Gå til innhold

Bivirkninger av cipraplex

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg opplever noen bivirkninger av cipraplex. Munnen min er tørr hele tiden. Huden min er veldig tørr. All sminke "kaker" seg for tiden. Øyene mine er veldig tørre. Jeg bruker linser av og til, og merker at det blir ukomfortabelt og bruke linser samtidig med cipraplex

Jeg vet at munntørhet er veldig vanlig bivirkning av cipraplex.

Er det flere som har erfaringer med disse bivirkningene? Jeg vurderer å kutte ut anti-depressive ( men jeg har god nytte av de) eller bytte til ett annet merke. Bivirkningene er litt hemmende for meg i hverdagen. Dere som har opplevd bivirkningene; hva gjorde dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte cipralex i 7 mnd, og hadde også problemer med tørrhet. Ikke bare i munn og øyne, men også i skjeden.

Klarte å bruke linser som normalt, men måtte bruke noen dråper med ekstra fukt inni mellom. Linseveske kan brukes til dette.

Jeg drakk en masse vann, det hjalp litt. Fant ut at sjokomelk fungerte bedre mot munntørrheten.

Anbefaler deg å prøve å holde ut en stund og se om det hjelper, om du ikke har flere bivirkninger enn dette er det ikke ille.

Gjest Thefainter
Skrevet

Jepp, jeg fikk tørre øyne så linser funka ikke i det hele tatt, tørr hud/hodebunn, og tørr munn så det ble ekkelt å snakke. Jeg slutta med cipralex for 1,5 år siden fordi jeg ikke syns de hjalp noe, men er fortsatt såpass tørr i øya at jeg ikke kan bruke linser en hel dag, 10 timer er max :sukk:

Spør legen din om et annet merke siden du er så plaget med disse plagene :)

Skrevet

Jepp, jeg fikk tørre øyne så linser funka ikke i det hele tatt, tørr hud/hodebunn, og tørr munn så det ble ekkelt å snakke. Jeg slutta med cipralex for 1,5 år siden fordi jeg ikke syns de hjalp noe, men er fortsatt såpass tørr i øya at jeg ikke kan bruke linser en hel dag, 10 timer er max :sukk:

Spør legen din om et annet merke siden du er så plaget med disse plagene :)

Ts. Jeg syns bivirkningene er så plagsomme ettr å ha gått på de i 1 år +. Å konstant være tørr i munn uansett hvor mye jeg drikker er plagsomt. Huden min får veldig bra hudpleie som hjelper, men allikevel så er den knusk tørr p.g.a medisiner. De dagene jeg hopper over cipralex klarer jeg gå bruke linser, jeg kan bruke sminke og det kaker seg mye mindre.

På cipralex så er leppene mine så større at de blir hvite. Tjukt hvitt lag som sitter godt inntil leppene som er vanskelig å få bort uansett hvilke leppe hjelpere jeg bruker.

I de siste har jeg tenkt at bivirkningne er rett og slett ikke verdt det. Og dessuten så tenker jeg at kanskje jeg skal slutte på medisiner helt.

Skrevet

Synes du Cipralexen fungerer?

Var jeg deg ville jeg ha sluttet, trappet ned så klart sammen med fastlegen din.

Det finnes andre medisiner, og det går an å prøve seg uten...:)

Cipralexen bare "utsetter og pauser", det skal mer til enn Cipralex for å ordne opp i.. evnt det du sliter med.

Skrevet

Synes du Cipralexen fungerer?

Var jeg deg ville jeg ha sluttet, trappet ned så klart sammen med fastlegen din.

Det finnes andre medisiner, og det går an å prøve seg uten...:)

Cipralexen bare "utsetter og pauser", det skal mer til enn Cipralex for å ordne opp i.. evnt det du sliter med.

Ts her. Jeg har lyst til å slutte. Ville så klart gått til lege og snakket om det først. Jeg var droppet cipraplex en uke og fikk elektro sjokk hodepinne nesten. Fæl opplelvelse. Merket ikke sånn humørforskjell, men følte meg fysisk syk etter en uke.

Skrevet

På apoteket kan du få noe som hjelper på munntørrheten, husker ikke hva det heter igjen. Har gått på Cipralex i snart 3 år og har nettopp sluttet med de. Munntørrheten kan være veldig plagsom i starten men hjelper med sukkerfri drops og drikke litt vann innimellom. Jeg slutta av meg selv med tablettene da jeg begynte på sommerferien i år. Kanskje ikke så lurt sier folk men det har gåt veldig bra til nå. Jeg trappa ikke ned, noe som jeg skulle, og fikk til del store ubehageligheter ja. Kramper i muskulaturen i nakken og hodet bl.a. Men nå går det bra. Tar lang tid før tablettene er ute av systemet.

Cipralex har hjulpet meg i en tildels svært vanskelig periode der masse har skjedd. Jeg har tabletter hjemme i tilfelle jeg kjenner det bikker over igjen. Da jeg starta med de var det deilig å få slappe av i hodet og all tenkinga. det ble for meg nå i slutten en sovepute og jeg gadd bare ingenting. nå vil jeg ha livet mitt tilbake og føler meg veldig sterk for tiden.

