Gjest yojo Skrevet 10. september 2010 #1 Skrevet 10. september 2010 Har en ett år gammel liten hund (chihuahua). Når vi ikke er hjemme gjør hun fra seg overalt og ødelegger mye Har prøvd å ha henne på et rom med lukket dør mens vi er på jobb feks, da tisser hun OVERALT og drar dette utover. Er rimelig lei av å måtte vaske og rydde hver gang vi kommer hjem. (Hun er alene ca 6 timer) Noen som har råd om hva vi kan gjøre?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #2 Skrevet 10. september 2010 Det høres ut som du må ta alene hjemme-treningen fra bunnen av. Vet ikke hvordan du har vent hunden din til å være alene, men man må jo ta slik trening gradvis så hunden blir trygg og forstår at du kommer tilbake. Hvis hunden er renslig ellers, virker det som det bare er stress og angst som forårsaker denne atferden når den er alene.
MicroLinux Skrevet 10. september 2010 #3 Skrevet 10. september 2010 Hva med å ha hunden i bur når du ikke er hjemme? Det kan være en god løsning for begge parter, da hunden føler seg trygg i buret sitt (det gjør ihvertfall mine). Husk en gradvis tilvenning hvis du velger dette alternativet. Lykke til! Micro
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #4 Skrevet 10. september 2010 Jeg hadde startet treningen fra bunnen av.. tatt det sakte med sikkert. Jeg foreslår også en god tur før du reiser hjemmenifra, samt en lite hjernetrimøvelse. Jeg bruker å gjemme godbiter i stua og får hunden til å lete etter dem (dette lærer du inn ved å først kaste godbiter på gulvet og si søk, så øke vanskelighetsgraden), eller så gjemmer jeg godbiter i tomme doruller, så hun får pakke opp. Alt dette under min observasjon selvfølgelig:) Lykke til
Alvina Skrevet 10. september 2010 #6 Skrevet 10. september 2010 En hund midt på skalaen vil etterhvert kunne 60 ord. Du må starte på nytt, men husk å si fra at nå skal du i posten, nå skal du ut med søpla, og etterhvert at du skal på butikken. Og avslutt alltid med f.eks. kommer tilbake. Hun vil forbinde disse små ordene med trygghet. Man kan aldri lyge til en hund. De bruker sanser vi bare kan drømme om å ha. Hva med å lære hunden dekk og bli og litt morsomme ting? Det mest vesentlige er at du ikke må ha dårlig samvittighet. Du må late som ingenting spesielt. Dårlig energi merker hunder pronto. Men du må ta en runde og ha tålmodighet. Jeg omplasserte en hund som fikk seperasjonangst. Det virker som om det er problemet og du må gradvis lære henne å bli mer trygg. Ikke noe stakkars deg pia. Det er en balansegang, men hvis du ikke klarer det eller ikke føler at du klarer det, så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med en hundeinstuktør. Det vil ikke automatisk hjelpe på selve problemet, men det gir deg større trygghet og det smitter over på hunden din.
Gjest yojo Skrevet 11. september 2010 #7 Skrevet 11. september 2010 Hunden er veldig trygg uten om når den er "stengt inne" alene. Virker som om når det ikke er folk i huset, det er da hun blir engstelig. Og dette har blitt verre nå, var ikke disse problemene i starten
Alvina Skrevet 11. september 2010 #8 Skrevet 11. september 2010 Hunden er veldig trygg uten om når den er "stengt inne" alene. Virker som om når det ikke er folk i huset, det er da hun blir engstelig. Og dette har blitt verre nå, var ikke disse problemene i starten Det virker som den har angst når den ødelegger ting og gjør fra seg inne når den er alene. Tror du må begynne på nytt, mange her har svart det samme. Hvor lenge har du hatt henne og hvor gammel var hun når du fikk henne? Hvordan trente du da med "være hjemme alene" ? Når oppstod problemene, kan du se at det skjedde noe i det nære miljøet, i familien, sykdom, sorg, forandringer når hun ble engstelig? Det virker som dette er en følsom hund. Det er derfor jeg spør deg. Men hvis du oppdager noe galt og kan forandre på det, må du likevel begynne på nytt. Det kan ta litt lengre tid enn da hun var valp, men samtidig lærer hun raskere selv om hun søker etter tillit og trygghet, noe hun fant naturlig å gjøre som valp. Du må være konsekvent og tålmodig. Hvordan ble hun renslig? Det er noen hunder som ikke tør å gjøre fra seg ute hvis de ikke må akkurat da, pga at eierne har kjeftet eller sagt NEI når valpen har gjort fra seg inne. Da forbinder valpen det med at det er ikke lov å gjøre fra seg og den holder seg så lenge den klarer, og da gjerne med å gjøre fra seg inne i frustrasjon.
