Gå til innhold

Oslo alene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men at å shoppe på Oslo City og Byporten skal vere skummelt må du lenger ut på jordet med. Som det er sagt over her, dei narkomane er ikkje farlege, dei er i hovudsak opptekne av seg sjølv.

Har ikke sakt det var skummelt. Men å anbefale til en som ikke er kjent og er usikker på hvor tryggt det er- å satse på å shoppe i det strøket som er mest belasta- det er jeg ikke med på...

Tror ikke det skjer hun noe som helst, jeg.

Ikke på Grønland heller.

Men å si til mamma -for å overtale om å få dra- at hun skal jo gå i akkurat den delen av byen som mamma og pappa vet at er det værste strøket- da et det kanskje bedre å planegge noe annet.

Så når hun spør- så kan man jo anbefale noe som er sjans at hun får lov til -og mest sannsynlig liker når hun er der...

Men for all del- det er trygt inne på Oslo City og Byporten. Litt begrensa utvalg med kjede-butikker bare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså ... Ja, det er nok endel narkiser og andre lugubre folk i Oslo, men er man fornuftig og har litt vett i skolten går det som regel bra! Jeg har gått alene i Oslo mange ganger, første gangen da jeg var 17 år. Både på dagtid og på natt/kveldstid, enda ikke skjedd en eneste skummel ting. Nå betyr det jo ikke at ingenting kommer til å hende, men jeg synes foreldrene dine overdramatiserer hvor skummel den O- store hovedstaden er ...

Skrevet

som du ser er meningene delt. Får foreldrene lese denne diskusjonen? Tror det kan være veldig oppklarende for dem...

Gjest wild bird
Skrevet

Syns det er merkelig at foreldre ikke ser at en 17-åring trenger å få litt selvstendighetstrening før de skal ut i verden på egenhånd. Hva endrer seg radikalt når man blir 18?

Mine sønner har reist til Oslo alene som 15-åringer, og det har da vært null problem. Nå BOR til og med min eldste sønn der, så jeg burde nok være fra meg av bekymring.

Skrevet

Hvorfor skulle hun sett redd ut? Gutta er da ikke farlige for jenter. Hva roter du med? Å plystre er ikke det samme som å plotte ran, drap og voldtekt! Det er iukke mer enn å tøffe seg for kompiser. Gutta vil mer det enn å faktisk tenke på å snakke med en fremmed jente en gang.

Dessuten har du nettopp beskrevet at hun skal gå i værste narko-traffikk-strøket i hele byen!

Du trenger seriøst å bli realitets-orientert hvis din 14 åring drar rundt aleine i byen -for du er på en annen planet.

Hilsen muslim gutt fra østkanten.

TS: Hvis du drar til Olso S- ta t-banen derfra til Storo og gå på Storo Sentret og handle der. Stort fint senter, som har allt du vi se/kjøpe.

Ikke hør på folk som anbefaler at du skal gå i gatene rundt Karl Johan..

Byen er ikke farlig når du er kjent og vet hva hvor du skal, hvem du møter og hva du gjør der.Er du ikke kjent så ta med venner eller mamma.

Det er ikke verdt det å bli uvenner med mamma bare for å shoppe.

Dra hjem fra Oslo S før 20.00 og hold deg unna nederste delen av Karl Johan med den verste narko-omsetningen og horestrøket like ved:)

Er min anbefaling :)

Det er blitt et røffere miljø i de områdene du skriver om og en pen syttenåring kan bli utsatt for trusler og vold fra prostituerte som opptrer i gjenger hvis de tror hun kan være konkurranse om kunder.

Henger hun rundt Oslo City uten at hun har fortalt foreldene hvor hun er, vil hun av andre kunne bli observert og det vil lukte at hun er utrygg og ikke er kjent i byen og hun kan bli kontaktet flere ganger av den samme gjengen eller gutten til hun føler seg trygg og tror hun kjenner dem. Dvs hvis hun er naiv og kanskje blir forelsket.

Likevel er det ikke farlig i sentrum på dagtid. Jeg lot ikke mine dra til sentrum før de fylte 18 og da dro de ikke alene, men sammen med venner og venninner. Heldigvis var det ikke mas om det. Ungdommene fikk tilbringe fredags og lørdagskveldene hos hverandre og foreldrene samarbeidet slik at de fikk frihet, men likevel visste at vi ville vite hvor de var.

Det var då voldsomt... Eg har relativt voksne venninner som har blitt køyrt etter av gutar i store bmw-ar gjennom Grønlandsleiret og på Tøyen, det har dei opplevd som veldig ubehageleg. Eg er einig med deg at Storo er eit fint senter, særleg no etter utbygginga. Men at å shoppe på Oslo City og Byporten skal vere skummelt må du lenger ut på jordet med. Som det er sagt over her, dei narkomane er ikkje farlege, dei er i hovudsak opptekne av seg sjølv.

