AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #1 Del Skrevet 10. september 2010 Når man sier "jeg synes/tror" så er jo det ens personlige mening, og man trenger vel ikke si "personlig synes/tror jeg".. Hvem andre skulle det vært at man omtalte seg om ? Jeg barer lurer om det ligger mer i det enn hva jeg trodde? Betyr det ikke egentlig det samme, bare litt sånn smør på flesk? Kan man da også si "upersonlig synes/tror jeg" og hva betyr det eventuelt ? ;P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 10. september 2010 #2 Del Skrevet 10. september 2010 Det er vel for å understreke at det er en personlig mening og at vedkommende kun snakker for seg selv selv om andre kanskje er uenige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #3 Del Skrevet 10. september 2010 Ja det forstår jeg, men hvis man sier "Jeg synes at blablabla", så er jo det også ens personlige mening, og ikke noe som betyr at en snakker for flere personer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #4 Del Skrevet 22. september 2010 Det kan jo være for å understreke det ytterligere. Om man skriver en lengre tekst er det jo også greit å variere språkbruken litt og veksle mellom de formene du nevner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 22. september 2010 #5 Del Skrevet 22. september 2010 Nå virker det som det er en god del personer der ute som har problemer med å skjønne meningen bak det å starte en setning med "jeg synes/jeg mener..", kanskje det er derfor noen velger å legge inn "personlig mener jeg/synes jeg.."? Ellers tenker jeg at folk i spesielle stillinger kanskje bruker det for å fremheve at det er min personlige mening, ikke meningen til min stilling. La oss si at det er en advokat som snakker om en sak, og vil fremheve at det han sier ikke er som advokat akkurat i det tilfellet men som privatperson. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #6 Del Skrevet 22. september 2010 Her inne er det ikke akkurat uvanlig å få tilbakemeldinger som vitner om at folk sliter med å forstå noe elementært: At det finnes andre meninger enn deres. Og at andres meninger ikke nødvendigvis er "feil" bare fordi de ikke stemmer med deres. Så det kan jo være greit å virkelig understreke en gang for alle at det er ens personlige mening. Ta frem te-skjeen med en gang, liksom. Ikke alltid det nytter heller. Har sett noen svare "Det er din mening." (og ikke noe mer). No shit, Sherlock. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cipheria Skrevet 22. september 2010 #7 Del Skrevet 22. september 2010 Noen ganger bruker jeg "jeg tror" om diverse fakta jeg har lest og vagt husker. Mens "personlig mener jeg at" er min subjektive oppfatning. Så for meg er noen ganger det første basert på den objektive verden, og det andre på den subjektive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
=Chantal= Skrevet 22. september 2010 #8 Del Skrevet 22. september 2010 Det er da stor forskjell på "Jeg tror" og ordet "Personlig". Å bruke ordet personlig, levner ingen tvil om hvem det er som har denne meningen, eller tror dette, du kan si at det er en presisering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #9 Del Skrevet 22. september 2010 Det er da stor forskjell på "Jeg tror" og ordet "Personlig". Å bruke ordet personlig, levner ingen tvil om hvem det er som har denne meningen, eller tror dette, du kan si at det er en presisering. Hvordan kan det være tvil om hvem som tror/mener det, når man sier "jeg"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhiannon Skrevet 23. september 2010 #10 Del Skrevet 23. september 2010 det er emfatisk. 'jeg tror' er nøytralt - i alle fall i skrift, i tale kan man jo legge trykk på det man vil. 'Personlig mener jeg' uttrykker en kontrast mellom gjengs mening/akseptert holdning/eller lignende, og holdningen man selv innehar... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #11 Del Skrevet 23. september 2010 Men f.eks "jeg tror" er ikke det samme som "jeg synes". Når man sier "jeg synes" så forteller den om ens subjektive oppfatning, mening om noe. F.eks "jeg synes øl smaker godt". Det blir noe annet å si "jeg tror" om slikt, fordi det vet man jo med sikkerhet. Sier man "jeg synes" så snakker man jo om sin personlige mening, ikke om sidemannens eller noen andre`s mening. Kun sin egen. Man snakker jo ikke om en gruppe hvis man sier "jeg synes". Jeg synes "personlig" er overflatisk og ikke er nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #12 Del Skrevet 23. september 2010 hvorfor skrev jeg overflatisk? Feil valg. Jeg mente at jeg synes det blir som smør på flesk, og er unødvendig. Ikke overflatisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå