Gå til innhold

hunden min er lenge alene hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei..

har en 8 mdn gammel hund. Vi har nettopp flyttet til oslo, for håper å få begynne på fengselskolen..men imens jeg venter så må jeg tjene penger på en måte... Har endelig funnet en jobb, og den er fra 16-24, men er ikke hjemme før nesten kl 01.00 man-fre.

Han (hunden) ødelelegger ikke noe mens jeg er vekk, ikke bjeffer han heller.. tror han bare ligger å kjeder seg eller sover..

Jeg går tur på morgenen når vi våkner, har en 2 timers tur rett før jeg drar på jobb og en kjapp tur når jeg kommer hjem..

er dette slemt?

Når jeg kommer hjem så er han så glad at han tisser på seg av og til... hva annet kan jeg gjøre for at han skal trives bedre? Han har mat og vann, noen leker og av og til noe godt å tygge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør kanskje være forsiktig med å gi hunden noe godt å tygge på når du ikkje er der, risikerer at den setter det fast i halsen.

Den eine min er ekstremt flink til å halvveis inhalere grisører eller tyggebein som har blitt tygd om til ei våt lefse. Hoster og harker og brekker seg nesten hver gang den får, så eg hadde aldri turt å forlate hunden alene med slike ting.

Du burde kanskje prøve å legge inn litt leketid med hunden i løpet av dagen. Hvor lang tur går du på morningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å få noen til å lufte han en gang på ettermiddagen/kvelden? Høres ut som om han får godt med mosjon, og selv om det ikke er ideelt for en hund å være alene så lenge, så høres det jo ut som om han takler det fint :) Men han hadde sikkert satt pris på å få gå på do en gang i løpet av den tiden du er vekke, om du har mulighet til å få ordnet det.

Om hunden er vant med å få forskjellige ting å tygge på, og tygger godt, så synes jeg ikke du skal kvi deg for å gi hunden noe å tygge på mens den er alene, som Anomym Bruker sier over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :)

Har tenkt på¨det at han kan få det i halsen, men han har aldri satt noe fast før, jeg gir han hundefisk og sånt, og ser ut som han tygger det godt.

Problemet er at jeg ikke kjenner noen som kan lufte han mens jeg er vekk. :\

På morgenen går jeg ca 30 min med han.. og på den lange turen tar vi som regel en tur innom hundesletta også :) dette liker han kjempe godt.. har også begynt å sette på tv for han så det ikke blir så stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvor lenge du er borte jeg da. Reiser du på skolen om morgenen og rett på jobb kl. 16 og da er du borte til rundt 01.00? Hvis det er slik så er det altfor lenge!

Det er et typisk tegn på nervøsitet når de tisser på seg. Dette burde du gjøre noe med. Du kan ikke la den være alene så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.... jeg går ikke på skole.. jeg er vekk fra 15.30 til 24.30.. og han tisser ikke på seg fordi han er nervøs, men når han er veldig glad..dette har han gjort fra han er liten, men har begynt å gå over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være borte 9-10 timer er ganske lenge for hunden. En løsning kan jo være å skaffe en hund til, eller kanskje en katt, for selskapets skyld. En annen kan være å rett og slett ansette en (siden du ikke kjenner noen) til å komme hjem til deg og hente hunden og ta den med ut på tur. Hunden blir jo sikkert tissetrengt utover kvelden.

Endret av S_Dreams
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert både hund og katt.. :) men er usikker på om jeg vil ha ansvaret for enda en hund med en gang.. er dyrt med stell og mat osv, og har liten leilighet :\

Jeg har en standard langhåret dachs:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvor lenge du er borte jeg da. Reiser du på skolen om morgenen og rett på jobb kl. 16 og da er du borte til rundt 01.00? Hvis det er slik så er det altfor lenge!

Det er et typisk tegn på nervøsitet når de tisser på seg. Dette burde du gjøre noe med. Du kan ikke la den være alene så lenge.

