chandon Skrevet 17. september 2010 #21 Skrevet 17. september 2010 ahh jaaa. Jeg kunne reist til New York og BARE gått på musikaler HVER dag Det er nok smak og behag, men dersom dere finner på å gå på musikal anbefaler jeg Wicked, som er kanskje den mest populære av dem alle. Helt fantastisk er den også! Husk at kulde i NY er noe helt annet enn kulde i Norge. Husker ikke hva det er som gjør det, noe med vinden fra en eller annen plass, som gjør at det føles enda kaldere enn det det er. Så jeg hadde nok pakket med ullundertøy i kofferten Dere kan også prøve å komme i publikum på David Letterman show og andre programmer som spilles inn i NYC, det er gratis! Dere kan enten prøve å få billetter på forhånd (google det, veldig lett å finne) eller stille dere opp i kø foran studioet og få førstemann-til-mølla-billetter. Skal dere opp i skyskraper og se på utsikten, har Top of the Rock finere utsikt enn Empire State Building fordi dere kan se Central Park fra Top of the Rock Og - et rart reisetips - men det finnes en utstilling i NY som heter Bodies. Det er en utstilling med ekte døde kropper og organer! Det er ikke så makabert som det høres ut Men derimot ufattelig fascinerende og gjort på en "smakfull" måte, og definitivt ikke likt noe annet dere har sett før! Ang toppen av rockefeller center; der får man jo sett empire state building også;-) Noen tips til i farten: - Kan hende det blir litt kaldt da men, det går an å ta ferge helt nederst på Manhatten, i nærheten av Battery Park/Wall Street/Pier 17 etc..som går til Staten Island. Den heter Staten Island og er stor og oransje. Den er GRATIS. Sitt på frem og tilbake og du får en fin utsikt på avstand over lower manhattan + man kjører forbi både ellis island og frihetsstatuen. - Spis på Ellens Stardust Diner; her jobber alle musikalspirene, de synger og danser og serverer på samme tid. En opplevelse rett og slett. - Har skrevet det i den andre tråden jeg viste til tidligere, men spis lunsj på en av Alices tea cup. Kjempekoselig. - Se om det foregår noe kjekt i Madison Square Garden når dere er der, enten konsert eller basket el. Opplevelse det og. - Tid til å dra på outlet? Buss tar ca. 45 min hver vei og går fra Penn Station, lett å finne. Outletet heter woodbury commons og har drøssevis av butikker og innholdet er ikke rent gale det heller, ja, noe avlagte varer fra andre sesonger, men de fleste butikkene er veldig up to date. Har funnet mye på outlet som jeg samtidig har funnet i butikken på manhattan ila samme opphold.. - Har ikke vært der rundt juletider, men hallo ! sikkert kjemperomantisk å ta seg en tur med hest og kjerre i central park om ettermiddagen/kvelden. De står klar på plassen ved plaza (hotellet fra alene hjemme 2!), 5th avenue/apple butikken. - Brooklyn bridge er verdt å gå på, i minste fall gå til midten og ta bilde:-) har dere god tid så kan dere også ta en dag/en halv dag og utforske Williamsburg som er "sentrum" i brooklyn. dette er oftest anbefalt for 2.gangsreisende da....så ikke et absolutt must! det er så deilig med nyc, noe for alle og noe for enhver smak....:-)
Snop Skrevet 17. september 2010 #22 Skrevet 17. september 2010 - Spis på Ellens Stardust Diner; her jobber alle musikalspirene, de synger og danser og serverer på samme tid. En opplevelse rett og slett. Jaaa! Det er en skam om man reiser til NY uten å få med seg Ellen's Stardust Diner!
Sunshine Skrevet 20. september 2010 Forfatter #23 Skrevet 20. september 2010 (endret) Vi bestilte i går så da blir det NY tur i Desember. Kanskje det stedet kan anbefales for å feire et jubileum (det blir bare meg og mannen)? Eller vet dere om andre steder som egner seg? Endret 20. september 2010 av Sunshine
chandon Skrevet 20. september 2010 #24 Skrevet 20. september 2010 Naaa..Litt for viltert der til en romantisk middag for to, vil jeg tro! Hva med The River Café (ved Brooklyn Bridge, på brooklyn siden!!)? Nice view over manhattan derifra. Eller bestill på Pastis i Soho... The Mercer... The Boathouse i central park (med i satc;-))... Prøv å google hva du liker/restauranter i nyc. det er så utrolig mange. De serverer jo A L T der borte, så er bare å velge noe etter hva dere liker. Så og si alle restaurantene har menyer på nettsidene sine. Da får du et greit inntrykk av prisnivå, og gjerne også om det anbef å bestille bord på forhånd (enten kan du gjøre dette online eller så kan sikkert hotellet hjelpe deg med det når dere er kommet frem), og evt kleskoder...Det er ikke dyrt å spise i usa i forhold til norske restuaranter!!! Du får mveldig mye for pengene og da er det jo ekstra gøy å gå på et litt finere sted (som gjerne tilsvarer egon priser i norge......).
Sunshine Skrevet 20. september 2010 Forfatter #25 Skrevet 20. september 2010 Vi trenger ikke noe romantisk, men er mer ute etter en litt spesiell opplevelse med veldig god mat. Hva er normalen på matpriser der?
chandon Skrevet 22. september 2010 #26 Skrevet 22. september 2010 Tror kanskje jeg har nevnt det tidligere, men forsøk å få dere lunsj på "alices tea cup" ( alicesteacup.com for adr, det er flere...) - hadde en kjempehyggelig opplevelse, og ventetiden på 45 min var definitivt verdt det....Hvis dere ikke orker å vente, kjøp med dere scones!!!!!! Prisene varierer litt. Men for sit-down dinner så kan man vel regne med fra 10 dollar og oppover per person? (Laveste av det lave da) Jeg vet ikke, men altså feks om man skal ha en margarita pizza og vann så kommer vel det på rundt 10. Vann kommer automatisk på bordet. Det er ganske billig med mat, ca. halvparten av prisen i norge syns jeg. Noen restuaranter har samme prisnivå som Norge, og de er FINE, type president-worthy sted. regn med å betale 15-20% ekstra da, tips er sedvane og helt forventet. du risikerer å bli løpt etter på gaten dersom du ikke betaler;-) Anbefaler deg å kjøpe en guidebok eller to. "Gatelangs"-serien er veldig greie, der får du med kart for de forskjellige områdene og boken er også lett å ha med i vesken og inneholder mange gode tips. Også generelle tips om tips (hehe) og annen grei info når man reiser til og fra nyc. om 3 uker er jeg der:-D:-D:-D
Sunshine Skrevet 22. september 2010 Forfatter #27 Skrevet 22. september 2010 Ja det stedet har jeg lest om et eller annet sted her inne Har kjøpt Gyldendals top ti (eller noe sånt) for de har jeg pleid å bruke tidligere i andre storbyer. Er litt usikker på om det var et godt kjøp for NY, men jeg får se litt i noen andre og evt kjøpe en til. Hvis det er så billig med mat der borte kan jeg tydeligvis satse på et relativt fint sted for feiringen
Idril_M Skrevet 22. september 2010 #28 Skrevet 22. september 2010 Jeg kjøpte en fly+hotell-pakke hos British airways som jeg er veldig fornøyd med. Total pris 7500,- tur/retur Gardermoen-JFK i januar, Hilton hotel i Avenue of the Americas i fire netter. Normalt bestiller jeg fly og hotell hver for seg, men dette var en for god pakke.
Evie Skrevet 19. januar 2011 #29 Skrevet 19. januar 2011 Hei hei! Ser det er lenge siden du svarte her, men hvilke hotell i SOHO kan du anbefale? Jeg er personlig litt uenig i det med Midtown. Javisst er det sentralt, med mange restauranter/delier etc rundt, men det finner man de fleste steder på Manhattan Midtown: Jeg synes Midtown er litt for stressende, rett og slett. Eneste pluss er Herald Square med Macy's, Victoria's Secret og Forever 21 Upper East Side: Kunne jeg valgt, helt uten å tenke på pris, er absolutt Central Park/5th avenue/Upper East Side mitt førstevalg med alt det gode New York har å by på og samtidig parken i nærheten, og ikke samme klaustrofobiske stressfølelsen man får mange andre plasser. Det er mitt "fristed" på Manhattan Upper West Side: Upper West Side er egentlig ganske greit, skikkelig New York-feeling og alt man trenger rundt hjørnet (svært mange gode restauranter og delier), men da må man altså ta taxi eller metro for å komme seg til severdighetene. Men det må man jo uansett i løpet av en NY-ferie Greenwich/Soho og områdene rundt: Mitt klare andrevalg! Supersjarmerende, det er i Greenwich Village at Friends-gjengen bor i serien. Det er dessuten supre shoppingmuligheter rundt her, i tillegg til søte, små parker og man blir ikke bombandert av med-turister og sinte new yorkere rundt hvert et gatehjørne. Men hotellutvalget er ikke akkurat til å skryte av her. Theater District/Times Square: Don't do it! Hvis Midtown er stress, er dette helvete. ----------------- Nå har jeg hatt hotellopphold alle disse områdene og dette er bare min personlige mening. Men man må nok finne "sitt" New York, og de delene jeg finner sjarmerende kan være dønn kjedelige for deg, og det andre synes er helt supert kan utløse stressalarmen min! Men, hva er det DU ser etter? Hvilke kriterier har du til hotellet, og hva ønsker du å ha rundt deg, hvilken atmosfære i nabolaget?
Snop Skrevet 19. januar 2011 #30 Skrevet 19. januar 2011 Hei hei! Ser det er lenge siden du svarte her, men hvilke hotell i SOHO kan du anbefale? Nå vet jeg ikke hvilken type hotell du ser etter, men jeg har bestemt meg for at neste gang jeg skal til Manhattan på budsjettferie, skal jeg bo på The Jane Det er jo veldig lite og trangt (og rimelig), men fy så sjarmerende og unikt Har jeg litt ekstra penger, bor jeg gjerne på Captain's Cabin (det større og ikke så veldig hostell-aktige rommet på The Jane).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå