AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #1 Skrevet 10. september 2010 Jeg trenger virkelig hjelp! Har slitt med mageplager i 6 år nå. Og har forsøkt å få hjelp fra fstlegen, men han har gitt opp. Eneste som han har gjort er å teste vitaminnivå, og om jeg har allergier (ingen mangler eller allergi). Men jeg prøver å lese på nettet, men syns det er vanskelig å forstå helt. Hvilke mage/tarm sykdommer finnes egentlig? Og finnes det en lege eller sykehus jeg kan kontakte for å få hjelp (uten henvisning fra fatslegen siden han ikke gidder)? Jeg har: luftsmerter, varierende avføring (diare og forstoppelse), morgenkvalme, til tider null matlyst, feber, slapphet og hodepine. Håper på gode svar!!
Zzyzx Skrevet 10. september 2010 #2 Skrevet 10. september 2010 Først skifter du fastlege til en som tar deg alvorlig. Så ber du om en utskrift av journalen din fra den gamle legen (dette koster noen kroner, men det kan kanskje spare litt tid i forhold til ny lege). Den nye legen vil da begynne der den andre gjorde, men han vil forhåpentligvis fortsette der den gamle slapp. Det første som pleier å skje er at man leverer en avføringsprøve og henvises til koloskopi.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #3 Skrevet 10. september 2010 Jeg skiftet fastlege pga dette (at jeg ikke følte at jeg ble tatt på alvor) for et halvt år siden, men den nye er ikke noe bedre enn den forrige. Begge har sakt det samme; at det ikke er noe man kan gjøre. Jeg vet ikke om noen leger i området som er flinke på mage/tarm problemer, og det er heller få leger så har ledige plasser.
Zzyzx Skrevet 10. september 2010 #4 Skrevet 10. september 2010 Problemet er at du må dekke kostnadene selv hvis du ikke får henvisning fra fastlege.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #5 Skrevet 10. september 2010 Åjda.... Men har hørt om sånne ernæringsfolk. Kan de hjelpe? må jeg ha henvisning da?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #6 Skrevet 10. september 2010 Jeg skiftet fastlege pga dette (at jeg ikke følte at jeg ble tatt på alvor) for et halvt år siden, men den nye er ikke noe bedre enn den forrige. Begge har sakt det samme; at det ikke er noe man kan gjøre. Jeg vet ikke om noen leger i området som er flinke på mage/tarm problemer, og det er heller få leger så har ledige plasser. Det sa min fastlege også. Skal si deg han ble lang i maska da jeg ble lagt inn på sykehuset og etter hvert måtte operere ut tarmen pga ulcerøs kolitt.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2010 #7 Skrevet 10. september 2010 Åjda.... Men har hørt om sånne ernæringsfolk. Kan de hjelpe? må jeg ha henvisning da? "Sånne ernæringsfolk" kan ikke gi deg noen diagnose, og du må ha henvisning til dem også, hvis du ikke vil betale alt selv! Crohns og Ulcerøs Colitt diagnostiseres ved hjelp av biopsi fra tarmen, du må altså ta colonoskopi for å få en av disse diagnosene. Vanligvis blir det tatt innledende tester, som blant annet blodprøver og FeCal-test, som viser om det er betennelser/blødninger i tarmen, og hvis de prøvene er positive, får du henvisning til gastro-lege som vurderer behovet for gastroskopi/colonoskopi. Du kan kontakte Volvat, som er et privat legesenter, og bli utredet der, men det er veldig dyrt. Om blodprøvene ikke slår ut på allergier, kan du fremdeles ha allergier eller intoleranse. Blant annet er det slik at bare a 30% av de med cøliaki har positiv blodprøve.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #8 Skrevet 10. september 2010 Åj! Her var det mye jeg ikke visste!! Jeg har ingen mulighet til å betale selv da jeg ikke kan jobbe pga plagene mine og har da ingen inntekt. Men til det siste du skriver om cøliaki, for jeg trodde lenge jeg hadde det, men siden det ikke vistes på blodprøven sa legen at jeg skulle spise mer fiber og mer gluten. Men hvordan kan jeg klare å overbevise legen om å få noe hjelp?