Syns du bør være forsiktig med å uttale deg om at hunden hennes er nervøs, hun skriver at den er 8 mnd. Mange valper/unghunder tisser på seg når de blir glade/oppstemte og klarer ikke knipe igjen. Min forrige hund sluttet ikke med dette før hun ble over 1,5 år og den var langt fra nervøs eller hadde noe fysisk i veien. Vi sjekket for urinveisinfeksjon osv for å være sikre på at det bare var "gledestissing" hun drev med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er klart at ideelt sett skulle ingen hunder være alene 9 timer, men realiteten er at de aller fleste som har hund også har jobb, og dermed vil hunden være hjemme alene så lenge mens man er 8 timer på jobb pluss reisevei.

Jeg synes det høres ut som om den takler det ganske bra, jeg hadde nok prøvd å lagt inn litt hjernetrim i løpet av den totimers turen du tar rett før du drar på jobb. La den gå et spor i en park, tren litt triks eller noe annet, som gjør at den får utfordret hodet så vel som kroppen, da vil den faktisk TRENGE så mye ro.

og om du hadde vært hjemme med den hele dagen ville du antagelig se at den sover mesteparten av dagen likevel, hunder har et annet søvnbehov enn oss.

Jeg ville ikke skaffet meg en hund til som selvskap når jeg sto foran en utdannelse og bodde i en by. jeg ville heller tatt kontakt med et hundelufter firma, eller lokal hundeklubb og hørt om de kunne anbefale meg noen som kunne aktivisere hunden et par ettermiddager i uka.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod ikke det første innlegget ditt helt hundre prosent TS, fordi jeg vet ikke om du mente at du bare er borte på jobb eller om du også går skole itillegg? I hvert fall så er det normalt for hunder rundt om i Norge å være alene 8 timer dagen. Mange hundeeiere er faktisk borte lenger enn det også. Noen mener det er egoistisk og dumt å ha hundene alene om dagen, men hvordan ellers kunne vi hatt hunder? Vi er jo avhengige av å jobbe. Jeg for min del er student og har derfor mye fritid, men jeg er selvsagt borte fra hunden noen timer om dagen jeg også. Det er klart at du får dårlig samvittighet, men slik er det bare. Det du må ta stilling til er hvor mye du egentlig er borte og om du gir hunden din all den mosjonen, treningen og psykiske tilfredstillelsen du kan når du er hjemme sammen med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som at hunden takler dagene fint, så jeg ville ikke bekymret meg å fælt. Vi hundeeiere må jobbe vi også. :)

Er for øvrig med Miss Puddel; gi den hjernetrim! Aktiviser med oppgaver hvor hunden må bruke hodet før du drar på jobb. Du kan også gi den litt hjernetrim mens du er borte - f.eks en plastflaske med godbiter som han må jobbe med for å få ut, et hult bein/kong med fyll som smaker godt eller godbiter gjemt rundt i huset. Leker som han kan leke/tygge på uten oppsikt er også fint å legge igjen. Litt musikk/radio/tv pluss lys på har jeg også god erfaring med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei..

har en 8 mdn gammel hund. Vi har nettopp flyttet til oslo, for håper å få begynne på fengselskolen..

litt "off-topic" men må bare. Har selv søkt fengselsskolen og satt meg ganske mye inn i opplegget. Var det ikke litt dumt å flytte til Oslo for å komme inn på skolen? Hvis du kommer inn kan du jo like godt bli sendt til bergen, tromsø, eller et annet sted hvor det finnes et lukket fengsel, allerede i januar?

Høres forøvrig ut som hunden klarer seg bra! I starten av innlegget skrev du jo også "vi". Bor du sammen med en bedre halvdel kan vel h*n også ta seg litt av hunden i de timene du er på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten av innlegget skrev du jo også "vi". Bor du sammen med en bedre halvdel kan vel h*n også ta seg litt av hunden i de timene du er på jobb?

Jeg tolker det som at TS mente "vi" som i "meg og hunden".. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...