Når en begynner på tablettene kan man i starten føle at de ikke hjelper men det står i bruksanvisningen at det kan ta et par uker før full effekt kommer. Men som andre sier, tablettene tar ikke vekk problemene men hjelper til og gi deg en pause. Gikk i terapi i starten selv.

Skrevet

Munntørrhet + trøtthet her, munntørrheten løses av drops/tyggegummi.

Jeg vil nesten påstå at om bivirkningene føles verre enn å gå uten cipralex spørs det om man virkelig trenger å gå på det i hele tatt.. ;)

Skrevet

Jeg fikk ingen slike bivirkninger av Cipralex, men jeg vet at det finnes bedre metoder mot depresjon enn kjemikalier.

Jeg ble apatisk, fort sint, full av falsk selvtillit og generell overfladiskhet.

Bytt ut medisinene med trening og reiser eller alternativ behandling.

adhd og bipolar gutt

Skrevet

Ts her. Må bare klargjøre et par ting. Jeg har gått på cipralex i 1,5 år. Jeg går også i terapi.

Jeg syns munntørheten har gått over til å bli veldig plagsomt og hemmende i hverdagen. Munnen min er knusktørr uansett hvor mye jeg drikker. Jeg drikker jevnt gjennom dagen. Prøver også å ta små slurker. Jeg tygger tyggis hele tiden, men tørt er det allikevel. Dropper jeg medisinen over flere dager er munnen fortsatt tørr, men det er i alle fall en slags følelse av spytt produksjon.

Leppene min får et hvit tjukt belegg fordi de er så tørre av medisinen. Når jeg dropper medisinen i en uke, forsvinner det.

Huden min blir så tørr. Jeg bruker det beste av hudpleie, men med medisinen så er den knusk knusk tørr. Sminke kaker seg fælt, selv om jeg bruker "bra" sminke. Når jeg dropper medisinen i 4-5 dager, blir huden en del mer fuktig og jeg kan bruke sminke til en viss grad.

Øyne mine takler ikke linser de dagene jeg tar ciprlex. Det blir sårt, ømt og vondt. Dropper jeg cipralex noen dager føler linsene mye mer behagelig.

Skrevet

Litt avsporing her, men lar dere vær å ta pillene over flere dager, så går jeg ut i fra at det er med vilje, og ikke et uhell. Det er jo...heller uheldig, for å si det mildt.

Skrevet

Jeg fikk ingen slike bivirkninger av Cipralex, men jeg vet at det finnes bedre metoder mot depresjon enn kjemikalier.

Jeg ble apatisk, fort sint, full av falsk selvtillit og generell overfladiskhet.

Bytt ut medisinene med trening og reiser eller alternativ behandling.

adhd og bipolar gutt

Jeg er også bipolar og har adhd og jeg synes cipralex er helt fantastisk! Det har hjulpet meg masse å gå på dem. Har heller aldri hatt noen bivirkninger av dem.

TS: Nå vet ikke jeg helt hva din dioagnose er men hvis du føler du har god effekt av anti-depresiva så synes jeg ikke du skal kutte de ut, men snakk med legen/behandleren din om et annet alternativ. Jeg med mine diagnoser går ikke fast på cipralex, men tar det i perioder når jeg trenger det.

Skrevet

PS: Mengden man drikker har null å gjøre med om munnen er tørr eller ikke, det er spyttproduksjonen som tar seg av den biten.

Skrevet

TS her. Må igjen presiere at eventuell nedtrapping av cipralex KUN skjer etter jeg har snakket med fastlegen min. Og faktisk har jeg regnet ut at jeg har brukt de i 2,5 år.

For meg så føles det riktig å forsøke å trappe ned. Jeg er litt redd for hvordan jeg fungerer uten medisin. Jeg har også lest at andre har hatt et helvete med å slutte.

Skrevet

Dere som er deprimerte .adhd .prøv heller progesteronkrem-

Dere mangler hormonet progesteron.bare gå å test dere med en blidprøve.

Les boka.the miracle of bioidentical hormons.av Michael e Platt.

Skrevet

Hei! Har akkurat begynt på cipralex, har bare brukt det i to dager. Jeg merker at jeg er veldig kvalm, og får lett brekninger, i tillegg fryser jeg. Er dette normalt etter bare 2 dager?

Skrevet

Dere som er deprimerte .adhd .prøv heller progesteronkrem-

Dere mangler hormonet progesteron.bare gå å test dere med en blidprøve.

Les boka.the miracle of bioidentical hormons.av Michael e Platt.

Jeg mangler ikke progesteron, det vet jeg (har tatt blodprøve).

Jeg bruker cipralex, det jeg merker mest til er trøtthet.

Skrevet

Hei! Har akkurat begynt på cipralex, har bare brukt det i to dager. Jeg merker at jeg er veldig kvalm, og får lett brekninger, i tillegg fryser jeg. Er dette normalt etter bare 2 dager?

Ja, jeg merket kvalme i starten ganske raskt etter at jeg startet. Jeg fikk tips om å ta cipralex på kvelden før jeg la meg for å ikke merke så mye til kvalmen.

Skrevet

Tar de rett før jeg legger meg selv, kan jo være derfor jeg kun merker munntørrheten og trøttheten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...