Zzyzx Skrevet 10. september 2010 #9 Skrevet 10. september 2010 Hvis du ikke kan jobbe pga plagene og hele to leger har unnlatt å henvise deg til videre undersøkelser så må det da være mulig å klage dem inn for ett eller annet? Jeg aner ikke hva, dessverre. I mellomtiden må du enten gå til nåværende fastlege og kreve å bli tatt på alvor eller forsøke å bytte fastlege igjen.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2010 #10 Skrevet 10. september 2010 Åj! Her var det mye jeg ikke visste!! Jeg har ingen mulighet til å betale selv da jeg ikke kan jobbe pga plagene mine og har da ingen inntekt. Men til det siste du skriver om cøliaki, for jeg trodde lenge jeg hadde det, men siden det ikke vistes på blodprøven sa legen at jeg skulle spise mer fiber og mer gluten. Men hvordan kan jeg klare å overbevise legen om å få noe hjelp? Du må rett og slett kreve det! Bestill en dobbelttime til legen din, legg ikke fingrene i mellom når det kommer til plagene dine, og krev at du blir sendt videre til utredning! Start med å be om en Fecal-test hvis du ikke allerede har tatt det. Den kan vise om du har en betennelse i tarmen, og styrke eller svekke mistanken om Crons og UC, og gi fastlegen en indikasjon på om colonoskopi er nødvendig. http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1822801 Når det gjelder Cøliaki, anbefaler jeg IKKE å eliminere gluten fra kosten før du har fått avklart om du har cøliaki eller ikke. Hvis ikke blodprøven slår ut på cøliaki, kan du be om gentesting. De aller fleste cøliakere har en spesiell gentype, og hvis du har den gentypen, kan du be fastlegen henvise deg til gastroskopi på det grunnlaget. Hvis gentypen ikke stemmer, kan du likevel ha intoleranse mot gluten, det er noe som heter "non-cøliaki glutenintoleranse", som i praksis er cøliaki uten totteatrofi (tarmskader). Dette kan bare en eliminasjonsdiett avklare, men den må ikke foretas før du har tatt gastroskopi, og eliminasjonsdietten må gjøres i samråd med legen. Ut over det, kan du også ha allergi eller intoleranse mot hvete (ikke det samme som cøliaki), du kan ha irritabel tarm, du kan ha intoleranse mot melk, gjær, fruktose, eller mye annet. Krev fra legen at han tar deg på alvor.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #11 Skrevet 10. september 2010 Kompisen min har hatt problemer i 3 år nå med at han nesten ikke tåler noen ting, han har prøvd ulike dietter og vært hos mange alternative folk med andre behandlingsmåter, tester, ditten og datten, uten at det har hjulpet. Nå denne uken har han endelig vært på Volvat-klinikken og der har de kjørt masse tester av ham. Han får ikke jobbet engang pga usikker mage, men har ikke fått noe særlig støtte, så dette går av egen lomme. Håper for guds skyld de finner ut av hva det er. Mange ganger kan det hjelpe raskere å gå til private.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #12 Skrevet 10. september 2010 Tusen takk for svar!! Bare så jeg vet det (føler at jeg har litt mer å "slå i bordet" med når jeg skal til legen hvis jeg er trygg på hva jeg ber om), Fecal-test er en prøve av avføringen? Og hvordan tar man denne gentesten? Har tanker om at jeg har dermatitis herpetiformis (?) siden jeg har utslett på kroppen ganske ofte, gjelder det samme da?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #13 Skrevet 10. september 2010 Men jeg har selv mest tro på at det jeg har er IBS, da jeg ikke har noe blod i avføringen. Hva er vitsen med colonoskopi og gastroskopi da? Legen har tidligere slått fast at det jo ikke er kreft ettersom jeg har hatt disse plagene over flere år. Og, hva kan behandlingen for IBS være? Er det kun å legge om dietten? Eller finnes det andre metoder? Typ trening, medesin osv?
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2010 #14 Skrevet 10. september 2010 Tusen takk for svar!! Bare så jeg vet det (føler at jeg har litt mer å "slå i bordet" med når jeg skal til legen hvis jeg er trygg på hva jeg ber om), Fecal-test er en prøve av avføringen? Og hvordan tar man denne gentesten? Har tanker om at jeg har dermatitis herpetiformis (?) siden jeg har utslett på kroppen ganske ofte, gjelder det samme da? FeCal-test er en avføringsprøve, ja. Den viser om du har en spesiell type protein i avføringen som er tilstede ved betennelse/inflammasjon. Denne prøven er negativ ved irritabel tarm. Gentesten er en blodprøve. De fleste cøliakere har gentype DQ2, eller DQ8 (hvis jeg ikke husker helt feil nå...) De med DH har ikke nødvendigvis samme gentype som cøliakere.