De narkomane på plata utgjør ikke noen trussel. Men hvis tenåringen er litt naiv og uskker kan hun bli et lett bytte hvis hun er uheldig. Hun sier selv at hun er redd for å gå seg vill...

Ts, hvis du drar inn til sentrum selv om foreldrene dine er uenige, bør du ta en prat med dem og laget en avtale at du kommer hjem f.eks klokken 19-20. Hvis du bor 45 minutters reisevei fra Oslo, er det litt merkelig at du er redd for å gå deg vill og kun har vært der tre ganger.

Du virker også litt ensom eller furten iom at du skriver at du ikke vil shoppe sammen med venninner? Det er en fordel å shoppe sammen med en venninne og praktisk å bytte på å lete etter klær og riktig størrelse mens den ene er på prøverommet.

Skrevet

Vår nest eldste har fått farte rundt i Oslo som han selv vil helt siden han begynte på videregående for et år siden da han var 15 1/2 år og har aldri opplevd noe i nærheten av skummelt. Synes starten på videregående er en fin tid å få lov til få større aksjonsradius.

Skrevet

Det er blitt et røffere miljø i de områdene du skriver om og en pen syttenåring kan bli utsatt for trusler og vold fra prostituerte som opptrer i gjenger hvis de tror hun kan være konkurranse om kunder.

Prosrtituerte i gjenger ved STORO-SENTRET som banker opp 17 åringer dem tror er KONKURRANSE??

Er du shizifren med psykose???

Skrevet

Det er ingen gjenger med prostituerte som står rundt og banker opp 17åringer som dem tror er konkurranse... Her er det noen som dikter veldig... :filer:

Skrevet

Tja, jeg hadde gått av toget på Nationalteateret. Shoppet på Mango i vika, se dette på google earth, street view.

Ellers så har de det meste av butikker i nærheten av Klingenberg og saga kino. Coast ligger der bl. annet. MacDonalds, Expert, Accesorize, Vero Moda og platekompaniet...

Så har du paleet, Eger kjøpesenter og så klart steen og strøm. For å unngå de verste gatene så går du ikke lenger ned enn dette i Karl johan. Du har H&M, og alle disse butikkene rett rundt egertorget.

Bogstadveien er oxo trygt. Med det så mener jeg at du slipper narkiser, ikke tiggere -ikke noen steder egentlig.

Hold deg unna byporten og oslo city, det er ikke det beste utgangspunktet når du skal være trygg i hovedstaden. Det kryr av lugubre greier der.

Det handler om sikkerhet, og å ha en rute og plan. OxO for lommeboken.

Og alt det du anbefaler passer jo virkelig for lommeboka til en 17-åring.

---

Det er ikke farlig i nedre del av Karl Johan, selv om enkelte tydeligvis mener det.

Jeg fikk dra til Oslo med venninner da jeg var 17 år, og vi måtte sitte på toget i 4 timer. Alene hadde jeg aldri fått lov til.

Gjest navnelapp
Skrevet

Henger hun rundt Oslo City uten at hun har fortalt foreldene hvor hun er, vil hun av andre kunne bli observert og det vil lukte at hun er utrygg og ikke er kjent i byen og hun kan bli kontaktet flere ganger av den samme gjengen eller gutten til hun føler seg trygg og tror hun kjenner dem. Dvs hvis hun er naiv og kanskje blir forelsket.

De narkomane på plata utgjør ikke noen trussel. Men hvis tenåringen er litt naiv og uskker kan hun bli et lett bytte hvis hun er uheldig. Hun sier selv at hun er redd for å gå seg vill...

Du har verkeleg eit stort dramatisk talent. Trur du folka med knekk i knea praiar unge jenter og set skudd på dei før dei rekk å protestere? Så billig er ikkje heroinen for tida. Forelska på Oslo City er sikkert mogeleg, men ho er jo der for å shoppe, ikkje for å henge.

Skrevet

Hvilken by er det du prater om egentlig?

Kan ikke være Oslo i hvert fall.

Skrevet

Jeg bor i oslo og har fortsatt ikke opplevd noe som virker farlig. ( I drammen derimot..!! ) Jeg forstår det slik at TS har før blitt kontaktet av folk på gata og på kjøpesentre, og blitt forfulgt, og fått oppmerksomhet fra tvilsomme karakterer. Selv har jeg ikke opplevd dette, utenom i brugata og sent ute om kvelden.

PGA dette forstår jeg godt at TS's mor er bekymret for sin datter. Pene unge piker bør ikke farte rundt alene et sted hvor de er ukjente, spesielt ikke i en storby.Synes det er greit å være på den sikre siden jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...