Gå til innhold

Ha barnet i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat i dag er det situasjonen hjemme hos oss. Barnet er i barnehagen mens jeg er hjemme. Samvittigheten gnager og jeg føler meg som verdens verste mor. Føler at det normale burde vært at jeg ønsket å tilbringe en dag sammen med barnet når jeg har sjansen, men jeg valgte likevel barnehagen. Barnet stortrives i bh så det er ikke noe problem der.

Jeg følte jeg trengte en alenedag etter noen intense, hektiske uker med jobbing, eksamen, sykdom og våkennetter, men det jeg trodde først skulle bli en etterlengtet, avslappende dag har blitt til en dag hvor samvittigheten går meg på nervene....

Har du gjort det sammen noen gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat i dag er det situasjonen hjemme hos oss. Barnet er i barnehagen mens jeg er hjemme. Samvittigheten gnager og jeg føler meg som verdens verste mor. Føler at det normale burde vært at jeg ønsket å tilbringe en dag sammen med barnet når jeg har sjansen, men jeg valgte likevel barnehagen. Barnet stortrives i bh så det er ikke noe problem der.

Jeg følte jeg trengte en alenedag etter noen intense, hektiske uker med jobbing, eksamen, sykdom og våkennetter, men det jeg trodde først skulle bli en etterlengtet, avslappende dag har blitt til en dag hvor samvittigheten går meg på nervene....

Er jo forståelig at du trenger avlastning av og til selv om det er en dag du har fri. Og ungen trives og har det sosialt med andre barn, så ser ikke problemet. En alenedag er lov mener jeg.

Skrevet

Å ta seg en "pausedag" ved å avspasere fra jobb uten å ta ut barnet fra barnhagen høres ut som en deilig dag. Å gjøre noe sånt et par ganger i året kan vel ikke skade noen? Du kan jo evt hente ham/henne ekstra tidlig :)

Jeg har ikke gjort det, men jeg ser fort for meg at jeg kan finne på å gjøre det en dag. Bare få ryddet opp litt hjemme og kanskje ta en joggetur. Høres deilig ut :)

Skrevet

Mamma jobbet som dagmamma helt til yngste søsteren min ble født for 12 år siden. Hun har hatt alle oss tre yngste i barnehagen, selv om hun selv er hjemme, og mange har kommentert det. Barn har bare godt av å komme seg ut av huset og sosialisere seg med det som faktisk er vennene deres.

Jeg synes det var bedre at barnet ditt dro i barnehagen og har en fin dag sånn at du får slappe av og bruke tiden din på det du vil, så er du blid og klar til barnet kommer hjem :) Du er en god mor, så bare slapp av og nyt dagen din! :klemmer:

Skrevet

Hvorfor ha dårlig samvittighet? Det er snakk om EN dag? Nei, slapp av og hent deg inn igjen...

Ja, det har jeg også gjort, by the way :)

Skrevet (endret)

Vi foreldre er våre egne verste fiender ;) Det er ingen som helst grunn til at du skal ha dårlig samvittighet over dette. Nå er datteren min såvidt begynt i barnehagen, men jeg ser ikke bortifra at jeg kommer til å gjøre det samme.

Jeg kjenner forresten igjen dette med at dårlig samvittighet ødelegger det som i utgangspunktet skal være fritid og avslapning. Etter at jeg fikk barn har jeg vanskeligheter med bare å slappe av når jeg kan - jeg føler stadig vekk at jeg "må gjøre noe nyttig".

Endret av Harlekin
Skrevet

Har du gjort det samme noen gang?

Jepp! Som regel hver mandag og fredag. Jeg er på skole tirsdag-torsdag. Sitter hjemme alene og koser meg med skolebøkene/husarbeid disse to 'fridagene'. Aldri hatt dårlig samvittighet, hun elsker jo å være i bhg. Men ønsker at hun ikke har full dag disse dagene da :-)

Skrevet

Du skal overhodet ikke ha noe dårlig samvittighet! Du hadde en dag fri og ønsket å tilbringe den alene for deg selv. Det er ingenting galt med det. Idag fungerte barnehagen som barnevakt for deg, kunne like godt vært bestemor. Nyyyt det!

Skrevet

Men kjære deg, er det snakk om èn dag?? Hadde det vært snakk om noe som skjedde på daglig basis over lengre tid så skulle jeg skjønt at samvittigheten stakk til litt. Legg den bort og nyt at du har hatt dagen for deg selv du ;)

Skrevet

ts her...

Takk for tilbakemeldinger :) Hentet gullet tidligere i barnehagen og har kost oss halvt ihjel resten av dagen. Ifølge personalet har h*n vært en sol i bh i hele dag så h*n har nok ikke lidt noen nød ;)

Skrevet (endret)

Åh det gjorde jeg mange ganger, han koset seg sånn der og hvorfor skulle han henge i skjørtene mine når han ville ditt?

Ungene i gata var dessuten i bh de også. Hentet han kanskje litt tidligere. :)

Endret av Vinnie
Skrevet

Jeg jobber turnus og har relativt ofte fri på dagtid, men sender barnet i barnehage likevel. Høres ut som jeg bør ha veeeldig dårlig samvittighet da :)

Skrevet

Du gir barnet ditt gode venner,læring,lek og sjansen til å videreutvikle sosial intelligens, mens du gir deg selv en pause, rom til å være deg. Du er jo trossalt deg først og fremst. Ikke tvil sånn på deg selv :)

Skrevet

At barnet er i barnehagen noen ganger i ny og ned mens foreldre slapper av hjemme er helt greit. Er man hjemmeværende og har barnet i barnehage full uke med fulle dager, så er saken en helt annen. Det synes jeg ikke noe om, men slik som din situasjon er så er det bare godt å få samlet kreftene litt.

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at du sliter med dårlig samvittighet. Fordi det er utrolig bra for barnet å være i barnehage! Dette snakker vi mye om i studiene mine, nemlig primærsosialiseringen. MYE av denne sosialiseringen skjer i barnehagen, og denne er livsviktig for hvordan barnet skal vokse opp å bli. Om barnet trives i barnehagen, er i en god og trygg barnehage, er sammen med andre barn og ansatte i barnehagen som gjør jobben sin så er det en veldig positiv ting!!

Å du som mor trenger alenetid. DU som mor trenger å være fysisk og psykisk uthvilt, og du trenger å gjøre de tingene du liker å gjøre selv om at du har en familie å ta deg av. Du må bare nyte de timene du faktisk har for deg selv, enten du gjør husarbeid eller du bare slapper av. Om du ellers er en arbeidsvillig person og bidrar til familien på ettermiddagstid :)

Skrevet

Du har godt av å hente deg inn igjen! Du vil få mer overskudd, noe som vil komme både deg og barnet til gode! Håper du nøt alenetiden med god samvittighet! :)

Skrevet

Send knotten i barnehagen så han ikke blir et sosialt utskudd som blir dullet med av mor og har alskens "allergier" og mystiske sykdommer som "legene ikke finner ut av". Grøss, har en sånn snørrmaskin i nabolaget her som bare diller etter mamman sin som selvsagt kommer ilende.

Ja takk til fresh uthvilt mor med nylakkerte negler og overskudd!!!

Skrevet

Det gjør jeg hver uke, en dag. Da leverer jeg minsten seinere i barnahagen, før jeg trener, handler og gjør forefallende arbeid. Til slutt kommer de to eldste hjem tidlig og har mor alene før vi henter minsten igjen. Litt mer tid til hver og god samvittighet da jeg slipper og rydde/handle på ettermiddagene. Vi ender opp med mer kvalitetstid den tiden vi har sammen hvor jeg faktisk er tilstede,

Skrevet

Jeg synes det bare er bra at barnet får gå i barnehage, personlig tror jeg mange barn har godt av å gå i barnhage, så nei, jeg synes overhodet ikke du har noen grunn til å få dårlig samvittighet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Constanze
Skrevet

Nei, jeg synes ikke du skal ha dårig samvittighet for å gjøre det en sjelden gang.

Når det er sagt så har jeg aldri gjort det selv. Ikke fordi jeg var redd for dårlig samvittighet - men fordi jeg elsket å være sammen med ungene mine og på de få fridagene mine gikk de aldri i barnehagen.

Selvom det ikke alltid var unger hjemme i gaten, så var de veldig glad for å kunne ta livet med ro, gå i pyamasen lenge, leke og se på TV ... dersom vi ikke fant på noe annet.

Men det er meg - og igjen ikke som alle andre :skratte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...