Gå til innhold

Få time hos psykolog

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en stund vært inne på tanken å få time hos en psykolog, men det som holder meg igjen er at jeg ikke vet hvordan jeg skal gå frem for å få dette. Man må vel få henvisning fra fastlegen til dette, eller? Og jeg er usikker på hva jeg skal si til kontordamen som tar telefonen når jeg skal bestille time der. Når jeg har ringt ang. sykdom tidligere så spør de alltid hva det gjelder og i denne situasjonen aner jeg ikke hva jeg skal si. Er ikke helt komfortabel med å fortelle "alt" til de som sitter i skranken der. Og videre, hva sier jeg til legen? Det er ikke noe konkret som gjør at jeg ønsker å snakke med en psykolog, det er mer helheten hvis det er mulig å forklare det på den måten. Men er det nok til å få henvisning? Og hva koster det med en psykologtime? Er dette noe som går inn under frikortbeløpet?

Til slutt lurer jeg på hvordan jeg kommer igang med samtalen hos psykologen i og med at det som sagt ikke er noe konkret som plager meg. Jeg er en bekymret person av natur og etter at jeg fikk barn har dette bare blitt verre. Dette er bl.a. noe av det jeg ønsker å få snakket litt om, for det sliter veldig på meg.

Tusen takk for innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør få henvisning fra fastlege ja. :) Ellers må du vel henvende deg privat, men det er jo dyrere, og selv har jeg ingen erfaring med privat psykolog.

Tja, hva du skal si til damen i skranken vet jeg ikke, om du er ukomfortabel. Men kanskje kan du si at du gjerne skulle ha prata med legen om litt diverse? Om psyken, eller noe?

Legen vil sette av tid for å prate med deg for å finne ut hvorfor og om han synes en henvisning er det beste, slik at han/hun kan skrive et godt henvisningsbrev med informasjon om hva som plager deg.

Psykologtimer går under frikortordningen så lenge det ikke er privat, ja. Og koster vel 280 kr i egenandel, eller noe i den duren.

Lykke til! :klemmer:

Skrevet

Du trenger da ikke fortelle skrankedama hva du tenker på. Du kan si til henne at du trenger å diskutere noe sårt du ikke ønsker å snakke om. Til legen kan du si at du sliter mye med tankene dine, og at du ønsker å ha noen å prate med. Han vil spørre deg litt om hva som plager deg eksakt , etc.

Dette gjør folk hver dag, prøv å tenk i de baner. Ingen skal dømme deg.

Første gang hos psykiater så er det vel litt forskjellig. Vi hilste, satt oss ned i stolen. Han spurte så hvorfor jeg hadde bestemt meg for å komme dit, og hva jeg tenkte på.

Det som er hos psykiater/psykolog er at ofte kommer tankene og praten for seg selv. Jeg endte opp med å snakke som en foss selv om jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle gjøre det etc. Bare deilig å få det ut tenker jeg.

Hvis du går privat så koster det mye mer penger.

Skrevet

Bare si til kontordamen at du trenger en henvisning :)

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...