Gå til innhold

Lettrømme istedet for Creme Fresh?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et forferdelig flaut spørsmål, men jeg er så redd for å ødelegge dagens middag ved å bruke rømme som deler seg i panna så jeg må nesten bare spørre.... :sjenert: Jeg skal lage reinsdyrskav og har glemt å kjøpe creme fresh som skal i panna sammen med kjøttet. Jeg har en pakke lettrømme stående i kjøleskapet så da er spørsmålet kan jeg bruke den istedet for CF??

Skrevet (endret)

Fra Wikipedia:

Hovedforskjellen på rømme og Creme fraiche er at rømmen ikke er homogenisert. Derfor er creme fraiche godt egnet til å koke, noe rømme ikke er da den lett sprekker ved koking.

Endret av Stellia
Skrevet (endret)

Dette er et forferdelig flaut spørsmål, men jeg er så redd for å ødelegge dagens middag ved å bruke rømme som deler seg i panna så jeg må nesten bare spørre.... :sjenert: Jeg skal lage reinsdyrskav og har glemt å kjøpe creme fresh som skal i panna sammen med kjøttet. Jeg har en pakke lettrømme stående i kjøleskapet så da er spørsmålet kan jeg bruke den istedet for CF??

Lettrømme sprekker ved for høy varme, seterrømme tåler litt mer varme, men den sprekker lett den og. Rømme og CF kan ikke brukes helt om hverandre, men om du tar i rømmen helt til slutt, rett før servering, når du har tatt bort gryten fra platen er det større sjanse for suksess.

Om du vil helt unngå risikoen får du stikke på bensinstasjon/brustadbu å kjøpe en CF (Om dette finnes i nærheten da)

edit: skrivefeil

Endret av Supraspinatus
Skrevet (endret)

Har aldri opplevd at lettrømmen skiller seg, hvis ikke det er noe spesielt syrlig i retten, og den tilsettes etter at plata er slukket.

Lettrømme smaker fortreffelig til rein. Nam!

Ta ut kjøttet og soppen, kok ut pannen og ha i ei fløteskvett, om du har. Kok til det er saus, sterkt redusert, løft fra plata, rør i rømme og smak til med salt og nykverna pepper.

Endret av Kamikatze
Skrevet (endret)

Jeg tar sjansen. Går det dritt har vi alltids pizzasjappa som nabo og kan bruke potetene til omelett i morgen ;)

Endret av Ava Mae
Skrevet

Jeg tar sjansen. Går det dritt har vi alltids pizzasjappa som nabo og kan bruke potetene til omelett i morgen ;)

Vil gjerne høre hvordan resultatet ble!

Tok rømme på noen varme poteter hin dagen, det så ut som cottage cheese etter et par minutter. Hehe.

Håper du har mer flaks enn jeg!

Skrevet (endret)

Når jeg nå skulle lage retten ser jeg at rømmen (eller da aller helst CF) skal koke i gryta sammen med kjøttet i 20 minutter, så sambo er på Statoil nå. Men jeg kan alltids oppdatere deg på om de hadde CF der eller om det ble kun kokte poteter og kål til middag :ler:

Herregud jeg er glad dette ikke er en søndagsmiddag med gjester :sjenert:

Endret av Ava Mae
Skrevet

Når jeg nå skulle lage retten ser jeg at rømmen (eller da aller helst CF) skal koke i gryta sammen med kjøttet i 20 minutter, så sambo er på Statoil nå. Men jeg kan alltids oppdatere deg på om de hadde CF der eller om det ble kun kokte poteter og kål til middag :ler:

Herregud jeg er glad dette ikke er en søndagsmiddag med gjester :sjenert:

Hehe. Tror det er informasjon jeg klarer meg uten. :skratte:

Skrevet

Jeg bruker alltid lettrømme i viltgryter, jeg. Den sprekker litt, men aldri så mye at det blir uapetittelig. Og jeg koker den sammen med kjøttet. Det er kanskje litt merkelig, men for meg blir det ikke riktig hvis den ikke sprekker, for det er sånn jeg har fått det i 30 år. ;)

Skrevet

Lettrømme oppfører seg annerledes en seterrømme når den blir varmebehandlet ihvertfall. Det gjør sikkert ikke så mye i en gryterett, men når jeg lager stekt makrell, synes vi det er godt med rømme i panna mot slutten - da ble lettrømmen faktisk tørr, mens seterrømmen blir en ganske fin kremet "saus".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...