Gjest yojo Skrevet 11. september 2010 #9 Skrevet 11. september 2010 (endret) Det virker som den har angst når den ødelegger ting og gjør fra seg inne når den er alene. Tror du må begynne på nytt, mange her har svart det samme. Hvor lenge har du hatt henne og hvor gammel var hun når du fikk henne? Hvordan trente du da med "være hjemme alene" ? Når oppstod problemene, kan du se at det skjedde noe i det nære miljøet, i familien, sykdom, sorg, forandringer når hun ble engstelig? Det virker som dette er en følsom hund. Det er derfor jeg spør deg. Men hvis du oppdager noe galt og kan forandre på det, må du likevel begynne på nytt. Det kan ta litt lengre tid enn da hun var valp, men samtidig lærer hun raskere selv om hun søker etter tillit og trygghet, noe hun fant naturlig å gjøre som valp. Du må være konsekvent og tålmodig. Hvordan ble hun renslig? Det er noen hunder som ikke tør å gjøre fra seg ute hvis de ikke må akkurat da, pga at eierne har kjeftet eller sagt NEI når valpen har gjort fra seg inne. Da forbinder valpen det med at det er ikke lov å gjøre fra seg og den holder seg så lenge den klarer, og da gjerne med å gjøre fra seg inne i frustrasjon. Hun var 4 mnd da vi fikk henne. Vi trente å være alene ved å bli borte litt og så litt lengre osv. Virket som det gikk greit da. Vi har aldri kjeftet på henne når hun har gjort fra seg inne tidligere, har sagt "nei" og løftet henne ut, sli at hun kan gjøe fra seg ferdig der. Prøvd å rose henne hver gang hun gjorde fra seg ute. Vi la også en avis ved døren, så når hun gikk bort til den tok vi henne ut. Hvis vi ikke så det, så gjorde hun som regel kun fra seg på avisen. Jeg vet ikke om noe som kan ha "preget" henne. Vi får begynne på nytt, og satse på det blir bedre etterhvert. Ikke noe moro å reise fra henne når vi vet at hun mistrives så sterkt Hun har vært vedlig avhengig av meg når hun var liten, jeg studerte på siste året og skrev hovedoppgave og var derfor mye hjemme med henne. Hvis vi bare har vært på små turer og hun har vært alene løs i huset (tidligere) har det ikke vært noe problem. Endret 11. september 2010 av isse
Independent_ Skrevet 11. september 2010 #10 Skrevet 11. september 2010 Dette er et veldig vanlig problem blant hundeeiere. Seks timer dagen skal i utgangspunktet være greit for en hund å være alene. Og når hunden er 1 år, vil den kunne være i bur i de seks timene uten å egentlig måtte på do eller spise/drikke, så et alternativ er å faktisk ha den i bur. Mange hunder føler seg tryggere i bur alene enn hele huset alene. Det kan også høres ut som at hun sliter med separasjonsangst. Du kan søke litt rundt om dette på nett så finner du masse nyttig informasjon og tips du kan prøve. Det er veldig vanlig å prøve å sette på radioen når man forlater. Da vil det alltid være lyder i huset, og hunden vil ikke føle at hun er helt alene. Dette er litt forskjellig fra hund til hund hvordan de reagerer, så dette bør du observere. Sett opp et webcamera først og se hva hun egentlig syns om det. Det er garantert at hun uler og bjeffer mye når dere drar hvis hun ikke liker det. Det kan være problematisk hvis dere bor i blokk eller leilighet med mange andre rundt. Jeg anbefaler dere å skjekke dette, om den faktisk bråker mye. Så ville jeg hvis det var min hund, gått en lang tur på morningen før dere drar på jobb/skole. Da vil hunden være sliten og mest sannsynlig føle for å ligge i ro å sove noen timer. Hunden vil bli roligere når dere drar, og kanskje være for sliten for å bråke og romstrere å gjøre fra seg overalt.
