Gå til innhold

Barnevogner på t-banen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ehm.. Nei, et slikt klappsete tar virkelig ikke plassen fire stående personer ville tatt.

Når det sitter noen på det, så tar det faktisk like mye gulvplass som det fire "sild i tønne" stående, jo...

Det er gjort beregninger på sånt.

Er du i tvil om at det er plass til flere stående om ingen av klappsetene er i bruk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

dobbelpost

Endret av Susan Sto Helit
Skrevet (endret)

trippelpost

Endret av Susan Sto Helit
Skrevet

barnet ønsker å variere mellom å sitte i vogna, sitte på fanget og ha eget sete.

Hæh???

For en uregjerlig unge! Det er snakk om maks 20 minutters t-banetur, det må da gå an å få ungen til å være i ro på den korte stunden?

Og hva mener du med at barnet vil ha eget sete? Så lenge du ikke løser billett for barnet har det ikke krav på å sitte i noe sete. Innfinn deg med reglene, eller GÅ!

Skrevet

ok, gjest_gjest...du har ihvertfall ikke barn;)

Men hallo TS, hvorfor tror du det er klappseter her og ikke vanlige seter??? det er fordi det er det samme som rett innenfor inngangen på busser, nemlig ment til at barnevogner og rullestoler skal få plass her, og at ledsager da skal kunne ha mulighet til å sitte i nærheten av den lille/syke/gamle personen i vogn eller stol..

Å påstå at alle som sitter i rullestol eller barnevogn skal gå isteden for å kjøre bane i rushen er så dust at det er ikke verdt en kommentar..

Virker som det er altfor mange bønder i byen her...men kjære TS og alle dere andre fra bygdene omkring:

NEI, du er IKKE alene i Oslo, ikke på banen, ikke når du lukeparkerer og ikke ellers. Det er trangt om plassen overalt og det er ofte ingen parkeringsplasser, kun ståplasser og regnvær. Hvis du vil ha MASSE plass får du flytte tilbake til landet ;)

Litt teit å bo en by hvis du ikke folk eller ikke takler rush-tid!

Skrevet

Kjenner at jeg blir ganske sur når jeg leser om mødrene med barnevogn som så selvsagt okkuperer klappsetene til seg selv og en vogn (stor eller liten). Hvis noen sitter og ruger på flere ledige seter i rushen kan de bare glemme det for meg iallfall. Da kommer jeg og setter meg. Jeg står fanken ikke og slenger hit og dit i 20 min fordi en mor tror at hun og barnet er unntatt i å ta hensyn til andre. Og JA, jeg har kjørt mye t-bane med vogn selv og har aldri tatt opp en ekstra plass på den måten. Jeg har alltid stått ved de motsatte dørene eller skvist meg inntil glassveggen mens jeg selv sto og passet på vogna.

Mye egoistiske folk her med vogn skjønner jeg.

Dra til deg vogna sier nå jeg! Vi er alle i samme båt (bane) og får ta hensyn til hverandre der vi kan. Makan.

Skrevet

ok, gjest_gjest...du har ihvertfall ikke barn;)

Er du dum? Jo, jeg har barn, men jeg er faktisk blant de foreldrene som ikke innbiller meg at verden kretser rundt meg og mine barn... Følg reglene, eller bruk beina deres.

Skrevet

Er du dum? Jo, jeg har barn, men jeg er faktisk blant de foreldrene som ikke innbiller meg at verden kretser rundt meg og mine barn... Følg reglene, eller bruk beina deres.

Men nå er det tydeligvis uenighet om hva "reglene" er. Noen som tør å spørre Ruter/ Oslo T-banedrift om hva de mener/hadde tenkt?

Når det gjelder T-banen så er det vel strengt tatt de som setter reglene, ikke en masse synsere på et forum.

Skrevet

Jeg gir plassen min til mødre/fedre med barn. Det er naturlig og en selvfølge for meg at dem skal kunne få sitte med ungen og at de skal få ha vognene sine der hvor det er klappseter.

Det jeg derimot synes er helt hårreisende er alle de gamle ute på tur, som setter seg på det ytterste setet og nekter å flytte seg når det er fullt på resten av bussen/toget/trikken/t-banen. Da pleier jeg å spørre dem om de har betalt for begge setene.... for de gamle tror de kan gjøre hva de vil bare fordi vi unge skal respektere dem :-O

Skrevet

Det jeg derimot synes er helt hårreisende er alle de gamle ute på tur, som setter seg på det ytterste setet og nekter å flytte seg når det er fullt på resten av bussen/toget/trikken/t-banen. Da pleier jeg å spørre dem om de har betalt for begge setene.... for de gamle tror de kan gjøre hva de vil bare fordi vi unge skal respektere dem :-O

Nå blir jo dette en liten avsporing..

Men jeg er veldig enig med deg angående det. Jeg opplever det jevnlig - og i rushen. Gjerne, har de plassert den bitebitelille veska på det innerste sete. Jeg har hatt veldig lyst til å spørre om veska har betalt for et sete. Men tør ikke... :sjenert:

Skrevet

De var tiltenkt dette da vognene ble designet. At Ruter har skiltet dårlig hindrer ikke meg i å anse dette som det naturlige stedet å sette vogna.

Men nå er det tydeligvis uenighet om hva "reglene" er. Noen som tør å spørre Ruter/ Oslo T-banedrift om hva de mener/hadde tenkt?

Hva med å dokumentere din egen påstand? Du kan gjerne ta med noe som viser til forskningen på klappsetet du skrev ovenfor her også.

