Marie38 Skrevet 13. september 2010 #1 Skrevet 13. september 2010 Jeg har en datter som blir noe løs i maven av melk, har nå kuttet ut vanlig melk til henne å hun får da heller rismelk og soyamelk. Dette uten i samråd med legen, man får jo uansett bare beskjed fra legen om å prøve å teste ut selv hva man tåler å ikke tåler. Noen her som vet om slike melketyper inneholder nok kalk osv?
Sugerøret Skrevet 14. september 2010 #2 Skrevet 14. september 2010 jeg ville ikke kuttet ut noe uten at en lege er med i bildet.Få datteren din ordentlig utredet ,det kan være mange grunner til diare. Kalknivåer kan en måle med blodprøver. Få time til lege!
Mixelite Skrevet 14. september 2010 #3 Skrevet 14. september 2010 Soyamelk og rismelk inneholder vel ikke kalk om det ikke står på pakningen at det er tilsatt? Trodde jeg, men jeg vet ikke. Vi bruker en del kalkrike grønnsaker, melk tilsatt kalk når vi får tak i det og jeg tilsetter mye knuste linfrø i brødet når jeg baker. Aner ikke om det er nok...
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #4 Skrevet 14. september 2010 Finnes med tilsatt kalsium. Dersom du har hatt henne på melkefri diett en stund, må hun begynne med melk i kosten igjen en god stund fremover før testene vil være valide. Ikke endre kosten på et barn uten å ta kontakt med lege først...
Tabris Skrevet 14. september 2010 #5 Skrevet 14. september 2010 Må man dra til legen hvis man ikke gir et barn melk? :klø:
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #6 Skrevet 14. september 2010 Tabris: Hun får sterke kroppslige reaksjoner som gjør at mor har kuttet ut melken. Mye kan forårsake disse reaksjonene, og at mor knytter det til melk i steden for å ta kontakt med legen er uforsvarlig.
Tabris Skrevet 14. september 2010 #7 Skrevet 14. september 2010 Tabris: Hun får sterke kroppslige reaksjoner som gjør at mor har kuttet ut melken. Mye kan forårsake disse reaksjonene, og at mor knytter det til melk i steden for å ta kontakt med legen er uforsvarlig. Etter hva TS skriver så får datteren "noe løs mave" av melk. Jeg vet ikke om jeg vil sidestille det med "sterke kroppslige reaksjoner". Er det ikke da temmelig naturlig at man kutter ut meiereprodukter for å se om det ordner seg? Man må jo selvsagt oppsøke lege om løs mave fortsetter, men jeg forsto ikke helt dette med at man må gå til lege før man kan bestemme seg for å ikke gi barnet kumelk.
Mixelite Skrevet 14. september 2010 #8 Skrevet 14. september 2010 Tabris: Hun får sterke kroppslige reaksjoner som gjør at mor har kuttet ut melken. Mye kan forårsake disse reaksjonene, og at mor knytter det til melk i steden for å ta kontakt med legen er uforsvarlig. Mulig det, men for meg er problemstillingen enkel. Drikker man melk og får løs mage, dropper melk og får fin mage, drikker melk og får løs mage... ville jeg ikke tenkt annen diagnose enn at barnet ikke skal drikke melk.
Gjest navnelapp Skrevet 14. september 2010 #9 Skrevet 14. september 2010 Ja, viss det er så enkelt. Men det kan altså også skuldast andre ting, og det veit ho ikkje sikkert før barnet er undersøkt. Eg las ein undersøkelse som eg ikkje finn tilbake til i farta at mange fleire barn er satt på diett av foreldra sine utan at det er konstatert at dietten er nødvendig. Viss dette barnet no skal bli undersøkt må det som det vert sagt over her drikke mjølk ei lengre periode for at testane skal gje utslag. Det same gjeld gluten.
Mixelite Skrevet 14. september 2010 #10 Skrevet 14. september 2010 Ja, viss det er så enkelt. Men det kan altså også skuldast andre ting, og det veit ho ikkje sikkert før barnet er undersøkt. Eg las ein undersøkelse som eg ikkje finn tilbake til i farta at mange fleire barn er satt på diett av foreldra sine utan at det er konstatert at dietten er nødvendig. Viss dette barnet no skal bli undersøkt må det som det vert sagt over her drikke mjølk ei lengre periode for at testane skal gje utslag. Det same gjeld gluten. Men nå har jo moren konstatert at diett er nødvendig. Stort sett er vel det det samme som legene gjør? Man avgjør ved utelukkelse om man tåler en matvare eller ikke... Men for all del, jeg sier ikke at man ikke skal gå til legen, bare at det virker litt unødvendig hvis ungen er frisk uten melk.
Gjest hei Skrevet 15. september 2010 #11 Skrevet 15. september 2010 Soyamelk innerholder østrogen ,ville ikke gitt det til barn. får vell mensen før de er 10 år.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2010 #12 Skrevet 15. september 2010 Soyamelk innerholder østrogen ,ville ikke gitt det til barn. får vell mensen før de er 10 år. Det samme gjør kumelk...
Gjest hei Skrevet 15. september 2010 #13 Skrevet 15. september 2010 Det samme gjør kumelk... Tenker du på at bøndene gir kyrne østrogen? Soyamelk er ikke tilsatt østrogen .
Gjest navnelapp Skrevet 15. september 2010 #14 Skrevet 15. september 2010 Lommelegen: Soyaplanten inneholder naturlige fyto-østrogener som kan etterligne effekten av kunstig fremstilte hormoner – angivelig uten de farlige bivirkningene til hormonpreparatene. Kvar har du det frå at kumjølk inneheld østrogen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå