Gå til innhold

Jeg vil si kuer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men det heter jo kyr sier sikkert du.

Men det høres så rart og tungvindt ut. Hvorfor kan vi ikke begynne å si kuer i steden for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Raindrops

Åh, beklager, jeg må bare si at jeg hater å høre folk si "kuer". For meg høres det ut som noen som går i barnehagen, og ikke har lært at det heter kyr.

Edit: Oi, det var overraskende, hadde ikke trodd at det var lov, synes fortsatt det høres helt feil ut:p

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det heter jo kyr sier sikkert du.

Men det høres så rart og tungvindt ut. Hvorfor kan vi ikke begynne å si kuer i steden for?

Du må gjerne si "kuer".

Men kan du skrive "i stedet for" og "tungvint"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne si "kuer".

Men kan du skrive "i stedet for" og "tungvint"?

Hvorfor? Ble det for tongvindt for deg :gjeiper:

Noen ganger liker jeg å skrive feil med vilje fordi jeg vet at en eller annen vil kommentere det :skratte:

Også får jeg flere svar. Jeg liker svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, beklager, jeg må bare si at jeg hater å høre folk si "kuer". For meg høres det ut som noen som går i barnehagen, og ikke har lært at det heter kyr.

Edit: Oi, det var overraskende, hadde ikke trodd at det var lov, synes fortsatt det høres helt feil ut:p

Signerer. Jeg synes "kuer" høres like feil ut som f.eks "boker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Ble det for tongvindt for deg :gjeiper:

Noen ganger liker jeg å skrive feil med vilje fordi jeg vet at en eller annen vil kommentere det :skratte:

Også får jeg flere svar. Jeg liker svar.

Hehe ja, dette er jo språk-forumet, så her får du svar. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel trå til igjen. Jeg er blitt kalt språkorakelet her :ler: .

Som flere har sagt (skrevet), er både kuer og kyr korrekt. Kuer betegner enkeltindividene, kyr er massebetegnelse. Det har nødvendigvis ingen entallsform.

En setning i et innlegg var noe med å bruke et ord i steden for (avsluttet med punktum). Jeg beklager at jeg ikke husker nøyaktig.

Det riktige i denne setningen er " å bruke noe i stedet".

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg får vel trå til igjen. Jeg er blitt kalt språkorakelet her :ler: .

Som flere har sagt (skrevet), er både kuer og kyr korrekt. Kuer betegner enkeltindividene, kyr er massebetegnelse. Det har nødvendigvis ingen entallsform.

Hva mener du med enkeltindivider? Er det en klar forskjell på hvordan man bruker ordene i forskjellige setninger? Jeg liker virkelig ikke det ordet :fnise:

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel trå til igjen. Jeg er blitt kalt språkorakelet her :ler: .

Som flere har sagt (skrevet), er både kuer og kyr korrekt. Kuer betegner enkeltindividene, kyr er massebetegnelse. Det har nødvendigvis ingen entallsform.

Tøysekoppen.

Kyr og kuer er begge flertallsformer, og har samme betydning. Men kuer er lettere å si enn kyr, lydmessig, og derfor vil den formen sannsynligvis vinne i det lange løp, og den samme utviklingen har vi hatt med mange andre ord også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde kuer var bokmål og kjyr var nynorsk :)

Jeg sier en ku, flere kuer.

Og på nynorsk: ei ku, fleire kjyr!

Endret av meridian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med enkeltindivider? Er det en klar forskjell på hvordan man bruker ordene i forskjellige setninger? Jeg liker virkelig ikke det ordet :fnise:

Enkeltindividene er tellelige, en bonde har for eksempel åtte kuer i fjøset. Hvis det er mange som beiter ute, kan vi kalle det en flokk kyr, eller en bøling, som er en alminnelig brukt betegnelse. Man kan selvfølgelig også si mange kuer, men ikke mange kyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkeltindividene er tellelige, en bonde har for eksempel åtte kuer i fjøset. Hvis det er mange som beiter ute, kan vi kalle det en flokk kyr, eller en bøling, som er en alminnelig brukt betegnelse. Man kan selvfølgelig også si mange kuer, men ikke mange kyr.

Dikter du bare opp ting etter hvert? Klart man kan snakke om mange kyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Dette er korrekt informasjon. Informasjonen Belladonna sikter til, vet jeg ikke hvor hun har fra, da "kuer" og "kyr" da begge er substantiv hankjønn/hunkjønn, flertall, ubestemt form, normert. Med andre ord har betegnelsen ingenting å gjøre med kjønnet på selve dyret, og heller ikke med kjønnsformen til substantivet ku (som varierer, både "en ku" og "ei ku" er lov å skrive og å si)

Jeg synes du høres passe teit ut når du sier/skriver "se på de kuene der da!" - men er det lov skal jeg heller ikke skyte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kevlarsjäl

Jeg trodde kuer var bokmål og kjyr var nynorsk :)

Jeg sier en ku, flere kuer.

Og på nynorsk: ei ku, fleire kjyr!

Kyr og kuer har ingenting med forskjeller på bokmål/nynorsk å gjøre, og hvis du tar et kjapt søk i bokmåls- og nynorskordboka vil du ikke finne ordet "kjyr" der, så stavemåten din er også gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Enkeltindividene er tellelige, en bonde har for eksempel åtte kuer i fjøset. Hvis det er mange som beiter ute, kan vi kalle det en flokk kyr, eller en bøling, som er en alminnelig brukt betegnelse. Man kan selvfølgelig også si mange kuer, men ikke mange kyr.

Hvor henter du denne informasjonen fra..?

Det er

En/ei ku - mange kyr - alle kyrne.

En/ei ku - mange kuer - alle kuene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, beklager, jeg må bare si at jeg hater å høre folk si "kuer". For meg høres det ut som noen som går i barnehagen

Jeg er helt enig.

Det høres like teit ut som folk som sier "huller", det heter vitterlig hull i flertall også.

At mange nok har begynt å si "kuer" til at de aksepterer det i dagligtale er bare teit.

Da er det jo bare en ukultur som har blitt stor nok til at "det er greit" nå.

Om 30 år blir det sikkert lov å skrive "skjæreste" og "skjøttdeig", eller "skjøre bil" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Om 30 år blir det sikkert lov å skrive "skjæreste" og "skjøttdeig", eller "skjøre bil" også.

Det har du nok rett i, da det muntlige språket alltid kommer før det skriftlige. Det skriftlige blir endret etterhvert som det muntlige endrer seg. (Og takk gud for det, hvis ikke hadde vi fortsatt skrevet i høflige former med "Dem" og "Deres", og det hadde ikke vært lov å skrive "bil", for det heter "automobil")

Men personlig gruer jeg meg til den dagen det blir lov å si schøttkake på NRK, og enda mer til ordet står i ordboka. Brrr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...