Det mest logiske som jeg ser det er å ha vognene der de alltid har stått, rett inn ved dørene på motsatt side, og folk som står som sild i tønne på sidene. Hvorfor?

Skrevet

Det mest logiske som jeg ser det er å ha vognene der de alltid har stått, rett inn ved dørene på motsatt side

Ja, det er det jeg mener også. Man bør plassere seg der man er minst mulig i veien for andre. Min kropp tar like stor plass uansett hvor på banen jeg er. Men det betyr ikke at jeg legger meg på tvers over fire seter istedenfor å sette meg på det ene.

En annen ting, jeg har sett utrolig mange barn som klatrer på setene og har skoene sine oppå setet. Men jeg tror faktisk aldri jeg til dags dato har sett noen forelder som har sagt fra eller tatt ned barnet. Virker ikke som de tenker på at andre skal sitte der senere...

Skrevet

I rushtiden er det faktisk litt egoistisk å sitte på klappsetene. For da opptar man plass som det kunne stått 4 personer på, og man er bare en.

Tenk på de som kanskje ikke kommer på banen, fordi du er egoistisk og vil sitte i 10-15 minutter...

Er det mindre egoistisk at du og barnevogna opptar plassen til 12 stående? (Ref. ditt utsagn om at du og vogna opptar 3 klappseter.)

Jeg synes faktisk at man burde forsåke å unngå å reise kollektivt med barnevogn i rushen så langt det er mulig. For all del, må man så må man, men da får man forsøke å ta hensyn så langt det er mulig - ikke forvente at alle andre reisende tar hensyn. Jeg har faktisk opplevd en dame med barnevogn som mente at noen av passasjerene skulle gå av og ta neste t-bane for at det skulle bli plass til henne og tvillingvogna hennes. Det blir bare for dumt!

Skrevet

Nå blir jo dette en liten avsporing..

Men jeg er veldig enig med deg angående det. Jeg opplever det jevnlig - og i rushen. Gjerne, har de plassert den bitebitelille veska på det innerste sete. Jeg har hatt veldig lyst til å spørre om veska har betalt for et sete. Men tør ikke... :sjenert:

Jeg synes faktisk at det er veldig respektløst fra dem sin side. De klager på alle andre på offentlig transport, men er det noe bedre selv? Nei. De er til og med værre.

Så jeg synes vi skal la barnevognene få lov å være med og heller ta plassene til de gamle damene :P :P

Skrevet

Ja, det er det jeg mener også. Man bør plassere seg der man er minst mulig i veien for andre. Min kropp tar like stor plass uansett hvor på banen jeg er. Men det betyr ikke at jeg legger meg på tvers over fire seter istedenfor å sette meg på det ene.

En annen ting, jeg har sett utrolig mange barn som klatrer på setene og har skoene sine oppå setet. Men jeg tror faktisk aldri jeg til dags dato har sett noen forelder som har sagt fra eller tatt ned barnet. Virker ikke som de tenker på at andre skal sitte der senere...

Jeg vet dette er en avsporing, men det har irritert meg og! For ikke å snakke om alle barna som på død og liv skal dingle med bena slik at de sparker meg med sko som er skitne! Jeg har til og med opplevd at foreldrene ser dette og ikke gjør noe med det. Det synes jeg er helt uforståelig. Hvis mine fremtidige barn ønsker å stå i setene, så kan de i og for seg få lov til det, men da skal skoene av!

Gjest Blondie65
Skrevet

Nå har jeg prøvd å finne ut det jeg kan om barnevogner på banen her i Bergen (Skyss.no) og T-banen i Oslo (Ruter.no). På begge står det at barnevogner bør bruke de midtre dørene. Noen som blir klokere?

Skrevet

Barna er unnskyldt så lenge de er små, de vet ikke hva de gjør. Men foreldrene SKAL da lære dem at slik gjør man ikke! Og det har heller ikke jeg opplevd at noen gjør. Om en unge i gummibukse og sølete støvler klatrer i setet og sparkr borti meg så forventer jeg at foreldrene skal be om unnskyldning og ikke la det skje igjen, men det nærmeste jeg har kommet er et dumt fårete smil og at forelderen snur seg bort og later som det ikke skjer...

Gjest Blondie65
Skrevet

Oppdatering: På banen i Bergen - gjett hvor det er merket av at barnevogner skal stå?

Ved klappsetene.

Jeg ble veldig i stuss da jeg så denne tråden - det har ALLTID vært slik på buss at barnevognplassen er samme plass som klappsetene. Når noen her mente at det var toppen på egoisme å ha barnevognen der på banen, måtte jeg rett og slett få sett om det var anderledes på bane. Det er det altså ikke. Det er meningen at barnevognene skal stå akkurat der - det er også spesielle barnevogn avstigningsknapper akkurat der og ikke ellers på banen.

Samme plassen er også for rullestolbrukere. Mener dere at det er egoistisk av en rullestolbruker å ta opp disse plassene også eller er det kun barnevogner dere har noe i mot?

Skrevet

Ehm, nå er det vel klappseter på disse plassene nettopp fordi det skal være plass til barnevogner, rullestolbrukere, ekstra ståplasser etc. Hvis det ikke var meningen, så ville det jo vært faste seter der. Det er irriterende med de som sutrer og insisterer på å bruke klappsetene når det er fullt og dermed presser folk og barnevogner inn i midtgangene. Er det fullt så får en finne seg i å stå, for en betaler faktisk for å bli transportert fra a til B og ikke for en sitteplass. Takler man ikke det, får man finne seg en alternativ transport eller la være å reise i rushtiden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...