noe informasjon på skolen om puberteten, og mamma hadde heller ikke sagt et pip. Jeg skjulte at jeg fikk mensen for mamma, men hun oppdaget det til slutt. Fikk da beskjed om at "ja, det var nok litt tidlig" og "det ligger bind på badet".

Først to år etterpå, da jeg var 12-13, så hadde helsesøster en time hvor hun informerte om puberteten. Litt i seneste laget kan man si..

Håper de tar pubertetsundervisninga LITT tidligere nå for tiden, men egentlig er det jo foreldrenes oppgave å informere om dette. Datteren min skal iallfall få masse info (sikkert mer enn hun vil høre) i god tid før puberteten..

I din situasjon tror jeg at jeg ville fulgt jenta litt opp. Bare for å forsikre meg om at alt er greit hjemme. Bedre å bry seg for mye enn for lite..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...