Gjest yojo Skrevet 11. september 2010 #11 Skrevet 11. september 2010 Vi bor i hus, så hun bråker ikke for noen andre heldigvis Men, kan hun stå i bur i seks timer uten tilgang på vann??? Er ikke det litt lenge? Jeg har ett stort bur og ett reisebur, hun virker tryggest i det lille, men kan hun være der mens vi er på jobb, synes det er litt trangt... Hun kan stå og strekke seg der, men det er vel det også. Kanskje jeg kan sette det lille buret inni det store? Hmm... Takker for alle svar, godt å få litt tips!
Independent_ Skrevet 11. september 2010 #12 Skrevet 11. september 2010 Hun kan fint stå i bur i seks timer uten vann, fordi hun sover stort sett hele tiden uansett. Det beste hadde vært om dere hadde noen som kunne luftet henne midt på dagen ca og gitt henne vann og fòr. Men det er ingen nødvendighet. Hun bør absolutt ha det største buret slik at hun har rom til å bevege seg i, men det bestemmer jo du.
Gjest yojo Skrevet 11. september 2010 #13 Skrevet 11. september 2010 Hun kan fint stå i bur i seks timer uten vann, fordi hun sover stort sett hele tiden uansett. Det beste hadde vært om dere hadde noen som kunne luftet henne midt på dagen ca og gitt henne vann og fòr. Men det er ingen nødvendighet. Hun bør absolutt ha det største buret slik at hun har rom til å bevege seg i, men det bestemmer jo du. Tror jeg prøver å sette det minste buret inni det store, slik at hun kan gå ut av dette for å strekke på seg. Tror det store blir litt for "stort og åpent" for henne. Hun liker det litt "lunt" med ting rundt seg. Er det en mulighet å ha henne i det lille buret mens vi er tilstede? Feks ha henne med i bilen, og hun da ligger med døren til buret lukket. Mens vi er på butikken og slikt feks...? Da tar det jo ikke så lang tid før vi er tilbake? For greia er vel å venne henne til å være alene med lukket dør? Litt og litt omgangen?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #14 Skrevet 11. september 2010 Hun kan fint stå i bur i seks timer uten vann, fordi hun sover stort sett hele tiden uansett. Det beste hadde vært om dere hadde noen som kunne luftet henne midt på dagen ca og gitt henne vann og fòr. Men det er ingen nødvendighet. Hun bør absolutt ha det største buret slik at hun har rom til å bevege seg i, men det bestemmer jo du. Jeg ville tatt henne med til veterinær siden hun er begynt å gjøre fra seg inne. Få veterinæren til å ta blodprøver og sjekke helsen. Ellers er jeg enig med det du skriver, men jeg har aldri satt hunder i bur hvis vi ikke skal dra et sted. Da er det klart de må bli vant og glad i buret først. Bur kan bli brukt feil, beklager men ikke personlig ment. Men en nevrotisk hund i ett bur i flere timer? Håper du forstår hva jeg mener. Det virker som om hunden i dette tilfellet er utrygg. Ts skriver at hunden ble sterkt knyttet til henne og at de fikk valpen når den var 4. mnd. En valp som er fire måneder er allerede sosialisert og har dannet seg et bilde av "verden". Jeg ville ringt oppretter og forklart problemet. Hvis oppretter er seriøs får man seriøse svar og det er lettere å forstå bildet hvis man vet hele forhistorien.
Gjest Constanze Skrevet 11. september 2010 #15 Skrevet 11. september 2010 Det første året til hunden min hadde jeg en valpegarde på kjøkkenet. I den hadde han sengen sin og vannskålen - det er god plass å bevege seg på, samtidig som hunden er trygt forvart uten å måtte stå i bur. Bur bruker jeg kun i bilen - kunne aldri tenkt meg å gå fra hunden hjemme i et bur.
Alvina Skrevet 11. september 2010 #16 Skrevet 11. september 2010 Det første året til hunden min hadde jeg en valpegarde på kjøkkenet. I den hadde han sengen sin og vannskålen - det er god plass å bevege seg på, samtidig som hunden er trygt forvart uten å måtte stå i bur. Bur bruker jeg kun i bilen - kunne aldri tenkt meg å gå fra hunden hjemme i et bur. Er enig. En valp som blir satt i bur fordi den da ikke ødelegger ting og ikke har andre valg enn å sove... Jeg betrakter bur som egnet til transport og en seng hunden kan legge seg i hvis den synes barna maser for mye eller er trett, og alltid med døren åpen. Men har lest her at mange ser det på en annen måte, og forbinder og forklarer seg med at en alfa ulv vil ha et hi og gjerne en hule. Fakta er jo at hele ulveflokken ikke går inn i hulen, og når valpene blir litt stø på beina setter alfahunnen (moren selv om hun ammer) og alfahannen ut på jakt med en del av flokken. De som er nederst på rangstigen får i oppdrag å passe på valpene mens flokken jakter. Derfor må man huske på at å la en hund bli alene hjemme er å sette den aller nederst. Hvis den i tillegg ikke er blitt vant til det, har eieren en jobb å gjøre. Man feiler ofte i valpetiden, jeg har gjort det selv og måtte rette opp. Hadde ikke tid, ukene og dagene fløy avgårde. Men det ble hund av henne også. Også takket være støttespillere som så at det var håp og som hjalp til med å skape en flokkfølelse.
loppekasse Skrevet 11. september 2010 #17 Skrevet 11. september 2010 Om hunden plutselig har begynt å tisse og gjøre fra seg inne når den er alene ville jeg tatt en tur til dyrlegen, bare for å ta en sjekk om det ikke er noe mer alvorlig. Har du forresten prøvd DAP?
Gjest yojo Skrevet 12. september 2010 #18 Skrevet 12. september 2010 Hva er DAP? Har pratet med oppdretter. Hun mente jeg burde sette sammen en kompost binge (sånn at det ble et stort bur) og ha henne inni der, så ikke hun fikk tak i noe å ødelegge. Så hadde jeg henne på et sted. Dere som mener at hun ikke skal være i bur, er det bedre at jeg stenger henne inne i et rom i steden? Hun har biti over ledninger når vi har vært borte, så jeg ønsker å ha henne på et avgrenset område.
Gjest Constanze Skrevet 12. september 2010 #19 Skrevet 12. september 2010 Hva er DAP? Har pratet med oppdretter. Hun mente jeg burde sette sammen en kompost binge (sånn at det ble et stort bur) og ha henne inni der, så ikke hun fikk tak i noe å ødelegge. Så hadde jeg henne på et sted. Dere som mener at hun ikke skal være i bur, er det bedre at jeg stenger henne inne i et rom i steden? Hun har biti over ledninger når vi har vært borte, så jeg ønsker å ha henne på et avgrenset område. Jeg forsslo en valpegarde. Det er en slags kompostbinge som du nevner at oppdretteren foreslo. Da slipper du å stenge hunden din inn i et bur, den får sengen og maten sin inn der og kan bevege seg fritt på et mindre område. Leser at mange bruker bur - men jeg synes det høres helt forferdelig ut. For meg funket valpegarden helt utmerket for å holde hunden på et avgrenset område når jeg var på jobb eller ute et ærend. Den kan også brukes ute om sommeren. Hadde valpen min oppi den når jeg satt ute - da var den sammen med meg og kunne bevege seg forholdsvis fritt og slapp bånd. Som en slags lekegrind.
Gjest yojo Skrevet 12. september 2010 #20 Skrevet 12. september 2010 Jeg forsslo en valpegarde. Det er en slags kompostbinge som du nevner at oppdretteren foreslo. Da slipper du å stenge hunden din inn i et bur, den får sengen og maten sin inn der og kan bevege seg fritt på et mindre område. Leser at mange bruker bur - men jeg synes det høres helt forferdelig ut. For meg funket valpegarden helt utmerket for å holde hunden på et avgrenset område når jeg var på jobb eller ute et ærend. Den kan også brukes ute om sommeren. Hadde valpen min oppi den når jeg satt ute - da var den sammen med meg og kunne bevege seg forholdsvis fritt og slapp bånd. Som en slags lekegrind. Da får jeg prøve det. Er det dumt å legge en avis inni der så hun kan gjøre fra seg på den (siden hun gjør fra seg når hun er alene)? Eller blir det som om jeg "godtar" at hun gjør fra seg? Vanskelig dette altså Kan jeg sette inn det lille buret hennes i bingen? Eller er det bedre med en kurv?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå