Gå til innhold

Edderkopper


supersopp

Anbefalte innlegg

Ikke le..

Jeg og samboeren min måtte i hui og hast finne oss en leilighet i våres, og var "heldige" å få en stor og forsåvidt lys kjellerleilighet. MEN standarden er veldig enkel, ikke at jeg er så kresen på det, men det er skikkelig slitt, det mangler lister her og der, og de som er der er helt løse + det er litt fuktig og garderobeskapene er sprekker mellom og kan ikke flyttes for de er spikret fast i gulv og vegg.. ERGO: vi får mange uinviterte gjester i form av små svarte biller, skrukketroll, rotter (de hårete,langhalede beistene har aldri kommet inn men tusler og rasler utenfor soveromsvinduet som er på bakkenivå) og ikke minst edderkopper! Horder av edderkopper! Spesielt ekkelt er det nå på høsten , da de er størst.

De dukker opp overalt! I dusjen, i oppvaskkummen, i kjøkkenskuffer og skap, i kommoden med klær, i klær som henger til tørk, bak møblene, i sofaen og ikke minst i SENGA!! Og jeg støvsuger og støvsuger, nesten hver dag, og vasker karmer og har ikke mat stående fremme på kjøkkenet, og jeg kan telle på 1 hånd hvor mange fluer vi har sett i leiligheten. Likevel kommer de, og jeg får helt noia! Nå for en times tid siden fant jeg en DIGER jævel på veggen rett over puta mi, samt 3 stykker til på det rommet hvor jeg skulle henge opp klær, samt at jeg fant en gul liten jævel i postkassen som har formert seg oppi der og nå kryper 1000000000000 milliarder (ca) små edderkopper ut over hele posten min, som forøvrig tas med hansker... Sitter nå her og skjelver (typen er ute å reiser så måtte fikse selv), har støvsugd de, men er redd de skal krype ut igjen så har tettet løpet, tør ikke ta i støvsugerposen. Vil ikke legge meg, får ikke sove for jeg tenker bare på at hvis jeg sovner nå så kommer det en og kryper inn i munnen på meg! Eller noe i den duren...

Jeg er skikkelig fobisk, og hvis de overrasker meg skikkelig (f.eks ved å henge og dingle ned fra kjøkkenskapsdøra når jeg åpner den eller spretter fram mellom undertøyet mitt i truseskuffen kan jeg bli så redd at jeg begynner å gråte, skjelver og stikker ut og vender ikke tilbake til leiligheten på mange timer) Sånn vil ikke jeg leve!:tristbla:

Spørsmål: siden dette er en leilighet vi leier, har jeg da lov til å sette opp netting foran vinduer, evt spikre listverket på plass og fylle alle åpningene med silikon e.l?

De vi leier av er bortreist de også så kan ikke spørre dem akkurat nå :sjenert:

Men å spraye med ett eller annet må jeg vel få lov til?

Hva er det beste å spraye med?

Har lest om en slags dings som man kan sette i stikkontakten også, som avgir lydbølger vi mennesker ikke kan høre men som skal holde insekter unna, noen som har prøvd den eller er den bare bogus?

Hilsen hu med araknofobi :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også skikkelig edderkoppfobi, og her jeg bor stortrives beista! jeg tyr til permetrin insektsspray. den er skikkelig effektiv! spray den langs lister, i hjørner, rundt vinduer og dører. Husk å spraye på nytt etter vasking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permetrin funker! Hadde et maurproblem her i sommer og jeg så fort at alle typer fluer også strøk med. Vet ikke om det er kraftig nok til å ta edderopper da men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger selvklebende netting på noen dagligvareforretninger, på bygger'n, byggmakker osv :) men det forhindrer dem jo ikke å komme inn fra sprekker.. Snakk med de som eier huset når det er mulig, og spør om det er greit med noen tiltak. Det finnes spesielle sprayer og skum for å tette igjen sprekker og steder der listene ikke tetter godt nok. Men det er vel best å avklare med eier av leiligheten først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Ikke le..

Nå for en times tid siden fant jeg en DIGER jævel på veggen rett over puta mi, samt 3 stykker til på det rommet hvor jeg skulle henge opp klær, samt at jeg fant en gul liten jævel i postkassen som har formert seg oppi der og nå kryper 1000000000000 milliarder (ca) små edderkopper ut over hele posten min, som forøvrig tas med hansker... Sitter nå her og skjelver (typen er ute å reiser så måtte fikse selv), har støvsugd de, men er redd de skal krype ut igjen så har tettet løpet, tør ikke ta i støvsugerposen.

Hilsen hu med araknofobi :sukk:

Jeg måtte le, mest fordi jeg kjenner meg igjen i beskrivelsene du har av opplevelsene dine.. Beista er små, ufarlige, og dritskumle og slitsomme.

Har ikke noen råd til deg, men håper du får fjerna dem efektivt og uten å måtte krangle med huseier på noen måte :) Går nok bra, skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg! Jeg lider av det samme og det er ikke noe å le av!

Jeg har også hørt om det man kan sette i stikkontakten og at de virker! Men jeg vet desverre ikke hvor man kjøper dem. Så hvis noen vet hvor de kan bli kjøpt; fortell, fortell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

My fellow arachnofobics..

Tuusen takk for tips og støtte!

Ok fikk sove til slutt, men det tok tid og endte med at jeg forsov meg til forelesning..hehe..

SÅ: Skal vaske ned hele leiligheten i dag og spraye med noe som heter trinol 810 som visstnok skal være kjempeeffektivt, langs alle lister og åpninger! Det får duge til jeg har fått lov til å sette opp netting og tette sprekkene i listene!

Fant forresten den tingesten man skal plugge inn i veggen:

http://www.nyttig.no/produkt.cfm?path=17&id=554

måtte le litt når jeg så den siden, fikk litt sånn bestemor-følelse av den..er jeg alene om det? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Michelet

Har brukt den 810 sprayen(hvis det er den samme) og den var supereffektiv, så ikke et eneste insekt/edderkopp på soverommet et helt år etter at jeg sprayet med den :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt den 810 sprayen(hvis det er den samme) og den var supereffektiv, så ikke et eneste insekt/edderkopp på soverommet et helt år etter at jeg sprayet med den :jepp:

Herlig!

Jeg var på Jernia i dag og fant den på tilbud der :tommelsmil:

Da jeg kom hjem skulle jeg henge opp en ny load med klær, og fant på det rommet 2 ekle og store edderkopper. Ga dem hver to dusjer med den sprayen og de døde etter kort tid :lur:

Spørsmål:

går det greit å bruke den på trelister? Ødelegger den maling eller treverk?

Det stod ikke noe om underlag på flasken og ingen av dem som jobbet der kunne svare 100 % sikkert på det :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Michelet

Jeg sprayet den på både malt panel,trelister og laminatgulv(i kantene) Har ikke kommet noen stygge flekker eller merker :)

Endret av Iza'bella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...