Gå til innhold

Sparekonto til barn? Hvordan og hva er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi fått tre nydelige barn tilsammen og er lykkelig fornøyd med det. De er enda ganska små alle tre og vi tenkte at det er nå vi bør starte tradisjoner med sparing av bursdagspenger o.l. Men i DnBNor banken som vi er kunder i har de bare såkalt "Fox & Pia" program som man forplikter seg til fast sparing. Vi tenkte mer at vi skulle ha separate kontoer til barna slik at vi kan sette inn gavepenger og en slump innimellom når vi har litt ekstra råd og ikke noe fast hver måned. Og jeg vender tilbake til det evige spørsmålet om man skal opprette i barnas navn eller våres navn? Noen som snakker av erfaring som kunne dele tips og råd?

Skrevet

Hvis Dnb krever et fast innskudd på sparingen til barna, kan du snakke med en annen bank og få litt info. Jeg fikk opprettet en konto til barnet der det ikke var krav om å sette inn en viss sum årlig. Det første jeg gjorde var å åpne en konto der jeg satte inn en liten sum. Kontoen ble opprettet i barnets navn, men jeg kunne disponere den. Når barnet ble myndig fjernet vi min disposisjonrett.

Skrevet

Nå har vi fått tre nydelige barn tilsammen og er lykkelig fornøyd med det. De er enda ganska små alle tre og vi tenkte at det er nå vi bør starte tradisjoner med sparing av bursdagspenger o.l. Men i DnBNor banken som vi er kunder i har de bare såkalt "Fox & Pia" program som man forplikter seg til fast sparing. Vi tenkte mer at vi skulle ha separate kontoer til barna slik at vi kan sette inn gavepenger og en slump innimellom når vi har litt ekstra råd og ikke noe fast hver måned. Og jeg vender tilbake til det evige spørsmålet om man skal opprette i barnas navn eller våres navn? Noen som snakker av erfaring som kunne dele tips og råd?

Opprett en konto i Skandiabanken i ditt navn. Du kan da opprette flere konti, som du selv kan "døpe" med f.eksempel barnets navn. Opprett en konto for hver av barna, og spar når du har anledning.

Etter min mening er det beste å spare i eget navn. Da har man kontroll på pengene til tiden er inne for å overføre pengen til barnet (og det er nødvendigvis ikke på 18 årsdagen).

Skrevet

Jeg tror dere bør opprette en konto i deres navn om dere tror det blir ganske store beløp slik at ikke dere sperrer for stipend når tiden kommer for lengre utdannelse. Som kjebt sperrer lånekassen for stipend om barnet har over 1,5G ??? på egen konto (kan noen rette opp dette tallet som jeg bare antar er omtrent riktig).

Men opprett gjerne en egen konto til barna som de kan sette inn egne sparepenger. Og kansje dere kan hjelpe til litt med å spare på barnas konto når de er mellom 6-12 år slik at de forstår at det lønner seg å spare ?

Gjest AnneShirley
Skrevet

Vi har åpnet konto til sønnen vår i hans navn i Nordea (der har de Jalmar-ordningen som ikke krever fast sparing).

Denne kontoen kommer til å bli brukt til gavepenger fra besteforeldre og dersom han evt sparer noe selv på sparegris og vil sette det inn. Men det vil kun være slike ting som kommer på denne kontoen, altså ingen store summer.

Sparing til barna for vår del kommer til å foregå på kontoer i våre navn, slik at vi har kontroll over når de får pengene, at de ikke vet om "at de har penger" i oppveksten og slik at det ikke skipler for lånekassen ol.

Skrevet

Jeg har opprettet sparekonto til dattern vår i mitt navn, også har vi "døpt" kontoen med hennes navn, slik at man enklere kan skille kontoene fra hverandre.

Har i dnbnor. Det kan du gjøre selv på nettbanken din.

Skrevet

Vær også obs på at dere bare kan spare til en viss grense før overformynderiet tar over kontrollen av kontoen (75 000?) dersom det står i barnets navn!

Men kanskje lurt å unngå arveavgifter hvis man plutselig skal utbetale store summer når barna når en viss alder?? Tja... man får jo vurdere litt! :)

Skrevet

Gutten vår er med i Nordeas Jalmarklubb. Det var i grunnen mest av praktiske grunner siden vi også er kunder i Nordea. Vi har fast trekk hver måned over på hans konto, men det er ikke noe krav fra bankens side. Der settes også pengegaver inn og etterhvert som han blir litt eldre og fyller på sparebøssen kan den tømmes og settes inn der. Utover det sparer vi ikke noe i hans navn, men vi har våre egne sparepenger og de skal selvsagt også barna få glede av senere når de etablerer seg.

Skrevet

Men kanskje lurt å unngå arveavgifter hvis man plutselig skal utbetale store summer når barna når en viss alder?? Tja... man får jo vurdere litt! :)

Man har vel en ganske romslig pott man har lov til å overfør pr år uten å måtte definere det som arv, så det kan nok lett omgås dersom man bare posjonerer det ut til de voksne barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...