Gå til innhold

Kvinner sterkest psykisk - dokumentasjon?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest lekebøll

Er det noen av dere som vet om faktiske undersøkelser/eksperimenter/annen dokumentasjon, på dette?

Jeg mener det er blitt "bevist" i visse situasjoner, og trenger kilder til en debatt.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du får problemer med å finne dokumentasjon på at kvinner er sterkest psykisk enn menn. Men mye forskning kan peke i den retningen. Og da ville jeg funnet frem enkelt caser som viser til bedre resultat for kvinnen enn for menn. Nå vet vi jo at det er menn som topper selvmordsstatisikken, men det er jo dermed ikke sagt at men derfor er psykisk svakest. Man kan lese statitikk på mange måter, og da blir det den som har det sterkeste argument som "vinner".

Kanskje du finner noen enkeltartikkler her:

http://www.psykiskhelse.no/tema.asp?tema=kvinner

http://www.hardefakta.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll
Jeg tror du får problemer med å finne dokumentasjon på at kvinner er sterkest psykisk enn menn.

... det tror forøvrig jeg også. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Dette her synes jeg er litt interessant. Hvorfor ikke høre ha andre her inne mener? Personlig er jeg ikke enig i at kvinner har sterkere psyke enn menn, jeg tror dette er fordelt jevnt utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kvinner er sterkere enn menn på enkelte områder... og motsatt. At det er flere gutter som tar selvmord overrasker meg ikke. Forholdet kvinner imellom er langt mer åpent, noe som kan gi en bedre følese av å ha noen i livet. Så man vet at noen bryr seg.

Men åpenheten kan også by på problemer.

Tror på GreenSky, at det er del jevnt utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke om det er forsket på det - men fordi om det er flere menn som tar selvmord så betyr jo ikke det at de er psykisk svakere for det. Egentlig så skal man jo være 'sterk' for å ta sitt eget liv også. De fleste klarer jo ikke å gjennomføre det (heldigvis).

Som Manji er inne på - kan jo være på forskjellige områder man er sterkere , generelt burde det jo ikke være noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Tror kvinner er sterkere enn menn på enkelte områder... og motsatt. At det er flere gutter som tar selvmord overrasker meg ikke. Forholdet kvinner imellom er langt mer åpent' date=' noe som kan gi en bedre følese av å ha noen i livet. Så man vet at noen bryr seg.[/quote']

Ja, det kan du nok kanskje ha rett i, at jenter er flinkere til å snakke om problemene sine enn menn, det stemmer nok bra. Jeg er jente, så jeg er redd for å genaeralisere her siden jeg ikke vet om dette stemmer, men det er inntrykket mitt.

En annen ting som jeg har tenkt på, påstanden om at kvinner er sterkere enn menn psykisk, er om ikke dette er et "faktum" som en eller annen feminist på 70-tallet har kommet fram til for å skape "balanse" eller ha noe å slå i bordet med siden menn (stort sett) er fysisk sterkere enn kvinner...?

Men, seff, finnes det noe fakta på dette, skal jeg bøye meg i støvet! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om det er forsket på det - men fordi om det er flere menn som tar selvmord så betyr jo ikke det at de er psykisk svakere for det. Egentlig så skal man jo være 'sterk' for å ta sitt eget liv også. De fleste klarer jo ikke å gjennomføre det (heldigvis).

Det var jeg som kom på banen her inne med selvmord, men som jeg også sier- at dette ikke er et resultat av svak psyke, men at mange kan lese statistikken slik.

Tror forøvrig at psyken ikke kan sammenlignes på tvers av kjønnene, da vi er så ulike, vi menn og kvinner.... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvamener dere med sterk da?

Takle dagliglivet/ kriser/ akutte situasjoner... osv....?

Har hørt at menn ofte kommer bedre ut av sterke tester som kreves for å bli bla aastronaut, men at kvinner har jevnt over bedre psykisk helse enn menn... sånn generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forøvrig at psyken ikke kan sammenlignes på tvers av kjønnene' date=' da vi er så ulike, vi menn og kvinner.... :blunke:[/quote']

"On the most basic level, men and women are the same.

We both need to be loved and to love someone. We both need to feel that we matter so someone and that someone matters too us. Making a commitment to another human being is the ultimate expression of our humanity."

Ned til rota er vi nok klin like. :wink:

Så jeg tror derfor det fint går ann å trekke paraleller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Har hørt at menn ofte kommer bedre ut av sterke tester som kreves for å bli bla aastronaut' date=' men at kvinner har jevnt over bedre psykisk helse enn menn... sånn generelt.[/quote']

Men hvor har du hørt det? Jeg vil gjerne se harde, brutale fakta! Noen? Anyone??? Er så nyskjerrig nå! *hopper opp og ned av forventning*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, klin like er vi nok ikke. Når jeg sier at psyken ikke kan sammenlignes, så tenker jeg bl.a på mestring og motgang. Her tror jeg det er forskjeller på tvers av kjønn, samtidig som det er store individuelle forskjeller innad hos et kjønn. Tror forøvrig at dette blir svært vanskelig å måle, uansett hvor mye man vrir og vender på det :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke enig med deg. Ang mestring av motgang og forskjelige situasjoner, ja. Og måten vi forholder oss til visse ting, ja. Men begge kjønnene er mennesker, så de elementere og grunnleggene likhetene som gjør mennesker til mennesker vil alltid være der.

:kgsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...