Gå til innhold

Alkohol hver helg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurer litt på hvordan deres forhold til alkohol er...

Jeg er gift med en mann som bruker alkohol til å dempe angsten sin hver helg. Han drikker ikke på hverdagene, men så fort fredagen kommer må det være øl/vin i huset. Han er psykisk syk og deltar derfor minimalt i hverdagen. Periodevis har han hatt for vane å "stikke" av i "fylla", lagd krangel med meg for å ha en unnskyldning for å stikke. Dette har blitt bedre, men etter så mange år med dette gjør at jeg ikke kan stole på ham. Vi har tre felles barn som jeg prøver å skåne mest mulig, men elsdtejenta begynner å skjønne at jeg ikke synes det er greit med alkohol hver helg.

Ble en smule rotete forklart dette, men poenget er vel egentlig at jeg lurer på hvordan alkoholforbruket er i de tusen hjem...er det jeg som er urimelig for at jeg vil ha en og annen helg helt alkoholfri osv... :)

Drikker ikke selv pga dårlige erfaringer med gubben:))

Både jeg og de jeg har hatt som samboere har alltid drukket hver helg, uansett om det er barn her eller ikke. Skal en ikke kunne nyte fridagene sine med noen flasker vin?!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PM`er er det bare å sende :)

Psykdomsbilde til min mann er langt og komplisert, han har noe som heter posttraumatisk stresslidelse og ut i fra hva hans tidligere psykolog sa, så hadde hun ikke møtt et tilfelle med værre forhistorie som ikke hadde vært fra et krigsherjet land. Han har prøvd psykologer og medisin, men siden han ikke har tro på at dette hjelper nekter han å gå. Er litt enig i at man blir egoistisk i en slik rolle, man fokuserer så mye på smertene å hvordan bli kvitt de, at man glemmer de rundt seg. Jeg vet at dette ikke er den mannen jeg giftet meg med, men manglende vilje til å prøve er vanskelig å leve med. Jeg har argumentert med at det må jo være bedre å legge seg inn for en periode å iallefall kan si man har prøvd, enn å bli sittende alene uten meg å barna fordi man er for redd til å ta imot hjelp. Jeg snakker desverre til døve ører. Jeg er selv på AAP pga sykdom, og vet at hans sykdom virker inn på min. Har også gått og kvidd meg på helg i så mange år nå, at knuten i magen har blitt en fast følgesvenn.

Det positive er jo at han er snill som dagen er lang, egoistisk men snill :)

Jeg har hatt ptsd, sterkt belastet. Har fått god hjelp på dag psykriatisk avd på sykehuset.

Jeg er nå frisk etter behandling med denne metoden http://www.emdr.com/index.htm

Håper du makter å hjelpe mannen din til å få hjelp!

Skrevet

Jeg klarer meg alltids, men som sagt, jeg frykter for hvordan det går med resten. Vet at drikkingen kommer til å bli daglig hvis ikke jeg er der og holder igjen.

Men det er _hans_ valg! Du kan ikke gå rundt resten av ditt liv og bære ansvaret for hva han gjør med sitt liv, kan du vel? Du har også krav på et liv, på å være _deg_.

Kan du se for deg situasjonen om 5 år? 10 år? Hva når ungene flytter hjemmefra? Har han da noen grunn til ikke å drikke i hverdagene?

Dere har et alkoholproblem, og dette må dere enten rydde opp i sammen, viss begge er motiverte, eller du kan komme deg unna og rydde i dine egne skader etter dette. Du blir berørt av hans alkoholkonsum, med andre ord blir du også avhengig. Mannen din kan bare sørge for seg selv, og du er ansvarlig for å komme deg ut av medavhengigheten.

Skrevet

Jeg drikker veldig sjeldent,å vist jeg drikker er det feks at jeg skal i bursdag eller noe,det kan gå måneder mellom hver gang. Men mannen min er veldig glad i øl,så vist vi ikke har noe planer om kjøring eller noe annet,så bruker han å ta seg noen øl etter barna hr lagt seg på lørdagskveldene.Jeg ser ikke at han har noe problem med alkohol,så lenge han ikke starter å drikke på vanlige hverdager også,da vil jeg nok starte å lure.

Skrevet

Både jeg og de jeg har hatt som samboere har alltid drukket hver helg, uansett om det er barn her eller ikke. Skal en ikke kunne nyte fridagene sine med noen flasker vin?!?

Dette er en mann som kun har fridager. Han er trygdet og sitter i stolen sin fra morgen til kveld uten å delta hverken inne eller ute. En sjelden gang kan han ta me seg hundene på en plass hvor det ikke er andre mennesker, slik at jeg blir avlastet litt der :)

Når helgen kommer MÅ han ha alkohol, han klarer ikke å holde opp å drikke om han i forveien har lovt aldri så mye. Det er veldig lett å gi slike løfter tidlig i uken...

Vi kan aldri delta i noen form for ute aktiviteter, enten sliter nervene, eller så har han drukket.

Jeg har i mange år prøvd å hjelpe ham, men det er vanskelig å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp :)

Både jeg og lege hans prøver å overbevise ham om at han hadde hatt godt av å bli lagt inn for å få profesjonell hjelp, men han svarer bare at alt han trenger er meg å snakke med.

Jeg er som sagt ennå i vurderingsfasen med hva jeg skal gjøre, evig opptimist...hvem vet, kanskje han "våkner" opp en dag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...