Zzyzx Skrevet 10. september 2010 #15 Skrevet 10. september 2010 Og, hva kan behandlingen for IBS være? Er det kun å legge om dietten? Eller finnes det andre metoder? Typ trening, medesin osv? IBS er en vedvarende tilstand som det ikke finnes noen spesifikk behandling for. Kostholdet kan i større eller mindre grad påvirke tilstanden, men dette må man ofte prøve seg fram på for å finne ut av hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Trening er også bra, min lege mente at tykktarmen var veldig glad i fysisk aktivitet. Jeg merker det selv at ting fungerer bedre når jeg er mer aktiv. (Nå er min diagnose egentlig ikke IBS, men forstoppelse, som ofte har symptomer som lett kan forveksles med andre tilstander. Jeg visste f.eks. ikke at diare er vanlig ved forstoppelse, men det er det altså.) Grunnen til at man tar koloskopi er for å utelukke alvorligere diagnoser sånn som f.eks. kreft, Chrons, etc. Jeg tror ikke diagnosen IBS vil bli gitt uten at disse undersøkelsene er foretatt. IBS har heller ingen klare fysiske kjennetegn, det er en slags oppsamlingsdiagnose hvis jeg ikke husker helt feil. Rett meg gjerne opp hvis jeg sier noe feil her.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #16 Skrevet 11. september 2010 Kom deg til en ny lege. Søsteren min har slitt med akkurat de symptomene du har i årevis, og etter å ha byttet lege har hun nå endelig blitt diagnostisert med IBS, cøliaki og melkeproteinallergi, og har lagt om kostholdet og fått et bedre liv.
tineline Skrevet 12. september 2010 #17 Skrevet 12. september 2010 Gå til legen, og si du er bekymret, arbeidsudyktig og må ha henvisning til gastromedisiner. Som nevnt må du gjennom undersøkelser for å utelukke alvorlige sykdommer. IBS er til å leve med, men det tar en stund å finne balansen. Hvis du er arbeidsufør pga plagene, må du ha en diagnose slik at du kan få trygdeytelser. Å få diagnosen betyr at du samtidig får masse gode råd og tips mot det som feiler deg, som ved IBS kan hjelpe deg tilbake til et normalt liv. Du blir ikke kvitt IBS, men de fleste klarer fint å takle den.
Kråkesaks Skrevet 12. september 2010 #18 Skrevet 12. september 2010 Tråden er ryddet. Het Potet, moderator.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #19 Skrevet 14. september 2010 Snakket med legen igjen i går, men han avviste meg som vanlig. Ringte til sykehuset og fikk klart (lurte meg kansje til) å få snakke med en gastrolege som var fantastisk. Hun sa at basert på hva jeg forklarte om mine symptomer så er det helt klart IBS. Hun kunne jo ikke gi meg diagnose eller hjelpe meg på annen måte fordi jeg ikke får henvisning. Nå vet jeg jo hva diagnosen er ihvertfall da. Men hjelper jo ikke så mye når jeg fortsatt må leve slik...
aline Skrevet 14. september 2010 #20 Skrevet 14. september 2010 krev!!! Ikke spør legen om hjelp, forklar klart og tydelig at du SKAL henvises til gastromedisinsk for videre hjelp. Du kan gjerne legge til at du også skjønner at det mest sannsynelig er IBS, men at du faktisk ønsker å være HELT sikker, ikke bare noe svada om at siden du har hatt det i mange år er det ikke alvorlig.. Dersom han fremdeles ikke gir deg det du krever, si klart ifra at han ved å nekte deg hjelp, faktisk nekter ett menneske medisinsk undersøkelse som kan avkrefte at det foreligger alvorlige sykdommer! Jeg hadde blitt rasende for å være ærlig, og hadde ikke AKSEPTERT å bli avvist på den måten. sørg for at han gir deg det du vil ha, drit i hva han tenker og mener om det, bare sørg for at han gir deg det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå