Gjest Opus Skrevet 12. september 2010 #21 Skrevet 12. september 2010 Høres ut som seperasjonsangst. Ville startet på bånn med alene hjemme trening ( 1 min, 5 min, 15 min, 30 min, 1time osv) og hatt hunden i valpegård (kompostbinger fås kjøpt kjempebillig på biltema). Bur ville jeg overhode ikke brukt, hvis det er seperasjonsangst vil den fortsatt bæsje og tisse og tygge på buret, men da må den ligge i sin egen avføring etterkant, noe som rett og slett blir dyremisshandling. Bedre da med et avgrenset område hvor den har vann, en leke og noe å sove på og ikke noe annet. Hvis det kun er når den er alene hjemme den gjør fra seg inne, er det ikke noe fysisk galt med den. Jeg tror hunden bare trenger å lære at den ikke blir forlatt og at du faktisk kommer hjem igjen, så kommer den til å holde seg i 6 timer og sove søtt uten å ødelegge noe. Å sette det lille buret inne i valpegården er smart Da har hun et sted å legge seg, uten at hun MÅ ligge i buret. Jeg ville fått noen til å passe henne fram til hun klarer å være aleine hjemme. Nytter ikke å lære en hund med seperasjonsangst å være aleine hjemme mens du samtidig forlater den 6 timer om dagen. Da kommer du ingen vei.
Gjest yojo Skrevet 12. september 2010 #22 Skrevet 12. september 2010 Litt vasnkelig akkurat med det ang å gjøre fra seg inne. Når vi er hjemme så får hun jo regelmessig kommet ut på do, derfor er det jo sjeldent det har vært noe inne. Det har virket som om hun har gjort fra seg uasnett når vi stenger henne inne, jeg var borte en time, og alikevel hadde hun tilgriset alt Får spørre noen i familien om de vil bidra med litt pass. så får jeg lete på nettet og finne den rette fremgangsmåten for å trene på å være "innestengt" hjemme alene. Er redd hun kan få strøm osv hvis hun har hele huset når vi er vekk. For det er når vi ikke er der hun ødelegger og tygger på ting. Er så synd, for uten om dette så er hun en herlig hund.
Gjest Opus Skrevet 12. september 2010 #23 Skrevet 12. september 2010 ettersom hva du har skrevet holder jeg en knapp på seperasjonsangst. Kan fint løses, så lenge det gjøres riktig Flott du skal høre med pass. Skjønner godt du er redd for at hun skal få strøm, eller skade seg. Dyrt blir det også. Derfor disse kompostbingene er så kjekke Du kan velge størrelse selv ettersom hvor mange du setter sammen, og du slipper at hunden tygger på ting og ødelegger seg selv og huset.
Alvina Skrevet 12. september 2010 #24 Skrevet 12. september 2010 Hva er DAP? Har pratet med oppdretter. Hun mente jeg burde sette sammen en kompost binge (sånn at det ble et stort bur) og ha henne inni der, så ikke hun fikk tak i noe å ødelegge. Så hadde jeg henne på et sted. Dere som mener at hun ikke skal være i bur, er det bedre at jeg stenger henne inne i et rom i steden? Hun har biti over ledninger når vi har vært borte, så jeg ønsker å ha henne på et avgrenset område. En valpebinge høres bra ut, men det løser ikke problemet for hunden. Du må starte med å trygghetstrening og begynne på nytt. Håper du har tid til det. Hvis ikke, har du ikke tid til å ha ansvar for en hund og kan forsøke å omplassere henne. Det krever mer å drive trygghetstrening av en 1 år gammel unghund enn med en valp, mer tålmodighet. Hvis hun gjør fra seg inne, må du aldri si NEI. Bare løft henne og gå ut og masse ros når hun gjør fra seg ute. Da får jeg prøve det. Er det dumt å legge en avis inni der så hun kan gjøre fra seg på den (siden hun gjør fra seg når hun er alene)? Eller blir det som om jeg "godtar" at hun gjør fra seg? Vanskelig dette altså Kan jeg sette inn det lille buret hennes i bingen? Eller er det bedre med en kurv? Det kan være noe fysisk som ligger bak siden hun er begynt å gjøre fra seg inne. Jeg ville tatt henne til veterinær og fått sjekket det. Å ha buret inne i bingen er ok, men det løser ikke problemene. Når du har vært hos veterinær og hun er sjekket for mulige sykdommer og erklært frisk er det eneste du kan gjøre å starte med å venne henne til å være alene hjemme som om hun var en valp. Du må innse at du ikke kan trene henne og gjøre henne trygg hvis du er borte noen timer daglig. Da må du skaffe barnevakt til henne i en periode eller kontakte et hundepasserfirma.
Gjest yojo Skrevet 12. september 2010 #25 Skrevet 12. september 2010 Har trent på å ha henne i det lille buret med lukket dør i helgen, det virker som om det går forholdsvis greit. Det er vel da kanskje en trygghet å ha dette i bingen også? Tror igrunn ikke det er noe fysisk galt med henne, når vi er hjemme er det ikke noe problem, det er når hun er alene med lukket bur dør eller lukket dør til et rom. Det virker jo som om det kommer av stress og engstelse?
loppekasse Skrevet 12. september 2010 #26 Skrevet 12. september 2010 http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=5198 DAP er en forkortelse for Dog Appeasing Pheromone, og er altså ”hundens beroligende feromon”.
Gjest yojo Skrevet 12. september 2010 #27 Skrevet 12. september 2010 http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=5198 DAP er en forkortelse for Dog Appeasing Pheromone, og er altså ”hundens beroligende feromon”. Takk
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #28 Skrevet 14. september 2010 Lurt med hundegrind og lite bur stående åpent i den. Hvor sover hunden om natta? I min erfaring er det lureste å ha hunden på det stedet den vanligvis sover, for da har den lettere for å slå seg til ro. Problemet hvis hun sover på soverommet er at da vil hun fremdeles merke at hun er alene. Min sover på kjøkkenet med lukket dør om natten, og sånn trente jeg henne til å være alene også. Hun var jo vant med å sove alene, og da var ikke veien lang til å sove alene på dagtid også. Hun bjeffer vanligvis når det ringer på døra, men det har hun sluttet med når hun er alene på kjøkkenet, for hun føler seg så trygg da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå