Gå til innhold

Høyt stoffskifte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som kan forklare meg hvorfor man kan få høyt stoffskifte?

De siste to mnd har jeg vært plaget med kraftig mens og utflod, og jeg hadde litt skjelvinger i fingeren.

Fikk svar på blodprøver som jeg hadde tatt, idag og der stod det også at jeg måtte ordne meg med ny legetime for undersøkelse å samtale.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hypertyreose er som regel forårsaket av at kroppen angriper seg selv, altså danner antistoffer mot stoffskiftehormonene i kroppen. Ingenting du kan gjøre/ikke gjøre for å få det, men ofte lett å behandle.

Skrevet

Hypertyreose er som regel forårsaket av at kroppen angriper seg selv, altså danner antistoffer mot stoffskiftehormonene i kroppen. Ingenting du kan gjøre/ikke gjøre for å få det, men ofte lett å behandle.

Bør det settes i gang behandling raskt da?

Skrevet

Det er ingen som vet årsakene til at enkelte får høyt stoffskifte. Det kan se ut som det har noe med hormoner å gjøre, bla kan det utløses av svangerskap eller hormonprevensjon. Det kan også se ut som det er en viss grad av arvelighet med i bildet. Men den fulle årsaksrekken er ikke kjent enda.

Høyt stoffskifte går som en akutt tilstand, og man bør komme i gang med behandling relativt raskt, selv om det ikke må gjøres på dagen. Som regel tar det en måneds tid fra man er hos legen, til man får time hos spesialist.

Skrevet

Det er ingen som vet årsakene til at enkelte får høyt stoffskifte. Det kan se ut som det har noe med hormoner å gjøre, bla kan det utløses av svangerskap eller hormonprevensjon. Det kan også se ut som det er en viss grad av arvelighet med i bildet. Men den fulle årsaksrekken er ikke kjent enda.

Høyt stoffskifte går som en akutt tilstand, og man bør komme i gang med behandling relativt raskt, selv om det ikke må gjøres på dagen. Som regel tar det en måneds tid fra man er hos legen, til man får time hos spesialist.

Må man til spesialist også?

Sorry at jeg maser så mye, men har ikke opplevd dette før.

I og med at jeg mistenker at mensen har blitt kraftigere, og at jeg tror stoffskiftet er årsaken, må jeg gjennom underlivsundersøkelse også for å se at alt er ok?

Legen min skrev i brevet at jeg måtte komme for undersøkelse og samtale.

De ville være sikker på at jeg ikke ble underbehandlet da.

Skrevet

Nei, du må ikke til spesialist. Du kan behandles hos fastlegen din, dersom behandlingen har dårlig effekt eller du får bivirkninger henvises du videre.

Skrevet

Må man til spesialist også?

Man kan bli medisinert av fastlegen, men dette kan være problematisk, siden de fleste fastleger kan veldig lite om stoffskiftesykdommer. Selv ble jeg henvist til spesialist med en gang, og synes det var veldig greit, siden jeg blir medisinert av noen som virkelig kan dette og får utfyllende svar på alt jeg lurer på. Men dette kommer jo an på hvor stor kompetanse fastlegen din har, og også litt hvor du bor. Jeg bor i Oslo, og da er det veldig enkelt for meg å dra til sykehuset, bor man langt ute på bygda blir det litt vanskeligere. Men hør hva fastlegen din sier om saken først.

Og spør i vei, jeg fikk konstatert høyt stoffskifte for ett år siden, og vet at man har tusen ting man lurer på. :)

Skrevet

Jeg har hatt stoffskifteproblemer i seks år, og har for det meste blitt behandlet av fastlegen min, noe som har gått veldig bra. Det er ikke slik at man må henvises spesialist. Jeg har vært hos spesialist, pga reaksjon på medisinene, men ble så "tilbakeført" til fastlegen. Helt uproblematisk. De fleste fastleger konfererer med spesialist om det er noe de er usikker på, og dermed får du rett behandling. Mange her inne er veldig opptatt av at du må til spesialist, men de fleste stoffsikftesyke blir behandlet hos fastlege helt uproblematisk. Du begynner med tabletter, og dersom manglende bedring, evt bivirkninger (som er sjelden, men dog), henvises du videre.

Skrevet

Nei, du må ikke til spesialist. Du kan behandles hos fastlegen din, dersom behandlingen har dårlig effekt eller du får bivirkninger henvises du videre.

Ok. :) Har fått time 4.Oktober, så gleder meg til å starte med behandling.

Slike tabletter man får, må de brukes lenge?

Å må man kontrollere blodprøver ofte?

Skrevet

Man kan bli medisinert av fastlegen, men dette kan være problematisk, siden de fleste fastleger kan veldig lite om stoffskiftesykdommer. Selv ble jeg henvist til spesialist med en gang, og synes det var veldig greit, siden jeg blir medisinert av noen som virkelig kan dette og får utfyllende svar på alt jeg lurer på. Men dette kommer jo an på hvor stor kompetanse fastlegen din har, og også litt hvor du bor. Jeg bor i Oslo, og da er det veldig enkelt for meg å dra til sykehuset, bor man langt ute på bygda blir det litt vanskeligere. Men hør hva fastlegen din sier om saken først.

Og spør i vei, jeg fikk konstatert høyt stoffskifte for ett år siden, og vet at man har tusen ting man lurer på. :)

Jeg bor vel litt utpå bygda kan man vel si, så jeg vet ikke helt hvor mye legen min kan men.

Jeg får se hva han sier til det.

Jeg har vel mest merket forskjell på mensen, at den har blitt kraftigere, blodet har blitt rødere og fått mer utflod også.

Kan bivirkningene, altså det jeg opplever bli værre om det ikke startes med behandling raskt?

Skrevet

Jeg har hatt stoffskifteproblemer i seks år, og har for det meste blitt behandlet av fastlegen min, noe som har gått veldig bra. Det er ikke slik at man må henvises spesialist. Jeg har vært hos spesialist, pga reaksjon på medisinene, men ble så "tilbakeført" til fastlegen. Helt uproblematisk. De fleste fastleger konfererer med spesialist om det er noe de er usikker på, og dermed får du rett behandling. Mange her inne er veldig opptatt av at du må til spesialist, men de fleste stoffsikftesyke blir behandlet hos fastlege helt uproblematisk. Du begynner med tabletter, og dersom manglende bedring, evt bivirkninger (som er sjelden, men dog), henvises du videre.

Verdien på stoffskiftet vet jeg ikke hvor mye er på i forhold til normalen, men det var like utenfor referanseområdet.

Kan det bety at det ikke er så ille da, hvis verdiene ikke er så høye?

At jeg kan bli bra igjen liksom. :)

Skrevet

Kan bivirkningene, altså det jeg opplever bli værre om det ikke startes med behandling raskt?

Jeg gikk med det ganske lenge før jeg fikk diagnosen, og symptomene gikk litt opp og ned i perioder, det var ikke slik at det bare ble verre og verre.

Man regner med at man må medisineres i ett til to år. Ca 50% blir helt friske etter en runde med medisinering, 80% etter to omganger, så man har ganske gode odds. Mens du blir medisinert tar de blodprøver ganske ofte, jeg startet med månedlige blodprøver, og etter ett halvt år gikk jeg over på to-tre måneders mellomrom på prøvene, så man får fort svar på hvor godt man responderer på medisinene. Vanligvis kjører de minst to runder med medisinering før man vurderer operasjon eller annen behandling.

Skrevet

Jeg gikk med det ganske lenge før jeg fikk diagnosen, og symptomene gikk litt opp og ned i perioder, det var ikke slik at det bare ble verre og verre.

Man regner med at man må medisineres i ett til to år. Ca 50% blir helt friske etter en runde med medisinering, 80% etter to omganger, så man har ganske gode odds. Mens du blir medisinert tar de blodprøver ganske ofte, jeg startet med månedlige blodprøver, og etter ett halvt år gikk jeg over på to-tre måneders mellomrom på prøvene, så man får fort svar på hvor godt man responderer på medisinene. Vanligvis kjører de minst to runder med medisinering før man vurderer operasjon eller annen behandling.

Ok. Så med andre ord så har jeg litt å forbrede meg på, medisinering og legebesøk å blodprøver.

Slike medisiner, får man på blå resept da, i og med at man må gå på medisin en lang stund?

Skrevet

Jepp, alle medisinene er på blå resept, så de koster nesten ingenting. Største utgiften er legetimene, før man når taket på egenandelskortet.

Skrevet

Da jeg fikk for høyt stoffskifte så ville ikke fastlegen min medisinere meg. Jeg ble henvist til endokrinolog på sykehuset. Tok 1-2 måneder før jeg fikk time. Tror nok at man bør innom spesialist for å finne årsaken til høyt stoffskifte. Om det er knuter, kreft mm. Jeg gikk igjennom flere prøver og undersøkelser før jeg fikk diagnosen Graves. Jeg fikk i tillegg til medisin for å senke stoffskifte medisin for å dempe skjelvinger.

Når man har Graves så går man på medisiner til stoffskifte er stabilisert og gjerne en tid etter det. Så blir man tatt av medisin. 50% blir friske. Jeg fikk et skikkelig tilbakefall etter kun 2 mnd uten medisin. Etterpå så klarte jeg ikke å stabilisere stoffskifte ved help av medisin. Endte opp med å fjerne hele skjoldbruskkjertelen.

Anne

Skrevet

Har i den senere tid merket litt prikking i ansiktet, høyre side.

Hatt litt prikking eller rar følelse i høyre hånd igjen også.

I tillegg har jeg hatt noen runder med at det kiler i halsen, og at det er såpass ubehagelig at jeg må hoste noen ganger, også går det over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...