Gå til innhold

Ha barnet i barnehagen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ufør og har to tette småbarn. Har alltid hatt dem i barnehage, fra de var nesten tre. Ikke bare for min egen del, at jeg behøver å hente meg inn. Men fordi jeg så at jeg som alene voksen ikke greide å dekke barnas behov for stimulans her hjemme. De er aktive og søkende barn, som i at de gjerne vil ha oppmerksomhet og bli "sett" og bekreftet ofte hver dag. En altfor stor oppgave for meg alene.

Etter en dag i barnehagen er de "mett" og rolig når de kommer hjem. Da er det lettere å snakke sammen, kose, lese en historie og spise sammen før de legger seg.

Pluss for oss alle. Så jeg synes absolutt ikke at man skal ha dårlig samvittighet for å ha barn i barnehagen selv om man er hjemme selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes virkelig du skal slappe av og hente deg inn med god samvittighet. :)

Skrevet

Her i huset gjør vi det følgende:

Datteren på 2 år begynte i 100% plass i barnehage i august. Hun gråter når vi går, men stortrives idet hun ikke ser oss lenger.

Jeg jobber 4 dager i uka og er i tillegg student, mannen jobber skift. Han er altså ofte hjemme, og jeg er hjemme èn dag i uka, men barnet er i barnehage hver dag med mindre vi skal noe spesielt (bytur, mormorkos, ut i marka, på hytta etc).

MEN, da er det snakk om fra kl 9-10 til 14-15, og av denne tiden sover hun i 1-2 timer. Hun har ingen søsken og ingen mulighet til å møte andre barn når hun er hjemme, og da tror vi at hun har godt av å være sammen med andre barn og voksne i noen timer. Men det blir altså ikke full dag.

Når vi jobber er hun i barnehagen fra 07.30-14.30, eller 10-16.30, alt ettersom hvordan vi jobber.

Jeg har ingen dårlig samvittighet for at vi tar henne med til barnehagen hver dag. Jeg trenger tid til å lese når jeg har fri, og mannen min bruker sin fritid på husarbeid eller avkobling etter svært fysisk krevende skiftarbeid. På ettermiddagen henter vi ei sandkasseskitten, glad, sliten jente som alltid har lært noe nytt, og som får hadekos av alle de store barna på avdelinga si. Alle er fornøyde = null problem.

Gjør det som passer din familie best!

Skrevet

Hvorfor ble denne saken stående som prioritert? Skal det lages artikkel av den, eller hva?

Skrevet

Dette blir en veldig politisk korrekt tråd, merker jeg. Barnehagen blir jo fremstilt som det eneste saliggjørende i vår tid. Når det er sagt så synes jeg absolutt ikke det er noe problem at TS har tatt seg barnefri hjemme i EN DAG. Jeg synes det er et større problem at barnehagene skal stå for en så stor del av oppdragelsen som de gjør i dag, og at familiene nærmest får høre at de ikke har kompetanse til å ta seg av egne barn. Det snakkes om barnehageplikt og at det nesten er å anse som barnemishandling om man ikke blir sosialisert i barnehage. Vi må innse at når vi i dag lar oss overbevise om at barnehage er det eneste rette, så er det fordi dette passer oss best i vår moderne hverdag. Vi har verken tid eller råd til å være hjemme lenger, og da kan vi ikke leve med at noen skulle finne på å si at barnehage hver dag kanskje ikke er det beste for barna våre. Man ville aldri kommet til slike konklusjoner i den tiden da de fleste var hjemmeværende. Det er økonomien som har forandret seg, ikke barnas behov.

Gjest Constanze
Skrevet

Dette blir en veldig politisk korrekt tråd, merker jeg. Barnehagen blir jo fremstilt som det eneste saliggjørende i vår tid. Når det er sagt så synes jeg absolutt ikke det er noe problem at TS har tatt seg barnefri hjemme i EN DAG. Jeg synes det er et større problem at barnehagene skal stå for en så stor del av oppdragelsen som de gjør i dag, og at familiene nærmest får høre at de ikke har kompetanse til å ta seg av egne barn. Det snakkes om barnehageplikt og at det nesten er å anse som barnemishandling om man ikke blir sosialisert i barnehage. Vi må innse at når vi i dag lar oss overbevise om at barnehage er det eneste rette, så er det fordi dette passer oss best i vår moderne hverdag. Vi har verken tid eller råd til å være hjemme lenger, og da kan vi ikke leve med at noen skulle finne på å si at barnehage hver dag kanskje ikke er det beste for barna våre. Man ville aldri kommet til slike konklusjoner i den tiden da de fleste var hjemmeværende. Det er økonomien som har forandret seg, ikke barnas behov.

Jeg er så enig i det du her sier. Og jeg er slett ikke sikker på at utviklingen er det beste for barna.

Hva med den store økningen av psykiske problemer blant barn idag? Det sies at oppimot 20 prosent av barn mellom fire og ti år har så store psykiske problemer at det påvirker deres funksjonsnivå. Psykiske vansker sies å være det største helseproblemet blant barn idag.

Skrevet

Jeg synes det er motsatt, jeg. Jeg blir bombardert med utspill fra forskere og andre som forteller hvor skadelig barnehagen er (for de minste, vel å merke). Og hvis du leser de to andre barnehagetrådene, ser du at det er mange som ikke mener at barnehage er det eneste rette.

Skrevet (endret)

Jeg har jobbet en god del år i barnehage nå og det er ofte foreldrene er hjemme mens ungene er i barnehagen. Har aldri reagert på det. Men det jeg reagerer på er de som ikke kan hente ungen hvis h*n blir syk i barnehagen og har heller ikke alliert seg med noen andre som kan gjøre det. Og de som leverer før åpningstid og/eller henter etter stengetid.

(Jeg skjønner det kan skje en gang i blant når uforutsette ting skjer, det er ikke det det går på.)

:)

Presiserer: Gjelder de som er hjemme mens ungen(e) er i barnehagen.)

Endret av Enny
Skrevet

Jobber i barnehage og noen av de jeg jobber med jobber 80% - dvs at de har en dag fri i uken.. selv den dagen de ikke er på jobb er ofte barna i barnehagen.

Det er LOV å ha en alene dag innimellom :) lettere å få gjort ting som må gjøres også (eller bare ta et varmt bad for å lade opp batteriene igjen :) )

Skrevet

Barnet mitt har begynt i barnehage etter å ha vært hjemme med meg i 2 år etter permisjonen var ferdig.Med en mann som jobber turnus og jeg som ikke har utdannelse enda så betyr det at jeg må bare ta en eller annen jobb.Og de fleste jobbene er jo turnus hvis man da ikke jobber på kontor eller noe annet (statlig).Så da betyr det at jeg jobber minst,jobber som ekstrahjelp og jobber litt når det passer.Med de tidene jeg da jobber så hjelper det ikke med barnehage.Da kan man begynne 6 - 7 om morgenen,eller senere skift som kanskje slutter mellom 6 og 10 om kvelden.Men jeg tenkte at barnet vårt trengte noen barn å leke med og å gjøre litt annet.Så h.n går i barnehage selv om jeg er mest hjemme på dagtid. Har også begynt litt på kveldsskole så da får jeg jo tid til å lese litt på det om dagen når h.n er i barnehagen.Jeg får litt dårlig samvitighet men jeg fikk også dårlig samvittighet når h.n bare gikk hjemme også,og virket som h.n kjedet seg litt. Leverer ikke så tidlig og henter også ganske tidlig.Ca. 4 - 5 timer.Og noen "fridager" innimellom. Så en eneste dag burde man ihvertfall ikke få dårlig samvittighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...